Από κατηγορίες πως οι κατασκευαστές γνώριζαν τις αδυναμίες του keyless entry μέχρι και δράμα στη Formula 1, αυτά είναι τα μεγαλύτερα σκάνδαλα που τάραξαν το χώρο του αυτοκινήτου το 2024.
Το 2024 ήταν μια αξιομνημόνευτη χρονιά: είχαμε καλά νέα, όπως η πρώτη νίκη του Lando Norris στη Formula 1, κακά νέα, όπως η κατάργηση του Mitsubishi Spacestar και νέα που μας προκάλεσαν έκπληξη, όπως η ολοκλήρωση ενός ακόμη έτους χωρίς πλήρως αυτόνομα Tesla στους δρόμους.
Για να σιγουρευτούμε πως δεν σας ξέφυγε κανένα σκάνδαλο του 2024, σας ετοιμάσαμε μια λίστα με τα πιο «ζουμερά» νέα του 2024 και πιο συγκεκριμένα, τα μεγαλύτερα σκάνδαλα που αποκαλύφθηκαν μέσα στο 2024. Είτε ήταν κατηγορίες για διαφθορά, για απάτες σε δοκιμές εκπομπών ρύπων, είδαμε σοβαρά σκάνδαλα μέεσα στο έτος που μας πέρασε.
Ισχυρισμοί διαφθοράς έπληξαν το Grand Prix της Σιγκαπούρης
Όταν ακούτε τις λέξεις «διαφθορά, «Formula 1» και «Σιγκαπούρη», είναι λογικό το μυαλό σας να πάει κατευθείαν στο έπος του crashgate του 2008. Φέτος, ωστόσο, υπήρξε άλλο ένα σκάνδαλο διαφθοράς που μαίνεται στο καταφύγιο κατά της διαφθοράς στη Σιγκαπούρη.
Ο υπουργός Μεταφορών S. Iswaran παραιτήθηκε αφού κατηγορήθηκε για διαφθορά. Μέρος αυτών των κατηγοριών αφορούσε ισχυρισμούς ότι δωροδοκήθηκε από τον Μαλαισιανό δισεκατομμυριούχο Ong Beng Seng, έναν μεγιστάνα ξενοδοχείων που βοήθησε να έρθει η F1 στη Σιγκαπούρη και είναι ο μοναδικός μέτοχος του συγκεκριμένου grand prix.
Αναφορές νωρίτερα φέτος ανέφεραν ότι ο Iswaran έλαβε δώρα αξίας 119.000 δολαρίων από τον Ong Beng Seng, συμπεριλαμβανομένων εισιτηρίων για τον αγώνα F1 της Σιγκαπούρης και άλλων πολυτελών «δώρων». Ως αποτέλεσμα των υποτιθέμενων δωροδοκιών, ο Ισουαράν αντιμετωπίζει 27 κατηγορίες, συμπεριλαμβανομένης της διαφθοράς και της παρακώλυσης της δικαιοσύνης. Αυτό που έκανε την υπόθεση ακόμη πιο συγκλονιστική ήταν το γεγονός ότι το τελευταίο σκάνδαλο διαφθοράς που έπληξε τη Σιγκαπούρη ήταν πολύ παλιότερα, το 1986.
Η BMW έκανε το δικό της… dieselgate
Μερικά χρόνια αφού η Volkswagen ενεπλάκη σε ένα γιγαντιαίο, απαράδεκτο σκάνδαλο σχετικά με τις μετρήσεις εκπομπών ρύπων των diesel κινητήρων της, η BMW πρέπει να αισθάνθηκε ότι έμεινε έξω καθώς βρέθηκε σε μπελάδες για τις εκπομπές ρύπων της φέτος.
Η αρχή μεταφορών της Γερμανίας, η KBA, ξεκίνησε διαδικασίες κατά της BMW λόγω υποψιών ότι η αυτοκινητοβιομηχανία είχε χειραγωγήσει τα αποτελέσματα των εκπομπών ρύπων για την πετρελαιοκίνητη X3 της. Η υπόθεση αφορούσε τη χρήση ενός “defeat device” στη μονάδα ελέγχου για τον κινητήρα πετρελαίου 2,0 λίτρων στο SUV.
