Η ηλεκτρική Vespa που οδηγείται με δίπλωμα αυτοκινήτου, θολώνει τις διαχωριστικές γραμμές μεταξύ σύγχρονου και κλασικού
Του Κώστα Γαμβρούλη, Φωτογραφίες: Ναυσικά Βασιλειάδου
Το 2019, η Vespa, δηλαδή το ξεχωριστό brand name που βρίσκεται υπό την σκέπη του ομίλου της Piaggio, έκανε ένα τολμηρό βήμα, εισάγοντας στη γκάμα αμιγώς ηλεκτροκίνητες εκδόσεις, με το όνομα Elettrica. Το «Elettrica» προφανώς δεν χρειάζεται μετάφραση, όπως δεν χρήζει και περαιτέρω ανάλυση η πρόθεση, που προφανώς συνέπλεε και συντασσόταν με το μανιφέστο της «πράσινης μετάβασης» το οποίο ευαγγελίζονται και κοινωνούν νομοθέτες και κατασκευαστές παγκοσμίως εδώ και χρόνια.
Αξίζει ωστόσο να σημειωθεί ότι αποτέλεσε μια από τις πρώτες απόπειρες «εξηλεκτρισμού» στον δίτροχο κόσμο και το γεγονός ότι η Piaggio επέλεξε ως φορέα ένα από τα πλέον κλασικά και αναγνωρίσιμα οχήματα στον κόσμο, τη Vespa, ήταν κάτι που –εκ πρώτης και με μια επιφανειακή ανάγνωση- ήθελε… κότσια. Ή μήπως όχι;
Αν το σκεφτεί καλύτερα κανείς, μάλλον ήταν η πιο ασφαλής επιλογή και εξηγούμαι αμέσως: H Vespa είναι ένα από τα λίγα οχήματα της ιστορίας και μάλλον το μοναδικό που συνεχίζει να παράγεται αδιάκοπα για σχεδόν 80 χρόνια, με αυτό το ειδικό βάρος ως σύμβολο της pop κουλτούρας. Δεν πρόκειται απλά για ένα όχημα, είναι «άποψη» και «δήλωση», ακόμα και τρόπος ζωής για κάποιους άλλους, τα δε «διαπιστευτήρια» της , είναι οι κλασικές της γραμμές, οι οποίες μάλιστα, τελούν υπό καθεστώς νομικής προστασίας.
Δεδομένων αυτών, λίγη σημασία έχει τελικά το πώς παράγεται η απαιτούμενη για τη κίνηση ενεργεία σε μια Vespa. Θα μπορούσε να είναι με τουρμπίνα πλάσματος ή με καυστήρα πέλετ, για την συντριπτική πλειοψηφία του target group στο οποίο απευθύνεται η Vespa, θα ήταν αδιάφορο. Όπως αποδείχτηκε και στη πράξη λοιπόν, δεν υπήρξε καμία αντίδραση για τον «εξηλεκτρισμό» της Vespa, ίσα – ίσα που πολλοί, ακόμα και σκληροπυρηνικοί αναβάτες, είχαν περιέργεια να οδηγήσουν μια.
Η Piaggio, προχώρησε πριν από έναν χρόνο περίπου σε μια ανανέωση των Elettrica. Πρώτα απ΄όλα, τις ενέταξε… «ληξιαρχικά», στην οικογένεια των κινούμενων με θερμικούς κινητήρες, «Primavera» μοντέλων. Όχι πια Elettrica λοιπόν, αλλά Primavera Elettrica, σε δύο εκδόσεις, 45 και 70, με τα διψήφια αυτά νούμερα, να αφορούν στην τελική ταχύτητα που μπορούν να πιάσουν.
Η τελική ταχύτητα, που είναι άμεσα συναρτώμενη με την παραγόμενη ισχύ, καθορίζει επίσης και το ποιοι και με ποιο δίπλωμα μπορούν να τις οδηγήσουν. Στην προκειμένη περίπτωση, η Elettrica 45 της δοκιμής, εκδίδει άδεια μοτοποδηλάτου (τo αντίστοιχο των 50αριών, παλαιότερα) και ως εκ τούτου, ισχύουν τα εξής: Αν είστε κάτοχος διπλώματος κατηγορίας Β (απλό, επιβατικού αυτοκινήτου) για 6 χρόνια και έχετε συμπληρώσει το 27ο έτος της ηλικίας σας, τότε μπορείτε να την οδηγήσετε ελεύθερα και νόμιμα, χωρίς να χρειάζονται συμπληρωματικές και πρόσθετες εξετάσεις θεωρητικού ή πρακτικού περιεχομένου.
