FORMULA 1

F1: Η νέα σεζόν εκκινεί στη Μελβούρνη

f1-i-nea-sezon-ekkinei-sti-melvourni-753152

Το 75ο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα της FIA F1 εκκινεί από το Άλμπερτ Παρκ της Μελβούρνης στην Αυστραλία.

Πρόκειται για διαδρομή που περιλαμβάνει δημόσιους δρόμους. Ο αγώνας στην πρωτεύουσα της Βικτώριας σηματοδοτεί την έναρξη μιας μακράς σεζόν 24GP, αυτός ο αριθμός ρεκόρ επιτεύχθηκε για πρώτη φορά πέρυσι. Από σήμερα έως το Σαββατοκύριακο 5 έως 7 Δεκεμβρίου, η Formula 1 θα επισκεφθεί πέντε ηπείρους.

Οι γόμες

Η Pirelli έχει στη διάθεση των ομάδων πιο μαλακές γόμες από πέρυσι. Για τον εναρκτήριο γύρο του 2025, επελέγησαν οι ίδιες γόμες με πέρυσι: C3 ως σκληρή, C4 ως μέση και C5 ως μαλακή. Ωστόσο, σε σύγκριση με πέρυσι, τα ελαστικά αυτά έχουν εξελιχθεί ως προς τα χαρακτηριστικά τους, τόσο σε δομή όσο και σε γόμα. Ο σκελετός έχει ενισχυθεί ελαφρώς για να αντέξει τα αυξημένα αεροδυναμικά φορτία που είναι πιθανό να δημιουργηθούν από την τελική έκδοση της τρέχουσας γενιάς μονοθεσίων. Όσον αφορά στις γόμες, η C3, η πιο δημοφιλής όσον αφορά στην ισορροπία και στην φθορά, είναι ουσιαστικά ίδια με την περσινή. Αντίθετα η C4 έχει τροποποιηθεί για να μειώσει την πιθανότητα δημιουργίας κόκκων στην επιφάνεια του πέλματος, καθώς και για να ελαχιστοποιήσει τη φθορά, κάτι που έχει εφαρμοστεί και στην C5 προκειμένου να καταστεί δυνατή η χρήση της ως ελαστικό αγώνα. Πριν δύο εβδομάδες, στις δοκιμές εξέλιξης στο Μπαχρέιν, η C3 έκανε τη περισσότερη δουλειά, ολοκληρώνοντας πάνω από τα δύο τρίτα της συνολικής απόστασης. Οι ομάδες και οι οδηγοί έχουν επομένως πολλά δεδομένα σχετικά με αυτό το ελαστικό, το οποίο είναι αρκετά παρόμοιο με το περσινό, αν και θα πρέπει να λάβουν υπόψη ότι η επιφάνεια της πίστας του Σακχίρ έχει πολύ διαφορετικά χαρακτηριστικά από αυτή που θα συναντήσουν στο Albert Park, κάτι που εξηγεί γιατί στην Αυστραλία η C3 είναι η σκληρή γόμα, ενώ όταν το πρωτάθλημα φτάσει στο Μπαχρέιν, θα είναι η μαλακή γόμα.

Κάτι νέο στο βάθρο

Η τελετή του βάθρου στο Grand Prix της Αυστραλίας θα σηματοδοτήσει την έναρξη μιας συνεργασίας μεταξύ της Pirelli Design και του Denis Dekovic, ενός παγκοσμίου φήμης σχεδιαστή, ο οποίος θα δημιουργήσει 14 διαφορετικά looks για το εμβληματικό καπέλο βάθρου της Pirelli, που θα φορούν οι τρεις πρώτοι νικητές σε κάθε γύρο του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος της F1. Ο Dekovic αποτίει φόρο τιμής στις παραδόσεις και την πολιτιστική ταυτότητα της χώρας που φιλοξενεί το Grand Prix, μέσω της χρήσης χρωμάτων και υλικών. Με πάνω από 30 χρόνια εμπειρίας στον κόσμο των αθλητικών ενδυμάτων, ο Dekovic δίνει σάρκα και οστά στο όραμά του, με αποκλειστικά κομμάτια που ενσωματώνουν την απόδοση, την ακρίβεια και το κύρος, αντικατοπτρίζοντας την επιδίωξη της Pirelli για τελειότητα τόσο εντός όσο και εκτός πίστας. Η συλλογή θα είναι διαθέσιμη προς πώληση σε μια νέα, ειδική πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου (https://store.pirelli.com/) από αυτό το Σαββατοκύριακο, ξεκινώντας με τα καπέλα για τους τρεις πρώτους αγώνες της σεζόν.

