ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ

Τι είναι η ιπποδύναμη στα αυτοκίνητα μας; Ισούται με αντίστοιχο αριθμό πραγματικών αλόγων;

ti-einai-i-ippodynami-sta-aftokinita-mas-isoutai-me-antistoicho-arithmo-pragmatikon-alogon-753665

Πως προέκυψαν οι διάφορες τιμές μέτρησης ισχύος, τι σημαίνουν και ποια απ΄ όλες είναι η πιο έγκυρη και σωστή

Το «πόσα άλογα βγάζει;» είναι μια από τις πιο συχνές ερωτήσεις σε ότι αφορά στα αυτοκίνητα και μια από τις τιμές στα τεχνικά χαρακτηριστικά που λαμβάνεται πολύ σοβαρά υπόψη όταν κάποιος κάνει έρευνα αγοράς.

Όλοι γνωρίζουμε ότι η ιπποδύναμη είναι μονάδα μέτρησης ισχύος, για την ακρίβεια είναι το έργο που παράγεται σε μονάδα χρόνου αλλά ας μην αρχίσουμε να μπερδευόμαστε και ας το κρατήσουμε σε απλό επίπεδο: όσα περισσότερα τα άλογα, τόσο πιο ισχυρό το αυτοκίνητο.

Για τους περισσότερους, τα άλογα είναι μια δεδομένη μονάδα μέτρησης και δεν έχουν ασχοληθεί με την αντιστοιχία τους. Οι έχοντες ζωηρή φαντασία, ίσως να έχουν σχηματίσει μια εικόνα στο κεφάλι τους, όπου ένα αυτοκίνητο με 120 ίππους, είναι τόσο ισχυρό, όπου σαν άλλο ρωμαϊκό άρμα στον ιππόδρομο, θα είχε ζεμένα 120 άλογα μπροστά του.

Αντιστοιχεί όμως ο ίππος που χρησιμοποιούμε ως τιμή για την ισχύ των αυτοκινήτων, με την δύναμη ενός πραγματικού αλόγου και αν ναι… ποιου αλόγου; Βλέπετε, υπάρχουν πολλά μοντέλα… αλόγων από τα αξιολάτρευτα πόνι, μέχρι τους Μογγολικούς επιβήτορες και τα Shire, που είναι ζώα για έλξη μεγάλου φορτίου.

Για να το ξεκαθαρίσουμε, ας μεταφερθούμε στα τέλη του 17ου αιώνα. Ο Σκωτσέζος μηχανικός James Watt έχει τελειοποιήσει την ατμομηχανή του και θέλει να την πουλήσει. Για να πείσει τον κόσμο να την αγοράσει, προφανώς χρειαζόταν ένα σημείο αναφοράς σχετικά με την ισχύ της και μιας και εκείνη την εποχή τα άλογα ήταν αυτά που χρησιμοποιούνταν όπου χρειαζόταν μεγάλο έργο, έκανε μια αντιστοίχηση.

Αρχικά, χρησιμοποίησε ως παράδειγμα την έλξη ενός αλόγου σε ένα μύλο άλεσης αλλά χρειαζόταν κάτι ποιο «standard», καθότι όπως αναφέρθηκε, άλογα από άλογα διαφέρουν και αν μπει και ο παράγοντας «μύλος» στην εξίσωση το πράγμα γίνεται ακόμα πιο ασαφές και «στο περίπου».

Έτσι, καθόρισε την μονάδα ιπποδύναμης αλλιώς και αυτή την φορά καταπιάστηκε με τα ορυχεία και την ανάγκη για την εξαγωγή κάρβουνου και νερού (καθότι πλημμύριζαν οι στοές) από τα βάθη της γης. Φανταστείτε  ένα άλογο να έχει δεθεί σε σχοινί και μέσω τροχαλίας να σηκώνει έναν κουβά νερό από πηγάδι. Ως ένας ίππος λοιπόν, καθορίστηκε η ισχύς που χρειάζεται για να ανυψωθεί κουβάς βάρους 550 λιβρών σε ύψος ενός ποδιού, μέσα σε ένα δευτερόλεπτο. Αυτό ονομάστηκε μηχανική ιπποδύναμη και συμβολίζεται με το «hp», εκ του αγγλικού horsepower.

