MOTORSPORT

Φόρμουλα 1 – “Overcut” και “Undercut”: Οι όροι που λίγοι γνωρίζουν τι σημαίνουν

formoula-1-overcut-kai-undercut-oi-oroi-pou-ligoi-gnorizoun-ti-simainoun-731809

Όσοι παρακολουθείτε Φόρμουλα 1 σίγουρα θα έχετε ακούσει αρκετές φορές τους όρους Overcut και Undercut. Πια είναι η σημασία τους;

Ενώ όσοι δεν έχουν ασχοληθεί με Φόρμουλα 1 μπορεί να νομίζουν πως η επιτυχία εξαρτάται μόνο από το ταλέντο του κάθε οδηγού, οι πιο μυημένοι γνωρίζουν πολύ καλά πως κανένας δεν ανέβηκε στην κορυφαία θέση του podium χωρίς τη σωστή στρατηγική. Πίσω από κάθε επιτυχία βρίσκονται, εκτός από το ταλέντο, και εκατοντάδες ώρες προετοιμασίας και μελέτης από τις ομάδες τη F1, με στόχο η δουλειά των οδηγών να γίνει ευκολότερη.

Μια από αυτές τις στρατηγικές αφορά τα, Overcut και Undercut, δηλαδή τα καθυστερημένα ή τα πρόωρα pitstops. Αυτό μπορεί να ακούγεται αρκετά απλό, αλλά στην πραγματικότητα η λανθασμένη χρήση των pitstop μπορεί εύκολα να μετατρέψει έναν θρίαμβο σε καταστροφή.

Τι είναι το Undercut στη Φόρμουλα 1;

Το Undercut είναι μια κίνηση τακτικής που στοχεύει στο να επιτρέψει στον οδηγό να κερδίσει ένα πλεονέκτημα έναντι των ανταγωνιστών του, μπαίνοντας στα pits νωρίτερα από αυτούς. Η λογική πίσω από το Undercut είναι ο οδηγός να πραγματοποιήσει όσο το δυνατόν περισσότερους γύρους με καινούργια ελαστικά, φτάνοντας εύκολα τους προπορευόμενους οδηγούς που κινούνται με φθαρμένα ελαστικά.

Φυσικά, οι ομάδες της Φόρμουλα 1 έχουν πλήρη εικόνα της κατάστασης των ελαστικών κατά τη διάρκεια του κάθε αγώνα και μπορούν ανά πάσα στιγμή να εφαρμόσουν την εν λόγω τακτική, ανάλογα με την κατάσταση των ελαστικών, τις καιρικές συνθήκες και τη θέση στην οποία βρίσκεται ο οδηγός.

Τι είναι το Overcut στη Φόρμουλα 1;

Από την άλλη πλευρά έχουμε το Overcut, δηλαδή, αντίθετα με το Undercut, τα «καθυστερημένα» pitstops. Σε αυτήν την περίπτωση, ο οδηγός καλείται να πραγματοποιήσει μερικούς γύρους με φθαρμένα ελαστικά, κερδίζοντας με αυτόν τον τρόπο πίσω τα πολύτιμα δευτερόλεπτα που θα έχανε κατά τη διάρκεια του pitstop.

Όπως και το Undercut, το Overcut είναι μια τακτική με αρκετό ρίσκο, αφού ο συνδυασμός φθαρμένων ελαστικών, κακών καιρικών συνθηκών και η απειρία του οδηγού μπορεί να αποβεί μοιραία, τόσο για τον ίδιο, όσο και για την ίδια την ομάδα.

Πότε χρησιμοποιείται η κάθε τακτική;

Ξεκινώντας από το Undercut, η εν λόγω τακτική χρησιμοποιείται συχνότερα σε πίστες με μεγαλύτερης έκτασης pits και σε street circuits που η προσπεράσεις είναι αρκετά δύσκολες. Σε αυτές τις περιπτώσεις, οι οδηγοί που μπαίνουν νωρίς στα pits θα μπορέσουν να απολαύσουν μερικούς γύρους χωρίς… μποτιλιάρισμα μπροστά τους, κερδίζοντας πολύτιμα δευτερόλεπτα ενώ κινούνται ελεύθερα στην πίστα με φρέσκες γόμμες.

Αντίθετα, σε πίστες με μικρά pits και αρκετές στροφές που προσφέρονται για προσπεράσεις, το Undercut δεν ενδείκνυται.

Φόρμουλα 1

Φόρμουλα 1: Undercut, Overcut και… mind games

Εκτός από τομέα της τακτικής, η χρήση του Undercut επηρεάζει και τον τομέα ψυχολογία. Ένα πρόωρο pitstop από τον αντίπαλο οδηγό σου βάζει έξτρα βάρος, αφού γνωρίζεις πως, για να έχεις ελπίδες, τότε θα πρέπει και το δικό σου pitstop να είναι αντίστοιχα γρήγορο. Αυτό βάζει έξτρα ψυχολογική πίεση, τόσο στον οδηγό, αλλά και στο υπόλοιπο staff της ομάδας, το οποίο έρχεται να προστεθεί στο ήδη ψυχοφθόρο αγωνιστικό τριήμερο.

Ένα σωστά εκτελεσμένο Undercut ή Overcut στη Φόρμουλα 1 μπορεί να είναι ο «άσσος στο μανίκι» που θα χαρίσει τη νίκη, ή θα φέρει την… καταστροφή. Ενώ οι πολλοί εστιάζουν στο προφανές, δηλαδή την απόδοση του κάθε οδηγού στην άσφαλτο, στην πραγματικότητα αυτή μετατρέπεται σε ένα είδος σκακιέρας, με τα μονοθέσια και τους οδηγούς να μετατρέπονται με τη σειρά τους σε… πιόνια.

Πηγή: Essentiallysports.com

Όλες οι ειδήσεις

Nissan: Oι προδιαγραφές «σκότωσαν» το GT-R, όχι εμείς

H McLaren τρομάζει τους ιδιοκτήτες της GT με νέα ανάκληση

Τα 5 σημάδια που δείχνουν πρόβλημα στα φρένα

car-prices
google-news
ad-banner

Περισσότερα Βίντεο