Το Scooter της Peugeot δανείζεται στοιχεία από τα αυτοκίνητά της και μπορεί να συνδυάσει με ευκολία την καθημερινή μετακίνηση με την άνετη οδήγηση περά από τα όρια της πόλης.
του Ηλία Λαΐτσα
Λίγη Ιστορία…
Πριν από 125 χρόνια, το 1898, η Peugeot κατασκεύασε την πρώτη της μοτοσικλέτα. Στην ουσία ήταν ένα ποδήλατο, στο οποίο είχε προσαρμοστεί ένας μικρός κινητήρας στον πίσω τροχό. Η μοτοσυκλέτα αυτή παρουσιάστηκε στην έκθεση Παρισιού του 1898, αλλά δεν βγήκε ποτέ σε παραγωγή.
Το 1914, η Peugeot κατασκεύασε την 500M. Mια αγωνιστική μοτοσικλέτα, που ήταν πολύ προχωρημένη για την εποχή της. Ο κινητήρας της ήταν 500 κ.εκ., δικύλινδρος εν σειρά, με τέσσερις βαλβίδες ανά κύλινδρο, ο οποίος απέδιδε 15 ίππους και τελική ταχύτητα τα 122 χλμ/ώρα.
Από τότε μέχρι σήμερα, έχει καταφέρει να γίνει μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες κατασκευής δίκυκλων, αλλά και τρίκυκλων scooter, με την εμφάνιση και το σχεδιασμό να είναι αυτά που την κάνουν να ξεχωρίζει.
Σχεδιασμός και χώροι
Από την επίσημη παρουσίαση του XP 400 GT στην Ελλάδα τον Ιούνιο του 2023, ανυπομονούσαμε να το «πιάσουμε στα χέρια μας». Το δυναμικό παρουσιαστικό του, που οφείλεται στον πολύ όμορφο σχεδιασμό του αλλά και στην αναμφίβολη ποιότητα κατασκευής του, ήταν αυτό που εκ πρώτης όψεως σε κάνει να θέλεις να το οδηγήσεις.
Το επιβλητικό εμπρός μέρος σε κάνει να νομίζεις πως πρόκειται για μια μεγάλη μοτοσικλέτα. Τα δύο κάθετα LED φώτα ημέρας δίπλα από τα κύρια -Full LED- φωτιστικά σώματα μοιάζουν με κυνόδοντες, όπως επίσης και οι τρεις κάθετες γραμμές στη κάθε πλευρά των πίσω -επίσης Full LED- φωτιστικών σωμάτων μοιάζουν με νύχια λιονταριού. Τα στοιχεία αυτά είναι χαρακτηριστικά της εταιρείας τα τελευταία χρόνια και προέρχονται από την παραγωγή των αυτοκινήτων της.
Έτσι, μετά την αναμονή μερικών μηνών, παραλαμβάνουμε το ασύρματο κλειδί και η πρώτη σκέψη ήταν «μήπως κατά λάθος μας δόθηκε κλειδί αυτοκινήτου». Ακόμη και σε αυτό η ποιότητα κατασκευής δήλωσε «παρών».
Με ένα απλό πάτημα στον κεντρικό διακόπτη του scooter, η TFT οθόνη των 5 ιντσών, καθώς και οι φωτιζόμενοι αναλογικοί δείκτες χιλιομέτρων και στροφών ανάβουν και αμέσως γίνεται αντιληπτό το πόσο ευανάγνωστα είναι. Μαζί τους ανάβει και ένα led φωτιστικό σώμα, το οποίο με το ιδιαίτερο σχήμα του αγκαλιάζει σχεδόν ολόκληρο το καντράν και το κάνει να θυμίζει καντράν αυτοκινήτου. Το μενού είναι εξαιρετικά εύκολο και οι επιλογές γίνονται από δύο διακόπτες που βρίσκονται αριστερά και δεξιά του τιμονιού. Η λειτουργία i_Connect της Peugeot προσφέρει τη δυνατότητα σύνδεσης του κινητού τηλεφώνου με την οθόνη και χειρισμού των κλήσεων, των μηνυμάτων, καθώς και πλοήγηση GPS «Turn-by-Turn».
