F1

Φόρμουλα 1: Προεπισκόπηση Γκραν Πρι Αζερμπαϊτζάν – Ανεμοδαρμένη πίστα

formoula-1-proepiskopisi-gkran-pri-azerbaitzan-anemodarmeni-pista-730591

Το τελευταίο τρίτο της φετινής σεζόν της Φόρμουλα 1 ξεκινά με το Γκραν Πρι στην πρωτεύουσα του Αζερμπαϊτζάν, το Μπακού.

Μια πόλη, που σύμφωνα με την ιστορία ιδρύθηκε από τον Μέγα Αλέξανδρο. Το όνομα της πόλης στα Αραβικά (Bākuh, Bākūh ή Bākūyā) προέρχεται από το περσικό bād Kūbac, που σημαίνει «ριπή ανέμου». Διοργανώνει Grand Prix, Φόρμουλα 1 κάθε χρόνο από το 2016 εκτός από το 2020. Τον πρώτο χρόνο η οργάνωση ονομάστηκε Grand Prix της Ευρώπης, μετέπειτα πήρε το όνομα της χώρας. Φέτος για πρώτη φορά, ο αγώνας διεξάγεται τον Σεπτέμβριο αντί για Απρίλιο ή Ιούνιο που ήταν το σύνηθες και το ίδιο θα συμβεί και του χρόνου με στόχο να επιτευχθεί ένα ημερολόγιο με λιγότερες μετακινήσεις.

Όπως συνήθως όταν πρόκειται για διαδρομή σε δημόσιους δρόμους, η Pirelli επέλεξε τις τρεις πιο μαλακές γόμες της γκάμας, τη C3 ως σκληρή, τη C4 ως μέση και τη C5 ως μαλακή. Η πίστα έχει μήκος 6.003 χιλιόμετρα και δεν έχει αλλάξει από το 2016. Περιλαμβάνει 20 στροφές. Μερικές από αυτές, όπως οι πρώτες επτά, είναι πρακτικά στροφές ορθής γωνία, ενώ άλλες στο παλιό τμήμα της πόλης είναι πολύ αργές και μερικές είναι ανοιχτές, καθώς αποτελούν μέρος ενός τμήματος της πίστας που αντιμετωπίζεται ως ένα ευθύ τμήμα δύο χιλιομέτρων που διασχίζει τη γραμμή εκκίνησης – τερματισμού. Το πλάτος της πίστας ποικίλλει πολύ, πηγαίνοντας από μόλις επτά μέτρα στη στροφή 8 έως αρκετά ευρύ για να χωρέσει τρία μονοθέσια παράλληλα στην κύρια ευθεία.

Καθώς η πίστα είναι συνήθως ανοιχτή στην κυκλοφορία της πόλης, η βελτίωση του κρατήματος θα είναι ένας σημαντικός παράγοντας που πρέπει να ληφθεί υπόψη κατά την αξιολόγηση της απόδοσης. Ο καιρός μπορεί επίσης να παίξει το ρόλο του. Συνήθως, είναι αρκετά ζεστός τον Σεπτέμβριο, με θερμοκρασίες σίγουρα υψηλότερες από αυτές που καταγράφονται όταν ο αγώνας διεξάγεται τον Απρίλιο. Επιπλέον, η θερμοκρασία της πίστας μπορεί να διαφέρει σημαντικά ανάλογα με το ποια τμήματα είναι στο φως του ήλιου ή στη σκιά από τα γύρω κτίρια, ειδικά στο τμήμα που διασχίζει την παλιά πόλη. Τέλος, ο άνεμος μπορεί να αναστατώσει το χειρισμό του μονοθεσίου προερχόμενος από διαφορετικές κατευθύνσεις. Μπορεί ακόμη και να αιφνιδιάσει τους οδηγούς, καθώς στροβιλίζεται από τα γύρω κτίρια της πόλης.