Το 2024

Πέρυσι, η πιο δημοφιλής στρατηγική ήταν αυτή των δυο αλλαγών, με τα σκληρά ελαστικά να κάνουν το μεγαλύτερο μέρος της δουλειάς, ολοκληρώνοντας το 80% όλων των γύρων, με μέσο μήκος μέρους αγώνα τους 22 γύρους. Μόνο τρεις οδηγοί επέλεξαν να ξεκινήσουν με τα μαλακά ελαστικά, με τα οποία διένυσαν ως επτά γύρους, ενώ δύο οδηγοί εκκίνησαν με σκληρά ελαστικά. Πιο δημοφιλής στην εκκίνηση ήταν η μέση γόμα C4 την οποία επέλεξαν 15 οδηγοί.

Η παραμόρφωση των ελαστικών λόγω θερμικής καταπόνησης “graining” είχε παρουσία – ανεπιθύμητη – κατά  τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου, αν και δεν έπαιξε ρόλο στην απόδοση των ελαστικών. Το Άλμπερτ Παρκ είναι η πρώτη πραγματική δοκιμή για να δούμε αν οι αλλαγές που έγιναν, ειδικά στις γόμες C4 και C5, θα φέρουν τα αναμενόμενα αποτελέσματα.

Η πίστα του Άλμπερτ Παρκ

Η επιφάνεια της πίστας δεν έχει αλλάξει από την ανανέωσή της το 2022 και δεν είναι ιδιαίτερα σκληρή για τα ελαστικά. Η μόνη τροποποίηση στη διάταξη της πίστας, η οποία περιλαμβάνει τμήματα που αποτελούνται από δρόμους που συνήθως είναι ανοιχτοί στην κυκλοφορία, έχει γίνει στις στροφές 6 και 7, όπου έχουν τροποποιηθεί τα κιγκλιδώματα και τα κερμπ, ως προληπτικό μέτρο για να αποφευχθεί η επανάληψη ορισμένων ατυχημάτων που έχουν συμβεί στο παρελθόν σε αυτό το τμήμα. Με μήκος 5.278 μέτρα, η πίστα συνδυάζει γρήγορες ευθείες με τεχνικές στροφές χαμηλής έως μέσης ταχύτητας και ορισμένα σημεία έντονου φρεναρίσματος. Αυτή την εποχή η Αυστραλία αποχαιρετά το καλοκαίρι μπαίνοντας στο φθινόπωρο και ο καιρός μπορεί να είναι άστατος, με μεγάλες διακυμάνσεις της θερμοκρασίας από τη μια μέρα στην άλλη και τη βροχή που πιθανά θα κάνει την εμφάνισή της. Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει στο ντεμπούτο του νέου βρόχινου ελαστικού “Full Wet”: Οι τροποποιήσεις περιλαμβάνουν ένα νέο σχέδιο πέλματος για τη μείωση της κίνησης των τοιχίων, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε υπερθέρμανση. Η γόμα χρησιμοποιείται είναι πιο κοντά σε αυτή που βρίσκεται στο “Intermediate”, με στόχο ένα ευρύτερο παράθυρο λειτουργίας σε μεικτές συνθήκες. Θα υπάρχει πολλή δράση στην πίστα. Εκτός από τη Formula 1, τη Formula 2 και τη Formula 3, υπάρχουν γύροι του Porsche Carrera Cup και της σειράς Australian Supercars, έτσι ώστε κατά τη διάρκεια των ημερών να στρώνεται πολλή γόμα στο οδόστρωμα, γεγονός που οδηγεί σε σημαντική αλλαγή στα επίπεδα πρόσφυσης.

