Το Ράλλυ Ακρόπολις, ο «Αγώνας των Θεών» όπως αποκαλείται στη σύγχρονη εποχή, ο «Εθνικός μας Αγώνας» όπως μάθαμε δεκαετίες τώρα να αποκαλούμε έναν από τους καλύτερους αγώνες ράλλυ του κόσμου, σε λίγες ημέρες ξεκινά για 68η φορά από την Π.Ε. Λαμίας, μια επιλογή με την οποία πολλοί δεν συμφωνούν.
Ο αγώνας που ουσιαστικά ξεκίνησε το 1951 από μια «Ομάδα Φίλων του Αυτοκινήτου» και το 1952 επαναλήφθηκε σαν «Ράλλυ ΕΛΠΑ», την επόμενη χρονιά (1953) χρίστηκε διεθνής με την ονομασία «Ράλλυ Ακρόπολις» ή «Ράλλυ της Ακροπόλεως» όπως το έλεγαν τότε οι εκφωνητές των πλάνων που έπαιζαν στα «Ελληνικά Επίκαιρα» που προβάλλονταν στις κινηματογραφικές αίθουσες λίγο πριν ξεκινήσει η προβολή της προγραμματισμένης ταινίας.
Στα χρόνια που ακολούθησαν ήταν αναμφισβήτητα το κορυφαίο γεγονός του μηχανοκίνητου αθλητισμού της χώρας μας, κάτι που δεν περνούσε απαρατήρητο από τις πολιτειακές αρχές, οι οποίες έκαναν συχνά αισθητή την παρουσία τους είτε στην εκκίνηση (παραδοσιακά κάτω από τον Ιερό Βράχο της Ακρόπολης) είτε – κυρίως- στην απονομή που γινόταν με κάθε επισημότητα στο λόφο του Φιλοπάππου, εκπροσωπούμενες από τον πρώτο πολίτη της χώρας.
Από το 1953 έως και το 1973 το Ακρόπολις δεν είχε ούτε μια απουσία από το παγκόσμιο καλεντάρι των ράλι, αλλά η ενεργειακή κρίση του 1974 ανάγκασαν τους οργανωτές (η πανίσχυρη ακόμα τότε ΕΛΠΑ) να ματαιώσουν τον αγώνα χωρίς ευτυχώς επακόλουθα, καθώς από το 1975 συνέχισε τη συνεχή παρουσία του στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα έως το 1995, όταν το rotation που έκανε τότε η Διεθνής Ομοσπονδία Αυτοκινήτου (FIA) περιόρισε το Ακρόπολις ώστε να προσμετρά μόνο στο Πρωτάθλημα F2 (αυτοκίνητα με κίνηση σε δύο μόνο τροχούς) της χρονιάς εκείνης. Η χρονιά εκείνη ήταν ευκαιρία για να νικήσει και πάλι ελληνικό πλήρωμα τον αγώνα (Βωβός – Κ. Στεφανής – Λάντσια Ντελτόνα), σαράντα χρόνια μετά (1955) την τελευταία ελληνική νίκη (Πεσματζόγλου – Παπανδρέου – Όπελ Κάπιταν). Ήταν και η τελευταία ελληνική νίκη στο Ακρόπολις μέχρι και σήμερα, καθώς ανεξαρτήτως βαθμολογικού ενδιαφέροντος όλοι οι κορυφαίοι οδηγοί ήθελαν να έχουν στο παλμαρέ τους μια τουλάχιστον νίκη στο «Σαφάρι της Ευρώπης» όπως πολλοί αποκαλούσαν τον αγώνα μας λόγω της σκληρότητάς των ειδικών διαδρομών.
Όμως, το Ακρόπολις αποδεικνύεται… εφτάψυχο και από το 1996 μέχρι και το 2009 έχουμε την τρίτη περίοδο λάμψης του στο παγκόσμιο στερέωμα του μηχανοκίνητου αθλητισμού, με αποκορύφωμα το 2005, τη χρονιά που διεξήχθη για πρώτη φορά ειδική διαδρομή μέσα στο ΟΑΚΑ με την παρουσία εξήντα και πλέον χιλιάδων φιλάθλων και τον αγώνα να αναδεικνύεται το «Καλύτερο Ράλλυ του Κόσμου 2005».
Κάπου εδώ αρχίζουν τα δύσκολα, καθώς η ΕΛΠΑ έχει πάρει την «κάτω βόλτα» και ο αγώνας μένει εκτός προγράμματος για το 2010 κυρίως για οικονομικούς λόγους. Η εταιρεία International Sportsworld Communicators (ISC), στην οποία ανήκαν τότε τα εμπορικά δικαιώματα του WRC, μολονότι την τελευταία στιγμή προέκυψαν 4 κενές θέσεις στο πρόγραμμα, δεν επέλεξε το Ακρόπολις παρά την ιστορική του σπουδαιότητα, γιατί στερείτο μάρκετινγκ, προβολής και κυβερνητικής υποστήριξης.
Θα ακολουθήσουν τρία χρόνια (2011-12-13) που, παρά την οικονομική κρίση, ο αγώνας θα διεξαχθεί με «νύχια και με δόντια», αλλά η Ομοσπονδία Μηχανοκίνητου Αθλητισμού Ελλάδος (ΟΜΑΕ), που από το 2013 είχε αναλάβει τη διοίκηση των αγώνων αυτοκινήτου, παρά τις διαβεβαιώσεις που έδωσε στην FIA (με υποτιθέμενη κυβερνητική υποστήριξη) δεν κατάφερε να πείσει, με αποτέλεσμα ο αγώνας να γίνει «από δήμαρχος, κλητήρας» και να μετακομίσει στο υποβαθμισμένο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλι (ERC), όπου και έμεινε καρκινοβατώντας έως και το 2018.
