Από την αφραγκία στην κορυφή του μηχανοκίνητου αθλητισμού: μια συνέντευξη που αποκάλυψε άγνωστες πτυχές της ζωής του Kevin Magnussen
Όσοι γνωρίζουν καλά τον Kevin Magnussen θα ξέρουν πως πρόκειται για τον γιό του μεγαλύτερου αστέρα του μηχανοκίνητου αθλητισμού στη Δανία. Τούτου λεχθέντος, θα έλεγε κανείς πως το να θεωρείται ο κορυφαίος Δανός στην ιστορία της Φόρμουλα 1 ήταν κάτι το αναμενόμενο για τον Kevin, αφού ο δρόμος του προς την κορυφή ήταν σχεδόν στρωμένος με… ροδοπέταλα. Η πραγματικότητα, ωστόσο, είναι διαφορετική. Τα εμπόδια στον δρόμο του Magnussen ήταν πολλά, όπως εξήγησε ο ίδιος στην πρόσφατή του συνέντευξη στον Oleg Karpov του Motorsport.com, λίγο πριν τον τελευταίο του αγώνα στη Φόρμουλα 1 στο Άμπου Ντάμπι.
Όντας γιός του Jan Magnussen, πρώην οδηγού της Φόρμουλα 1 και μεγάλου celebrity στη χώρα της Βαλτικής, ο Kevin δεν είχε και πολλές επιλογές. Όπως συνηθίζεται, η καριέρα του Magnussen junior ξεκίνησε στα καρτ, ωστόσο, δεν άργησε να χτυπήσει το πρώτο «σαμαράκι». Περνώντας στα αυτοκίνητα έκαναν την εμφάνισή τους οι πρώτες οικονομικές δυσκολίες, με τον Jan να αδυνατεί μετά από λίγο να στηρίξει τον γιό του. Όλα έδειχναν πως μια ελπιδοφόρα καριέρα όδευε κατευθείαν για τα… βράχια, με τους Magnussen να αναζητούν τον «από μηχανής θεό» που θα βοηθήσει τον νεαρό να ανοίξει τα φτερά του. Αυτός τελικά βρέθηκε. Το όνομά του; Karsten Ree: ένας από τους πιο πλούσιους ανθρώπους στη Δανία, ο οποίος δέχτηκε να σπονσοράρει την ομάδα στο εγχώριο Πρωτάθλημα Touring.
«Του έδωσα μια χειραψία όταν τον γνώρισα», λέει ο Kevin γελώντας καθώς ενόψει του τελευταίου του αγώνα στη F1. «Του έσφιξα το χέρι, τον κοίταξα στα μάτια και απ’ ότι φαίνεται παρουσίασα τον εαυτό μου με καλό τρόπο! Αυτό είπε στον πατέρα μου. “Αυτό το παιδί έχει κάτι”, είπε, ¨Θέλω να τον στηρίξω”. Όσον αφορά τα αποτελέσματα, δεν υπήρχε και πολλή ουσία. Τα πήγα καλά στο καρτ, είχα κερδίσει τη Δανέζικη Φόρμουλα Ford. Αλλά ξέρετε, δεν ήταν αρκετό για αυτόν να μπει και να βάλει όλα αυτά τα χρήματα. Και σκέφτηκα ότι χαίρομαι που του έδωσα μια τόσο καλή χειραψία! Στη συνέχεια ήρθε ένας άλλος επενδυτής – αυτός ήταν στη βρετανική Φόρμουλα 3. Οι πρώτοι δύο αγώνες δεν πήγαν τόσο καλά, αλλά είχε αναλάβει αυτή τη μεγάλη δέσμευση και ήθελε να δει αποτελέσματα. Έτσι, με κάλεσε στο γραφείο του και μου είπε “Κοίτα, πρέπει να δω κάτι”. Αυτό με εκνεύρισε λίγο και του απάντησα “ΟΚ, ξέρεις τι; Έλα στον επόμενο αγώνα και θα κερδίσω δύο αγώνες”, τόσο αλαζονικά που όταν έφυγα, σκέφτηκα “Τι είπα στον άνθρωπο;…”, αφού μου είχε απαντήσει “Ναι, ΟΚ. Θα έρθω”».