Υπό τις δοκιμές, υποστηρίχθηκε ότι η X3 εξέπεμπε λιγότερα οξείδια του αζώτου όταν – μεταξύ άλλων – ο κλιματισμός είναι απενεργοποιημένος. Κατά τη διάρκεια των εργαστηριακών δοκιμών, τα κλιματιστικά συνήθως παραμένουν εκτός λειτουργίας και άτομα που είναι εξοικειωμένα με τη διαδικασία ανέφεραν ότι αυτό θα μπορούσε να θεωρηθεί ως το “defeat device” που δεν επιτρέπεται. Η BMW δικαιολογήθηκε λέγοντας ότι πρόκειται για ένα σφάλμα της παραγωγής.
Το αφεντικό της Red Bull F1 διερευνήθηκε για ανάρμοστη συμπεριφορά
Είχαμε ένα δραματικό ξεκίνημα στη σεζόν του 2024 για τη Formula 1 που δείχνει επιρρεπής σε σκάνδαλα, με το δράμα στη Σιγκαπούρη, τον Λιούις Χάμιλτον να ανακοινώνει τη μετακίνησή του στη Ferrari και τον επικεφαλής της ομάδας Red Bull Racing, Κρίστιαν Χόρνερ, να κατηγορείται σε μια έρευνα με καταγγελίες για ανάρμοστη συμπεριφορά από μια γυναίκα συνάδελφο.
Η Red Bull είπε ότι πήρε «αυτά τα θέματα εξαιρετικά σοβαρά» και ξεκίνησε έρευνα για τους ισχυρισμούς, η οποία «διενεργήθηκε από έναν εξωτερικό ειδικό δικηγόρο», όπως είπε η ομάδα εκείνη την εποχή. Τελικά, ο Χόρνερ απαλλάχθηκε από κάθε αδίκημα. Το κερασάκι στη τούρτα ήρθε αργότερα, όταν αποκαλύφθηκε ότι η γυναίκα που κατηγόρησε τον αρχηγό της ομάδας της Formula 1 για αυτή τη συμπεριφορά απολύθηκε από τη Red Bull.
Μέχρι και η Toyota …ζήλεψε τα σκάνδαλα εκπομπών ρύπων
Τα σκάνδαλα εκπομπών ρύπων δεν τελειώνουν 2024, έπρεπε να έχουμε κι άλλο. Αυτή τη φορά, αντί να είναι μια ιστορική γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία πίσω από τον ισχυρισμό, ήταν η σειρά της Toyota να αντιμετωπίσει μια σειρά από κυρώσεις για εξαπάτηση στις δοκιμές εκπομπών ρύπων.
Τον Φεβρουάριο, η Toyota Industries διαπιστώθηκε ότι είχε «ανάρμοστη συμπεριφορά», η οποία περιελάμβανε παραποίηση δεδομένων δοκιμών για ορισμένους κινητήρες. Τα μοντέλα που ενεπλάκησαν στο σκάνδαλο περιελάμβαναν αυτοκίνητα εξοπλισμένα με κινητήρες ντίζελ 1KD της Toyota Industry, που μπορούν να βρεθούν στο Land Cruiser τρίτης και τέταρτης γενιάς όπως και στα επαγγελματικά HiAce.
Οι ισχυρισμοί έπληξαν επίσης τους βιομηχανικούς κινητήρες της εταιρείας 1ZS και 4Y, που χρησιμοποιούνται για την τροφοδοσία ανυψωτικών μηχανημάτων.
«Κλέβει» σχεδόν μια στις τρεις αντλίες στα βενζινάδικα της Αττικής
Η παραβατικότητα στην αγορά καυσίμων καλά κρατεί στην Αττική, όπως αποκαλύπτουν τα στοιχεία της έρευνας του ΕΜΠ. Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, στο 27% των πρατηρίων καυσίμου της Αττικής οι αντλίες «κλέβουν» τους καταναλωτές. Αξίζει να σημειωθεί πως στην Αττική πραγματοποιείται πάνω από το 50% των πωλήσεων καυσίμων στη χώρα μας.
Οι παραβάσεις αφορούν το 27% των πρατηρίων, σύμφωνα με την έρευνα, παραδίδοντας στους πελάτες μέχρι και 24% λιγότερο καύσιμο απ’ ότι αυτοί πληρώνουν.
