Η Dainese, ιδιοκτήτρια της κατασκευάστριας κρανών AGV, ανακοίνωσε ένα πρωτοποριακό παγκόσμιο πρόγραμμα ανακύκλωσης με σκοπό τη μείωση της χρήσης πλαστικών στην παραγωγή κρανών, χωρίς να διακυβεύεται η ασφάλεια του αναβάτη.
Του Μάρκου Πυλαρινού
Το πρόγραμμα ονομάζεται Life Impacto. Η πρωτοβουλία αποτελεί την πρώτη βιομηχανική λύση για την ανακύκλωση κρανών μοτοσυκλέτας που προηγουμένως κατέληγαν σε χωματερές ή αποτεφρωτήρια.
Το Life Impacto στοχεύει να δώσει νέα ζωή στον προστατευτικό εξοπλισμό μετά το τέλος της ζωής του, επιτρέποντας τον διαχωρισμό και την ανακύκλωση των πλαστικών από τα οποία αποτελούνται τα κράνη μας. Τα ανακυκλωμένα υλικά έπειτα θα χρησιμοποιούνται για τον σχεδιασμό και την κατασκευή νέων εξαρτημάτων και προϊόντων AGV.
Το πράσινο κράνος
Ο απώτερος στόχος της Dainese είναι να φέρει ένα πιστοποιημένο, περιβαλλοντικά βιώσιμο κράνος στην αγορά, χωρίς τη χρήση κόλλας και μειώνοντας τον αριθμό υλικών που χρησιμοποιούνται βοηθώντας και στο διαχωρισμό των διαφόρων υλικών όταν αυτά ανακυκλώνονται.
Αν και ο όμιλος Dainese ηγείται του προγράμματος, τέσσερις επιπλέον ιταλικές εταιρείες έχουν ενώσει τις δυνάμεις τους, προσφέροντας την τεχνογνωσία τους για την υλοποίηση του προγράμματος.
Συνεργασία για το περιβάλλον
Τα μέλη του προγράμματος Life Impacto είναι η Innovando που ειδικεύεται στα reverse logistics και η Re-Sport που ξεκίνησε από το πανεπιστήμιο της Μπολόνια και ειδικεύεται στη μελέτη ανακύκλωσης αθλητικού εξοπλισμού. Επιπλέον συμμετέχει και η Misitano & Stracuzzi που προμηθεύει διαλυτικά βιολογικής προέλευσης που εξάγονται από απόβλητα εσπεριδοειδών και το Πανεπιστήμιο της Μπολόνια θα επιμελείται της έρευνας και ανάπτυξης του προγράμματος.
Μέχρι στιγμής, 24 αντιπρόσωποι σε όλη την Ευρώπη θα συμμετάσχουν στο Life Impacto, με το πρόγραμμα να ξεκινά επίσημα τον Φεβρουάριο του 2025.
Πώς θα λειτουργεί το πρόγραμμα
Μετά τη συλλογή των κρανών που έχουν απορριφθεί, τα κράνη θα αποστέλλονται σε μια νέα εγκατάσταση προς επεξεργασία. Χρησιμοποιώντας διαλύτες βιολογικής βάσης (λιμονένιο και οξικό αιθυλεστέρα) που συλλέγονται από απόβλητα της βιομηχανίας τροφίμων θα διαχωρίζονται τα διάφορα πλαστικά (ABS, EPS και PC) προς χρήση στη νέα παραγωγή.
«Σκοπός μας εξακολουθεί να είναι να σώσουμε ζωές», δήλωσε στο περιοδικό MCN, ο διευθυντής Έρευνας και Ανάπτυξης του Ομίλου Dainese, Massimo Varese. «Δεν θα κάνουμε συμβιβασμούς στην ποιότητα. Τα κράνη που παράγονται θα έχουν τα ίδια πρότυπα και χαρακτηριστικά ασφαλείας με αυτά που κατασκευάζονται με φρέσκα πλαστικά.
«Είναι όλα σχετικά με την ανακύκλωση πλαστικών όπου είναι δυνατόν. Για παράδειγμα, το πολυανθρακικό που αποτελεί το γείσο – εάν αυτό δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τον αρχικό του σκοπό, τότε θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για την κατασκευή νέων σπόιλερ.
«Ένας από τους στόχους είναι επίσης να καταστεί το πρόγραμμα οικονομικά βιώσιμο. Εάν ανακυκλώνουμε αλλά η τιμή του κράνους είναι διπλή, αυτό θα είναι δύσκολο να πουληθεί.
«Ξεκινήσαμε μόλις τον Ιούλιο, επομένως ακόμα χτίζουμε το εργοστάσιο, αλλά το πραγματικό κόστος θα φανεί όταν δούμε πόσα κράνη μπορούμε να ανακυκλώσουμε. Ο στόχος για αρχή είναι να φτάσουμε τις 5000 μονάδες. Εάν μπορέσουμε να τις αυξήσουμε, τότε το κόστος θα μειωθεί».
Εάν επιτευχθεί ο στόχος των 5000 κρανών, το έργο θα εξοικονομήσει 3700 κιλά ABS, 1056 κιλά EPS και περισσότερα από 600 κιλά πολυανθρακικού. Επιπλέον, θα χρειαστούν 60% λιγότερες εκπομπές C02, 60% λιγότερη ηλεκτρική ενέργεια και 50% λιγότερο νερό για την ανάκτηση αυτών των υλικών έναντι της παραγωγής παρθένων υλικών.
Όλες οι ειδήσεις
Στην παραμυθένια Ορεινή Αρκαδία με την υβριδική Alfa Romeo Junior
Επίδομα παιδιού: Κυβικά και παλαιότητα αυτοκινήτου στα κριτήρια για τους δικαιούχους
Πρώτη επαφή: Volkswagen Golf GTI