Η FIA ορίζει μικρότερα, ελαφρύτερα ισχυρότερα και πιο αεροδυναμικά μονοθέσια με σκοπό μεγαλύτερο ανταγωνισμό και θέαμα στις πίστες.
Το σύνολο των τεχνικών κανονισμών και των προδιαγραφών για τα μονοθέσια του 2026 ανακοίνωσε η FIA και αν υπάρχει κάτι που να εξάγεται ως γενική εικόνα από αυτό, είναι το «πιο γρήγορα και με μεγαλύτερη ευελιξία». Αναλυτικά, οι κανονισμοί έχουν ως εξής:
Μείωση διαστάσεων και βάρους
Με την μείωση του μεταξονίου κατά 200 χλστ., του πλάτους κατά 100 χλστ., και του πλάτους του σασί κατά 150 χλστ. τα μονοθέσια του 2026 θα είναι πιο «κοντά» και πιο «στενά» με ότι αυτές οι αλλαγές μπορούν να συνεπάγονται στην ευελιξία και την δυναμική συμπεριφορά, ειδικά σε ένα πεδίο όπως η F1, όπου ακόμα και οι παραμικρές μεταβολές, μπορούν να έχουν μεγάλο αντίκρισμα. Πέραν των διαστάσεων όμως, θα υπάρξει και μεταβολή στο βάρος, το οποίο θα μειωθεί κατά 30 κιλά, ορίζοντας την συνολική τιμή στο «ζύγι», στα 768 κιλά.
Σε «δίαιτα» και τα ελαστικά, με το βάρος τους να μειώνεται λόγω του κατά 25 χλστ. μικρότερου μετωπικού προφίλ και αντίστοιχης μείωσης κατά 30 χλστ. στο πίσω ζεύγος.
Ενεργά αεροδυναμικά συστήματα
Tα μονοθέσια του 2026 θα φέρουν κινούμενα αεροδυναμικά μέρη των οποίων η μεταβολή θέσης θα μεταβάλει αντιστοίχως και τις δυνάμεις που ασκούνται στο αυτοκίνητο. Συγκεκριμένα θα υπάρχουν δύο modes λειτουργίας με το ένα να προσφέρει μεγαλύτερες downforce δυνάμεις για βελτίωσης της πρόσφυσης και του ελέγχου στις στροφές, ενώ το άλλο θα μειώνει το συντελεστή οπισθέλκουσας για την επίτευξη μεγαλύτερων ταχυτήτων στην ευθεία. Η εναλλαγή των modes αυτών θα γίνεται από τον οδηγό αλλά η χρήση του συστήματος θα επιτρέπεται μόνο σε συγκεκριμένα τμήματα της εκάστοτε πίστας.
Μεγαλύτερη ισχύς
Ο V6 υπερτροφοδοτούμενος κινητήρας των 1,6 λίτρων παραμένει, όπως επίσης και η ένταξη αυτού σε υβριδική διάταξη, αυτό που αλλάζει είναι η ποσόστωση της ισχύος μεταξύ του κινητήρα και των μπαταριών. Οι ισχυρότερες μπαταρίες που θα χρησιμοποιούνται από το 2026, θα αυξήσουν την παραγόμενη ηλεκτρική ισχύ από τα 120, στα 350 kW. Η απόδοση του θερμικού κινητήρα από την άλλη, θα μειωθεί, από τα 560 στα 400 kW, ωστόσο συνδυαστικά το υβριδικό σύστημα θα είναι ισχυρότερο από την παρούσα μορφή του.
Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με το μικρότερο βάρος και την προσαρμόσιμη αεροδυναμική τω μονοθεσίων, όπως είδαμε πιο πάνω, θα έχει ως αποτέλεσμα μεγαλύτερες ταχύτητες κάτι το οποίο πέραν του προφανούς οφέλους θα έχει και ένα άλλο θετικό χαρακτηριστικό.
