ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις

Burcu Çetinkaya: Η Τουρκάλα του Ακρόπολις με το #49

burcu-cetinkaya-i-tourkala-tou-akropolis-me-to-49-729324

Η Μπουρτσού Τσετίνκαγια αγωνίζεται με συνοδηγό τη Φαμπρίτσια Πονς, τη συνοδηγό της θρυλικής Μισέλ Μουτόν  και αποτελούν το μοναδικό γυναικείο πλήρωμα στο φετινό ράλι Ακρόπολις

Ομολογώ ότι δε γνώριζα την Μπουρτσού Τσετίνκαγια μέχρι πριν από λίγες μέρες. Είχα απομακρυνθεί από τον χώρο των ράλλυ από το 2006, εποχή που η οδηγός από την Τουρκία ξεκινούσε την αγωνιστική της καριέρα με ένα Fiat Palio και στη συνέχεια από το ενιαίο κύπελλο γυναικών στη χώρα της με Ford Fiesta ST. Σχεδόν δύο δεκαετίες αργότερα, η Τσετίνκαγια έχει ένα πλούσιο παλμαρέ στη γειτονική μας χώρα, στην Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή. Έχει πάρει εκκίνηση σε 15 αγώνες WRC και έχει τερματίσει σε πάνω από δέκα.

Μπουρτσού Τσετίνκαγια

Πέρα από την αγωνιστική της δραστηριότητα, στην οποία επέστρεψε το 2023 μετά από πέντε χρόνια αποχής λόγω μητρότητας (έχει ένα γιο 8 χρονών σήμερα από τον πρώτο της γάμο), η Μπουρτσού δραστηριοποιείται έντονα στη συμπερίληψη των γυναικών στους αγώνες αυτοκινήτου. Διόλου τυχαία, είναι σήμερα Πρόεδρος της επιτροπής Women in Motorsport της FIA.

Μπουρτσού Τσετίνκαγια

Η 43χρονη από την Κωνσταντινούπολη συμμετέχει φέτος για πρώτη φορά στο Ράλλυ Ακρόπολις με το #49 Skoda Fabia Evo Rally 2 της τουρκικής ομάδας Toksport WRT και συνοδηγό την 69χρονη, αλλά ακμαιότατη πάντα, Φαμπρίτσια Πονς. Καλά διαβάσατε, την Ιταλίδα συνοδηγό της Μισέλ Μουτόν, με την οποία είχαν κατακτήσει τέσσερις νίκες στο παγκόσμιο πρωτάθλημα την εποχή των Gr. B, μία από τις οποίες στο Ακρόπολις του 1982 με Audi Quattro. Αυτό είναι και το μοναδικό γυναικείο πλήρωμα του φετινού Ράλλυ Ακρόπολις ανάμεσα σε 72 συνολικά πληρώματα, τα 29 από τα οποία συμμετέχουν στην πολυπληθή κατηγορία RC2, αυτή με αυτοκίνητα Rally 2.

Μπουρτσού Τσετίνκαγια

Με την Τσετίνκαγια μας έφερε σε επαφή ο φίλος Αντώνης Αργυρόπουλος, πρώην επικεφαλής τηλεοπτικών δικαιωμάτων του Eurosport και ακόμη πιο πριν Events Director του WRC, ώστε να τη συνοδέψω από την Κωνσταντινούπολη μέχρι την Αθήνα σε ρόλο οπερατέρ του εγχειρήματός της. Συνταξιδέψαμε λοιπόν μέσα σε ένα Duster (Renault και όχι Dacia στην Τουρκία) με τα αυτοκόλλητα της @burcuçetinkayarally και την επιγραφή Women Power στα πλάγια. Έτσι είχα τη χαρά να γνωρίσω μία γυναίκα με τρομερό πάθος για τους αγώνες και συγκεκριμένα για τα ράλλυ.

Μπουρτσού Τσετίνκαγια

“Από τα 12 χρόνια μου ερωτεύτηκα τα ράλλυ”, μου λέει. “Ο πατέρας μου ήταν στη βιομηχανία του αυτοκινήτου και χορηγός σε αγώνες. Ο συνδυασμός αυτοκινήτου, ομαδικής δουλειάς και φύσης με έκαναν να τα ερωτευτώ. Ο πρώτος μου αγώνας ήταν στο τουρκικό πρωτάθλημα στα 24 χρόνια μου, αλλά πιο μπροστά συμμετείχα στο Polo Ladies Cup ανάμεσα σε 17 κυρίες, σε έναν αγώνα υποστήριξης του πρώτου τουρκικού GP στη Formula 1 το 2005. Όμως ο στόχος μου ήταν τα ράλλυ. Εκεί έμαθα πώς να οδηγώ ένα αγωνιστικό”.

