ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ

Το μεγάλο μποτιλιάρισμα: Να πως οι οδηγοί δημιουργούν «κομφούζιο» στους δρόμους

to-megalo-botiliarisma-na-pos-oi-odigoi-dimiourgoun-komfouzio-stous-dromous-742275

Ούτε έργα, ούτε ατυχήματα, υπάρχει μια αθώα συμπεριφορά των οδηγών που προκαλεί κίνηση και έχει επιβεβαιωθεί πειραματικά

Οι περισσότεροι από εμάς, θα αναφέραμε ως προφανή αίτια για την κίνηση στους δρόμους, τα ατυχήματα, τις άσχημες καιρικές συνθήκες και τα έργα. Οι συγκοινωνιολόγοι, που έχουν μελετήσει σε επιστημονική βάση το θέμα,  κατονομάζουν ως την Νο1 αιτία κυκλοφοριακής συμφόρησης, σε ποσοστό 40% ,«το φαινόμενο του λαιμού του μπουκαλιού», δηλαδή αυτό που συμβαίνει όταν η ροή των οχημάτων «συμπιέζεται» από πολλές λωρίδες κυκλοφορίας σε λιγότερες.

Βασική προϋπόθεση για όλα αυτά βέβαια, είναι η παρουσία πολλών οχημάτων στους δρόμους, κάτι που αποτελεί μια μόνιμη και καθημερινή συνθήκη στα μεγάλα αστικά κέντρα.  Αν σας λέγαμε όμως ότι η κίνηση μπορεί να δημιουργηθεί χωρίς κανένα από τα ανωτέρω αίτια; Έτσι, χωρίς κάποιο προφανή λόγο, ούτε έργα, ούτε καιρός, ούτε ατυχήματα, ούτε «λαιμός μπουκαλιού».

To 2008, στο πανεπιστήμιο της πόλης Nagoya στην Ιαπωνία, διεξήχθη ένα πείραμα. Σε ένα κλειστό από την κυκλοφορία κυκλικό κόμβο με περιφέρεια 230 μέτρα, έβαλαν 22 αυτοκίνητα να κινούνται με σταθερή ταχύτητα 30 χλμ./ώρα.

Αντικειμενικός σκοπός, ήταν να διαπιστωθεί το κατά πόσο οι προκαλούμενες από τον  άνθρωπο τυχαίες διακυμάνσεις στην ταχύτητα κίνησης ενός οχήματος που είναι ενταγμένο σε μια σταθερή κυκλοφοριακή ροή, μπορούν να την διαταράξουν. Αρχικά, τα οχήματα κινούνταν ομαλά και σε ίσες αποστάσεις εντός του κυκλικού κόμβου.

Όμως σταδιακά, παρατηρήθηκε ότι όταν κάποια από αυτά τα οχήματα επιβράδυναν, επειδή οι οδηγοί τους θέλησαν να ρυθμίσουν κατά την κρίση τους την ταχύτητα, το φαινόμενο της επιβράδυνσης αυτής, μεταφερόταν σαν «κύμα» και με γεωμετρική πρόοδο, στα αυτοκίνητα που ακολουθούσαν. Εν ολίγοις, μια μικρή επιβράδυνση ενός προπορευόμενου οχήματος, είχε ως αποτέλεσμα να πέφτουν στα φρένα τα αυτοκίνητα που ακολουθούσαν τέταρτα και πέμπτα στη σειρά.

Συναρτήσει του χρόνου, όπου στατιστικά το φαινόμενο είχε περισσότερες εμφανίσεις, οι αποστάσεις μεταξύ των οχημάτων δεν ήταν πια ίσες, ενώ υπήρξαν και στιγμές όπου η ροή διακοπτόταν, με μερικά οχήματα να ακινητοποιούνται εντελώς.

Τι μπορεί να σημαίνει αυτό στις πραγματικές συνθήκες κυκλοφορίας στους δρόμους; Ότι ακόμα και αν η υπάρχει σταθερή ροή, μια απλή και χωρίς λόγο ήπια επιβράδυνση, όπως το  «άφημα του γκαζιού» σε προπορευόμενο όχημα, μπορεί να ξεκινήσει τις βάσεις για την δημιουργία κίνησης, στα οχήματα που ακολουθούν. Αν λάβουμε υπόψη το πόσα αυτοκίνητα βρίσκονται στους δρόμους καθημερινά, τότε στατιστικά, δεν είναι απλά πιθανό, αλλά σίγουρο, το ότι θα δημιουργηθούν συνθήκες κίνησης, λόγω αυτού του φαινομένου.

Αυτό που μπορούν να κάνουν οι οδηγοί ώστε να μην αποτελούν μέρος του προβλήματος και να μην δημιουργούν αυτή τη μορφή κίνησης, είναι να διατηρούν σταθερή ταχύτητα και σταθερές αποστάσεις από τα προπορευόμενα οχήματα, χωρίς ανούσιες επιβραδύνσεις και επιταχύνσεις. Ναι, είναι κάτι που θα πρέπει να εφαρμοστεί συλλογικά, αλλά πριν φτάσουμε σε αυτό, ας προσπαθήσουμε τουλάχιστον να είμαστε σωστοί σε ατομικό επίπεδο.

Το φαίνομενο μπορείτε να το δείτε στην οθόνη του υπολογιστή ή του κινητού σας με αυτόν τον εξομοιωτή. Θα τον ανοίξετε με κλίκ ή tap πάνω στην εικόνα αλλά μισό λεπτό να σας πούμε και τι πρέπει να κάνετε, είναι πολύ απλό.

Σε αυτό τον κυκλικό κομβο που βλέπετε, η ροή των οχημάτων είναι σταθερή, με κλικ ή tap πάνω σε κάποια λωρίδα, μπορείτε να προσθέσετε ένα όχημα που κινείται με λίγο μικρότερη ταχύτητα από τα άλλα. Aπλά περιμένετε  και θα δείτε το πως αυξάνετε η κίνηση και τα οχήματα επιβραδύνουν.

Μπορείτε επίσης να εξερευνήσετε  τον εξομοιωτή με τα slider δεξιά, που μεταβάλουν την ταχύτητα και την πυκνότητα των οχημάτων, την συμπεριφορά των οδηγών σε ότι αφορά στο πως αλλάζουν λωρίδα ή κατά πόσο διατήρούν αποστάσεις. Επίσης, πέραν του κυκλικού κόμβου, πάνω δεξιά προσφέρονται και άλλες… πίστες με είσοδο / έξοδο σε δρόμο ταχείας κυκλοφορίας, έργα, διασταυρώσεις και άλλα.

Όλες οι ειδήσεις

Τι είναι η κατηγορία των KEI Car και γιατί την χρειαζόμαστε στην Ευρώπη

NASA: «Συγνώμη Έλον, θα πρέπει να στείλεις ένα Toyota στο φεγγάρι»

Τώρα για να οδηγάς supercar θέλεις και super… δίπλωμα

car-prices
google-news

Περισσότερα Βίντεο