Η νέα Desert X, είναι η πρώτη απόπειρα της Ducati στη κατασκευή μοτοσυκλέτας μικτής χρήσης και τα κάνει όλα πολύ καλά.
του Ηλία Λαΐτσα, φωτογραφίες: Ναυσικά Βασιλειάδου
Λίγη Ιστορία…
Το 1926, ο Antonio Cavalieri Ducati και οι τρεις γιοι του Adriano, Marcello και Bruno, ιδρύουν τη Ducati στη πόλη της Μπολόνια στην Ιταλία. Αρχική ενασχόληση της Ιταλικής εταιρείας ήταν η κατασκευή βιομηχανικών εξαρτημάτων (πυκνωτών και λυχνιών) για την αναπτυσσόμενη βιομηχανία της ραδιομετάδοσης.
Η πρώτη ενασχόληση της Ducati με τη μοτοσυκλέτα ήρθε το 1950, σε μορφή ποδηλάτου με ενσωματωμένο κινητήρα εσωτερικής καύσης 48 κ.εκ και τελική ταχύτητα 64 χλμ./ώρα. Στο σύνολο ζύγιζε μόλις 44 κιλά. Έκτοτε, το όνομα Ducati έχει συνδεθεί άρρηκτα με το χώρο της μοτοσυκλέτας και του μηχανοκίνητου αθλητισμού.
Οι πρώτες σπίθες Desert X
Το 2019 γεννήθηκε η ιδέα της Ducati Desert X και παρουσιάστηκε στο κοινό. Τότε είδαμε μια μοτοσυκλέτα με πολλά στοιχεία On-Off και έναν σχεδιασμό που σε κάνει να αναπολείς μια άλλη δεκαετία. Το ρεζερβουάρ, ο εμπρός διπλός προβολέας, το πίσω φτερό, καθώς και το σχέδιο στο λευκό χρωματισμό, είναι μερικά από τα στοιχεία στα οποία αναγνωρίζεις τον εκσυγχρονισμένο σχεδιασμό μιας άλλης εποχής. Το σύνολο όλων αυτών, δημιούργησε συναισθήματα ενθουσιασμού και ανυπομονησίας. Αυτά τα συναισθήματα ήταν και ο λόγος που η Ducati ξεκίνησε τη μαζική παραγωγή της Desert X. Το 2022 είναι η χρονιά που έκανε τη παγκόσμια πρεμιέρα της.
On – Off χαρακτήρας
Ουσιαστικά, η νέα Desert X είναι η πρώτη απόπειρα της Ducati, στη κατασκευή μοτοσυκλέτας μικτής χρήσης. Με τροχούς 21” εμπρός και 18” πίσω, οι πλήρως ρυθμιζόμενες ως προς τη συμπίεση, επαναφορά και προφόρτιση ελατηρίου αναρτήσεις της Kayaba, η προστατευτική καρίνα, τα 250 χιλιοστά ύψος από το έδαφος και η TFT οθόνη των 5” σε όρθια θέση με δυνατότητα σύνδεσης κινητού τηλεφώνου και πλοήγησης (προαιρετικό), κάνουν μια μοτοσυκλέτα με αναμφίβολο On-Off χαρακτήρα.
Δοκιμή στην άσφαλτο
Χτυπάει το τηλέφωνο και ακούμε το “ΟΚ” για τη δοκιμή του πολυπόθητου μοντέλου. Ήρθε η μέρα που θα έχουμε στη κατοχή μας τη νέα Ducati Desert X. Ο ενθουσιασμός είναι τεράστιος, μιας και υπάρχει μεγάλη συμπάθεια προς την Ιταλική φίρμα. Κάθε φορά που συζητάμε για αυτήν, το στόμα μας «στάζει μέλι»!
Ανεβαίνοντας στη μοτοσυκλέτα καταλαβαίνουμε από τα πρώτα κιόλας μέτρα πόσο καλή δουλειά έχουν κάνει οι Ιταλοί. Ποιότητα κατασκευής, ποιότητα κύλισης και ιδανικό ζύγισμα, είναι μόνο λίγα από αυτά που κάνουν αμέσως καλή εντύπωση. Η εργονομία είναι στα βέλτιστα επίπεδα, με το τιμόνι να φέρνει τα χέρια σε μια φυσική θέση. Ένας ιδιαίτερος ήχος της αλυσίδας που χτυπούσε πάνω στο προστατευτικό της, τράβηξε λίγο τη προσοχή. Αυτό όμως είναι κάτι φυσιολογικό όπως αναφέρει και η εταιρεία, μιας και η αλυσίδα είναι πιο χαλαρά ρυθμισμένη για χρήση εκτός δρόμου. Ήχος όπου εξαφανίζεται αμέσως μετά την εκκίνηση.