Η συνέχεια ήταν η αναμενόμενη… «Ήρθε… και κέρδισα δύο αγώνες! Και, ξέρετε, αν δεν είχα κερδίσει αυτούς τους δύο αγώνες, έχω την αίσθηση ότι μπορεί να μην ήταν τόσο ενθουσιώδης!»
Σε ένα παράλληλο σύμπαν -στο οποίο δε θα είχε γνωρίσει ποτέ τον Karsten Ree- ο Kevin Magnussen θα δούλευε σε… εργοστάσιο ως συγκολλητής, στη μικρή πόλη του Roskilde στη Δανία. Ο πατέρας του αδυνατούσε να τον στηρίξει, με τον θείο του να του βρίσκει την εν λόγω θέση «γιατί ποτέ δεν ξέρεις πως θα πάει αυτό με τους αγώνες». Ο Magnussen πέρασε στην πραγματικότητα 3 μήνες κάνοντας συγκολλήσεις… «Το θέμα είναι ότι δεν είναι καν παράλληλο σύμπαν», λέει χαμογελώντας. «Είναι αυτό το σύμπαν. Ξέρεις, ήμουν σε ένα εργαστήριο με εργαλεία στο χέρι, δούλευα ως συγκολλητής. Το είχα. Όχι για πολύ, δόξα τω Θεώ, αλλά αυτή η πραγματικότητα δεν απέχει πολύ. Και είναι κάπως , κατά κάποιο τρόπο, ένα μεγάλο μέρος του εαυτού μου αισθάνεται εκτός του στοιχείου του εδώ. Είμαι οδηγός της Φόρμουλα 1 και πολλοί άνθρωποι ξέρουν ποιος είμαι; Αυτό ακόμα μου ακούγεται σαν… ψέμα».
Μάλλον είναι αλήθεια, αφού μετά από 10 χρόνια και 185 αγώνες, τα κατορθώματα του Magnussen στη Φόρμουλα 1 είναι αξιοζήλευτα. Ωστόσο, θα μπορούσε κάτι να αλλάξει δραματικά αυτή την πορεία και να τα κάνει ακόμα πιο εντυπωσιακά; Ας πάρουμε την ως παράδειγμα τον Λιούις Χάμιλτον. Φυσικά όταν ακούς αυτό το όνομα σκέφτεσαι τον 8 φορές Πρωταθλητή της Φόρμουλα 1. Αυτό είναι το προφανές, αλλά τι θα γινόταν αν, στους τελευταίους γύρους του GP της Βραζιλίας το 2008, ο Timo Glock κατάφερνε να κατακτήσει τον τίτλο; Ο Χάμιλτον δε θα είχε ανέβει στην κορυφή για πρώτη φορά και μπορεί να μην είχε πάει στη Mercedes.