Λέξη-κλειδί: GRAINING (δημιουργία κόκκων)

Η παραμόρφωση λόγω τοπικής υπερθέρμανσης (graining) είναι ένας όρος που χρησιμοποιείται στους αγώνες αυτοκινήτων για να περιγράψει ένα φαινόμενο που συμβαίνει στην επιφάνεια των ελαστικών. Όταν η επιφάνεια του ελαστικού υποβάλλεται σε καταπονήσεις που φτάνουν σε ένα επίπεδο όπου η σύνθεση αρχίζει να διασπάται, σχηματίζονται μικρορωγμές που οδηγούν σε μια ανωμαλία της επιφάνειας του πέλματος, με κορυφές και κοιλότητες που ποικίλλουν σε βάθος ανάλογα με την ένταση του φαινομένου. Αυτή η δημιουργία κόκκων οδηγεί στη συνέχεια σε μείωση της πρόσφυσης και έχει σημαντική επίδραση στην απόδοση του μονοθεσίου όταν βρίσκεται στη μέση της στροφής ή κατά το φρενάρισμα ή την επιτάχυνση. Η δημιουργία κόκκων παρατηρείται πιο συχνά όταν οι θερμοκρασίες της πίστας είναι χαμηλές ή όταν τα ελαστικά δεν βρίσκονται στο σωστό παράθυρο λειτουργίας για να παρέχουν πρόσφυση. Η χάραξη της πίστας μπορεί επίσης να παίξει ρόλο, όπως και το στυλ οδήγησης και ο τρόπος που έχει ρυθμιστεί το μονοθέσιο. Η διαχείριση της  παραμόρφωσης είναι ένα καθοριστικό κομμάτι στρατηγικής, καθώς οδηγεί σε πτώση απόδοσης και φθορά των ελαστικών, επηρεάζοντας έτσι τη συνολική απόδοση του μονοθεσίου κατά τη διάρκεια ενός αγώνα.

Η γωνιά των στατιστικών

Αυτό το Σαββατοκύριακο διεξάγεται η 39η έκδοση του Grand Prix της Αυστραλίας: οι 11 πρώτοι αγώνες, από το 1985 έως το 1995, πραγματοποιήθηκαν στην Αδελαΐδα. Έκτοτε ο αγώνας – από το 1996 και μετά – διεξάγεται στο Άλμπερτ Παρκ, με εξαίρεση το 2020 και το 2021, που δεν πραγματοποιήθηκε λόγω της πανδημίας Covid-19. Η Αδελαΐδα ήταν παραδοσιακά ο τελευταίος αγώνας της χρονιάς, ενώ η Μελβούρνη φιλοξενεί τον αγώνα νωρίς στη σεζόν. Συνήθως είναι ο εναρκτήριος αγώνας της σεζόν, όπως συμβαίνει και φέτος. Ο Michael Schumacher βρίσκεται στην κορυφή της λίστας των νικητών όλων των εποχών στην Αυστραλία, με τέσσερις νίκες, ακολουθούμενος από τους Jenson Button και Sebastian Vettel, ισόπαλους με τρεις. Άλλοι 20 οδηγοί έχουν κερδίσει στην Αυστραλία, καθιστώντας τον έναν από τους αγώνες με τον μεγαλύτερο αριθμό διαφορετικών νικητών. Ωστόσο, μόνο 15 έχουν εκκινήσει από την pole position, με τον Lewis Hamilton να ηγείται με οκτώ, ακολουθούμενο από τον Ayrton Senna με έξι. Η McLaren και η Ferrari είναι οι πιο επιτυχημένες ομάδες, με 11 νίκες η καθεμία. Η Scuderia έχει κερδίσει δύο φορές τα τελευταία τρία χρόνια, το 2022 με τον Charles Leclerc και πέρυσι με τον Carlos Sainz, ενώ οι εν ενεργεία παγκόσμιοι πρωταθλητές δεν έχουν γευτεί τη νίκη στη Μελβούρνη από τότε που ο Button κέρδισε για αυτούς το 2012. Πετυχαίνοντας το 1 – 2, το 2024, η Ferrari είναι πλέον η ομάδα με τα περισσότερα τερματισμούς στο βάθρο (28), ξεπερνώντας τη McLaren (27).

Όλες οι ειδήσεις

Μια Formula 1 στο Σύνταγμα και στην OPAP Arena!

Πότε «χαλάει» η βενζίνη στο ντεπόζιτο του αυτοκινήτου μας;

To ανανεωμένο Toyota Urban Cruiser

car-prices
google-news

Περισσότερα Βίντεο