Με αφορμή την ολοένα και μεγαλύτερη κυκλοφορία ηλεκτρικών αυτοκινήτων διερευνούμε την ασφάλεια τους και το κατά πόσο είναι στα ίδια επίπεδα με αυτή των μοντέλων με συμβατική τεχνολογία.
Η μετακίνηση όπως την γνωρίζουμε, σύντομα δεν θα υπάρχει. Και ένας από τους πιο συχνούς προβληματισμούς είναι η ασφάλεια που προσφέρουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Και όχι άδικά, αφού χρησιμοποιούν συστήματα υψηλής τάσης και ένα λάθος μπορεί να αποβεί μοιραίο.
Ταυτόχρονα τα αυτοκίνητα αυξάνουν συνεχώς το βάρος τους. Είναι χαρακτηριστικό ότι τα συμβατικά αυτοκίνητα είναι σήμερα κατά μέσο όρο 25% βαρύτερα από ότι το 2000, ενώ τα ηλεκτρικά έχουν περίπου 20% επιπλέον βάρος. Αυτή η αύξηση και η πολύ ισχυρή ροπή τους, κάνουν τα ηλεκτροκίνητα μοντέλα πιο δύσκολα στο χειρισμό και πιο επιρρεπή σε ατυχήματα, σύμφωνα με μελέτη που έκανε η Γαλλική πολυεθνική ασφαλιστική εταιρεία AXA.
Οι δοκιμές αποκαλύπτουν τα δυνατά και τα αδύνατα σημεία των αυτοκινήτων με μπαταρία και τους καινούριους κινδύνους που ενδεχομένως προκύπτουν από την κυκλοφορία τους στο δρόμο. «Τα περισσότερα αυτοκίνητα με μπαταρίες, ειδικά τα πιο ισχυρά, έχουν πολύ υψηλή ροπή», εξηγεί ο Michael Pfäffli, Επικεφαλής Έρευνας Ατυχημάτων στην AXA Swiss. «Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε βίαιη και ανεπιθύμητη επιτάχυνση, την οποία ο οδηγός δεν μπορεί να ελέγξει». Επιπλέον ανέφερε ότι οι οδηγοί ηλεκτροκίνητων μοντέλων προκαλούν 50% περισσότερες συγκρούσεις σε σχέση με τους οδηγούς συμβατικών: έχει παρατηρηθεί 30% αύξηση στις οπίσθιες συγκρούσεις, 56% στις συγκρούσεις κατά το παρκάρισμα και 45% στις συγκρούσεις χωρίς εμπλοκή άλλου ατυχήματος. Σχετικά με τις τελευταίες, οι ερευνητές αναφέρουν ότι οι μεγαλύτερες ζημιές γίνονται όταν ένα όχημα με μπαταρία προσκρούσει σε νησίδες ή πεζοδρόμια, αφού οι μπαταρίες βρίσκονται συχνά πολύ χαμηλά και δεν προστατεύονται επαρκώς.
Η AXA πραγματοποίησε μια δοκιμή μετωπικής σύγκρουσης με 50 χλμ./ώρα χρησιμοποιώντας ένα βενζινοκίνητο Volkswagen Golf και μετά ένα ηλεκτροκίνητο. Το πρώτο είναι κατά 400 κιλά ελαφρύτερο και οι ζημιές που υπέστησαν τα δύο αυτοκίνητα ήταν εντελώς διαφορετικές, όμως και στις δύο περιπτώσεις δεν υπήρχαν ενδείξεις για σοβαρό τραυματισμό του οδηγού.
Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία που δημοσιεύει ο ανεξάρτητος οργανισμός δοκιμών πρόσκρουσης Euro NCAP, από τα αυτοκίνητα που έχει δοκιμάσει, αυτή τη στιγμή στην πρώτη θέση βρίσκεται το Tesla Model Y και ακολουθούν το Cupra Born, το Volvo Recharge, το KIA EV6 και το Renault Megane E-Tech. Όλα με συνολική βαθμολογία πέντε αστέρων. Ωστόσο υπάρχουν και μοντέλα με τέσσερα αστέρια όπως το Kia Niro και η BMW i4.
Προσοχή στον απεγκλωβισμό
Τι συμβαίνει όμως στην περίπτωση που χρειάζεται να γίνει απεγκλωβισμός; Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στο δρόμο δεν διαφέρουν εμφανισιακά από τα συμβατικά, ούτε έχουν κάποια ένδειξη σωστής λειτουργίας. Έτσι οι περαστικοί και οι διασώστες που βοηθούν σε ένα ατύχημα θα μπορούσαν να πάθουν ηλεκτροπληξία. Βέβαια οι κατασκευαστές έχουν δημιουργήσει δικλίδες ασφαλείας. Εάν το σύστημα αντιληφθεί ότι έχουν ενεργοποιηθεί οι αερόσακοι, η μπαταρία υψηλής τάσης και το ηλεκτρικό σύστημα αποσυνδέονται αυτόματα μεταξύ τους. Επιπλέον πολλές Ελληνικές αντιπροσωπείες έχουν διοργανώσει εκδηλώσεις ενημέρωσης της πυροσβεστικής και των υπηρεσιών διάσωσης.
Ουσιαστικά όλοι οι εμπλεκόμενοι εργάζονται πυρετωδώς για να ανακαλύψουν και να επιλύσουν όλα τα πιθανά προβλήματα. Όμως όσο αυξάνεται η κυκλοφορία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα ανακαλύπτουμε συνεχώς νέα ζητήματα. Γι’ αυτό άλλωστε οι ασφαλιστικές εταιρείες ζητούν μεγαλύτερα ασφάλιστρα για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, απ’ ότι για αντίστοιχα συμβατικά. Με λίγα λόγια ίσως αυτή η τόσο βεβιασμένη μετάβαση στον εξηλεκτρισμό χρειάζεται λίγο περισσότερο χρόνο προσαρμογής και ενημέρωσης.
Χριστίνα Μυρτώ Σταθάκη