Με χρόνια εμπειρίας σε τετράτροχα και τρίτροχα οχήματα, η Can-Am επιστρέφει στις μοτοσυκλέτες με σύμμαχο την ηλεκτροκίνηση.
του Ηλία Λαΐτσα
Το 1973 και κάτω από την ομπρέλα της Bombardier Recreational Products (BRP), ιδρύεται στον Καναδά η Can-Am. Από το 1973 έως και το 1987 η εταιρεία δραστηροποιείται στη κατασκευή μοτοσυκλετών, ιδανικές για χρήση εκτός δρόμου.
Το 1987 η Can-Am διαλύεται, ενώ 10 χρόνια αργότερα η BRP ξεκινά την κατασκευή οχημάτων παντώς εδάφους. Τα λεγόμενα ATVs (All Terrain Vehicles). Με τη κίνηση αυτή, η Καναδική εταιρεία ξεκινά να διαγράφει μια πορεία με συμμετοχές και νίκες σε αγώνες εκτός δρόμου ανά τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένου και του Dakar Rally.
Το 2006 είναι μια μεγάλη χρονιά για την Can-Am, μιας και η BRP αποφασίζει να την αναβιώσει και έναν χρόνο μετά να μετονομάσει όλα της τα ATVs από BRP σε Can-Am.
50 χρόνια μετά την ίδρυσή της, η Can-Am ανακοινώνει επίσημα την κατασκευή των “Origin” και ”Pulse”, σφραγίζοντας έτσι την επιστροφή της στην κατασκευή μοτοσυκλετών.
Ο προσανατολισμός της Can-Am Origin είναι μικτής χρήσης, ενώ η Can-Am Pulse απευθύνεται σε αναβάτες που περιορίζονται σε χρήση εντός των ορίων της ασφάλτου και με τις δύο μοτοσυκλέτες όμως να έχουν σαν κοινό παρανομαστή την εύκολη οδήγηση.
Με τα στόματα από πλευράς της εταιρείας όμως να μένουν ερμητικά κλειστά γύρω από τα χαρακτηριστικά της μπαταρίας, οι πληροφορίες που δίνονται στο κοινό είναι ελάχιστες και περιορίζονται στο ότι και τα δύο μοντέλα μοιράζονται το ίδιο πλαίσιο αλλά και τον ίδιο ηλεκτροκινητήρα κατασκευής Rotax, το εμπρός σύστημα ανάρτησης είναι ανεστραμμένο (UpSide Down), το ψαλίδι είναι μονού μπράτσου, η κίνηση μεταδίδεται μέσω ιμάντα, όλα τα φωτιστικά σώματα είναι τεχνολογίας LED και μπροστά από το τιμόνι τοποθετείται μια έγχρωμη οθόνη TFT για την απεικόνιση όλων των απαραίτητων πληροφοριών.
Και ενώ κάποιες πληροφορίες έκαναν λόγο για χωρητικότητα της μπαταρίας στα 35kWh, η Can-Am έσπευσε να διαψεύσει κάτι τέτοιο, χωρίς όμως να αναφέρει περισσότερες πληροφορίες,, όπως π.χ. την απόδοση του κινητήρα ή τη χωρητικότητα της μπαταρίας.
Βέβαια, μια μπαταρία τέτοιου μεγέθους, θα ήταν μεγάλη εξέλιξη για τα μέχρι τώρα δεδομένα στην ηλεκτροκίνηση των μοτοσυκλετών, μιας και μοτοσυκλέτες παραγωγής περιορίζονται στις 21 kWh, ενώ μια αγωνιστική Ducati V21L η οποία αγωνίζεται στο MotoE, περιορίζεται στις 18kWh. Ίσως, η αναφορά των 35kWh να είναι λανθασμένη και η πραγματική τιμή να είναι 35kW, η οποία αναφέρεται στην δύναμη του κινητήρα (35kW = 47 ίπποι).
Με τις δοκιμές των δύο αυτών μοντέλων να βρίσκονται σε εξέλιξη και τους δοκιμαστές αυτών, που σύμφωνα με την Can-Am είναι ενθουσιασμένοι, το μόνο που απομένει είναι να περιμένουμε το 2024 όπου θα είναι και η χρονιά της επίσημης παρουσίασής τους.