MOTOTYPOS

Είδε ο τρελός τον Δούκα και φοβήθηκε: KTM 1390 Super Duke R

eide-o-trelos-ton-douka-kai-fovithike-ktm-1390-super-duke-r-693008

Λίγα ονόματα διεγείρουν την αίσθηση αχαλίνωτης τρέλας όπως το Super Duke R της KTM. Από την είσοδό του στην αγορά το 2014 μέχρι σήμερα, το 1290 Super Duke R έχει εδραιώσει τη φήμη του ως μία από τις πιο εξωφρενικές γυμνές μοτοσυκλέτες στους δημόσιους δρόμους. Αλλά σαν να μην έφτανε αυτό, οι Αυστριακοί είπαν να το αγριέψουν κι άλλο…

Του Μάρκου Πυλαρινού

Με αφορμή τα 30 χρόνια της σειράς γυμνών μοτοσυκλετών Duke, η ΚΤΜ ανακοίνωσε το νέο Super Duke 1390R με έναν τερατώδη κινητήρα που αισίως έφτασε τα 1350 κυβικά. Το 1390 θα αντικαταστήσει πλήρως το 1290 και θα είναι διαθέσιμο σε δύο εκδόσεις, την βασική και την Evo εξοπλισμένη με semi active ηλεκτρονική ανάρτηση.

Εκτός του αριθμού, τι αλλάζει;

 Τα άλογα ήταν πολλά, και τώρα περισσότερα, 187.4 για την ακρίβεια από τα 177 του 1290. Αν και εμφανισιακά το προφίλ θυμίζει τον προκάτοχό του, το 1390 έρχεται με κάποιες διαφορές. Θα μοιράζεται παρόμοια μπροστινά LED φώτα με το καινούριο 990 Duke με «διακριτικά» πτερύγια κάτω από το πλέον μεγαλύτερο ντεπόζιτο (17,5 λίτρα) και ζάντες 17 ιντσών που ζυγίζουν 1,2 κιλά λιγότερο.

O κινητήρας

Ο κινητήρας βασίζεται πάνω στον προηγούμενο LC8 V-Twin κινητήρα με μεγαλύτερη διάμετρο κυλίνδρου στην οποία οφείλεται ο μεγαλύτερος κυβισμός. Το 1390 θα έχει και νέο σύστημα μεταβλητού χρονισμού το οποίο η ΚΤΜ υποστηρίζει πως θα παρέχει πιο ευρύ φάσμα ροπής και ιπποδύναμης. Ως αποτέλεσμα το 1390 έρχεται με αυξημένη απόδοση χωρίς να παραβαίνει τους κανονισμούς εκπομπών Euro5+.

Η ΚΤΜ λέει «μεγαλύτερη αξιοπιστία»

Η ΚΤΜ δηλώνει πως μαζί με την απόδοση, ένας από τους στόχους ήταν και η αύξηση αξιοπιστίας και διαστημάτων σέρβις. Πλέον η προγραμματισμένη ρύθμιση βαλβίδων θα γίνεται στα 60.000 χιλιόμετρα.

Αναφέρθηκαν επίσης και αναθεωρήσεις που αφορούν μηχανικά και τεχνικά προβλήματα από τα οποία υπέφερε το 1290. Η ΚΤΜ υποστηρίζει πως ο ποιοτικός έλεγχος είναι αυστηρότερος, με ειδική αναφορά στον επανασχεδιασμό του οργάνου για να καταπολεμήσουν κάποια γνωστά θέματα με την εισροή υγρασίας σε πιο υγρά κλίματα.

Σασί και αναρτήσεις

Η βασική έκδοση του 1390 θα έρχεται με νέες, πλήρως ρυθμιζόμενες WP Apex αναρτήσεις μπρος και πίσω με την Evo έκδοση να έρχεται με πλήρως ηλεκτρονικό σύστημα αναρτήσεων. Και οι δύο εκδόσεις θα είναι εξοπλισμένες με τετραπίστονες δαγκάνες Brembo Stylema που θα δίνουν κάποια ελπίδα να επιβραδύνουν αυτό το «τέρας».

