Για κάποιο λόγο το κράνος μοτοσυκλέτας στη χώρα μας συνεχίζει να είναι αμφιλεγόμενο ζήτημα, με κάποιους να το αγοράζουν για τα μάτια του κόσμου.
Μονάχα την εβδομάδα 5 με 11 Αυγούστου 2024 επιβλήθηκαν 2410 κλήσεις για κράνος. Πολλοί φίλοι μοτοσυκλετιστές τελικά αγοράζουν ένα κράνος για τα μάτια του κόσμου (ή της τροχαίας). Χάριν άνεσης μέσα στην πόλη αρκετοί προτιμούν κράνη ανοιχτού αντί για κλειστού τύπου, όμως είμαστε πραγματικά πιο ασφαλείς επειδή απλά φοράμε ένα οποιοδήποτε κράνος;
Τύποι κράνους
Το κράνος μοτοσυκλέτας είναι κάτι πιο πολύπλοκο απ’ότι αρχικά φαίνεται. Μπορεί να υπάρχει ένας «σκασμός» διαφορετικά κράνη στην αγορά με ευρωπαϊκή πιστοποίηση, αλλά δεν μας προστατεύουν όλα το ίδιο. Υπάρχουν κλειστού τύπου κράνη «full face», ανοιχτού τύπου «jet» και παραλλαγές αυτών με πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα. Θα αναλύσουμε τα πιο δημοφιλή είδη παρακάτω…
Κλειστού τύπου «full face»
Ίσως το αρχέτυπο κράνος μοτοσυκλέτας. Έχει εντελώς κλειστή πρόσοψη με ζελατίνα μονάχα πάνω από την περιοχή των ματιών. Παρέχει εξαιρετική προστασία όλης της κεφαλής από κάθε γωνία πρόσκρουσης μιας και πρόκειται για ένα ομοιογενές κέλυφος που διαχέει την ενέργεια χτυπήματος. Λόγω της κατασκευής είναι η μακράν ασφαλέστερη επιλογή. Το κύριο μειονέκτημά τους είναι ο εξαερισμός και ένας βαθμός άνεσης συν ότι συνήθως πρέπει να το βγάλουμε σε στάση για συγκεκριμένες ενέργειες. Από την άλλη, καλύτερης ποιότητας full face κράνη παρέχουν και περισσότερη άνεση.
Κλειστού τύπου «modular»
Γνωστά και ως «σπαστά», τα modular κράνη είναι μια μέση οδός μεταξύ της κάλυψης και προστασίας που παρέχουν τα full face κράνη, και της άνεσης ενός κράνους ανοιχτού τύπου. Θεωρητικά όταν η γνάθος του κράνους είναι κλειστή, παρέχουν παρόμοια (αν όχι ίδια) προστασία με τα full face κράνη. Παρά τ’αύτα δεν πρόκειται για ένα ομοιογενές κέλυφος και ο βαθμός ασφάλειας βασίζεται στην ποιότητα και αντοχή του μηχανισμού. Προτιμούνται συχνά λόγω του ότι δεν χρειάζεται να αφαιρεθεί το κράνος σε περίπτωση που θέλουμε να μιλήσουμε, να καταναλώσουμε φαγητό ή ποτό ή να πάρουμε λίγο αέρα.
Τα μειονεκτήματα τους έχουν να κάνουν με το επιπλέον βάρος του μηχανισμού της γνάθου και σαφώς το ότι δεν παρέχουν καμία προστασία στο πρόσωπο όταν κινούμαστε με το κράνος ανοιχτό. Το τελευταίο είναι και ιδιαίτερα επικίνδυνο κατά τη διάρκεια ταξιδιού μιας και εκτός του ενδεχομένου της πτώσης, η ανοιχτή γνάθος δεν προστατεύει από έντομα, πέτρες ή άλλα αντικείμενα που μπορεί να πέσουν πάνω μας με μεγάλη ταχύτητα. Ένας μπάμπουρας με 120 χιλιόμετρα την ώρα μετατρέπεται σε οργανικό βλήμα…
Κράνη ανοιχτού τύπου
Η αγαπημένη επιλογή πολλών αναβατών μικρότερων μοτοσυκλετών και επαγγελματιών όπως διανομείς και ταχυμεταφορέων. Είναι ελαφριά, άνετα, με άπλετο εξαερισμό, ορατότητα και λανσάρονται ως ιδανικά για αναβάτες που διανύουν χιλιόμετρα μέσα στην πόλη. Όμως κρύβουν μια εν γένει μοιραία αδυναμία και αυτό έχει να κάνει με τον ίδιο τους τον σχεδιασμό. Παρά το ότι βγαίνουν με ευρωπαϊκή πιστοποίηση, δεν προσφέρουν καμία προστασία προσώπου ή γνάθου που μπορεί να αποβεί μοιραίο.
Σχετική μελέτη που εκδόθηκε μέσω του Εθνικού Ινστιτούτου Υγείας των ΗΠΑ σύγκρινε τραυματισμούς με κράνη ανοιχτού και κλειστού τύπου. Σε κάθε περίπτωση τα κλειστού τύπου κράνη υπερτερούσαν σε ποσοστό ασφάλειας. Οι αναβάτες με κράνη ανοιχτού τύπου ήταν πιο ευάλωτοι σε κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις, κατάγματα ζυγωματικών και ρινικών οστών και τραυματισμών αναπνευστικής οδού. Δυστυχώς στην προκειμένη περίπτωση, μια απλή επιλογή κράνους χάριν άνεσης μπορεί να σας κοστίσει πολύ περισσότερα από την τιμή του κράνους…
Τι κράνος να φορέσω τελικά;
Μπορεί να φαίνεται κάπως απόλυτο, αλλά οι αριθμοί λένε πως σε κάθε περίπτωση τα κλειστού τύπου κράνη είναι πάντα πιο ασφαλή, άρα και αυτά προτείνω πάντα. Ο καλύτερος συμβιβασμός από εκεί και μετά είναι τα modular κράνη με την προϋπόθεση πως κλείνουν όταν είμαστε εν κινήσει. Σαφώς η τελική απόφαση είναι ευθύνη του καθενός μας ξεχωριστά. Αλλά όταν ζούμε σε μια χώρα με ένα από τα μεγαλύτερα ποσοστά θανάσιμων τροχαίων με δίτροχα στην Ευρώπη, νομίζω δεν χρειάζεται να παίζουμε με την τύχη μας…
…Καλές βόλτες!
Όλες οι ειδήσεις
YangWang U9: Έχει τα πιο προσιτά 1.287 άλογα της «πιάτσας», κάνει τον βάτραχο, το τανκ και τον Trump
Περίπου οι μισές πωλήσεις αυτοκινήτων στην Ελλάδα τον Αύγουστο αφορούσαν υβριδικά οχήματα