Σε αυτό το παράλληλο σύμπαν ο Χάμιλτον θα μπορούσε να μην είναι Πρωταθλητής, αλλά υπάρχει ένα στο οποίο ο Magnussen θα μπορούσε να είναι;
«Λοιπόν, ξέρετε, ήρθα στην F1 με μια ομάδα που, εκείνη την εποχή, θα νόμιζες ότι απλώς έκανα ότι κι ο Λιούις», λέει. «Ακόμα και μετά τον πρώτο αγώνα της σεζόν σκέφτηκα, “Ναι, ακολουθώ τον Λιούις εδώ”. Όταν έφυγα από την Αυστραλία κοίταξα τη βαθμολογία των οδηγών στο αεροπλάνο για πλάκα. Προφανώς ήταν μόνο ένας αγώνας. Αλλά ήμουν P2 στο πρωτάθλημα και σκέφτηκα, “Εντάξει, η κόντρα μας συνεχίζεται”, όντως αυτό σκεφτόμουν. Τελικά χρειάστηκαν δέκα χρόνια μέχρι η McLaren για να επιστρέψει στη φόρμα που είχε το 2012 και έφτασα ακριβώς στην αρχή αυτής της πτωτικής τάσης. Αν είχα έρθει δύο ή τρία χρόνια νωρίτερα, θα ήταν μια διαφορετική ιστορία. Πιστεύω επίσης ότι ήμουν άτυχος που έχασα τη θέση μου στο τέλος εκείνης της χρονιάς. Ξέρετε, ήμουν πιο γρήγορος από τον Jenson (Button), σε ρυθμό. Με είχε ξεπεράσει πολύ στους αγώνες. Αλλά ήταν ξεκάθαρο το τι έπρεπε να αλλάξω, απλά έπρεπε να τελειώνω τους αγώνες, να ηρεμήσω λίγο. Δεν ήταν ότι έπρεπε να κάνω κάτι καλύτερα, απλά να είμαι πιο συγκρατημένος. Πιστεύω πως θα είχα εντελώς διαφορετική απόδοση απόδοση από άποψη συνέπειας και ούτω καθεξής. Νομίζω ότι ήμουν άτυχος που έχασα αυτή τη θέση εκείνη τη χρονιά και αυτό άλλαξε την πορεία μου και την καριέρα μου».
Η McLaren αποφάσισε πως ο Button θα είναι δίπλα στον Αλόνσο, στην αρχή μιας εποχής που αναμενόταν λαμπρή. Ο Magnussen, από την άλλη μεριά, βρέθηκε στον «πάγκο». Επέστρεψε στη Δανία όπου και πέρασε έναν χρόνο ταξιδεύοντας με την ομάδα ως αναπληρωματικός οδηγός, ενώ στα προσωπικά του αγωνιζόταν εναντίον της κατάθλιψης. Δεν άργησε να επιστρέψει στη Φόρμουλα 1 για χάρη της Renault, αλλά το momentum είχε πια χαθεί…
«Εξακολουθούσα να το πιστεύω», λέει, όταν ρωτήθηκε αν η σκέψη να κερδίσει το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα είχε φύγει από το μυαλό του μέχρι τότε. «Αυτό που ήθελα να κάνω ήταν να δείξω ότι ήμουν αρκετά καλός για μια μεγάλη ομάδα. Και νομίζω ότι η Haas ήταν ένα εξαιρετικό μέρος για να το κάνω αυτό. Κατέληξα να επιστρέψω στη Φόρμουλα 1 με τη Renault, αλλά μόνο για ένα χρόνο, αλλά η ατμόσφαιρα ήταν… τοξική, oπότε χάρηκα που μετακόμισα στη Haas. Ήταν η τρίτη μου χρονιά στη Φόρμουλα 1. Ήμουν 24 ή 23. Όλα ήταν ακόμα δυνατά. Εξακολουθούσα και πίστευα ότι ήταν δυνατό. Και υπήρχαν στιγμές που ένιωθα ότι πήγαινε προς αυτήν την κατεύθυνση. Το 2018, είχαμε ένα πολύ καλό μονοθέσιο το πρώτο εξάμηνο της χρονιάς. Ο Σαρλ (Λεκλέρ) μόλις είχε φτάσει στη F1 με τη Sauber. Κι εκείνου η αρχή της πρώτης του σεζόν δεν ήταν υπέροχη. Η δική μου ήταν πολύ καλή. Τότε ξαφνικά η Ferrari επικοινώνησε μαζί μου και ξαφνικά βρέθηκα να