Είναι νόμιμο στην Ελλάδα οι μοτοσυκλέτες να κινούνται ανάμεσα από τα αυτοκίνητα (διήθηση);
Του Ηλία Λαΐτσα
Λόγος και αντίλογος για ένα θέμα που καίει.
Τα βασικά και νόμιμα για την Ελλάδα δεδομένα είναι ότι η διήθηση των μοτοσυκλετών στην Ελλάδα δεν επιτρέπεται βάσει ΚΟΚ (Άρθρο 16 παρ.3), υπάρχει πρόστιμο κατά την παράβασή του καθώς και υπαιτιότητα/συνυπαιτιότητα του αναβάτη σε περίπτωση ατυχήματος.
Αυτό όμως είναι κάτι που ενδέχεται να αλλάξει με τροποποίηση του ΚΟΚ, σύμφωνα με κάποιες φήμες που έχουν κυκλοφορήσει τα τελευταία χρόνια, χωρίς όμως να υπάρχει κάποια επίσημη ενημέρωση από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Παρόλα αυτά, είναι μια κατάσταση όπου η εφαρμογή της είναι κάτι σαν άγραφος νόμος μεταξύ αυτοκινητιστών και μοτοσυκλετιστών, ο οποίος έχει τους πιστούς υποστηρικτές του αλλά και τους φανατικούς εχθρούς του, με τους δεύτερους να επισημαίνουν έντονα την επικινδυνότητα ενός τέτοιου ελιγμού.
Η Ελλάδα είναι μια χώρα όπου τις περισσότερες μέρες του χρόνου, ο ήλιος είναι ο πρωταγωνιστής! Για την ακρίβεια, 336 ημέρες ηλιοφάνεια στην Ελλάδα έναντι 72 ημερών στη Δανία. Αυτό, μαζί με την οικονομική κρίση, τη τιμή της βενζίνης να έχει ανέβει σε πρωτοφανή για τη χώρα επίπεδα αλλά και με αφορμή τον νόμο όπου επιτρέπει την οδηγήση μικρών μοτοσυκλετών (μέχρι 125 κ.εκ.) με δίπλωμα αυτοκινήτου, η μοτοσυκλέτα γίνεται η επιλογή σαν κύριο μέσο μετακίνησης από όλο και περισσότερους. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα, η Αθήνα να έχει πάνω από 250.000 – 300.000 μοτοσυκλέτες που κινούνται καθημερινά στο οδικό της δίκτυο. Με έναν τόσο μεγάλο αριθμό, η διήθηση είναι αναπόφευκτη, κάτι που είναι μη σύννομο στη χώρα μας. Είναι όμως και το σωστό;
Ας στρέψουμε τη προσοχή μας σε μεγαλύτερες χώρες από τη δική μας, όπου η διήθηση επιτρέπεται. Σε χώρες όπως η Γαλλία (δοκιμαστικά για δεύτερη φορά μέχρι το 2024), η Αυστραλία, καθώς και μερικές πολιτείες των Η.Π.Α. όπως η Καλιφόρνια και το Όρεγκον έχει παρατηρηθεί πως:
– τα ατυχήματα που οφείλονται στη διήθηση είναι μόλις το 0,4%!!
– η διήθηση ευθύνεται για τη μείωση των ρύπων κατά 6%!
– η νόμιμη διήθηση των μοτοσυκλετών έχει μειώσει κατά πολύ το κυκλοφοριακό πρόβλημα στις μεγαλουπόλεις που την εφαρμόζουν (κατά ένα χιλιόμετρο λιγότερη κυκλοφοριακή συμφόρηση ανά σηματοδότη).
Επίσης, κατά την εξέταση του θέματος και νομοθέτησης στην Καλιφόρνια, αποδείχθηκε ότι κάθε 8 μοτοσυκλέτες που προσπερνούν ένα αυτοκίνητο, αυτό γλιτώνει έναν ερυθρό σηματοδότη. Οπότε, με τον αριθμό των μοτοσυκλετών που έχουμε στην Αθήνα και με βοηθό τη νόμιμη διήθηση, μειώνεται κατά πολύ και ο αριθμός των ερυθρών σηματοδοτών που θα περιμένουν τα αυτοκίνητα.
Αξίζει να σημειωθεί το ενδιαφέρον της Γαλλίας στην εκμάθηση των υποψήφιων αναβατών στη διήθηση, μετά το πέρας της δεύτερης δοκιμαστικής της περιόδου που ισχύει μέχρι το 2024. Αν αναγνωριστεί και νομιμοποιηθεί πλήρως, η διήθηση στη Γαλλία θα διδάσκεται στους υποψήφιους αναβάτες έτσι ώστε να αναγνωρίζουν τους κινδύνους της εκάστοτε διήθησης, να εφαρμόζουν τις αποστάσεις ασφαλείας, να προσαρμόζουν της ταχύτητα τους ανάλογα με την ταχύτητα των οχημάτων αλλά και των ορίων ταχύτητας.
Εδώ όμως να επισημάνουμε πως η διήθηση σε αυτές τις χώρες επιτρέπεται υπό όρους και οποιαδήποτε παράβαση των όρων αυτών, τιμωρείται με πρόστιμο.
Ποιά θα μπορούσε να είναι λύση σε αυτό το πρόβλημα; Εύκολη απάντηση, την οποία μας τη δίνουν οι χώρες οι οποίες επιτρέπουν τη διήθηση. Ελεύθερη διήθηση των μοτοσυκλετών υπό όρους (π.χ. απαγόρευση διήθησης ανάμεσα σε παρκαρισμένα οχήματα και κινούμενα. Απαγόρευση διήθησης με ταχύτητες άνω των 50χλμ/ω κ.α.), και “τσουχτερά” πρόστιμα στην παράβαση αυτών.