Μπουρτσού Τσετίνκαγια

Ενώ οδηγεί με χαρακτηριστική άνεση το Duster στην Εγνατία Οδό, μου περιγράφει την αξέχαστη στιγμή που άκουσε για πρώτη φορά το 3,2,1 στην εκκίνηση μίας ειδικής. Και την εκκωφαντική ησυχία λίγο αργότερα, όταν το αυτοκίνητο γύρισε και κάθισε με τις πόρτες, μέχρι να μαζευτούν θεατές και να τη βοηθήσουν να συνεχίσει τον αγώνα. “Τα ράλλυ μου έμαθαν να είμαι υπομονετική και ήρεμη”, προσθέτει.

Μπουρτσού Τσετίνκαγια

Το 2006 η Μπουρτσού έτρεξε στο πρώτο της τουρκικό ράλλυ του παγκόσμιου πρωταθλήματος στα πλαίσα του ενιαίου Ford Fiesta Sporting Trophy. “Όμως την πρώτη αίσθηαη αγώνα WRC την είχα στο ράλλυ Ουαλίας το 2007. Ήταν εκπληκτικό το επίπεδο, ο επαγγελματισμός και η ομορφιά της διοργάνωσης. Οδήγησα το ίδιο Fiesta ST, προσθιοκίνητο με 150 άλογα”, συνεχίζει με τη χαρακτηριστική ψυχραιμία της.

Μπουρτσού Τσετίνκαγια

Κάνοντας η ίδια μία αναδρομή στην καριέρα της, από τα Fiesta στα σοβαρά πλέον αγωνιστικά Fiat Punto, Peugeot 207 και Skoda Fabia κατηγορίας S2000, αλλά και στο Mitsubishi Lancer Evo 9 Gr. N, με το οποίο συμμετείχε στο πρωτάθλημα Μέσης Ανατολής, αναγνωρίζω μία γυναίκα που έχει κάνει απίστευτα πράγματα, χωρίς να διαθέτει μία περιουσία από πίσω, αλλά και χωρίς να παραμελήσει το θέμα οικογένεια.

Μπουρτσού Τσετίνκαγια

Για κάποια χρόνια έκανε εκπομπές αυτοκινήτου στην τουρκική τηλεόραση (24,  TV8, TRT), ώστε να υποστηρίζει οικονομικά την καριέρα της, ενώ μέχρι και σήμερα παραμένει one woman show, δηλαδή οδηγός και μάνατζερ του εαυτού της, με όλα όσα αυτό συνεπάγεται, ανεύρεση ομάδας, χορηγών, μάρκετινγκ και δημόσιες σχέσεις. Στον ελεύθερο χρόνο της φτιάχνει σήμερα βιολογικά μπισκότα και σκέφτεται σοβαρά να τα λανσάρει εμπορικά με την επωνυμία Rally Food! Μία αξιοζήλευτη γυναίκα που βάζει στόχους και τους πραγματοποιεί. Alpha female δηλαδή.

Μπουρτσού Τσετίνκαγια

Το ταξίδι μας μέχρι την Αθήνα αποδείχτηκε πραγματική περιπέτεια. Στα ελληνοτουρκικά σύνορα υπήρχε ουρά εκατοντάδων αυτοκινήτων που θα μας καθυστερούσε επτά με οκτώ ώρες για να περάσουμε στην ελληνική πλευρά. Δεν ξέρω πώς, αλλά το έψαξε και βρήκε τον τρόπο να περάσουμε σε δύο ώρες. Το ίδιο βράδυ φτάσαμε στις 2 τα ξημερώματα στα περίχωρα της Θεσσαλονίκης αλλά την επόμενη είχε το κουράγιο να σηκωθεί στις 5 πμ από τη σκηνή οροφής της και να κάνει paddling με την ανατολή του ήλιου στον Ποταμό της Επανομής. Οδηγώντας προς Αθήνα την επόμενη, ώστε να παραλάβουμε τη συνοδηγό της από το αεροδρόμιο, τη ρώτησα σε κάποια φάση τι ξεχωρίζει από την αγωνιστική καριέρα της και τι την κάνει περισσότερο περήφανη: “η σεζόν του 2010, γιατί κατάφερα να πείσω τότε την Peugeot να μας στηρίξει – εμάς, δύο κορίτσια χωρίς μεγάλα μπάτζετ – να έχουμε μία διεθνή αγωνιστική πορεία. Σήμερα είμαι πολύ περήφανη για το WRC που επέλεξε 15 γυναίκες στα πλαίσια του προγράμματος και τρεις από αυτές θα έχουν την ευκαιρία να συμμετάσχουν στο ράλλυ κεντρικής ευρώπης με JWRC Fiesta. Και η καλύτερη θα τρέξει το 2025 στο JWRC. Εκπληκτικό αυτό για αρκετά κορίτσια και είμαι πολύ περήφανη γι’ αυτά ως πρόεδρος της επιτροπής Women in Motorsport. Τις χρειαζόμαστε στο πρωτάθλημα”. 