οδηγώ στον προσομοιωτή, όχι για τη Haas, αλλά για τη Ferrari. Ήμουν ήδη ενθουσιασμένος, ωστόσο, ο Σαρλ άρχισε να πηγαίνει εξαιρετικά και τελικά δεν άκουσα τίποτα από τη μεριά τους. Δεν ξέρω πόσο κοντά έφτασα. Αλλά νομίζω ότι αν ο Σαρλ δεν είχε αρχίσει να αποδίδει, αν είχε μια άθλια σεζόν όλο το χρόνο, νομίζω ότι θα ήμουν ένας από τους οδηγούς που θα κοιτούσαν. Μερικές φορές νιώθεις ότι πλησιάζεις, αλλά και πάλι δεν είναι τόσο κοντά. Μετά από εκείνη τη σεζόν, ο Ντάνιελ (Ρικιάρντο) έφυγε από τη Red Bull και θυμάμαι τη διοίκηση μου να συζητά με τον Christian Horner, γιατί φυσικά όλοι μιλούσαν για τη θέση στη Red Bull. Και ο Christian είπε, “Κοίτα, δεν υπάρχει τίποτα στη Red Bull, αλλά μπορούμε να μιλήσουμε για την Toro Rosso” και είπα, “Όχι, όχι, ας μην το κάνουμε”, κάτι που μάλλον θα έπρεπε να είχα κάνει. Ήταν ο Gasly που πήρε αυτή τη θέση (στη Red Bull). Ο Alex (Albon) ανέβηκε από την F2 στην Toro Rosso και μετά ο Gasly δεν έκανε καλή δουλειά – και ο Albon πήρε τη θέση του! Ο τύπος που πήρε εκείνη τη θέση στην Toro Rosso λοιπόν κατέληξε στη Red Bull».
– Θα ήταν πολύ εύκολο -για να μην πω άδικο- να τα αφήσεις όλα στην τύχη. Πρέπει να βάζεις στόχους, να προγραμματίζεις και να δουλεύεις σκληρά. Νιώθει ότι έχει δουλέψει όσο σκληρά θα έπρεπε; Και πιστεύει ότι είχε το ταλέντο να γίνει Παγκόσμιος Πρωταθλητής;
«Θα μπορούσα να έχω κάνει περισσότερα, σίγουρα», παραδέχεται. «Ξέρεις, δεν νομίζω ότι μπορεί κανείς να πει “δεν θα μπορούσα να έχω κάνει περισσότερα”. Νομίζω ότι πάντα θα υπάρχουν πράγματα… Υπήρχαν στιγμές που δε δούλεψα αρκετά. Αλλά τότε υπήρχαν στιγμές που πραγματικά δεν έχω μετανιώσει για να αλλάξω την πορεία της καριέρας μου. Και τι είναι το αρκετό ταλέντο; Νομίζω, ξέρετε, θα μου άρεσε να είχα καταφέρει περισσότερα γιατί θα έκανε τα πράγματα πιο εύκολα! Αλλά νομίζω ότι είχα αρκετό ταλέντο. Αν μη τι άλλο, θα ήθελα να έχουν ενδιαφερθεί περισσότερο για την τεχνολογία εδώ. Αυτό το κομμάτι δεν με ενδιαφέρει πραγματικά. Θέλω απλώς να οδηγώ. Και νομίζω ότι όλα αυτά τα συστήματα και όλα αυτά τα θεωρητικά με χαλάνε λίγο. Δεν είμαι car guy! Τις περισσότερες φορές στην πατρίδα μου οδηγώ το Volvo της γυναίκας μου επειδή είναι πιο άνετο από το δικό μου αυτοκίνητο, αλλά αν είχα μεγαλύτερο φυσικό ενδιαφέρον για την τεχνολογία, θα με είχε ωφελήσει».
Ίσως θα μπορούσε να τα είχε πάει καλύτερα στα μέσα ενημέρωσης. Πιθανότατα θα τον κατηγορούσατε γιατί τους λιγότερους ακολούθους στο Instagram στο grid, παρά το γεγονός ότι πέρασε δέκα χρόνια στο άθλημα. Μάλλον θα υποστήριζατε ότι θα μπορούσε τουλάχιστον να προσπαθήσει να δουλέψει πάνω στο image του. Αλλά ενώ άλλοι οδηγοί βλέπουν το paddock σαν κόκκινο χαλί, ο Kev πάντα πάει με τζιν, αθλητικά παπούτσια και μπλουζάκι της ομάδας.
