ΜΟΤΟΣΥΚΛΕΤΑ

Bosch: Πως αισθάνεστε με ηλεκτρικά φρένα στη μοτοσυκλέτα;

bosch-pos-aisthaneste-me-ilektrika-frena-sti-motosykleta-750165

Στο χώρο του αυτοκινήτου, η τελευταία λέξη της τεχνολογίας είναι τα ηλεκτρικά φρένα. Θα μπορούσαν τα ηλεκτρικά φρένα (brake-by-wire) να είναι το επόμενο τεχνολογικό βήμα στη μοτοσυκλέτα;

Του Μάρκου Πυλαρινού

Τα τελευταία 10 χρόνια έχουν γίνει τεράστια άλματα στην τεχνολογία που εξοπλίζει τη μοτοσυκλέτα. Για παράδειγμα, κάτι σαν το ηλεκτρικό γκάζι που βρίσκαμε μονάχα σε ακριβές μοτοσυκλέτες, τώρα είναι κάτι σύνηθες σε entry-level μοντέλα. Ακόμη και ηλεκτρονικά βοηθήματα όπως το cornering Traction Control και ABS βρίσκονται πλέον και σε πιο προσιτές μοτοσυκλέτες. Στο χώρο του αυτοκινήτου, η τελευταία λέξη της τεχνολογίας είναι τα ηλεκτρικά φρένα. Θα μπορούσαν τα ηλεκτρικά φρένα (brake-by-wire) να είναι το επόμενο τεχνολογικό βήμα στη μοτοσυκλέτα;

Σαφώς, πίσω από αυτό το νέο τεχνολογικό κύμα κρύβεται για μια ακόμη φορά η Bosch, που αναπτύσσει ηλεκτρονικά συστήματα στο χώρο της αυτοκίνησης εδώ και δεκαετίες. Η Bosch ανακοίνωσε πρόσφατα πως ολοκλήρωσε μια σημαντική δοκιμή 3300 χιλιομέτρων σε διάφορες κλιματολογικές συνθήκες για να αναπτύξει το νέο σύστημα brake-by-wire στα αυτοκίνητα.

Η νέα τεχνολογία αντικαθιστά μηχανικές και υδραυλικές συνδέσεις με καλωδίωση και ηλεκτρικά σερβομοτέρ.Σύμφωνα με τη Bosch, το σύστημα brake-by-wire επιτρέπει καλύτερη συνεργασία και ομοιογένεια με συστήματα όπως το ESP (Electronic Stability Control) και εν γένει μας φέρνει ένα βήμα πιο κοντά στα αυτόνομα οχήματα. Το σύστημα επιτρέπει στο όχημα να κρίνει την βέλτιστη πίεση που ασκείται στα φρένα ανά πάσα στιγμή, και ως ηλεκτρονικό σύστημα, κατά πάσα πιθανότητα θα επιτρέπει και ανεξάρτητη αυξομείωση πίεσης ανά τροχό.

Η συγκεκριμένη τεχνολογία μοιάζει κομμένη-ραμμένη για τέσσερις τροχούς και η Bosch σκοπεύει να τη φέρει στην αγορά σύντομα, πιθανώς και το επόμενο φθινόπωρο. Συνήθως συστήματα που αναπτύσσονται για τους τέσσερις τροχούς τείνουν να καταλήγουν και στους δύο. Όμως πως θα μπορούσε να προσαρμοστεί μια τέτοια τεχνολογία στη μοτοσυκλέτα;

Τα φρένα με τα οποία εξοπλίζονται οι σύγχρονες μοτοσυκλέτες είναι τα καλύτερα που έχουν υπάρξει. Ισχυρά, αξιόπιστα με ανεπτυγμένα ηλεκτρονικά βοηθήματα όπως το Cornering ABS που συνεργάζονται με πληθώρα αισθητήρων και άλλων βοηθημάτων. Άρα τι ακριβώς θα μας προσέφερε το brake-by-wire;

