Η «love it or leave it» Tesla, η αυτοκινητοβιομηχανία στην οποία ο ιστορικός του μέλλοντος θα αφιερώσει κεφάλαια ολόκληρα και που μέχρι πρότινος δεν είχε εμπέσει σε κανένα κανόνα, μόλις έκανε το πρώτο της σκόντο: υπέκυψε στη γλύκα των SUV.
Του Παναγιώτη Ντάνου – Φωτογραφίες: Βασίλης Κώστακος
Τα Tesla, όλα τα Tesla και όχι μόνο το εικονιζόμενο Model Y, είναι «κατά λάθος» αυτοκίνητα. Θα μπορούσαν έχουν την ίδια αποδοτική μπαταρία, το πανομοιότυπο πανίσχυρο ηλεκτρικό μοτέρ, τα προωθημένο στα όρια των δυνατοτήτων της αυτοκινητοβιομηχανίας hardware και software και αντί των τεσσάρων τροχών, μια προπέλα.
Ή μια έλικα.
Ή δύο ρόδες.
Βλέπετε, αυτό που ξεκίνησε ως Tesla Motors, Inc., απώλεσε το δεύτερο συνθετικό της το 2017, προκειμένου να υπερθεματίσει σχετικά με το πολυσχιδές της δραστηριότητάς της, της οποίας ωστόσο το σημείο αναφοράς παραμένει η ηλεκτρική ενέργεια.
Από τη μία λοιπόν υπάρχουν τα Tesla και από την άλλη, όλα τα άλλα ηλεκτρικά. Τα μοντέλα του Πάλο Άλτο βρίσκονται στον δικό τους πλανήτη. Και αν πρέπει να απευθυνθώ στους κατοίκους του για να περιγράψω το Model Y, (στους κατόχους του Model 3, για παράδειγμα), δε χρειάζονται πολλά λόγια. Πρόκειται για ένα SUV που προσφέρει μεγαλύτερους χώρους, πλάτος και ύψος, ποντάρει πολλά λεφτά στην αεροδυναμική, περισσότερα στον μινιμαλισμό, αλλά και λιγότερα στην αισθητική, διότι σχεδιαστικά διχάζει. Προβλέπεται να αποκτήσει (στο μέλλον) επτά θέσεις και εκείνη του οδηγού είναι υπερυψωμένη, κάτι που συνεπάγεται πιο άνετη είσοδο και έξοδο από την καμπίνα. Α, και το ψηλότερο κέντρο βάρους δεν επηρεάζει ιδιαίτερα την ευελιξία και την ευστάθεια. Το Y είναι ένα εξαιρετικά ευχάριστο αυτοκίνητο, με ωραία αίσθηση στις στροφές και επιταχύνει διαολεμένα.
Όποιος δεν είναι ιδιαίτερα πληροφορημένος και ενδιαφέρεται για τα ηλεκτρικά, ας διαβάσει προσεκτικά τις επόμενες γραμμές. Η οδήγηση ενός Tesla είναι μία διαφορετική εμπειρία και αυτό, το καταλαβαίνεις από τις πιο συνηθισμένες λειτουργίες του, καλώς ή κακώς. Καταρχάς, δε διαθέτει κλειδί, αλλά μια έξυπνη κάρτα, στο μέγεθος πιστωτικής. Η οποία ήδη πλέον είναι μάλλον ξεπερασμένη, αφού μπορείς να ανοίξεις το αυτοκίνητο από την ειδική εφαρμογή στο κινητό. Όλη η προετοιμασία στην καμπίνα πριν εκκινήσεις, όπως η ρύθμιση καθρεπτών και τιμονιού, γίνεται σχεδόν αποκλειστικά από την κεντρική οθόνη. Αν μέχρι σήμερα έχετε οδηγήσει μόνο συμβατικά –ας το θέσουμε έτσι– αυτοκίνητα, θα χρειαστείτε αρκετό χρόνο για να καταλάβετε τη «λογική» αυτού του μοντέλου.
