MOTOTYPOS

Δοκιμή Vespa Primavera 125 S: Σύγχρονα… διαχρονική

dokimi-vespa-primavera-125-s-sygchrona-diachroniki-744509

Η Primavera 125 S ανιχνεύει το πόση σπορ αισθητική χωράει στην «σύγχρονα ρετρό» φιλοσοφία των σημερινών Vespa

Του Κώστα Γαμβρούλη

Φωτογραφίες Ναυσικά Βασιλειάδου 

Primavera στα ιταλικά σημαίνει άνοιξη και εντός της Vespa γκάμας, χαρακτηρίζει μια σειρά εισαγωγικών μοντέλων από τα 50 έως τα 150 κ.εκ. (και ηλεκτρικά πλέον!) που διακρίνονται από τις κλασικές, αρχετυπικές γραμμές τους, χωρίς φυσικά να υπολείπονται σε τεχνολογία. Oι Vespa οφείλουν να μοιάζουν «κλασικές», ωστόσο κάτω από την πανέμορφη φόρμα τους, είναι καθ όλα «επικαιροποιημένες» στο σήμερα. H Primavera 125 S, όμως, προσθέτει και κάτι περισσότερο σε όλα αυτά.

Θα να σαν να μπαίνει η άνοιξη

Στην περίπτωση των «S» λοιπόν, οι διαφορές με τις αντίστοιχου κυβισμού, απλές Primavera εκδόσεις, αφορούν καθαρά το αισθητικό κομμάτι, με την προσθήκη σπορ γραφικών στα καπάκια της ουράς και πινελιές χρώματος στη μάσκα και στα στεφάνια των ζαντών. Το κίτρινο στην Primavera 125 S της δοκιμής, σε συνδυασμό με τα τυρκουάζ «αξάν», δημιουργούσαν μια χαρούμενη, νεανική και όντως ανοιξιάτικη παρουσία στους δρόμους.

Η Piaggio, στην οποία ανήκει η Vespa ως ξεχωριστό brand name, ανανέωσε την Primavera 125 S πριν από λίγο καιρό αλλάζοντας φυσικά ελάχιστα σε ότι αφορά στην σχεδίαση της. Το κλασικό δεν το πειράζεις! Έχει ειπωθεί πολλές φορά και θα ειπωθεί άλλη μια: H Vespa είναι ίσως το μοναδικό όχημα (συμπεριλαμβανομένων των αυτοκινήτων) που έχει «σμιλευθεί» αδιάκοπα στο πέρασμα των χρόνων. Η παραγωγή της δεν σταμάτησε ποτέ, ότι βλέπετε σήμερα είναι το αποτέλεσμα μιας συνεχούς ροής εξέλιξης και το ιστορικό της νήμα οδηγεί πίσω στο 1946, όταν και παρουσιάστηκε για πρώτη φορά.

Αυτό από μόνο του, αποτελεί στοιχείο προστιθέμενης αξίας σε κάθε Vespa και δεν εννοώ στην τιμή, αλλά στο πως εκλαμβάνεται μέσα σε έναν ωκεανό ομογενοποιημένων οχημάτων. Είναι ένα «ζωντανό» κομμάτι της ιστορίας λοιπόν, αλλά οι σχέσεις με το παρελθόν αφορούν μόνο στη σχεδίαση και στην βασική δομή.

Ρετροεπικαιροποίηση

Στην περίπτωση της  Primavera 125 S, υπάρχουν και φουλ LED φώτα και θύρα φόρτισης USB και –προαιρετικά- η πλατφόρμα διασυνδεσιμότητας με κινητές συσκευές, MIA. Σε ότι αφορά στον κινητήρα, αυτός είναι μονοκύλινδρος , αερόψυκτος, με τρεις βαλβίδες στην κεφαλή και χωρητικότητα 125 κ.εκ.

Το μηχανικό σύνολο που η Piaggio αποκαλεί i-Get, χαρακτηρίζεται από τις μικρές διαστάσεις και την άκρως «πολιτισμένη» λειτουργία του και αποδίδει 11 ίππους στις 7.750 σ.α.λ. και μέγιστη ροπή 1.1 k-gm. Οι τροχοί με τις νέες πεντάμπρατσες ζάντες έχουν διάμετρο 12 ίντσες και φέρουν ελαστικά διαστάσεων 110/70-12 και 120/70-12 μπροστά και πίσω αντιστοίχως.