H FIA αναφέρει ότι τα μονοθέσια θα έχουν την δυνατότητα για μεγαλύτερες ταχύτητες στην ευθεία και κατά συνέπεια, για πιο ισχυρό φρενάρισμα στο τέλος τους. Αυτό θα παράγει πρόσθετη ενέργεια μέσω του regenerative brake συστήματος, το οποίο από το 2026, θα είναι επίσης πιο αποδοτικό, με την FIA να κάνει λόγο για παραγωγή ~8,5 megajoules σε κάθε γύρο.
Αυτή η περίσσεια ενέργειας, μέρος της οποίας επίσης θα συγκεντρώνεται και από άλλες πηγές, χωρίς η FIA να αναφέρει ακριβώς ποιες, θα αποτελεί ένα στρατηγικό «όπλο» στα χέρια του κάθε πιλότου, που θα αποφασίζει ο ίδιος την διαχείριση του.
Ένας νέος κανονισμός που θα εισαχθεί το 2026 προβλέπει ότι για το προπορευόμενο μονοθέσιο, η ισχύς του υβριδικού συστήματος θα μειώνεται σταδιακά από τα 290 χλμ./ ώρα και πάνω, και θα μηδενίζεται, όταν η ταχύτητα φτάσει τα 355 χλμ./ώρα. Αν ένα μονοθέσιο ακολουθεί σε απόσταση μικρότερη του ενός δευτερολέπτου, ο πιλότος του θα μπορεί να κάνει override το σύστημα και να έχει 350 kW μέχρι τα 337 χλμ./ώρα, αποκτώντας έτσι ένα μικρό αλλά σημαντικό για τις προσπεράσεις συγκριτικό πλεονέκτημα.
Περισσότεροι κατασκευαστές κινητήρων και 100% βιώσιμα καύσιμα
Για το 2026, οι κατασκευαστές κινητήρων που θα συμμετέχουν στο πρωτάθλημα θα είναι έξι. Oι Ferrari, Mercedes, Renault θα συνεχίσουν την παρουσία τους, η Honda θα επιστρέψει, η Audi θα συμμετάσχει για πρώτη φορά στην ιστορία της και η Ford θα δημιουργήσει ομάδα με την Red Bull Power Trains. Νέα για το 2026 θα είναι και η υποχρεωτική χρήση 100% βιώσιμων καυσίμων, αποτελώντας ένα σημαντικό άλμα από τις μικρές ποσοστώσεις σε βιοκαύσιμα και Ε10 (αιθανόλη) που ίσχυαν παλιότερα. Οι νέοι κανονισμοί για την ευρύτερη χρήση ανακτώσας ηλεκτρικής ενέργειας αλλά και τα βιώσιμα καύσιμα, είναι οι δύο λόγοι που σύμφωνα με την FIA, προσέλκυσαν το ενδιαφέρον των κατασκευαστών Honda, Audi και Ford , προκειμένου η F1 να αποτελέσει για αυτούς ένα πεδίο έρευνας και εξέλιξης γύρω από αυτά τα τεχνικά ζητήματα.
Ασφάλεια
Οι κανονισμοί του 2026, ορίζουν μια νέα σχεδίαση στο ρύγχος των μονοθεσιών ώστε να είναι πιο δύσκολη η απόσπαση αυτού του σε περίπτωση συγκρούσεων, ενώ οι προδιαγραφές για την αντοχή του κλωβού των πιλότων σε πλευρικές συγκρούσεις έχουν γίνει πιο αυστηρές. Στο ίδιο μήκος κύματος είναι και οι βελτιώσεις που αφορούν την προστασία στα έκθετα σημεία του σώματος του οδηγού αλλά και στην αντοχή της δομής του ρεζερβουάρ καυσίμων.
Όλες οι ειδήσεις
O όμιλος Stellantis αναδιαρθρώνεται και ετοιμάζεται για μάχη με την Κίνα