Για μια μάρκα που δεν αγωνίζεται (ακόμα) στο MotoGP όπου η αεροδυναμική υπεροχή είναι η διαφορά μεταξύ νίκης και ήττας, οι «αεροναυπηγοί» της BMW εργάζονται σκληρά τα τελευταία χρόνια καταθέτοντας σωρεία διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας που αφορούν ποικιλία αεροδυναμικών καινοτομιών.
Το πιο πρόσφατο είναι λίγο διαφορετικό, καθώς αποσκοπεί στο να αναπαράγει τα χαρακτηριστικά ενός πολυπλοκότερου φέρινγκ χωρίς να προσθέσει τίποτα που μπορεί να χαλάσει το στυλ.
Του Μάρκου Πυλαρινού
Μονάχα τους τελευταίους μήνες έχουμε δει πατέντες που κατατέθηκαν από την BMW που δείχνουν ενεργά φτερά για superbikes, ένα παθητικό σύστημα εσωτερικού αγωγού για τη δημιουργία κάθετης δύναμης στις στροφές και ενεργά πτερύγια για την κάλυψη των ψυγείων που εξομαλύνουν τη ροή αέρα όταν απαιτείται λιγότερη ψύξη. Εν τω μεταξύ, η τελευταία γενιά του S 1000 RR και του M 1000 RR – που παρήγαγαν τον πρώτο τίτλο WSBK της BMW – διαθέτει μερικά από τα μεγαλύτερα φτερά που έχουμε δει μέχρι σήμερα σε μοτοσυκλέτες παραγωγής, παράγοντας περισσότερη κάθετη δύναμη χωρίς πρόσθετη αντίσταση σε σύγκριση με τους προκατόχους τους.
Ενώ αυτά τα «φτερά» (ο όρος «winglet» υποδηλώνει μια κομψότητα που λείπει από την τελευταία γενιά) είναι χωρίς αμφιβολία επιθετικά και αποτελεσματικά, δείχνουν ένα από τα ξεκάθαρα προβλήματα με την τελευταία γενιά αεροδυναμικής εξέλιξης μοτοσικλετών: Λίγοι θα βάφτιζαν αυτά τα φτερά όμορφα. Στο προσκήνιο τώρα μπαίνει η τελευταία αεροδυναμική ιδέα της BMW, καθώς στοχεύει να φέρει εφάμιλλη αεροδυναμική απόδοση χρησιμοποιώντας «εσωτερικές», κρυφές και ενεργές αεροδυναμικές επιφάνειες.
Ο στόχος είναι η εκμετάλλευση της ροής του αέρα για να αναπαράγει τις ιδιότητες μεγαλύτερων αεροδυναμικών επιφανειών. Συγκεκριμένα, η νέα πατέντα αφορά το διαχωρισμό της ροής αέρα στις άκρες του μπροστινού φέρινγκ, ακριβώς μπροστά από το τιμόνι, ώστε η ροή να αποσπάται από το φαίρινγκ και να ρέει γύρω από τον αναβάτη χωρίς να δημιουργεί υπερβολική οπισθέλκουσα.
Το δίπλωμα ευρεσιτεχνίας της BMW εξηγεί ότι ο κανονικός τρόπος για να επιτευχθεί αυτό θα ήταν η προσθήκη αεροδυναμικών επιφανειών γνωστών ως άκρα «tear-off» — ουσιαστικά μια μορφή αεροτομής, όπως συχνά εμφανίζεται στο πίσω μέρος του πορτμπαγκάζ ενός αυτοκινήτου— αλλά η προσθήκη τέτοιων επιφανειών παρεμβαίνει στην αισθητική της μοτοσικλέτας. Για να πετύχουμε το ίδιο αποτέλεσμα χωρίς ορατές προεξοχές, μια ιδέα είναι η διοχέτευση αέρα υψηλής πίεσης μέσω της υπάρχουσας εισαγωγής στο ρύγχος της μοτοσικλέτας που κατευθύνεται μέσω αγωγών μέσα στο μπροστινό φέρινγκ, και βγαίνει από τις στενές υποδοχές ακριβώς μπροστά από τα χέρια του αναβάτη. Προωθώντας αυτή τη ροή υψηλής πίεσης σε γωνία περίπου 90 μοίρες ως προς την επιφάνεια του φαίρινγκ, το δίπλωμα ευρεσιτεχνίας της BMW εξηγεί ότι το αποτέλεσμα είναι παρόμοιο με την προσθήκη ενός πτερυγίου Gurney (η λεπτή προέκταση που εμφανίζεται συχνά στο πίσω άκρο των φτερών ενός αγωνιστικού αυτοκινήτου που τοποθετείται περίπου στις 90 μοίρες ως προς την κύρια επιφάνεια του αμαξώματος, που πήρε το όνομά του από τον Αμερικανό οδηγό αγώνων και μηχανικό Dan Gurney που σκέφτηκε την ιδέα).
Η αίτηση διπλώματος ευρεσιτεχνίας της BMW λέει ότι τα πλεονεκτήματα της ιδέας είναι ότι το φέρινγκ δεν χρειάζεται να χρησιμοποιεί αντιαισθητικές πρόσθετες επιφάνειες που μπορεί να χαλάσουν την αισθητική του, κάνοντας το φέρινγκ πιο «μαζεμένο», που μειώνει και τη μετωπική επιφάνεια της μοτοσυκλέτας. Επιπλέον, το έγγραφο προτείνει ότι η ίδια ιδέα θα μπορούσε να εφαρμοστεί και σε άλλα μέρη του φέρινγκ και ότι θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν πολλαπλές εισαγωγές και εξαγωγές, προσφέροντας τη δυνατότητα οι αεραγωγοί να ανοίγουν ή να κλείνουν δυναμικά όπως απαιτείται, αλλάζοντας τις αεροδυναμικές ιδιότητες της μοτοσικλέτας, σε περιβάλλον που μπορεί να απαιτείται περισσότερη απόδοση σε στροφές ή ευθείες.
Όλες οι ειδήσεις
H Toyota επιμένει στους θερμικούς κινητήρες: Ποιο είναι το νέο δίλιτρο μοτέρ της
Aston Martin Vantage Roadster: Γρήγορη open-top γοητεία!
Γιατί το νέο Tesla Model Υ θα φτάσει στη Κίνα πριν την Ευρώπη;