Στο μπροστινό μέρος, το χαρακτηριστικό για Vespa σύστημα μονού βραχίονα δεν θα μπορούσε να λείπει, συνδυαζόμενο με δισκόφρενο διαμέτρου 200 χλστ και δαγκάνα δύο εμβόλων. To ΑBS είναι μονοκάναλο και επιδρά στον μπροστινό τροχό, αφού πίσω, την πέδηση αναλαμβάνει ταμπούρο με τύμπανο διαμέτρου 140 χλστ. Η αλήθεια είναι ότι για την τιμή της Primavera 125 S, στα 4.350 €, το ταμπούρο φαντάζει ως μια «φθηνή» επιλογή αλλά σημασία έχει τελικά το αν δουλεύει σωστά, κάτι που θα το διαπιστώσουμε στη συνέχεια της δοκιμής.

Μαγκούστα ιταλιάνα  

Σχεδόν 80 έτη εξέλιξης δεν μπορεί να κάνουν λάθος και η Vespa Primavera 125 S ξεχωρίζει όπως και όλες οι ομόσταυλες της, για την ευκολία οδήγησης. Το χαμηλό της βάρος στα 125 κιλά και οι «συμπαγείς» της διαστάσεις, σε συνδυασμό με τους τροχούς μικρής διαμέτρου, την καθιστούν ευέλικτη στην κίνηση, με τρόπο που λίγα άλλα δίτροχα μπορούν να φτάσουν.

Παρά τους τροχούς 12 ιντσών η άνεση και η ποιότητα κύλησης βρίσκονται σε υψηλά επίπεδα, κάτι στο οποίο συνηγορεί επίσης και η σέλα. Η θέση οδήγησης είναι εργονομική και θα βολέψει  πληθώρα σωματότυπων, με το επίπεδο πάτωμα και το μεγάλο τμήμα της σέλας που αναλογεί  στον οδηγό να επιτρέπουν ελευθερία κινήσεων.

Σε πρακτικό επίπεδο, κάτω από την σέλα θα χωρέσει ένα Jet κράνος (με δυσκολία ένα μικρού μεγέθους full – face), ενώ το ντουλαπάκι στο εσωτερικό της ποδιάς που κλειδώνει,  προσφέρεται για τη φύλαξη εγγράφων, τηλεφώνου και ενός ζευγαριού γαντιών. Υπάρχει διπλό σταντ, το οποίο είναι εύκολο στον χειρισμό αλλά θα θέλαμε και πλάγιο, για τις σύντομες στάσεις.

Η πληροφόρηση του αναβάτη γίνεται μέσω ενός πίνακα οργάνων που συντίθεται από ένα μεγάλο αναλογικό ταχύμετρο και μια LCD οθόνη. Υπάρχουν όλα όσα θα χρειαστεί κανείς και το παράδοξο είναι πως παρά την «ψηφιακή» φύση της οθόνης, το αποτέλεσμα δεν δείχνει παράταιρο στην κλασικίζουσα γενικότερη αύρα της Vespa. Ξέρουν να σχεδιάζουν οι Ιταλοί, είναι γνωστό αυτό…

Το «γρήγορο» δεν είναι πάντα αυτό που νομίζεις

Σε ότι αφορά στην επιδόσεις, ο κινητήρας δεν είναι ο πιο ισχυρός της κατηγορίας, ούτε και η Primavera 125 S είναι το πιο γρήγορο scooter σε αυτή την κλάση κυβισμού. Ωστόσο αυτά, ποτέ δεν ήταν στις επιδιώξεις μιας Vespa και στα ζητούμενα όσων τις αγοράζουν. Στη πράξη, η ισχύς και οι επιταχύνσεις είναι «όσο χρειάζονται» και ποτέ δεν αισθάνεσαι έλλειψη ή υστέρηση σε κάτι, αλλά απολαμβάνεις ένα κινητήρα που συμπλέει με τη γενικότερη «premium» αύρα του μοντέλου, χάρη στην πολιτισμένη, ομαλή και αθόρυβη λειτουργία του.