Με γεμάτο το ρεζερβουάρ των 21 λίτρων, δεν μπορούσαμε να αποφασίσουμε ποιά διαδρομή θα ακολουθήσουμε για τη δοκιμή της. Οι επιλογές ήταν πολλές. Για την ασφάλτινη δοκιμή της, επιλέξαμε για ως προορισμό την παραλία της Αγίας Άννας στην Εύβοια. Διαδρομή που τα έχει -σχεδόν- όλα. Και λέμε σχεδόν, διότι για τη χωμάτινη δοκιμή επιλέξαμε διαφορετικό προορισμό που θα αναφέρουμε στη συνέχεια.
Ξεκινώντας από το κέντρο της Αθήνας επιλέξαμε την χαρτογράφηση Urban. Απαλό γκάζι με “πουπουλένια” αίσθηση, χωρίς εκπλήξεις. Σε πιο ολισθηρά σημεία της ασφάλτου το Traction Control λειτουργούσε υποδειγματικά. Η παρέμβαση ήταν τόση που σχεδόν δεν τη ένιωθες. Σύντομα όμως, βρεθήκαμε στη Λεωφόρο Συγγρού κατευθυνόμενοι προς Εθνική. Αλλάξαμε αμέσως χαρτογράφηση σε Touring και εκεί η μοτοσυκλέτα άρχιζε δειλά-δειλά να μας φανερώνει τον χαρακτήρα της. Το γκάζι λίγο πιο απότομο, που δεν χωράει αμφιβολία σε περίπτωση προσπέρασης. Οδηγώντας γοργά αλλά σταθερά στην Εθνική, παρατηρήσαμε πως η κατανάλωση κυμαινόταν περίπου στα 4,7 λ./100 χλμ. Πολύ καλό στοιχείο για μια μοτοσυκλέτα 937 κ.εκ. με 110 ίππους. Σε αυτό βέβαια, η μακριά έκτη ταχύτητα είναι και εκείνη που βοηθάει στη μείωση της κατανάλωσης.
Έχοντας διανύσει αρκετά χιλιόμετρα περάσαμε μέσα από τη Χαλκίδα, αρχίσαμε να ανεβαίνουμε προς Άγιο Ιωάννη Ρώσο και στη συνέχεια προς τη παραλία Αγίας Άννας. Η ημέρα της δοκιμής ήταν τέτοια που μας προσέφερε μια διαδρομή χωρίς κίνηση. Η χαρτογράφηση Touring άλλαξε, δίνοντας τη θέση της στην Sport. Οι επιπλέον αλλαγές που κάναμε, ήταν να μειώσουμε τη παρεμβατικότητα του ABS καθώς και του Traction Control. Η νέα Desert X απλά μεταμορφώθηκε. Το γκάζι άμεσο με τον κινητήρα Testastretta 11° Desmodromic της Ducati, με τα 92Nm ροπής στις 6.500 σ.α.λ. να προσπαθεί συνεχώς να μας μετακινήσει πιο πίσω στη σέλα. Οι τετραπίστονες δαγκάνες της Brembo με τους διπλούς δίσκους 320 χιλιοστών εμπρός αλλά και η διπίστονη δαγκάνα (επίσης της Brembo) με τον μονό δίσκο 265 χιλιοστών πίσω, προσέφεραν ένα βαθύ και σίγουρο φρενάρισμα. Σημαντικό ρόλο σε αυτό έπαιξε και το Cornering ABS. Στις φουρκέτες, το μόνο που χρειάστηκε να κάνουμε ήταν να έχουμε το βλέμμα μας πιο μακριά και το σώμα ελάχιστα λίγο πιο μέσα στη στροφή.
Έτσι η μοτοσυκλέτα έστριβε σαν να μην υπήρξε ποτέ στροφή. Στις απότομες αλλαγές πορείας, η ποιότητα της μοτοσυκλέτας μας εξέπληξε. Ο 21” εμπρός τροχός δεν “τεμπέλιαζε” καθόλου, ενώ οι εντολές που δίναμε στο τιμόνι εκτελούνταν χωρίς καθυστερήσεις. Το γκάζι από στροφή σε στροφή άνοιγε ολοένα και περισσότερο. Με τις ακτίνες του ήλιου να τρυπώνουν ανάμεσα από τα φύλλα των δέντρων που μας χάριζαν τη σκιά τους, το τοπίο ήταν απλά ονειρικό! Από την άλλη, ο δείκτης της βενζίνης να μην κατεβαίνει εύκολα και την κατανάλωση να δυσκολευόμαστε να την ανεβάσουμε πάνω από το 6,8 με 6,9 λ./100 χλμ.