Ένα από τα πρώτα πράγματα που κοιτάμε στα scooter είναι οι χώροι αποθήκευσης προσωπικών αντικειμένων. Πατάμε το -ελαφρώς «κρυμμένο»- κουμπί λίγο πιο κάτω και δεξιά από τον κεντρικό διακόπτη και με μια μικρή βοήθεια από μεριά μας η σέλα ανοίγει μόνη της. Στέκεται ανοιχτή με τέτοιον τρόπο που δεν ενοχλεί, ενώ παρατηρούμε πως έχει ανοίξει μόνο η σέλα του οδηγού. Η φύλαξη ενός full face κράνους δεν ήταν αρκετή για να γεμίσει πλήρως ο χώρος. Αυτός ο χώρος όμως δεν είναι και ο μοναδικός. Η σέλα του συνεπιβάτη ανοίγει και αυτή, με αντίθετη φορά, προσφέροντας λίγο ακόμα χώρο καθώς και μια θύρα USB.
Η ώρα της Δοκιμής
Ανεβαίνουμε στο XP 400 GT. Τα χέρια έρχονται να κρατήσουν το τιμόνι μεταβλητής διατομής σε μια φυσική θέση. Πατάμε τις ρυθμιζόμενες μανέτες και ο δεξιός αντίχειρας πατά το κουμπί της μίζας. Ο κινητήρας τίθεται σε λειτουργία. Το αριστερό πόδι «μαζεύει» τον πλαγιοστάτη και ο δεξιός καρπός περιστρέφεται, με την απόκριση του γκαζιού να είναι άμεση και ομαλή. Τα πόδια πατούν στο ποιοτικό αντιολισθητικό πάτωμα του scooter, ενώ ταυτόχρονα σφίγγουν πάνω στο «τούνελ» που υπάρχει ανάμεσα στη σέλα και στο εμπρός σύστημα. Αυτό βοηθά επιπλέον στο να έχουμε τα χέρια μας χαλαρά.
Οι πρώτες εντυπώσεις είναι εξαιρετικά θετικές. Η σέλα προσφέρει άνεση στην οδήγηση, αν και δίνει την εντύπωση ότι κατηφορίζει, χωρίς όμως αυτό να δημιουργεί κάποιο πρόβλημα. Ο ανεμοθώρακας κάνει αρκετά καλά τη δουλειά του για το μέγεθός του και οι σωστά τοποθετημένοι καθρέπτες δίνουν πλήρη εικόνα για το τι συμβαίνει πίσω.
Αφήνουμε πίσω την κίνηση της πόλης και με τον τετράχρονο κινητήρα των 400 κ.εκ. αποφασίσαμε να κινηθούμε για αρχή σε πιο μεγάλες οδικές αρτηρίες και στη συνέχεια σε επαρχιακούς δρόμους. Όπως κάνουμε πάντα άλλωστε. Δεν είχαμε ιδέα όμως τι θα αντιμετωπίζαμε. Το νέο Peugeot XP 400 GT δεν είχε δείξει ακόμη τα… δόντια του!