Το ηλεκτρικό μοτέρ της Elettrica 45 αποδίδει 3,6 ίππους συνεχούς ισχύος, με κορύφωση τους 4,1 ενώ η ροπή, ανακοινώνεται στην εντυπωσιακή τιμή των 20,3 kg-m στο τροχό! Την ενεργειακή τροφοδότηση του μοτέρ αναλαμβάνει μια μπαταρία 48V / 48 Ah, με ισχύ 2,3 kWh. Τα καλά νέα, είναι ότι η ανανέωση των Elettrica, προσέδωσε ως χαρακτηριστικό το πρακτικό στοιχείο της αφαίρεσης της μπαταρίας. Εν ολίγοις, μπορείς –θεωρητικά- να πάρεις την μπαταρία και τον φορτιστή μαζί σου στο γραφείο ή στο σπίτι και να φορτίσεις άνετα από το οικιακό δίκτυο, χωρίς να κρεμάς μπαλαντέζες από μπαλκόνια.
Εκεί που χωλαίνει κάπως το όλο θέμα, είναι στο βάρος της μπαταρίας. Η Piaggio ανακοινώνει 15 κιλά, τα οποία είναι ήδη πολλά, εμείς σε ζυγαριά μετρήσαμε περισσότερα… Αν αναλογιστεί κανείς ότι είναι πολύ πιθανό την Elettrica να την οδηγούν λεπτεπίλεπτες αναβάτριες, η προοπτική κουβαλήματος αυτού του βάρους, έστω και για λίγα μέτρα, είναι κάτι δύσκολο. Δυστυχώς, μέχρι παρουσίασης και ευρείας εμπορικής διάθεσης των solid state μπαταριών, το βάρος τους θα αποτελεί πάντα ένα θέμα. Δεν «φταίει» η Piaggio σε αυτό, είναι εγγενές πρόβλημα της υφιστάμενης τεχνολογίας των σημερινών μπαταριών.
Όλος αυτός ο ηλεκτρικός εσωτερικός κόσμος, περικλείεται εξωτερικά από… Vespa, αρίστης κατασκευαστικής ποιότητας. Αισθητικά, η Elettrica 45, δεν διαφέρει σε κάτι συγκριτικά με τις «θερμικές» Primavera 150 και αυτό είναι καλό, καθότι πρόκειται για «κούκλες»! Δεν μπορούν να ειπωθούν πολλά για τη σχεδίαση, έχουν χρησιμοποιηθεί άπειρα επίθετα και λυρικές περιγραφές εδώ και χρόνια, οπότε το να προσθέσω κάτι περισσότερο σε ένα ήδη κορεσμένο πεδίο δεν έχει νόημα. Eίναι Vespa, 100%. Αρκεί αυτό και φαίνεται και στις φωτογραφίες.
Το αναγνωρίζει και ο κόσμος και μάλιστα όχι ο άμεσα σχετιζόμενος με τα δίτροχα. Τις ημέρες που είχα στην κατοχή μου την Elettrica 45 εισέπραξα σωρεία κολακευτικών σχολίων (για τη Vespa, όχι για μένα…), τα οποία εκτεινόντουσαν σε ένα εύρος από απλό χαμόγελο, μέχρι μακροσκελείς συζητήσεις για το τι είναι και πόσο κάνει και τι αυτονομία έχει.
Ωραία «πάσα» λοιπόν: Τι αυτονομία έχει; Θα πω με ασφάλεια περί τα 60-65 χιλιόμετρα σε φυσιολογικές συνθήκες, όπου «φυσιολογικές συνθήκες» για το συγκεκριμένο μοντέλο, σημαίνει… τέρμα γκάζι παντού, μιας και η τελική ταχύτητα περιορίζεται στα 45 χλμ./ώρα. Η αλήθεια είναι ότι πριν παραλάβω την Elettrica 45 και έχοντας επίγνωση του περιορισμού αυτού, φοβόμουν ότι θα μου παίζουν φώτα και κόρνες τα τρόλεϊ…
Στη πράξη όμως, αποδείχθηκε ότι δεν υπάρχει κανένας απολύτως κίνδυνος, όσο το πεδίο κίνησης είναι οι δρόμοι που επιτρέπεται η κυκλοφορία για ένα όχημα σαν και αυτό. Να σημειώσω εδώ ότι απαγορεύεται η κίνηση της Elettrica 45 σε δρόμους όπως η Αττικής Οδός και το Εθνικό Οδικό Δίκτυο. Απαγορεύεται επίσης η κίνηση της σε δρόμους που χαρακτηρίζονται «ταχείας κυκλοφορίας» αν και πολλές από τις λεωφόρους που θα μπορούσαν να φέρουν αυτό τον τίτλο στην Αθήνα, δεν πληρούν τις προϋποθέσεις.