Φτάσαμε στην παραλία της Αγίας Άννας πριν καν το καταλάβουμε. Το αριστερό πόδι φεύγει από το μαρσπιέ και με τη φτέρνα ψάχνει το πλαϊνό σταντ. Το βρίσκει με χαρακτηριστική ευκολία σαν να είχαμε ζητήσει κατά παραγγελία που θέλουμε να τοποθετηθεί. Συν ένα πόντο στην εργονομία.
Παραγγείλαμε το ρόφημά μας και το βλέμμα δεν ξεκολλούσε από πάνω της. Απλά υπέροχη. Αυτό όμως που την κάνει ακόμα πιο θελκτική, είναι πως οι δυνατότητές της δεν σταματούν εδώ. Η μοτοσυκλέτα μέχρι στιγμής είχε δοκιμαστεί κατά το ήμισυ. Έμενε το υπόλοιπο μισό το οποίο δεν είναι άλλο από το… χώμα!!
Πρόσω ολοταχώς για… Riding School
Δεν αργήσαμε πολύ να αποφασίσουμε το μέρος όπου θα γινόταν η χωμάτινη δοκιμή της. Και εδώ είναι που σκάσαμε ένα ύπουλο, όλο νόημα, χαμόγελο. Πληρώνουμε, φοράμε και πάλι τον εξοπλισμό, παίρνουμε κλειδιά και ξεκινήσαμε για το ιδανικότερο μέρος. Αυτό δεν μπορεί να είναι άλλο από τις εγκαταστάσεις του Riding School – Θανάσης Χούντρας, στο Πολυδένδρι Αττικής. Με ασφάλτινη αλλά και χωμάτινη πίστα εντός των εγκαταστάσεων, η επιστροφή από την Αγία Άννα έμενε να ήταν το μόνο που μας κρατούσε μακριά από μια μεγάλη παιδική χαρά.
Η ασφάλτινη πίστα του Riding School δεν ήταν στις προτεραιότητες, μιας και τις δυνατότητες της νέας Desert X στην άσφαλτο τις είχαμε δει. Έτσι νομίζαμε τουλάχιστον. Μέγα λάθος! Η δυνατότητα να δούμε τη μοτοσυκλέτα σε ασφάλτινο τερέν, οδηγώντας την πιο επιθετικά σε έναν ασφαλή χώρο δεν πήγε χαμένη. Η χαρτογράφηση που χρησιμοποήσαμε ήταν και πάλι η Sport. Αυτή τη φορά όμως, απενεργοποιήσαμε το ABS και το Traction Control ρυθμίστηκε στο ελάχιστο. Προσεγγίζοντας τη στροφή, κατεβάζοντας ταχύτητες και τοποθετώντας το σώμα εσωτερικά, η Desert X μας δείχνει μια Supermotard εκδοχή του «χαρακτήρα» της που δεν τη περιμέναμε. Αξίζει να σημειωθεί πως το αμφίδρομο Quickshifter λειτουργούσε άψογα, βοηθώντας να μην χάνουμε καθόλου χρόνο.
Χορτάσαμε άσφαλτο. Ώρα για χώμα!
Αλλάζουμε χαρτογράφηση από Sport σε Enduro. Η συγκεκριμένη χαρτογράφηση απενεργοποιεί το ABS στον πίσω τροχό, καθώς επίσης και το Traction Control. Στοιχεία που δεν τα χρειαζόμαστε ούτως ή άλλως σε χωμάτινο τερέν. Η απόκριση του γκαζιού δεν είναι απότομη. Αυτό βοηθάει να συνηθίσουμε τη μοτοσυκλέτα στα πρώτα μέτρα. Είναι η ιδανική χαρτογράφηση για έναν όχι και τόσο έμπειρο αναβάτη στο χώμα. Στα πρώτα μέτρα, η μοτοσυκλέτα έδωσε την αίσθηση ότι μπήκε στο φυσικό της περιβάλλον. Οι αναρτήσεις της Kayaba με 46 χιλιοστά ανεστραμμένο εμπρός πιρούνι 230 χιλ. διαδρομής και 220 χιλ. monoshock πίσω, ήταν τα κατάλληλα εργαλεία ώστε η μοτοσυκλέτα να μην κολλήσει πουθενά δίνοντας ολόσωστη πληροφόρηση.
Ήταν σα να τα έκανε όλα από μόνη της. Τα πρώτης τοποθέτησης ελαστικά Pirelli Scorpion STR, τυλιγμένα στις 21” και 18” ακτινωτές ζάντες, έδειξαν να μην έχουν κανένα πρόβλημα στο χώμα όπως ακριβώς έδειχναν και στην άσφαλτο. Η ενιαία σέλα της βοηθούσε πάρα πολύ στη σωστή τοποθέτηση του σώματος, έτσι ώστε η πλαγιολίσθηση, τα άλματα και οι απότομες κλειστές στροφές, να μην δυσκολεύουν καθόλου. Στα μέσα του «παιχνιδιού», αποφασίσαμε να αλλάξουμε και πάλι χαρτογράφηση. Αυτή τη φορά χρησιμοποιήσαμε την Rally. Να σημειώσουμε πως είναι η μόνη χαρτογράφηση που μέσω ενός κουμπιού στο αριστερό μέρος του τιμονιού, απενεργοποιείται πλήρως το ABS! Εδώ τα πράγματα σοβαρεύουν. Με τη χαρτογράφηση Rally, έχουμε μια μοτοσυκλέτα που χρειάζεται καλό και έμπειρο αναβάτη. Μια μοτοσυκλέτα που θυμίζει εποχές προ 20ετίας.