ΤΟ ΜΑΓΙΚΟ TABLET
Όλη η λογική του Elon Musk, όπως και του Steve Jobs πριν από αυτόν, είναι βασισμένη στο δόγμα «less is more». Ο μινιμαλισμός της καμπίνας ενός Tesla, όμως, έχει φτάσει σε ακραία επίπεδα για τα δεδομένα της αυτοκινητοβιομηχανίας. Σκεφτείτε ότι οι μόνοι φυσικοί διακόπτες είναι των αλάρμ (στην οροφή, πάνω από τον καθρέφτη), των παραθύρων, και δύο ακόμη πολυλειτουργικών χειριστηρίων, στις ακτίνες του τιμονιού. Από εκεί που στα ταμπλό υπήρχαν δεκάδες διακόπτες και χειριστήρια, έμεινε μόνο ένα tablet 15” στο κέντρο. Από το οποίο χειρίζεσαι τα πάντα, πληροφορείσαι για τα πάντα και λειτουργεί ακόμη και ως video game την ώρα που φορτίζετε το αυτοκίνητο. Αυτό ακριβώς το εξάρτημα, είναι που διαχωρίζει τα Tesla από όλα τα υπόλοιπα αυτοκίνητα. Διαθέτει ένα περιβάλλον χρήστη σύμφωνο με τις αρχές της πληροφορικής. Αν και είναι η χαρά του nerd από την Καλιφόρνια, θα δυσκολέψει τον παραδοσιακό χρήστη, στο να διακρίνει ακόμη και την ταχύτητα με την οποία κινείται. Η ψηφιακή ένδειξη είναι στο επάνω αριστερό άκρο της οθόνης και παρότι βρίσκεται ουσιαστικά στο κοντινότερο σημείο στα μάτια του οδηγού, κάθε άλλο παρά διακριτή είναι.
Οι λειτουργίες του συστήματος είναι βέβαια πολυάριθμες, για να εκτελέσεις όμως ακόμη και τις πιο βασικές χρειάζεται εκπαίδευση, υπομονή και εξοικείωση, ειδάλλως αποσπάται η προσοχή σου από τον δρόμο. Πάλι καλά που υπάρχει το άγρυπνο σύστημα αναγνώρισης φωνής, το οποίο υπακούει με την πρώτη, ακόμη και στις πιο δύσκολες εντολές. Μπορείς να του ζητήσεις περίπλοκες διευθύνσεις για το σύστημα πλοήγησης ή την προτιμώμενη θερμοκρασία της καμπίνας. Από την άλλη, η οθόνη της Tesla δεν μοιράζεται εκείνη του κινητού (Apple ή Android), παρά μόνο «ζευγαρώνει» μαζί του, σε επίπεδο αναγνώρισης φωνής και μόνο. Τουλάχιστον, η επαγωγική φόρτιση στην κεντρική κονσόλα είναι διπλή, συμβατή και με τα δύο λογισμικά κινητών.
Όπως προαναφέραμε, ένα Tesla σε βάζει σε έναν άλλο κόσμο, τον οποίο από τη στιγμή που τον κατανοήσεις θα σου προσφέρει άλλου είδους ικανοποίηση, που πάντως δεν είναι μόνο αυτοκινητική αλλά και «πληροφορική». Όσο για το κινητήριο σύνολο, παραμένει σημείο αναφοράς σε επιδόσεις, οικονομία, αλλά και για τις δυνατότητες φόρτισης που προσφέρει. Οι κάτοχοι Tesla θεωρούνται μέχρι σήμερα προνομιούχοι, καθώς στο ταξίδι έχουν στη διάθεσή τους το ειδικό δίκτυο των Supercharger, ενώ μπορούν να χρησιμοποιήσουν και κάθε άλλο δίκτυο κοινόχρηστων φορτιστών.
Όπως προαναφέραμε, το Model Y είναι λίγο πιο ευρύχωρο εσωτερικά συγκριτικά με το Model 3, ωστόσο η μεγαλύτερη διαφορά τους έχει να κάνει με την πρακτικότητα. Πρώτα απ’ όλα στο χώρο αποσκευών. Χάρη στην πέμπτη πόρτα, το άνοιγμα είναι σαφώς ευρύτερο, ενώ υπάρχει και περισσότερος διαθέσιμος χώρος σε ύψος. Ωστόσο, έως την «εταζέρα», η χωρητικότητα είναι ακριβώς η ίδια με του Model 3.