«Νομίζω ότι αυτό είναι ένα κομμάτι της Φόρμουλα 1 με το οποίο δεν ταυτίζομαι πραγματικά», λέει ο πρώην… συγκολλητής Kevin Magnussen. «Όπως… το να είμαι ο influencer είναι κάτι με το οποίο δεν έχω σχέση. Καθόλου. Είμαι οδηγός. Οδηγώ το αυτοκίνητο. Θα ένιωθα πολύ παράξενα φορώντας Prada, ξέρετε, ό,τι κι αν είναι – όλες αυτές οι μάρκες μόδας… Αν με είχαν πληρώσει πολλά χρήματα εντάξει, ίσως θα το φορούσα, αλλά θα ένιωθα πολύ περίεργα. Κατά κάποιο τρόπο ανακάλυψα ότι αυτές οι μάρκες μόδας υψηλής ποιότητας δεν θέλουν να πληρώσουν επειδή είναι μεγάλες ούτως ή άλλως».
«Για ποιον λόγο; Το να φτιάξεις ένα μεγάλο brand, να γίνεις fashion icon και όλα αυτά… Νομίζω ότι μερικοί άνθρωποι απλώς ικανοποιούν τον εγωισμό τους. Αν το σκεφτείς… απλά οδηγούμε αγωνιστικά αυτοκίνητα. Τα σημαντικά πράγματα στη ζωή δε συμβαίνουν εδώ».
«Αλλά νομίζω ότι είναι κάτι που έχει μπει στο πετσί μας από μικρή ηλικία, σε όλους αυτούς τους οδηγούς, ότι αυτό είμαστε. Είναι η ταυτότητά μας. Ικανοποιεί τον εγωισμό μας – να είμαστε γρήγοροι. Νιώθουμε καλά όταν είμαστε γρήγοροι, πιο γρήγοροι από άλλα παιδιά. Είναι περίεργο αν το σκεφτείς το να είσαι πιο γρήγορος από κάποιον άλλο, να τον κάνεις να αισθάνεται χάλια… Και δεν ξέρω τι είναι! Είναι ένα περίεργο πράγμα, αλλά αν σκεφτείς τι κάνουμε στην πραγματικότητα εδώ, γίνεται λίγο ασήμαντο».
Αλλά η F1, με όλη την επιτηδευμένη μεγαλοπρέπεια και τους υπερδιογκωμένους εγωισμούς της, έχει δώσει στον Kevin Magnussen όλα όσα έχει τώρα.
«Μου έδωσε την ευκαιρία να ζήσω μια προνομιακή ζωή», λέει. «Πρώτον και κύριον, το βλέπω από την οπτική γωνία του πατέρα, που είμαι τώρα. Φροντίζω την οικογένειά μου και μπορώ να το κάνω οδηγώντας ένα αυτοκίνητο και απολαμβάνοντας ακόμα τη ζωή. Αυτό είναι ένα τεράστιο προνόμιο που δεν έχουν πολλοί άνθρωποι. Μπορώ να περάσω όση ώρα θέλω με τα παιδιά μου. Και έχουμε ακόμα φαγητό στο τραπέζι. Ξέρετε, αυτό είναι το πιο σημαντικό πράγμα που κέρδισα από αυτήν την καριέρα. Είμαι ευγνώμων για αυτό».