Όμως μισό λεπτό, γιατί πόδια και λίβρες και όλα αυτά «βρετανικά»; Οι απέχοντες από το «αυτοκρατορικό» σύστημα μέτρησης άρχισαν την μανούρα και το προσάρμοσαν στα δικά τους δεδομένα: ένας ίππος είναι η ισχύς που χρειάζεται για ανυψωθεί κουβάς βάρους 75 κιλών σε ύψος ενός μέτρου σε ένα δευτερόλεπτο. Αυτό ονoμάστηκε μετρική ιπποδύναμη και συμβολίζεται με το «PS», εκ του γερμανικού «pferdestärke».

Φυσικά όπου (γλωσσικός) σωβινισμός δεν μπορούν να απέχουν οι Γάλλοι, οι οποίοι είπαν «θα βγάλουμε την δική μας μονάδα μέτρησης» και όταν τους ρώτησαν με τι θα ισούται, απάντησαν «ακριβώς το ίδιο με την μετρική ιπποδύναμη, απλά αντί για “Φέενταστάγγκχε” που δεν το αντέχουν τα αυτιά μας, θα το λέμε Σεβάλ Βαπέγ (cheval vapeur) και θα το συμβολίζουμε με CV»

Έτσι προέκυψαν τα εξής:

1 HP = Η ισχύς που χρειάζεται για να ανυψωθεί βάρος 550 λιβρών (249,4 κιλά) σε ύψος ενός ποδιού (30,4 εκατοστά), μέσα σε ένα δευτερόλεπτο

1 PS (ή 1 CV) = Η ισχύς που χρειάζεται για να ανυψωθεί βάρος 75 κιλών σε ύψος ενός μέτρου μέσα σε ένα δευτερόλεπτο

Όπως βλέπετε στον ορισμό της hp μονάδος το βάρος είναι μεγαλύτερο από αυτό της ps μονάδος. Από την άλλη, στον ορισμό της ps μονάδος το ύψος είναι μεγαλύτερο από αυτό της hp μονάδος. Μπέρδεμα; Ας τους αφήσουμε μπερδεμένους, καθότι στο Μετρικό Σύστημα (SI), αποφασίστηκε και καθιερώθηκε, η ισχύς να μετριέται σε Watt, που είναι και ο πιο σωστό όλων.

Με αναγωγή λοιπόν, 1 HP ισούται με 745,7 Watt και 1 PS ισούται με 735,5 Watt, πράγμα που σημαίνει ότι οι διαφορές μεταξύ τους δεν είναι μεγάλες: ένας κινητήρας απόδοσης 100 ίππων HP, σε ίππους PS (ή CV), αποδίδει 101,3.

Σε κάθε περίπτωση, παρά το ότι είναι δύσκολο για όλους μας, καλό θα είναι να συνηθίσουμε τα Watt (kW για την ακρίβεια) ως μονάδα ισχύος για τα αυτοκίνητα, άλλωστε ο εξηλεκτρισμός τους είναι ένας ακόμα λόγος για αυτό.

Κλείνοντας, να σημειώσουμε το εξής, αρκετά σημαντικό: Ανεξαρτήτως των μονάδων που χρησιμοποιούνται για την ανακοίνωση της ιπποδύναμης ενός αυτοκίνητου, μεγάλη σημασία έχει το που αυτή μετριέται. Στη συντριπτική τους πλειοψηφία, οι κατασκευαστές ανακοινώνουν τιμές ισχύος που έχουν μετρηθεί στον στρόφαλο του κινητήρα, πράγμα που σημαίνει ότι δεν υπολογίζονται οι απώλειες από τις τριβές και το έργο που καταναλώνεται όταν «γυρίζει» το σύστημα μετάδοσης. Εν ολίγοις, ένα αυτοκίνητο με 100 ίππους, σε καμία περίπτωση δεν «βγάζει» αυτή την ισχύ στους τροχούς του αλλά μικρότερη.

Όλες οι ειδήσεις

Ποια εταιρεία κολοσσός στρέφεται προς τα αυτοκίνητα – Αλλάζουν οι ισορροπίες στην αγορά!

Renault 5 Turbo 3E: Από το… «χρονοντούλαπο» με 540 ίππους!⚡

Για ποιον λόγο τα αυτόματα κιβώτια έχουν «νεκρά» και πότε την χρησιμοποιούμε

 

car-prices
google-news

Περισσότερα Βίντεο