Έβαλα την εταζέρα εντός εισαγωγικών, γιατί η Tesla δεν την έχει βάλει στο αυτοκίνητο: ο χώρος των αποσκευών δεν είναι καλυμμένος, εκτίθεται στα μάτια των περαστικών και σε κακόβουλες διαθέσεις και είναι απορίας άξιο, πως ένα μοντέλο με τιμή που υπερβαίνει τις 60.000 ευρώ, δεν διαθέτει αυτό το απολύτως στοιχειώδες εξοπλιστικό χαρακτηριστικό. Αναλογιστείτε ότι ουσιαστικά, όταν υπάρχουν αντικείμενα ή αποσκευές στο πορτ μπαγκάζ, δεν μπορείτε να αφήσετε το αυτοκίνητο ανεπιτήρητο, ή εκτός φυλασσόμενου πάργκιγκ, όπως για παράδειγμα στο χώρο στάθμευσης ενός Σ.Ε.Α.
Η θέση οδήγησης απέχει 65 εκατοστά από το οδόστρωμα, δηλαδή είναι περίπου 20 εκατοστά ψηλότερη από του Μodel 3. Πρακτικά, αυτό συνεπάγεται ευκολότερη πρόσβαση και καλύτερη ορατότητα.
ΕΥΧΑΡΙΣΤΟ ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ
Όπως και στο sedan, ο οδηγός έχει στα χέρια του ένα μικρής διαμέτρου τιμόνι, εξαιρετικά άμεσο και ομοιογενές (το βάρος του οποίου όμως είναι πολύ «τεχνητό» στην επιλογή Sport ), που προσφέρει καλή πληροφόρηση στον οδηγό. Ωστόσο, η αμεσότητα του τιμονιού απαιτεί εξοικείωση στις υψηλές ταχύτητες, τις οποίες δεν δυσκολεύεται να πιάσει το Model Y. Οι δύο ηλεκτροκινητήρες εξασφαλίζουν την έντονη επιτάχυνση, ανεξαρτήτως ταχύτητας κίνησης. Όχι μόνο όταν κινείσαι με νόμιμες ταχύτητες. Για να σας δώσουμε μια τάξη μεγέθους, για το 0-100 χρειάζεται μόλις πέντε δευτερόλεπτα, τέσσερα δέκατα παραπάνω από το Model 3 με την ίδια ισχύ. Αυτό συμβαίνει λόγω των 150 επιπλέον κιλών του βάρους του Model Y. Παραμένοντας στη δυναμική συμπεριφορά, η μετακίνηση του κέντρου βάρους υψηλότερα δεν δείχνει να επηρεάζει τη συμπεριφορά στο δρόμο. Το Model Y είναι ευέλικτο και ευσταθές, δίχως να έρχεται ποτέ σε δύσκολη θέση το πλαίσιό του. Η εξαιρετική δυναμική του συμπεριφορά έχει επίπτωση στην άνεση. Το Model Y δεν είναι εξίσου άνετο με τα άλλα SUV της κατηγορίας. Τα αμορτισέρ δείχνουν την απροθυμία τους στις μικρές ανωμαλίες του οδοστρώματος, ενώ σίγουρα δεν βοηθούν και οι τροχοί των 19 ιντσών. Επιπλέον, η καμπίνα δεν είναι εντελώς απομονωμένη από τους εξωτερικούς θορύβους, ειδικά από το θόρυβο κύλισης των ελαστικών.
Στο κεφάλαιο της κατανάλωσης, η αυτονομία του Μodel Y είναι περιορισμένη σε όλες τις συνθήκες. Με τη sedan έκδοση υπάρχουν ορισμένες διαφορές. Ωστόσο, στην πόλη, το SUV τα πήγε καλύτερα, καταναλώνοντας 16,1 kWh/100 χλμ. έναντι 17,2 του Model 3. Η κατανάλωση αυτή (Model Y) αντιστοιχεί σε αυτονομία 499 χιλιομέτρων. Στον αυτοκινητόδρομο από την άλλη, ο υψηλότερος αεροδυναμικός συντελεστής ανέβασε την κατανάλωση από τις 24,4 (Model 3) στις 27,0 kWh/100 χλμ. Η μέση κατανάλωση του Model Y δεν αφήνει κανέναν παραπονεμένο: 20,4 kWh/100 χλμ., η οποία χάρη στη μπαταρία των 75 kWh αντιστοιχεί σε αυτονομία 400 χιλιομέτρων.