View this post on Instagram
Η ζωή είναι ένα πραγματικά περίεργο πράγμα. Μπορείς να χάσεις τη δουλειά των ονείρων σου, να πάθεις κατάθλιψη, να σπαταλήσεις όλα τα λεφτά σου, να επιστρέψεις στην πόλη των 50.000 κατοίκων σου με την ουρά ανάμεσα στα πόδια – και να γνωρίσεις την αγάπη της ζωής σου και τη μελλοντική μητέρα των παιδιών σου…
«Δούλευε ως σερβιτόρα σε ένα εστιατόριο και μόλις άρχισα να τη φλερτάρω», λέει ο Kevin για το πώς γνώρισε τη Louise. «Μόλις είχα χάσει τη θέση μου στη McLaren και συναντηθήκαμε σε μια περίοδο που ήμουν πολύ καταθλιπτικός. Σπούδαζε – είναι δασκάλα και σπούδαζε για αυτό – και εγώ έμενα στο μικρό της διαμέρισμα. Βασικά αυτή με πρόσεχε, όχι το αντίστροφο. Ξέμεινα τελείως από χρήματα. Πλήρωσα ένα μεγάλο μέρος από αυτά που κέρδισα στον επενδυτή μου. Και ήμουν νέος και χαζός, οπότε ξόδεψα τα υπόλοιπα. Χάλασα κάθε δεκάρα που κέρδισα εκείνη τη χρονιά. Έτσι, λίγους μήνες μετά, απλά δεν είχα κανένα εισόδημα. Η τράπεζα είχε μπλοκάρει όλες τις πιστωτικές μου κάρτες. Έτσι, όταν έλαβα μια πρόταση από τον Toto (Wolff) να κάνω μια δοκιμή με τη Mercedes δεν μπορούσα καν να αγοράσω εισιτήριο για το αεροπλάνο. Εκείνη το πλήρωσε και δανείστηκα την πιστωτική της κάρτα για να αγοράσω φαγητό και βενζίνη για το αυτοκίνητο που νοίκιασα».
Μπορεί τελικά να τελείωσε την καριέρα του χωρίς Παγκόσμιο Πρωτάθλημα. Δεν κέρδισε καν αγώνα, ενώ η μόνη φορά που ανέβηκε στο βάθρο ήταν το 2014 στην Αυστραλία. Ωστόσο, κέρδισε κάτι ακόμα πιο σημαντικό.
«Νομίζω ότι είναι κάτι που ήρθε τα τελευταία δύο χρόνια», λέει. «Ενώ στο παρελθόν νομίζω πως ότι ήμουν πολύ απελπισμένος για να είμαι στη F1 και να πετύχω τους στόχους μου στη F1. Πραγματικά πίστευα ότι η ευτυχία στη ζωή εξαρτιόταν από αυτό και ήταν μεγάλη ανακούφιση να βγεις από αυτή τη φούσκα και να συνειδητοποιήσεις ότι δεν εξαρτάται καθόλου από αυτό. Ξέρεις, είναι ωραίο πράγμα να το έχεις, αλλά δεν είναι απαραίτητο. Δηλαδή το βλέπω από δύο οπτικές γωνίες. Κατά κάποιο τρόπο, δεν πέτυχα τον στόχο μου και στην πραγματικότητα… είναι ενοχλητικό! Είναι ενοχλητικό και θα είναι πάντα ενοχλητικό! Αλλά είναι εντάξει, ξέρετε, κοιτάζω τι πήρα από όλο αυτό και είναι πραγματικά δύσκολο το να νιώσω άσχημα».
Το κεφάλαιο Φόρμουλα 1 έκλεισε και επίσημα για τον Kevin Magnussen, με την Haas να τον αποχαιρετά και την καριέρα του να μπορούσε να είναι καλύτερη ή και χειρότερη. Ωστόσο, τι νόημα έχει; Εμείς θα τον θυμόμαστε ως έναν ωραίο τύπο από τη Δανία ο οποίος είχε την τύχη να βρει τι πραγματικά έχει σημασία στη ζωή…
Πηγή: Motorsport.com
Φωτογραφίες: Haas, kevinmagnussen.com
Όλες οι ειδήσεις
Δοκιμάζουμε το MG3: Το Αυτοκίνητο της Χρονιάς για την Ελλάδα