Επιμένοντας στο γκάζι, η Primavera 125 S θα φτάσει τα 100 χλμ./ώρα στο κοντέρ, με τα 10 λιγότερα να επιτυγχάνονται εύκολα, πάντα και παντού. Ναι, υπάρχουν (λίγο) πιο γρήγορα scooter 125 κ.εκ. αλλά ας προσπαθήσουν να «κυνηγήσουν» την Primavera μέσα σε πυκνή κίνηση και ίσως αναθεωρήσουν το τι σημαίνει γρήγορο και το τι μετράει στα οχήματα που έχουν σχεδιαστεί αποκλειστικά για το αστικό πεδίο.

Λίγη σημασία έχει τελικά και το αν το πίσω φρένο είναι ταμπούρο, μιας και γενικά η πέδηση είναι πολύ καλή και σταματά το scooter πειστικά και με ασφάλεια. Σε ότι αφορά σε ένα άλλο, πολύ σημαντικό για την κατηγορία αυτή των οχημάτων στοιχείο, η κατανάλωση είχε στη διάρκεια της δοκιμής μια μέση τιμή 2,8 λίτρων στα 100 χιλιόμετρα, με την σημείωση ότι δεν ήμασταν καθόλου «ευγενικοί» με το γκάζι…

Αξίζει και έτσι και αλλιώς

Η αλήθεια είναι ότι για τις Vespa, τα συμπεράσματα στο τέλος των δοκιμών δεν έχουν μεγάλη σημασία αφού αν «πιαστείς» στα δίχτυα της γοητείας τους, ποσώς σε ενδιαφέρουν τα οικονομοτεχνικά, κάνεις τις υπερβάσεις σου και απλά πας και αγοράζεις. Και καλά κάνεις, αν θες τη γνώμη μας. H Primavera 125 S δεν διαφέρει φυσικά, είναι Vespa 100% και για τον λόγο αυτό… άκρως ερωτεύσιμη. Ξέχωρα απ όλα αυτά όμως, αντικειμενικά και χωρίς όλο τον θρύλο που την περιβάλει, στέκεται μια χαρά ως scooter της κατηγορίας των 125 κ.εκ. Στα 4.350 € που κοστίζει, τα οποία δεν είναι λίγα φυσικά, αγοράζει κανείς  πολύ υψηλή ποιότητα κατασκευής και ένα όχημα «δαιμονικά» ευέλικτο και οικονομικό που θα τα βάζει καθημερινά με το «τέρας» της κίνησης.

Εξοπλισμός αναβάτη από την

PROMOTO GINOSSATIS

Jacket Trilobite 2093 All ride Summer (Tech-Air compatible)

Γάντια  Nazran RX10

Κράνος Nolan N60-6 Special 

Vespa Primavera 125 S

Tιμή: 4.350 €

Τεχνικά χαρακτηρισικά 

Κινητήρας

Τύπος: Μονοκύλινδρος, αερόψυκτος

Χωρητικότητα: 124 κ.εκ.

Ισχύς: 11 ίπποι / 7.750 σ.α.λ.

Ροπή: 1,1 kg-m / 6.250 σ.α.λ.

Κιβώτιο

Τύπος: Αυτόματο CVT

Συμπλέκτης

Τύπος: Αυτόματος φυγοκεντρικός

Τελική Μετάδοση

Τύπος: Ιμάντας

Ρεζερβουάρ

Χωρητικότητα: 8 λίτρα

Πλαίσιο

Τύπος: Αυτοφερόμενο, ατσάλινο

Αναρτήσεις

Μπροστά: Μονόμπρατσος βραχίονας, μονό αμορτισέρ

Πίσω: Μονό αμορτισέρ

Φρένα

Μπροστά: Μονό δισκόφρενο διαμέτρου 200 χλστ., δαγκάνα δύο εμβόλων / ABS

Πίσω: Ταμπούρο 140 χλστ.

Διαστάσεις

Μεταξόνιο: 1.340 χλστ.

Μήκος: 1.870 χλστ.

Πλάτος: 750 χλστ.

Ύψος σέλας: 785 χλστ.

Βάρος

126 κιλά (με γεμάτο ρεζερβουάρ)

Gallery

 

 

 

Όλες οι ειδήσεις

Οι 5+1 νέοι «παίκτες» του 2025: Ποιες εταιρείες θα ανακατέψουν την τράπουλα της αγοράς

Οι Έλληνες χρησιμοποιούν το αυτοκίνητο ακόμα και για να πάνε στο… περίπτερο!

Στην παραμυθένια Ορεινή Αρκαδία με την υβριδική Alfa Romeo Junior

car-prices
google-news
ad-banner

Περισσότερα Βίντεο