Οι 37 ίπποι στις 8.150 σ.α.λ. και τα 38.1 Nm ροπής στις 5.400 σ.α.λ. κάνουν αρκετά εύκολη τη διέλευση σε δρόμους με μεγαλύτερα όρια ταχύτητας. Οι προσπεράσεις δεν είναι κάτι που μας απασχολεί ιδιαίτερα. Τα 231 κιλά (γεμάτο) καθώς και τα 2,19 μέτρα μήκος του συνόλου προσφέρουν μια αίσθηση σταθερότητας. Κινούμενοι προς Κόρινθο, αποφασίσαμε να ανάψουμε το φλας για δεξιά, με κατεύθυνση προς Μάνδρα, έπειτα προς Αγία Σωτήρα και τελικό προορισμό τη Θήβα. Στα πρώτα λίγα χιλιόμετρα του επαρχιακού, η οδήγηση είναι φυσιολογική χωρίς ιδιαίτερες εκπλήξεις. Όταν όμως οι αλλαγές κατεύθυνσης άρχισαν να είναι πιο συχνές και απότομες, εκεί το μικρό «λιονταράκι» της Peugeot έδειξε τις δυνατότητές του.
Οι αλλαγές κατεύθυνσης γίνονταν χωρίς ιδιαίτερο κόπο και το scooter τοποθετούνταν άψογα κατά την είσοδο της στροφής. Με το πρώτο άγγιγμα στις μανέτες, το XP 400 GT δείχνει πως ξέρει να φρενάρει. Οι εμπρός ακτινικές τετραπίστονες δαγκάνες με τους δύο δίσκους των 295 χιλιοστών, αλλά και η πίσω διπίστονη δαγκάνα με δίσκο 240 χιλιοστών δεν κάνουν εκπτώσεις στην επιβράδυνση. Το δικάναλο ABS προσφέρει απλόχερα τις υπηρεσίες του, αν και με μια πιο σύντομη -απ’ό,τι θα θέλαμε- παρεμβατικότητα. Το ανεστραμμένο μπροστινό σύστημα των 41 χιλιοστών δίνει σωστή πληροφόρηση, ενώ το πίσω off-set μονό αμορτισέρ κρατά όλο το σύνολο σταθερό κατά τη διάρκεια της στροφής.
Το γκάζι ήταν όσο χρειάζεται, χωρίς να τρομάζει στο απότομο άνοιγμά του, μιας και υπάρχει μια μικρή καθυστέρηση στην απόκριση στις υψηλές στροφές. Απολύτως φυσιολογικό για έναν κινητήρα scooter. Σε πιο ολισθηρό οδόστρωμα, η παρουσία του Traction Control δεν γινόταν ιδιαίτερα αισθητή . Επίσης, μπορούσαμε να το φέρουμε στα «μέτρα» μας, διαλέγοντας μια από τις τρεις επιλογές παρεμβατικότητας (off, mode 1, mode 2).
Όπως σε όλες τις δοκιμές σε επαρχιακούς δρόμους, έτσι και σε αυτή, οι στροφές υποδέχονταν η μία την άλλη και έκαναν τη διαδρομή να μοιάζει μικρότερη απ’ ό,τι πραγματικά ήταν. Βέβαια, πολύ σημαντικό ρόλο σε αυτό παίζει και το νέο Peugeot XP 400 GT.
Scooter και Off Road
Κάνουμε μια μικρή στάση και παρατηρούμε έναν χωματόδρομο στα δεξιά. Κοιτάζουμε τα ελαστικά μικτής χρήσης Pirelli Scorpion Rally STR, τυλιγμένα στους ακτινωτούς τροχούς των 17 ιντσών εμπρός και 15 ιντσών πίσω, καθώς και το ψηλό ρύγχος εμπρός. Μια ιδέα μόλις φυτεύτηκε στο μυαλό. Πριν προλάβουμε να ολοκληρώσουμε τη σκέψη, το Traction Control ρυθμίστηκε στην επιλογή «OFF» και τα ελαστικά της Pirelli βρέθηκαν να πατούν το χώμα.
Η διέλευση ήταν αρκετά καλή, όσο ο χωματόδρομος ήταν ήπιος, χωρίς πολλές πέτρες και ανωμαλίες. Πράγμα που καθιστά το scooter της Peugeot σαν ένα όχημα με το οποίο μπορούμε εύκολα να διασχίσουμε έναν χωματόδρομο που καταλήγει π.χ. σε μια απομονωμένη παραλία.