Πακέτο ηλεκτρονικών

Το 1390 θα έχει πλήρη γκάμα ηλεκτρονικών (Cornering ABS, Cornering TC, Riding Modes) που θα ελέγχονται μέσω TFT οθόνης 5 ιντσών που θα συμπεριλαμβάνει και θύρα USBC.

Για τους χούλιγκανς θα υπάρχει και ρυθμιζόμενο antiwheelie που θα επιτρέπει στον μπροστινό τροχό να απογειώνεται με κλίση από 0,36 μοίρες εώς και 22,25 μοίρες (για να γλιτώνετε και χρήματα από τη φθορά των ελαστικών…)

Έκδοση Evo

Η κύρια διαφορά εδώ θα είναι η τρίτης γενιάς semi active ανάρτηση της WP με την οποία η ΚΤΜ σκοπεύει να προσαρμόζει τη μοτοσυκλέτα αυτόματα σε κάθε σενάριο. Ωραία ακούγονται όλα αυτά, αλλά πως λειτουργεί;

Μια ανάρτηση αποτελείται από το ελατήριο (που χωρίς κάποιο έλεγχο βρίσκει κάποια λακούβα και συνεχίζει και ταλαντεύεται) και κάποια μέθοδο απόσβεσης (αμορτισέρ ή στο μπροστινό πιρούνι, το λάδι που βρίσκεται μαζί με τα ελατήρια). Το πόσο σκληρό είναι το ελατήριο ορίζει το τι μέγιστο φορτίο μπορεί να αντέξει μια ανάρτηση μέχρι να τερματίσει. Το πόσο σκληρή είναι η απόσβεση ορίζει το πόσο γρήγορα μεταφέρεται αυτό το φορτίο. Η απόσβεση (συνήθως συμπίεσης και επαναφοράς) ρυθμίζεται (συνήθως με το χέρι) μέσω βαλβίδων που ελέγχουν τη ροή του λαδιού της ανάρτησης. Σκεφτείτε μια βρύση. Ανοίγω περισσότερο, το ποτήρι γεμίζει πιο νωρίς, ανοίγω λιγότερο, το ανάποδο.

Αυτό είναι μια υπεραπλουστευμένη εξήγηση, αλλά μας βοηθάει να καταλάβουμε το ατού της ηλεκτρονικής ανάρτησης. Στην περίπτωση του 1390 η ανάρτηση έχει μαγνητικές βαλβίδες που αυξομειώνουν δυναμικά την απόσβεση της ανάρτησης σύμφωνα με τις ενδείξεις που λαμβάνει η ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου. Ουφ… Και ύστερα από το βαρύ επιστημονικό περιεχόμενο, επιστροφή στην τρέλα.

Δανεικά από το MotoGP

Η ΚΤΜ ήθελε να φέρει και κάτι από το MotoGP και το έκανε με το Ride Height Device. Tο εν λόγω σύστημα μειώνει αυτόματα την προφόρτιση (ή τάση) του πίσω αμορτισέρ για εκκινήσεις. Με περισσότερο βάρος πίσω, θεωρητικά αυξάνεται η επιτάχυνση κατά την εκκίνηση από στάση. Επειδή δεν είμαι ιδιαίτερα σίγουρος για το πως δουλεύει το σύστημα, θα ήθελα να του κάνω μια δοκιμή…

Πότε βγαίνει επιτέλους;

Η ΚΤΜ ανακοίνωσε ότι το 1390 θα είναι διαθέσιμο από τον Ιανουάριο, αλλά ακριβείς ημερομηνίες ακόμα αγνοούνται, και ειδικά για την Ελλάδα. Υπομονή λοιπόν να δούμε πως μεταφράζονται όλα αυτά στον δρόμο.

 

Όλες οι ειδήσεις

car-prices
google-news

Περισσότερα Βίντεο