Φαίνεται πως όλο και περισσότερα βενζινάδικα ακολουθούν ανάλογες τακτικές, με το ποσοστό των παραβάσεων να ανεβαίνει από το 4% στο 15% από μεταξύ 2011 και 2016. Το εν λόγω ποσοστό ανέβηκε στο 19% το 2019 και στο 20% το 2021, προτού εκτιναχθεί στο 27% μέσα στο 2023 -μια αύξηση της τάξης του 30% μέσα στα τελευταία 3 χρόνια.
Αξίζει επίσης να σημειωθεί πως οι καταναλωτές, ενώ αρκετές φορές δεν είναι ανυποψίαστοι για την κλοπή που εξελίσσεται μπροστά στα μάτια τους, είναι ωστόσο απροστάτευτοι και ανήμποροι να αντιδράσουν.
Με έναν πρόχειρο υπολογισμό, χωρίς να υπολογίζουμε τα βενζινάδικα εκτός Αττικής, οι «πειραγμένες» αντλίες κοστίζουν τους Έλληνες οδηγούς κοντά στα 120 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Παράλληλα, σειρά από νομοθετικές παρεμβάσεις για την πάταξη της παραβατικότητας –από το 2012 που ψηφίστηκε ο πρώτος νόμος μέχρι και τον πιο πρόσφατο και «θαρραλέο» της δέουσας επιμέλειας τον Δεκέμβριο του 2023– μένουν στα χαρτιά και ο κρατικός ελεγκτικός μηχανισμός παραμένει κατακερματισμένος και αποδυναμωμένος από άποψη ανθρώπινου δυναμικού.
Μένει να δούμε μέχρι πότε θα πληρώνουμε για βενζίνη και στην πραγματικότητα θα αγοράζουμε… αέρα.
Το Keyless entry διευκολύνει τις κλοπές αυτοκινήτων
Η είσοδος χωρίς κλειδί σε ένα αυτοκίνητο είναι πολύ καλή, καθιστώντας το να ανοίγετε το αυτοκίνητό σας όταν τα χέρια σας είναι γεμάτα πράγματα παιχνιδάκι, αλλά μια σκοτεινή πλευρά της προηγμένης τεχνολογίας αποκαλύφθηκε φέτος. Η τεχνολογία συνδέθηκε με αυξημένα ποσοστά κλοπών αυτοκινήτων και, για να χειροτερέψει τα πράγματα, φαίνεται ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες είχαν προειδοποιηθεί ότι αυτό θα μπορούσε να συμβεί.
Οι ειδικοί φέρεται να προειδοποίησαν τα στελέχη της αυτοκινητοβιομηχανίας για τους κινδύνους των έξυπνων κλειδιών εδώ και τουλάχιστον 10 χρόνια, σύμφωνα με μια έκθεση που δημοσιεύθηκε νωρίτερα μέσα στο 2024. Μια έρευνα για την είσοδο χωρίς κλειδί διαπίστωσε ότι ένα κομμάτι κιτ που ονομάζεται εξομοιωτής θα μπορούσε να βοηθήσει τους επίδοξους κλέφτες να φύγουν με το αυτοκίνητό σας σε περίπου «20 δευτερόλεπτα». Ενώ ο κλάδος έχει κατηγορηθεί για άγνοια σχετικά με το θέμα, οι εμπορικοί φορείς απάντησαν υποστηρίζοντας ότι ο κλάδος είχε εγκλωβιστεί σε μια δύσκολη μάχη ενάντια στους κλέφτες αυτοκινήτων.
Η Hertz χρέωσε πελάτη για βενζίνη, είχε νοικιάσει Tesla
Ένα σκάνδαλο που κόστισε $277 εξακολουθεί να ανήκει στα σκάνδαλα του 2024, σωστά; Αυτό ακριβώς είναι το είδος του δράματος που έπληξε τον γίγαντα ενοικίασης Hertz φέτος, όταν προσπάθησε να χρεώσει έναν πελάτη για την επιστροφή του νοικιασμένου ηλεκτρικού του αυτοκινήτου με άδεια δεξαμενή βενζίνης. Σωστά, ο ενοικιαστής ενός Tesla Model 3 χρεώθηκε με χρέωση ανεφοδιασμού όταν επέστρεψαν το αυτοκίνητο στη Hertz.