Αρχικά, θα ήταν πολύ πιο εύκολο να συνεργάζονται τα ηλεκτρικά φρένα πιο ομοιογενώς με τα υπόλοιπα ηλεκτρονικά βοηθήματα. Θα έχουν ταχύτερη απόκριση, μεγαλύτερη ακρίβεια ελέγχου και ενδεχομένως και απόδοσης. Τα συμβατικά υδραυλικά φρένα έχουν πλεονεκτήματα, αλλά και μειονεκτήματα. Σωληνώσεις (πιο πολύπλοκες με τη μοναδα του ABS), αντλίες, υγρά άρα και βάρος είναι κάποια από αυτά. Επιπλέον μειονέκτημα είναι ότι ανάλογα τη θερμοκρασία τους, συχνά έχουν και διαφορετική απόκριση, με την ακραία περίπτωση την πλήρη αστοχία τους σε έντονες θερμοκρασίες λόγω υπερθέρμανσης υγρών και άλλων μερών. Τα ηλεκτρικά φρένα βγάζουν από την εξίσωση πολλά από αυτά τα μειονεκτήματα και προσφέρουν μεγαλύτερο έλεγχο.

Από την άλλη βέβαια, κάπου χωλαίνει το πράγμα. Σε μεγάλης κλίμακας εφαρμογές όπως την αεροπλοΐα και τη ναυσιπλοΐα τα ηλεκτρονικά συστήματα είναι η ραχοκοκαλιά βαρέων οχημάτων. Όπως αυτά τα οχήματα έχουν πολλαπλές δικλείδες ασφαλείας και παρά τ’αύτα, σε σπάνιες μεν περιπτώσεις αστοχούν με καταστροφικές συνέπειες, και αυτό με ασφυκτικούς ελέγχους και τακτική συντήρηση.

Στη μοτοσυκλέτα όμως αλλάζει το πράγμα. Πληθώρα καιρικές συνθήκες και απρόβλεπτη ποιότητα οδικού δικτύου. Βάλε και λίγο «ε δε βαριέσαι αδερφέ» όσον αφορά την συντήρηση και μια αστοχία των φρένων μοιάζει πιο πιθανή, με μοιραία αποτελέσματα. Ένα σύστημα brake-by-wire στη μοτοσυκλέτα χρειάζεται δευτερεύοντα συστήματα ασφαλείας για την ασφάλεια των αναβατών αλλά και των υπόλοιπων χρηστών του οδικού δικτύου. Επιπλέον συστήματα βέβαια ίσως εκμηδενίσουν τυχόν οφέλη σε βάρος. Επιπλέον η συντήρηση μιας μοτοσυκλέτας θα πρέπει να είναι πολύ πιο τακτική και εν γένει ακριβή.

Η τεχνολογία είναι σαφέστατα εντυπωσιακή με πολλά ενδεχόμενα πλεονεκτήματα, αλλά δεν μπορούν να αγνοηθούν τα πιθανά θέματα ασφαλείας. Και μετά βέβαια έχουμε και το ερώτημα: μπορώ να εμπιστευτώ τα ηλεκτρικά φρένα;

Αν κάποιος αισθητήρας ABS χαλάσει, απλά χάνουμε το ABS, που στο 99% των περιπτώσεων, δεν αλλάζει τίποτα στη μοτοσυκλέτα οδηγικά. Αν χαλάσει αισθητήρας φρένων όμως, μπορεί να αποβεί μοιραίο. Σίγουρα ένα τέτοιο σύστημα έχει τα οφέλη του, αλλά μέχρι να αναπτυχθεί σε σημείο που οι περισσότεροι οδηγοί δεν νιώθουν ότι παίζουν τη ζωή τους κορώνα-γράμματα θα πρέπει να περιμένουμε λίγο…

Όλες οι ειδήσεις

Το BYD ΑΤΤΟ 2 διαθέσιμο στην Ελλάδα, αυτές είναι οι τιμές και ο εξοπλισμός του

Ηλικιωμένοι και οδήγηση: Μια ψύχραιμη προσέγγιση

Μείωση 50% στις πωλήσεις της Tesla στην Ευρώπη: Που οφείλεται;

car-prices
google-news

Περισσότερα Βίντεο