Φέρει τον κωδικό #1, προφέρεται «hashtag one» και αποτελεί ουσιαστικά εξέλιξη του αρχέτυπου Smart fortwo του 1998. Όπως και αυτό, το κόμπακτ διαστάσεων ηλεκτρικό SUV δημιουργεί νέα δεδομένα για την εταιρεία, έχοντας τη βοήθεια της Geely
Του Fabio Sciarra
Είναι αλήθεια ότι χρειάζεται θάρρος για να αντιμετωπίσεις την αλλαγή. Ωστόσο, μερικές φορές είναι πιο επικίνδυνο να μην αλλάξεις, παρά να ακολουθήσεις μία νέα πορεία. Κάτι που απέδειξε η Smart. H συγκεκριμένη εταιρεία γεννήθηκε ουσιαστικά από μία λαμπρή –όπως αποδείχθηκε– ιδέα του τότε ιδιοκτήτη της ωρολογοποιίας Swatch, Nicolas Hayek. Η οποία στη συνέχεια έλαβε σάρκα και οστά το 1998, με την πρώτη γενιά του fortwo. Το λιλιπούτειο μοντέλο αποτέλεσε μια πραγματική επανάσταση στο κόσμο της αυτοκινητοβιομηχανίας, όπως και η μονάδα συναρμολόγησής του στη Γαλλία. Ωστόσο, το 2020 η Daimler ανακοίνωσε ότι θα επιδιώξει την πώληση του εργοστασίου, στο οποίο κατασκευάζονται μέχρι και σήμερα τα Smart EQ fortwo coupe και EQ fortwo cabrio.
Τα τελευταία χρόνια οι υπεύθυνοι της φίρμας αναζητούσαν τις απαραίτητες συνέργειες, προκειμένου να μοιραστούν το κόστος ενός εγγενώς ακριβού μοντέλου. Λόγω της μοναδικότητάς του στην παγκόσμια σκηνή, είχε το δικό του φανατικό κοινό, που παρέμενε πιστό στο πέρασμα των χρόνων. Βλέπετε, το fortwo αποτελούσε την απάντηση στις ανάγκες του κόσμου σε ό,τι αφορά στην αστική μετακίνηση, όντας εύκολο στον χειρισμό του και στη στάθμευση. Οι καιροί όμως αλλάζουν, ακόμη και για έναν κατασκευαστή που παρουσίασε μία καινοτόμα λύση μετακίνησης. Ακόμα και γι’ αυτόν ήρθε η ώρα να γυρίσει σελίδα και να αφήσει τον εαυτό του να μπολιαστεί από νέες ιδέες. Όπως αυτές που μας έρχονται από την Ασία, με τη μορφή της κινεζικής Geely. Ο κινέζικος όμιλος μετά την εξαγορά των Volvo και Lotus, αποφάσισε να εισέλθει και στην Daimler από την οποία έχει αποκτήσει το 9,69% των μετοχών. Αλλά και στην Smart, η οποία πλέον αποτελεί συνιδιοκτησία 50-50%, Γερμανών και Κινέζων.
ΜΕ ΝΕΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ
Όταν μελλοντικά ανατρέξουμε σε αυτήν την αναδιοργάνωση ιδιοκτησίας, θα μπορούμε να δούμε την πραγματική της σημασία. Για την Smart κλείνει το πρώτο τέταρτο του αιώνα της ιστορίας της και ξεκινά ένα νέο ταξίδι. Το οποίο, μετά το #1, θα δώσει πνοή σε μία ηλεκτρική γκάμα τεσσάρων ή και πέντε μοντέλων, όλα βασισμένα στην ίδια πλατφόρμα SEA (Sustainable Experience Architecture) που έχει δημιουργηθεί από την Geely. Μάλιστα, το νέο crossover δεν έχει κανένα κοινό σχεδιαστικό γνώρισμα με τα fortwo και forfour. Φέρει κοντούς προβόλους, πανοραμική οροφή και πόρτες δίχως μεταλλικό πλαίσιο, στοιχεία που δημιουργούν μια σύγχρονη και νεανική αύρα. Όπως και στις διαστάσεις, το #1 μπαίνει για τα καλά στην κατηγορία των B–SUV μοντέλων, με το μήκος να φτάνει τα 4,27 μ. (4 εκ. μεγαλύτερο από το VW T–Roc), το πλάτος τα 1,82 μ. και το ύψος τα 1,64 μ. ενώ το μεταξόνιο τα 2,75 μ. Το τελευταίο, σε συνδυασμό με το επίπεδο πάτωμα και την κάθετη σχεδόν σχεδίαση της καμπίνας, προσφέρει άνετους χώρους για τους επιβάτες, ακόμα και για αυτούς που θα καθίσουν στην δεύτερη σειρά καθισμάτων. Το ίδιο ισχύει και για το πορτμπαγκάζ, που προσφέρει χωρητικότητα 323 λίτρων που αυξάνονται έως και τα 411, ενώ το πίσω κάθισμα μπορεί να μετακινηθεί εμπρός-πίσω κατά 13 εκατοστά. Το μέτρο της διαφοράς μεταξύ του παρελθόντος και του μέλλοντος της μάρκας, ωστόσο, είναι η εξέλιξη στα ηλεκτρονικά.