Εποχές που οι On-Off μοτοσυκλέτες δεν ήταν εξοπλισμένες με ηλεκτρονικά βοηθήματα. Μοτοσυκλέτες που έπρεπε να γνωρίζεις πολύ καλά, το που και πότε θα ανοίξεις και θα κλείσεις το γκάζι. Αυτό μας χάρισε ένα ακόμη χαμόγελο! Σε αυτό το σημείο η Ducati, απέδειξε περίτρανα ότι είναι μια εταιρεία που ξέρει πολύ καλά να κατασκευάζει On-Off μοτοσυκλέτες. Το ίδιο καλά όπως άλλες εταιρείες, με πολυετή εμπειρία σε αυτά τα «χωράφια».
Τελικά, μας άρεσε ή όχι;
Όταν έχεις στα χέρια σου μια τόσο πολύπλευρη μοτοσυκλέτα που τα κάνει όλα το ίδιο καλά, ενώ ξέρει να σε διασκεδάζει και παράλληλα να σε κρατάει ασφαλή, είναι εξαιρετικά δύσκολο να πεις ότι δεν σου αρέσει. Η νέα Ducati Desert X είναι πολύ πιθανό να είναι αυτή η μοτοσυκλέτα!
Άλλωστε, μην ξεχνάμε πως στο Rally Dakar του 1990 και του 1994, η Cagiva Elephant ήταν η νικήτρια εταιρεία, με κινητήρα της Ducati.
Η νέα Ducati Desert X είναι επίσης διαθέσιμη σε έκδοση με μικρότερη ισχύ για τους κατόχους άδειας Α2.
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Μοντέλο: Ducati Desert X
Χρονιά: 2022
Κινητήρας: Testastretta 11° Desmodromic, 4χρονος, 2κύλινδρος, υδρόψυκτος
Κυβισμός: 937 κ.εκ.
Διάμετρος x Διαδρομή: 94 x 67,5 χιλ.
Συμπίεση: 13.3:1
Τροφοδοσία Καυσίμου: Ψεκασμός
Μίζα: Ηλεκτρική
Μέγιστη Ισχύς: 110 ίπποι στις 9.250 σ.α.λ.
Μέγιστη Ροπή: 92 Nm στις 6.500 σ.α.λ.
Κιβώτιο: 6 σχέσεων
Μετάδοση: Αλυσίδα
Πλαίσιο: Ατσάλινο Σωληνωτό
Ανάρτηση Εμπρός: KYB ανεστραμμένο 46 χιλ. Πλήρως ρυθμιζόμενο
Διαδρομή εμπρός τροχού: 230 χιλιοστά
Ανάρτηση Πίσω: KYB Monoshock, πλήρως ρυθμιζόμενο
Διαδρομή πίσω τροχού: 220 χιλιοστά
Φρένα Εμπρός: 2x 320 χιλ. δίσκοι αλουμινίου, τετραπίστονες Brembo δαγκάνες
Φρένα Πίσω: Μονός δίσκος αλουμινίου, διπίστονη Brembo δαγκάνα
ABS: Bosch Cornering ABS
Τροχός Εμπρός: 21” x 2,15” με ακτίνες
Ελαστικό Εμπρός: 90/90/21 Pirelli Scorpion STR
Τροχός Πίσω: 18” x 4,5” με ακτίνες
Ελαστικό Πίσω: 150/70/18 Pirelli Scorpion STR
Ύψος από το έδαφος: 250 χιλιοστά
Ύψος Σέλας: 873 χιλιοστά
Βάρος (άδειο): 202 κιλά
Βάρος (γεμάτο): 223 κιλά
Ρεζερβουάρ: 21 λίτρα
Οθόνη: Έγχρωμη TFT 5” κάθετη
Τέλος η Ducati διαθέτει πληθώρα extra. Μεταξύ άλλων διαθέτει:
- Επιπλέον ρεζερβουάρ 8 λίτρων
- Κιτ χαμηλώματος
- Πλαϊνές Βαλίτσες και Top Case
- Πρόσθετοι προβολείς LED
- Διπλό Stand
- Θερμαινόμενα grips
- Εξάτμιση Termignoni