Σε πρακτικό και πραγματικό επίπεδο λοιπόν, δεν υπάρχει θέμα και δεδομένου του ότι η ταχύτητα κίνησης των αυτοκινήτων σε ώρες αιχμής είναι αντίστοιχη του σχηματισμού σταλακτίτη, η Elettrica 45… μάλλον γρήγορη αποδεικνύεται σε αυτές τις συνθήκες, βοηθούμενη από την πανάλαφρη αίσθηση της και την «δαιμονιώδη» ευελιξία της.
Με 111 κιλά βάρους (συμπεριλαμβανομένης της μπαταρίας), τροχούς διαμέτρου 12 ιντσών και 70+ χρόνια εμπειρίας της Vespa στο στήσιμο της συγκεκριμένης διάταξης, η Elettrica 45 ελίσσεται σαν παιχνιδιάρικο γατί μέσα στη κίνηση και αλλάζει κατεύθυνση με την σκέψη. Τα φρένα, που αποτελούνται από δίσκο 200 χλστ. μπροστά και ταμπούρο 140 χλστ. πίσω, σταματούν με ασφάλεια το όχημα και παρά του ότι δεν υπάρχει σύστημα ABS ή συνδυασμένης πέδησης, τα ελαστικά πρώτης τοποθέτησης (Michelin City Grip), βρίσκουν πρόσφυση πάντα και παντού.
Ο ηλεκτροκινητήρας, προσφέρει γραμμική και συνεχή επιτάχυνση μέχρι τα 45 χλμ/ώρα, μετά συνοδείας ενός χαμηλού σε ένταση ήχου που θυμίζει τα X-Wing από το Star Wars. Αρκεί βέβαια να μην υπάρχει ανωφέρεια, όπου και πάλι θα επιτευχθεί η μέγιστη τελική ταχύτητα απλά θα χρειαστεί περισσότερος χρόνος. Όπως και να έχει πολύ σύντομα προσαρμόζεται κανείς στα ξεχωριστά χαρακτηριστικά (και τους περιορισμούς) της Elettrica 45 και όχι μόνο «επιβιώνει», αλλά βγαίνει και νικητής στην κίνηση.
Πέραν της νίκης αυτής, υπάρχει φυσικά και εξοικονόμηση στα έξοδα κίνησης συγκριτικά με ένα συμβατικό δίτροχο με κινητήρα βενζίνης. Δεδομένου του ότι χρειάζονται 4 ώρες και 2,3 kWh για να γεμίσει η «στεγνή» από ενέργεια μπαταρία της Elettrica, αυτό σημαίνει ότι μια φόρτιση κοστίζει περί τα 25-35 λεπτά του ευρώ αναλόγως τον πάροχο και την τρέχουσα τιμή της κιλοβατώρας. Με 0,30 € λοιπόν, διανύει κανείς 60 χιλιόμετρα, άρα στα 100 χιλιόμετρα το κόστος σε ενέργεια είναι μισό ευρώ. Με μισό ευρώ «αγοράζει» κανείς 278 ml βενζίνης τη σήμερον ημέρα και δεν υπάρχει, ούτε έχει υπάρξει όχημα θερμικού κινητήρα που να διανύει 100 χιλιόμετρα με αυτά.
Φυσικά το όποιο κέρδος θα πρέπει να υπολογιστεί σε μήκος χρόνου και με βάση τη τιμή αγοράς της Elettrica 45, η οποία ένα μικρό ηλεκτροσόκ στο ρίχνει είναι η αλήθεια, με τα 5.200 ευρώ που κοστίζει. Αν όμως συνυπολογιστεί η επιδότηση του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά» τότε η τιμή του μοντέλου είναι στα 3.900 ευρώ. Σε ρεαλιστική βάση, με αυτά τα χρήματα αγοράζει κανείς σκούτερ 125 και 200 κ.εκ. με θερμικούς κινητήρες ωστόσο η σύγκριση είναι άδικη και όχι γιατί δεν μου «βγαίνουν τα κουκιά» ή δεν μπορώ να «χρυσώσω το χάπι».