Μπουρτσού Τσετίνκαγια

Και ο καλύτερος αγώνας της μέχρι τώρα; “Το Ράλλυ Τουρκίας του 2010 όπου τερματίσαμε στη 12η θέση γενικής με την Güney Cicek. Ήταν ο πρώτος μου αγώνας με το Peugeot 207 αλλά είμασταν στο όριο σε πολλές ειδικές. Και στο ασφάλτινο ράλλυ Μαδέρα είμασταν γρήγορες, όπως και στο Rally Ypres μέχρι το ατύχημα που είχαμε. Αγαπώ εκείνη τη χρονιά. Αν είχα συνεχίσει, όμως, πιθανότατα να μην είχα σήμερα τον γιο μου, μιας και τα ράλλυ ήταν τα πάντα, δεν μπορούσα να σκεφτώ τίποτε άλλο”.

Μπουρτσού Τσετίνκαγια

Μου περιγράφει ότι στο τουρκικό πρωτάθλημα του 2015 έμαθε ότι ήταν έγκυος και μάλιστα έκανε έναν αγώνα, παρά τις συμβουλές του γιατρού. “Μπορείς να οδηγήσεις, όχι να τρέξεις” μου είπε.  “Και απλά οδήγησα. Το 2016 συνέχισα ως μητέρα πλέον και το ’17 πήρα το 6ο μου τουρκικό τίτλο γυναικών, ενώ θήλαζα ακόμη στο σέρβις παρκ”.

Μπουρτσού Τσετίνκαγια

Περνώντας από τη Λαμία, της δείχνω τα βουνά όπου βρίσκονται οι ειδικές του αγώνα. Εκεί θα είναι το “γραφείο” της το επόμενο σαββατοκύριακο. Τι σημαίνει ο ελληνικός αγώνας για την ίδια, τι εικόνες της φέρνει στο μυαλό; “Για μένα το Ακρόπολις είναι το 1982, όταν η Μουτόν κέρδισε με τη Φαμπρίτσια. Σκληρός αγώνας που μπορεί να σπάσει το αυτοκίνητο αν και ξέρω ότι δεν είναι όπως παλιά”.

Μπουρτσού Τσετίνκαγια

Πόσο προετοιμασμένη είναι για τέτοιο αγώνα; “Μετά από πέντε χρόνια απουσίας, αισθάνθηκα ότι είχα αφήσει τη δουλειά μισοτελειωμένη. Μετά από μία πρόσκληση να τρέξω στην Ιταλία το 2023, θεώρησα ότι αυτό ήταν ένα σημάδι να ξαναξεκεκινήσω από την αρχή. Και το έκανα με ένα πολύ απλό αυτοκίνητο, ένα Fiat, και στη συνέχεια με το Clio Rally 3, με το οποίο έχω τερματίσει φέτος στη δεκάδα σε αγώνες του τουρκικού πρωταθλήματος. Δεν είμαι στο 100% για το Ακρόπολις, μιας και δεν έκανα παρά 24 χλμ. με αυτοκίνητο WRC, είμαι όμως ζεστή”.

Μπουρτσού Τσετίνκαγια

Τι αποτέλεσμα προσδοκά όμως το γυναικείο πλήρωμα από τον συγκεκριμένο αγώνα; “Μπορώ μόνο να πω ότι θα κάνω ό,τι καλύτερο. Πρέπει να δεχτώ ότι δεν έχω πολλά χιλιόμετρα δοκιμών με αυτό το αυτοκίνητο και έχει περάσει πολύς καιρός που δεν έχω τρέξει σε αγώνα του παγκοσμίου”. Και η στρατηγική που θα ακολουθήσει η 43χρονη Μπουρτσού Τσετίνκαγια, έχοντας στο δεξί μπάκετ την πολύπειρη Φαμπρίτσια Πονς;  “Να εκμεταλλευτούμε την κάθε μέρα για να γίνουμε καλύτερες. Να αναλύσουμε τα βίντεο του αγώνα, να έχουμε μία καλή δοκιμή την Κυριακή, τις αναγνωρίσεις, την κάθε στιγμή”…

Εδώ μπορείτε να ακολουθείτε την Μπουρτσού Τσετίνκαγια:

Instagram

Facebook

X

Αναλυτικά το αγωνιστικό παλμαρέ της οδηγού από το 2005 μέχρι σήμερα το βλέπετε πατώντας εδώ.

Όλες οι ειδήσεις

10 περίεργα στοιχεία για τα αυτοκίνητα και την ιστορία τους που ίσως να μην γνωρίζεις

Το Hyundai Ioniq 5 έτοιμο (και) για… offroad στις ΗΠΑ

Έχεις Tesla; Μπορεί να έχεις και μπλεξίματα με την αστυνομία!

car-prices
google-news

Περισσότερα Βίντεο