Οι αυξητικές τάσεις σε εξωτερικές διαστάσεις και κιλά έρχονται «κόντρα» με τις σύγχρονες επιταγές και ανάγκες
Τα αυτοκίνητα του 21ου αιώνα διαφέρουν σημαντικά σε σχέση με τους προγόνους τους και αυτό είναι κάτι που δεν χρειάζεται μεγάλη ανάλυση για να αποδειχθεί. Σαφώς πιο προηγμένα τεχνολογικά, με εντελώς διαφορετική σχεδίαση και πιο αποδοτικά σε όλα τα επίπεδα. Ανάμεσα σε όλα αυτά που έχουν αλλάξει, παρατηρείτε όμως και μια παγιωμένη πλέον τάση: τα σύγχρονα οχήματα είναι αισθητά πιο βαριά και μεγαλύτερα σε διαστάσεις σε σχέση με τα προγενέστερα μοντέλα.
Το γεγονός αυτό προκαλεί ερωτηματικά, πόσο μάλλον όταν, οι μεγαλύτερες διαστάσεις και η αύξηση στο βάρος των σύγχρονων αυτοκινήτων, έρχονται «κόντρα» στο περιβαλλοντικό μανιφέστο. Προφανώς για να κινηθεί μια μεγαλύτερη μάζα απαιτείται περισσότερη ενέργεια και για να κατασκευαστούν μεγαλύτερα αυτοκίνητα, περισσότεροι πόροι.
Ενδεικτικό της κατάστασης, είναι το πώς έχει εξελιχθεί μια κατηγορία στην οποία το μικρό βάρος και -ακόμα περισσότερο- οι «μαζεμένες» εξωτερικές διαστάσεις, αποτελούν δύο από τα εγγενή χαρακτηριστικά της. Ο λόγος για τα αυτοκίνητα πόλης.
Ας δούμε λοιπόν το πώς έχουν αλλάξει τα δεδομένα για χαρακτηριστικά μοντέλα της κατηγορίας, από το 2001, στο 2024. Όπως μπορείτε να δείτε και στην επισυναπτόμενη εικόνα, το βάρος και το μήκος τους, έχουν αμφότερα, αυξηθεί. Το μέσο μήκος τους το 2001 ήταν 3.482 χλστ., όταν το 2024, είναι 3.645 χλτ., ενώ αντιστοίχως το μέσο βάρος από τα 1.316 κιλά έχει πλέον φτάσει, στα 1.510 κιλά.
Η κατάσταση είναι παρόμοια σε όλες τις κατηγορίες και όσο πιο πίσω στο χρόνο ανατρέξει κανείς για να κάνει τις όποιες συγκρίσεις, τόσο πιο έκδηλες είναι οι διαφορές. Τι ακριβώς λοιπόν έχει συμβεί; Το φαινόμενο δεν έχει απλά μια αιτία, είναι πολυπαραγοντικό:
Ασφάλεια
Η βελτίωση των προδιαγραφών ασφαλείας αποτελεί έναν από τους κυριότερους λόγους για τη αύξηση των διαστάσεων και του βάρους των σύγχρονων αυτοκινήτων. Οι ενισχυμένοι κλωβοί ασφαλείας, το μήκος των ζωνών ελεγχόμενης παραμόρφωσης σε αμάξωμα και σασί, καθώς και τα συστήματα υποβοήθησης οδήγησης (οπώς τα ADAS) προσθέτουν όγκο και απαιτούν περισσότερο χώρο για να ενσωματωθούν στη δομή ενός αυτοκινήτου.
Τεχνολογία και Εξοπλισμός
Τα αυτοκίνητα σήμερα είναι κυριολεκτικά «φορτωμένα» με απίστευτα επίπεδα τεχνολογίας. Μπορεί ένα μεγάλο ποσοστό της τεχνολογίας αυτής να βασίζεται σε λογισμικό, ωστόσο για να «τρέξει» το λογισμικό αυτό απαιτούνται μηχανικές διατάξεις, ισχυρές επεξεργαστικές μονάδες, αισθητήρες, κάμερες και άλλα εποπτικά μέσα, τα οποία συνδέονται μεταξύ τους με μεγάλου μήκους καλωδιώσεις. Πέραν αυτών, οθόνες αφής και συστήματα infotainment, αποτελούν πλέον τον κανόνα προσθέτοντας επιπλέον βάρος και όγκο.
Τα SUV και τα Crossover
Τα SUV και τα Crossover έχουν κατακλύσει την αγορά, με τους καταναλωτές να τα προτιμούν λόγω των μεγαλύτερων εσωτερικών χώρων και της υψηλότερης θέση οδήγησης, που προφέρει καλύτερη επόπτευση στο δρόμο. Η μεγάλη μάζα αυτών των μοντέλων αυξάνει και τον μέσο όρο σε διαστάσεις και βάρος των σύγχρονων αυτοκινήτων.
Υβριδικά και ηλεκτροκίνηση
Οι υβριδικές διατάξεις… είναι ύπουλες, με την έννοια του ότι πέραν από τον θερμικό κινητήρα και τα αναγκαία παρελκόμενα που χρειάζεται αυτός για να λειτουργήσει, προστίθενται επίσης ηλεκτροκινητήρες, μπαταρία και ότι άλλο χρειάζεται και αυτό το σύστημα για να λειτουργήσει αλλά και να συνδεθεί, παράλληλα ή σε σειρά, με τον κινητήρα εσωτερικής καύσης. Στα αμιγώς ηλεκτρικά, μπορεί να απουσιάζει ο θερμικός κινητήρας αλλά οι μεγάλης χωρητικότητας μπαταρίες που απαιτούνται ώστε να επιτευχθεί ικανοποιητική αυτονομία, είναι αρκετά βαριές και απαιτούν ισχυρές δομές για τη στήριξη τους.
Άνεση
Ο βασικός εξοπλισμός άνεσης των σύγχρονων αυτοκινήτων είναι πλουσιότερος και οι επιλογές για την ενσωμάτωση προαιρετικών στοιχειών, περισσότερες. Από τα ηλεκτρικά παράθυρα, μέχρι τα ηλεκτρικά ρυθμιζόμενα και κλιματιζόμενα καθίσματα, αυτές οι λειτουργίες προσθέτουν βάρος και όγκο, όταν στο παρελθόν, απλά δεν υπήρχαν ή λειτουργούσαν με μηχανικές / χειροκίνητες διατάξεις.
Όλες οι ειδήσεις
Δοκιμάζουμε το MG3: Το Αυτοκίνητο της Χρονιάς για την Ελλάδα
Πήγαμε στο Άμπου Ντάμπι για το τελευταίο GP της Φόρμουλα 1!
Κλάπηκε το αντίγραφο της Jaguar XKSS του Steve McQueen