Ο Joshua Lee χρεώθηκε με μια απροσδόκητη χρέωση 277,39 $ αφού επέλεξε την επιλογή “παράλειψη αντλίας και εξοικονόμηση χρόνου” στην κράτησή του, πράγμα που σήμαινε ότι δεν θα χρειαζόταν να ανησυχεί για τυχόν πρόσθετες χρεώσεις ανεφοδιασμού αν η Hertz του έδινε ένα αυτοκίνητο με βενζίνη. Ωστόσο, ο Hertz δεν το έκανε, και αντ’ αυτού πέρασε λίγο ποιοτικό χρόνο σε ένα ηλεκτρικό Tesla Model 3, αλλά και πάλι χρεώθηκε το τέλος.
Στο τέλος, κάποιος μικρός διαδικτυακός εκφοβισμός οδήγησε τη Hertz να επικοινωνήσει με τον ενοικιαστή και να ζητήσει συγγνώμη για το λάθος και να επιστρέψει αυτή τη λανθασμένη χρέωση. Τυχερός ο κύριος Lee, καθώς η απαράδεκτη εμπειρία που είχα (εγώ, ο Θέμης) με την ενοικιάση αυτοκινήτου από τη Hertz στο Abu Dhabi, μου κόστισε περίπου 95€ για να μην παραλάβω καν αυτοκίνητο από αυτούς. Δεν μου έκανε λοιπόν εντύπωση ένα τέτοιο σκάνδαλο από μια τόσο λαίμαργη και κακοήθη εταιρεία. Ντροπή και αίσχος, προτιμήστε οποιαδήποτε άλλη εταιρεία ενοικιάσεων.
Η Stellantis και ο επικεφαλής της Ferrari κατηγορήθηκαν για φοροδιαφυγή
Η Stellantis είχε μια απαίσια χρονιά το 2024, με τις πωλήσεις να πέφτουν, τους αντιπροσώπους να επαναστατούν και τις εκκλήσεις για αλλαγή στην κορυφή. Το κερασάκι στη τούρτα όμως, ήρθε όταν ο όμιλος κατονομάστηκε σε υπόθεση φοροδιαφυγής.
Ο Stellantis και ο πρόεδρος της Ferrari John Elkann κατονομάστηκαν στο πλαίσιο έρευνας για φερόμενη φορολογική απάτη στην Ιταλία. Οι ερευνητές κατέσχεσαν περιουσιακά στοιχεία αξίας άνω των 75 εκατ. ευρώ από πέντε άτομα, συμπεριλαμβανομένου του Elkann, με τους ισχυρισμούς ότι απέφευγαν να πληρώσουν φόρο κληρονομιάς στη χώρα.
Σε απάντηση στην κατάσχεση χρημάτων και περιουσιακών στοιχείων αξίας σχεδόν 75 εκατομμυρίων ευρώ, οι δικηγόροι που εκπροσωπούν την Elkann είπαν ότι αυτό ήταν απλώς ένα «διαδικαστικό βήμα στην υπόθεση» και «δεν σημαίνει πως οι κατηγορούμενοι έχουν ευθύνη».
Ο Carlos Tavares άφησε τη Stellantis στη… τύχη της
Αν τα πράγματα δεν ήταν αρκετά άσχημα για τη Stellantis, το αφεντικό της εταιρείας Carlos Tavares ανακοίνωσε ξαφνικά ότι αποχωρεί από την εταιρεία στις αρχές Δεκεμβρίου. Ο Tavares, ο οποίος διετέλεσε διευθύνων σύμβουλος της Stellantis από την πρώτη μέρα που σχηματίστηκε ο όμιλος, παραιτήθηκε απότομα από την αυτοκινητοβιομηχανία μετά από μια διαμάχη με το διοικητικό της συμβούλιο για το πώς να ανατρέψει την ταλαιπωρημένη εταιρεία.
Προηγουμένως, ο Ταβάρες είχε δηλώσει ότι θα μείνει μέχρι το τέλος του συμβολαίου του στις αρχές του 2026 και η Stellantis είχε αρχίσει ακόμη και να αναζητά τον διάδοχό του. Αυτό δεν συνέβη, ωστόσο, και η αυτοκινητοβιομηχανία έκλεισε το 2024 με διοίκηση από μια προσωρινή επιτροπή, της οποίας επικεφαλής είναι ο John Elkann.
Όλες οι ειδήσεις
Αράχωβα: OXI, τα EV δεν «χαλάνε» στις χαμηλές θερμοκρασίες
Κρυφό teaser της νέας γενιάς Stelvio σε βίντεο της Alfa Romeo