Χάρη στην πρόοδο της τεχνολογίας, πολλά ηλεκτρονικά βοηθήματα στις μοτοσυκλέτες έχουν ξεπεράσει το επίπεδο της «νταντάς» και έχουν πλέον πάει στο επίπεδο του ηλεκτρονικού εκπαιδευτή ή αγωνιζόμενου. Ακριβώς αυτό προωθεί η Ducati με το νέο σύστημα πέδησης eCBS στο νέο Ducati Panigale V4, φέρνοντας τεχνικές αγωνιζόμενων στο δρόμο.
του Μάρκου Πυλαρινού
Τι είναι το σύστημα πέδησης eCBS;
Σε απλά λόγια, είναι ένα σύστημα πέδησης που ενεργοποιεί το πίσω φρένο αυτόνομα. Έχουμε ξαναδεί παρόμοια συστήματα, αλλά το eCBS διαφέρει και σε φύση και σε λειτουργία. Το σύστημα βασίζεται πάνω σε μια νέα ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου της Bosch που παρακολουθεί πλέον τέσσερις αισθητήρες αντί για έναν που υπήρχε προηγουμένως.
Το σύστημα έχει την ιδιαιτερότητα να ελέγχει αυτόνομα το πίσω φρένο αφού αφεθεί το μπροστινό, διατηρώντας πίσω πέδηση και προσομοιώνοντας το πως θα χρησιμοποιούσε ένας αγωνιζόμενος το πίσω φρένο για να κλείσει τη γραμμή της μοτοσυκλέτας. Η Ducati υποστηρίζει πως το σύστημα έχει πλεονεκτήματα στην πίστα αλλά και στον δρόμο.
Ποιος είναι ο σκοπός του συστήματος;
Σύμφωνα με τον δοκιμαστή της Ducati Alessandro Valia, ο οποίος είχε την ιδέα για το σύστημα, η πρόθεση είναι να προσφέρουν στους πελάτες της Ducati έναν τρόπο να βελτιωθούν. Οι περισσότεροι αγωνιζόμενοι πλέον χρησιμοποιούν συνεχώς το πίσω φρένο κατά τη διάρκεια ενός γύρου, κάτι όμως που δεν συμβαίνει με τους περισσότερους ερασιτέχνες αναβάτες ή αγωνιζόμενους. Το σύστημα eCBS φέρνει λειτουργίες σαν το επονομαζόμενο «Post Run» το οποίο κατά την είσοδο σε στροφή διατηρεί κάποια πίεση στο πίσω φρένο αφού ο αναβάτης αφήσει το μπροστινό για να διατηρηθεί η επιθυμητή γραμμή.
Πως λειτουργεί το σύστημα Ducati eCBS;
Το σύστημα έχει επτά βαθμίδες λειτουργίας. Οι βαθμίδες ένα εώς πέντε είναι για πίστα ενώ οι βαθμίδες έξι και επτά είναι για το δρόμο και σαφώς αν χρειαστεί, το σύστημα απενεργοποιείται εντελώς. Από τις ενδιαφέρουσες λειτουργίες του συστήματος είναι το «slide by brake» που επιτρέπει την πλαγιολίσθηση κατά την είσοδο της στροφής προσομοιώνοντας τους αναβάτες που θαυμάζουμε.
Όσον αφορά χρήση πίστας, οι περισσότεροι αναβάτες θα εκτιμήσουν την πρώτη βαθμίδα λειτουργίας του eCBS. Σε αυτή τη ρύθμιση το ABS μειώνεται στο ελάχιστο και ο αλγόριθμος λειτουργίας του συστήματος κρατάει το πίσω φρένο ενεργοποιημένο εώς το apex της κάθε στροφής, αντίστοιχα με το πως χρησιμοποιείται αγωνιστικά. Επιπλέον το σύστημα δουλεύει το ίδιο σε δεξιές στροφές που συνήθως η χρήση του πίσω φρένου γίνεται πιο δύσκολη με τη μοτοσυκλέτα πλαγιασμένη. Στις λοιπές βαθμίδες του συστήματος το eCBS απλά παραμετροποιεί την επιθετικότητα του συστήματος για τα γούστα του κάθε αναβάτη.
Τι σημαίνει αυτό για την εικόνα των ηλεκτρονικών βοηθημάτων;
Τρομερά ενδιαφέρουσα λειτουργία και ιδέα από τη Ducati η οποία ήδη είχε αρχίσει να παίζει με τέτοιες ιδέες από το Hypermotard 698 Mono που μας «μάθαινε» σούζες. Από αρκετούς παλαιολάγνους, τα ηλεκτρονικά βοηθήματα θεωρούνται παρεμβατικά ή ανεπιθύμητα. Πρόσφατα «αλλαξοπίστησα» χρησιμοποιώντας ηλεκτρονικά συστήματα για να με βοηθήσουν να μάθω νέες μοτοσυκλέτες, και τώρα υπάρχει και η πιθανότητα να με κάνουν και πιο γρήγορο.
Με τέτοιες ιδέες ίσως επιτέλους και να σβηστεί το στίγμα της «νταντάς» από τα ηλεκτρονικά βοηθήματα.
Όλες οι ειδήσεις
Η Pagani επιστρέφει στην Ιστορική Μέρα Minardi με 4 σαγηνευτικά hypercars
Βίντεο: 5χρονός πιτσιρικάς οδηγά Lamborghini Revuelto στα 312 χλμ./ώρα!
Skoda Superb Sleeper Edition: Ένας λύκος 447 ίππων με… προβιά!