Κάπου εκεί έπεσαν και οι τίτλοι τέλους για το Ράλλυ Ακρόπολις, που μετά την υποβάθμιση σταμάτησε πλέον η διεξαγωγή του (2019, 2020), γεγονός που έγινε αφετηρία για πολλές αντιπαλότητες μεταξύ των ανθρώπων του χώρου, πολλοί των οποίων ισχυρίζονταν με σθένος ότι ο «Εθνικός μας Αγώνας» πέθανε και δεν ξαναγυρίζει ούτε στο… βαλκανικό πρωτάθλημα.
Να όμως που από τη στάχτη του ξαναγεννιέται. Από μόνο του; Όχι βέβαια. Για να γίνει αυτό χρειάστηκε μια κίνηση ιδιαίτερα υψηλού ρίσκου του προέδρου της Ομοσπονδίας Δημήτρη Μιχελακάκη, που κάλυψε με χρήματα του ταμείου της ΟΜΑΕ ακάλυπτη επιταγή ιδιώτη εργολάβου (που είχε αναλάβει για κάποια χρόνια τη διοργάνωση του αγώνα) προς τον προμότερ του WRC. Όμως, η κίνηση αυτή που επικρίθηκε σκληρά άφησε ένα αμυδρό φως στο βάθος του σκοτεινού τούνελ που μπήκε το Ράλλυ Ακρόπολις, ένα φως που χρησίμευσε σαν οδηγός του τότε υφυπουργού Αθλητισμού Λευτέρη Αυγενάκη, που, εντεταλμένος της ελληνικής κυβέρνησης, πήγε στο Παρίσι το 2020, απαξιώθηκε και λοιδορήθηκε αρχικά από τα στελέχη της Διεθνούς Ομοσπονδίας, αλλά κατάφερε να πείσει και τελικά να πάρει την ένταξη του Ακρόπολις στο WRC από την επόμενη κιόλας χρονιά, το 2021, για τρία χρόνια.
Κάπως έτσι, αρχές Σεπτεμβρίου του 2021 το Ράλλυ Ακρόπολις ξαναγεννιέται, ξεκινά τη δεύτερή του καριέρα στο παγκόσμιο στερέωμα, παίρνει το προσωνύμιο ο «Αγώνας των Θεών» και διοργανώνεται από τη Motorsport Greece, έναν φορέα που αποδεικνύει ότι η συνεργασία ικανών ιδιωτών με δημόσιους φορείς μπορεί να είναι αποτελεσματική. Απόδειξη το ότι η αρχική τριετής συμφωνία επεκτάθηκε για το 2024-25 και πρόσφατα για τη διετία 2026-27, την ώρα που πολλά κράτη της γης θα ήθελαν να διοργανώνουν έναν από τους μόλις 14 ετήσιους αγώνες του WRC.
Να λοιπόν που κόντρα στις Κασσάνδρες, το Ράλλυ Ακρόπολις επέστρεψε πιο δυνατό από ποτέ για να μείνει στο παγκόσμιο καλεντάρι και μάλιστα από το 2025 επιστρέφει στην παραδοσιακή ημερομηνία διεξαγωγής του, στα τέλη Ιουνίου.
Η ιστορία του αγώνα που ξεκίνησε από την αγάπη για το αυτοκίνητο μιας ομάδας φίλων της μεταπολεμικής εποχής και μεγαλούργησε χάρη στην προσωπικότητα του επί σειρά ετών προέδρου της ΕΛΠΑ, αείμνηστου Αλέξανδρου Δαρδούφα, συνεχίζεται σε μια «δεύτερη ζωή», που δείχνει περισσότερο εξασφαλισμένη, καθώς το Ράλλυ Ακρόπολις ξεφεύγει από την κατηγορία ενός αγώνα αυτοκινήτων, όντας ένα παγκόσμιο πολιτιστικό γεγονός με πολλαπλά οφέλη για τη χώρα, αλλά και τον μηχανοκίνητο αθλητισμό της (για όσους έχουν αντίρρηση στο τελευταίο ας δουν τον πίνακα συμμετοχών του επόμενου ελληνικού αγώνα).
Ραντεβού σε λίγες μέρες στις ειδικές διαδρομές και για όσους κάνουν ακόμα διακοπές κανένα πρόβλημα. Σε εννέα μήνες ξεκινά το Ράλλυ Ακρόπολις του 2025.
Η ταυτότητα του αγώνα
5-8 Σεπτεμβρίου – EKO Rally Acropolis
Ειδικές διαδρομές | Μερικά χιλιόμετρα | Σύνολο | Ποσοστό (%) | |
Παρασκευή 6/9 – 6 ειδικές διαδρομές | 135,02 | 352,62 | 487,64 | 27,69 |
Σάββατο 7/9 – 6 ειδικές διαδρομές | 117,46 | 579,41 | 696,87 | 16,86 |
Κυριακή 8/9 – 3 ειδικές διαδρομές | 54,05 | 155,29 | 209,34 | 285,82 |
Σύνολο | 306,53 | 1.087,32 | 1.393,85 | 21,99 |
Όλες οι ειδήσεις
Κεραυνοί και οδήγηση: Τι συμβαίνει όταν μας χτυπήσει κεραυνός στο αυτοκίνητο;