Τα πράγματα όμως δυσκόλεψαν όσο ανοίγαμε το γκάζι πιο πολύ και το έδαφος γινόταν λιγότερο φιλικό. Τα 231 κιλά γινόντουσαν αμέσως αισθητά και η θέση οδήγησης δεν βοηθούσε και πολύ. Δεν ξεχνάμε όμως ότι οδηγούμε ένα scooter.
Κατανάλωση
Ξεκινάμε το δρόμο της επιστροφής, ο οποίος είναι εξίσου διασκεδαστικός. Έχουμε διανύσει περίπου 200 χιλιόμετρα, χωρίς να κάνουμε ιδιαίτερα οικονομική οδήγηση, και το ντεπόζιτο δεν έχει αδειάσει. Κοιτάμε την TFT οθόνη και αντικρίζουμε 4,8 λίτρα/100 χλμ., με την ίδια τη Peugeot να ανακοινώνει μόλις 1 λίτρο λιγότερο.
Συμπέρασμα
Το νέο Peugeot XP 400 GT άφησε μια πολύ ευχάριστη οδηγική επίγευση. Είναι ένα scooter με πολλά στοιχεία μιας μεγάλης μοτοσικλέτας. Μπορεί να συνδυάσει με ευκολία τη καθημερινή μετακίνηση, με την άνετη οδήγηση περά από τα όρια της πόλης. Τα εκτός δρόμου στοιχεία του μπορούν να μας πάνε σε μέρη που άλλα scooter του ανταγωνισμού θα σταματήσουν εκεί που τελειώνει η άσφαλτος.
Extra εξοπλισμός
Πέρα από τον βασικό εξοπλισμό, η Peugeot δίνει τη δυνατότητα να προσθέσουμε κάποια επιπλέον αξεσουάρ όπως:
– Top Box
– Μαξιλαράκι Top Box
– Σχάρα Top Box
– Προστατευτικά κάγκελα
– Βάση smartphone
Τεχνικά χαρακτηριστικά:
Κινητήρας: 4χρονος, 1 κύλινδρος, υδρόψυκτος, Euro 5
Κυβισμός: 400 κ.εκ.
Τροφοδοσία καυσίμου: Ψεκασμός
Μίζα: Ηλεκτρική
Μέγιστη ισχύς: 36,7 ίπποι στις 8.150 σ.α.λ.
Μέγιστη ροπή: 38,1 Nm στις 5.400 σ.α.λ.
Κιβώτιο: CVT
Ανάρτηση εμπρός: Aνεστραμμένο 41 χιλ.
Διαδρομή εμπρός τροχού: 140 χιλιοστά
Ανάρτηση πίσω: Monoshock με μοχλικό
Φρένα εμπρός: 2x 296 χιλ. δίσκοι, τετραπίστονες ακτινικές δαγκάνες
Φρένα πίσω: 1x 240 χιλ. δίσκος, ενός πιστονιού δαγκάνα
ABS: Δικάναλο με CBS
Τροχός εμπρός: 17” με ακτίνες
Ελαστικό εμπρός: 110/70/17 Pirelli Scorpion STR
Τροχός πίσω: 15” με ακτίνες
Ελαστικό πίσω: 160/60/15 Pirelli Scorpion STR
Ύψος σέλας: 815 χιλιοστά
Βάρος (γεμάτο): 231 κιλά
Ρεζερβουάρ: 13,5 λίτρα
Οθόνη: Έγχρωμη TFT 5”
Τιμή: 8.850€
Όλες οι ειδήσεις
Έτσι θα είναι η νέα ηλεκτρική Porsche Macan
Mercedes G-Class «χορεύουν» σαν… τανκς στο Λας Βέγκας
Τραγωδία στο Ράλι Ντακάρ: Πέθανε ο Ισπανός αναβάτης Κάρλες Φαλκόν