Το #1 δεν θα μπορούσε παρά να είναι αποκλειστικά ψηφιακό, σε ό,τι αφορά στο interface, το οποίο στην πραγματικότητα αποτελείται από τρεις οθόνες. Μία με διαγώνιο 9,2″ που έχει τον ρόλο του πίνακα οργάνων, το head–up display και την κεντρική αιωρούμενη οθόνη 12,8” του infotainment, όπου καθοδηγεί βήμα-βήμα τον οδηγό ένα avatar με την εικόνα μιας αλεπούς. Μια λύση εμπνευσμένη από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπως το TikTok και αυτής της «παιχνιδιάρικης» προσέγγισης, που αποτελεί ουσιαστικά χαρακτηριστικό της Smart. Η οποία όμως κρύβει παράλληλα μία πολύ σοβαρή ηλεκτρονική αρχιτεκτονική με το 75% των μονάδων ελέγχου να μπορούν να ενημερώνονται over the air. Ταυτόχρονα, δεν λείπουν οι τρισδιάστατες διεπαφές με τους επιβάτες, που ελέγχονται με προηγμένο σύστημα φωνητικών εντολών, και τεχνητή νοημοσύνη. Όλα αυτά χάρη στην αρχιτεκτονική SEA, η οποία επιτρέπει την εφαρμογή μεταξύ ενός ή δύο ηλεκτροκινητήρων, με την έκδοση λανσαρίσματος να αποδίδει 272 ίππους και ροπή 343 Nm. Διάφορες επιλογές θα υπάρχουν και στο θέμα της μπαταρίας NCM (νικελίου-κοβαλτίου-μαγγανίου), που έχει κόμπακτ διαστάσεις και ενεργητική χωρητικότητα 66 kWh (παρόμοια με την Mercedes–Benz EQB, αν και μεγαλύτερη κατά 40 εκατοστά). Η προσφερόμενη αυτονομία, σύμφωνα με τον κύκλο WLTP, φτάνει τα 420-440 χλμ. και υποστηρίζει φόρτιση σε πηγή συνεχούς ρεύματος έως και 150 kW. Κάτι που σημαίνει ότι ο χρόνος για το 10-80% πέφτει κάτω από μισή ώρα.
ΤΙ ΜΑΣ ΕΠΙΦΥΛΑΣΣΕΙ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ
Μετά το #1 τι να περιμένουμε από την Smart; «Η πλατφόρμα SEA είναι ευέλικτη σε ό,τι αφορά στο μήκος. Επομένως, το μεταξόνιο των 2,75 μέτρων του #1 είναι απλώς ένα σημείο εκκίνησης», μας εξηγεί ο Dirk Adelmann, Διευθύνων Σύμβουλος της νεοσύστατης Smart Ευρώπης. Συνεχίζει, λέγοντας ότι «μετά θα έχουμε την ελευθερία να κατασκευάζουμε είτε μεγαλύτερα είτε πιο συμπαγή μοντέλα. Επί του παρόντος, έχουμε στοχεύσει σε αυτή τη διαμόρφωση για την κατηγορία Β. Ωστόσο, είμαστε ευέλικτοι σε ό,τι αφορά στην μπαταρία. Θεωρώ ότι έχουμε τη δυνατότητα τόσο να ξεπεράσουμε τις 66 kWh, όσο και να υιοθετήσουμε κάποια μικρότερης χωρητικότητας μπαταρία.
.Καταλαβαίνουμε λοιπόν, ότι η συγκεκριμένη αρχιτεκτονική θα λειτουργεί ως ένα εργαλείο που θα μας δώσει την ελευθερία να μπούμε σε διαφορετικές κατηγορίες, να διαμορφώσουμε την αυτονομία ανάλογα με τις ανάγκες και να μοιραστούμε το κόστος με τουλάχιστον δύο άλλες μάρκες του ομίλου Geely (Volvo και Lynk & Co, ή τη νεοσύστατη Zeekr). Φέρνοντάς μας έτσι, σε θέση να κάνουμε οικονομία πολύ πιο σημαντικής κλίμακας απ’ ότι στο παρελθόν». Και ποιος ξέρει, ίσως το νέο #1 να αποτελεί την επιστροφή στις βασικές ρίζες της Smart, ακολουθώντας κατά κάποιον τρόπο ό,τι έκανε με περίσσεια εξυπνάδα το fortwo. «Με τη πλατφόρμα SEA όλα είναι δυνατά» μας λέει ο Adelmann, «ακόμα και εάν σήμερα δεν είναι η προτεραιότητα μας. Βλέπετε, το ήδη υπάρχον fortwo θα συνεχίσει την εμπορική του πορεία για λίγο ακόμα». Αλλά μετά, όταν έκλεισαν τα μικρόφωνα, μας εκμυστηρεύτηκε ότι το τελευταίο κομμάτι της καριέρας του θα διαρκέσει μάξιμουμ δύο χρόνια.