Η υψηλότερη ταχύτητα που έχει επιτύχει ποτέ ένα μονοθέσιο της Φόρμουλα 1 σε επίσημη περίοδο, καταγράφηκε στο Μπακού, όταν ο Valtteri Bottas σημείωσε 378 km/h με τη Williams-Mercedes στις κατατακτήριες δοκιμές το 2016. Οι υψηλές ταχύτητες που επιτυγχάνονται στην κύρια ευθεία δοκιμάζουν τα ελαστικά, ειδικά με την κάθετη δύναμη που παράγουν τα σημερινά μονοθέσιο. Ένα άλλο τμήμα της πίστας, απαιτεί την αντίθετη αεροδυναμική ρύθμιση με υψηλό φορτίο, έτσι οι ομάδες δεν μπορούν να επιλέξουν πολύ χαμηλό επίπεδο κάθετης δύναμης καθώς θα υποφέρουν στο πιο αργό τμήμα της πίστας, όπου θα βασίζονται στο κράτημα που παράγουν τα ελαστικά για να αξιοποιήσουν στο έπακρο το μονοθέσιο. Ευτυχώς, η σημερινή γκάμα της Pirelli έχει αποδειχθεί ότι είναι ικανή στην αντιμετώπιση αυτών των ακραίων συνθηκών χρήσης.

Όσον αφορά στη στρατηγική, το Grand Prix της Φόρμουλα 1 στο Μπακού του Αζερμπαϊτζάν είναι ένας τυπικός αγώνας με μία στάση στα πιτ με το σκληρότερο ελαστικό να κάνει το μεγαλύτερο μέρος της δουλειάς. Αν και μια ματιά στη χάραξη της πίστας μπορεί να οδηγήσει κάποιον να πιστέψει ότι το προσπέρασμα είναι σχετικά απλό, αυτό δεν ισχύει. Δεδομένης της ιεραρχίας των ομάδων φέτος, με τις διαφορές απόδοσης να είναι ελάχιστες, η αποτελεσματικότητα του DRS θα μπορούσε να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο. Σημαντικό ρόλο θα παίξει και η ικανότητα μιας ομάδας να αντιδρά στο απροσδόκητο σε μια πίστα όπου οι πιθανότητες εμφάνισης του αυτοκινήτου ασφαλείας είναι πολύ υψηλές. Το 2023, σχεδόν όλοι οι οδηγοί ξεκίνησαν τον αγώνα με μέση γόμα πριν αλλάξουν σε σκληρή γόμα όταν το αυτοκίνητο ασφαλείας μπήκε στην πίστα στον 11ο γύρο.

Ο Sergio Perez είναι ο μόνος οδηγός που έχει κερδίσει περισσότερες από μία φορές. Ο Μεξικάνος κέρδισε στο Αζερμπαϊτζάν το 2021 και το 2023, την τελευταία φορά κέρδισε επίσης στο Sprint, αποδεικνύοντας ότι έχει σαφή ικανότητα σε αυτό το είδος πίστας, καθώς έξι από τις επτά νίκες του στη Φόρμουλα 1 έχουν έρθει σε δημόσιους δρόμους. Αν ο Checo είναι ο βασιλιάς του Μπακού, ο Charles Leclerc μπορεί να θεωρηθεί ο πρίγκιπας των pole position, καθώς ο Μονεγάσκος έχει εξασφαλίσει τη θέση νούμερο ένα, στη γραμμή εκκίνησης για τα τελευταία τρία χρόνια από το 2021 έως το 2023 και πέρσι ήταν επίσης ο ταχύτερος στο Sprint Shootout. Όσον αφορά στις ομάδες, οι ρόλοι αντιστρέφονται με τη Red Bull να έχει τις περισσότερες νίκες (τέσσερις) αλλά καμία pole position, ενώ η Ferrari έχει τέσσερις pole position, μία από τις οποίες χάρη στον Sebastian Vettel, αλλά δεν έχει κερδίσει ποτέ. Πράγματι, η ιταλική ομάδα έχει ανέβει στο βάθρο μόνο τέσσερις φορές, ενώ η Mercedes και η Red Bull το έχουν κάνει έξι φορές η καθεμία.

Όλες οι ειδήσεις

YangWang U9: Έχει τα πιο προσιτά 1.287 άλογα της «πιάτσας», κάνει τον βάτραχο, το τανκ και τον Trump

Περίπου οι μισές πωλήσεις αυτοκινήτων στην Ελλάδα τον Αύγουστο αφορούσαν υβριδικά οχήματα

SpaceX Polaris Dawn: Οι στολές του πρώτου διαστημικού περίπατου από ιδιώτες, είναι ένα τεχνολογικό θαύμα!

car-prices
google-news

Περισσότερα Βίντεο