Απλά η Vespa Εlettrica 45, τουλάχιστον όπως την βίωσα εγώ στις ημέρες που την είχα στην κατοχή μου, δεν είναι άμεσα συγκρίσιμη με τα… «νορμάλ» scooter. Είναι ένα πανέμορφο και εναλλακτικό όχημα της κατηγορίας micro mobility και όσο και αν σας ακούγεται περίεργο, μάλλον τα ηλεκτρικά πατίνια ανταγωνίζεται. Σε σύγκριση με αυτά δε, προσφέρει μοναδικά πλεονεκτήματα!
«Eν τάχει» παρατηρήσεις
-Στο μπροστινό μέρος, υπάρχει το κλασικό για Vespa σύστημα ανάρτησης, υστερούντα βραχίονα, με την απόδοση των αναρτήσεων να κρίνεται αρκετά καλή.
-Κάτω από τη σέλα υπάρχει αποθηκευτικός χώρος, στον οποίο μπορεί να φιλοξενηθεί όμως μόνο jet κράνος.
-Τα riding modes είναι τρία: ECO, SPORT και όπισθεν. Ρεαλιστικά, με το ECO, που περιορίζει την ταχύτητα στα 35 χλμ./ώρα προσδίδοντας αυτονομία 80+ χιλιομέτρων, πας μόνο σε δρόμους ήπιας κυκλοφορίας… η όπισθεν καλοδεχούμενη, όχι ότι υπάρχει θέμα δηλαδή στο να σπρώξεις με τα πόδια την Elettrica.
-Υπάρχει σύστημα ανάκτησης ενέργειας κατά την πέδηση.
-Πλήρης και όμορφος ο πίνακας οργάνων συνδυάζει αναλογικό ταχύμετρο με πληθώρα ψηφιακών ενδείξεων και έχει ότι χρειάζεσαι.
-Πρακτικό και με δυνατότητα κλειδώματος το ντουλαπάκι στο εσωτερικό της ποδιάς.
-Καλό οπτικό πεδίο στους καθρέπτες, που συμπλέουν σχεδιαστικά με το «κλασικό» του όλου θέματος .
-Άνετη η σέλα, με συνεπιβάτη η επιτάχυνση μειώνεται σημαντικά
-Full LED τα φώτα, πολύ καλή η απόδοση του προβολέα
-Θα ήθελα ο φορτιστής να έχει κάποιο σύστημα ασφάλισης στον αποθηκευτικό χώρο κάτω από τη σέλα και να μην είναι «χύμα»
-Η Vespa Primavera Elettrica 45 διατίθεται σε λευκό, βεραμάν (ή mint green για άλλους) και μαύρο χρώμα.
-Είναι κούκλα. Αλλά το είπα ήδη αυτό ε;
Εξοπλισμός αναβάτη από την
Jacket Trilobite 2093 All ride Summer (Tech-Air compatible)
Γάντια Nazran RX10
Κράνος Nolan N60-6 Special
Vespa Primaver Elettrica 45
Tιμή: 5.200 € (5.199 για την ακρίβεια…)
Κινητήρας
Τύπος: Ηλεκτροκινητήρας
Χωρητικότητα:-
Ισχύς: 3,6 ίπποι (συνεχής, με κορύφωση τους 4,1 ίππους)
Ροπή: 20,3 kg-m
Μετάδοση
Τύπος: Μονή σχέση
Πλαίσιο
Τύπος: Ατσάλινο, μονοκόκ
Αναρτήσεις
Μπροστά: Υστερούντας βραχίονας με μονό αμορτισέρ
Πίσω: Μονό αμορτισέρ
Φρένα
Μπροστά: Μονό δισκόφρενο διαμέτρου 200 χλστ., δαγκάνα δύο εμβόλων
Πίσω: Ταμπούρο με διάμετρο τυμπάνου 140 χλστ.
Διαστάσεις
Μεταξόνιο: 1.330 χλστ.
Μήκος: 1.860 χλστ.
Πλάτος: 735 χλστ.
Ύψος: 1.295 χλστ.
Ύψος σέλας: 785 χλστ.
Απόσταση από το έδαφος: Δ.Α.
Βάρος
111 κιλά (συμπεριλαμβανομένης της μπαταρίας)
Όλες οι ειδήσεις
Η Vespa GTS σε νέα μοναδική προσφορά!
Vespa Primavera Batik – Συνάντηση δύο πολιτιστικών κληρονομιών
Ήρθε το νέο Piaggio MP3 310 και μπορεί να οδηγηθεί με δίπλωμα αυτοκινήτου!