Η ηλεκτρική πλατφόρμα της Volkswagen εξελίσσεται και γίνεται προσθιοκίνητη. Οι πρώτοι καρποί της νέας αρχιτεκτονικής θα είναι τρία μικρά αυτοκίνητα με τα σήματα της Cupra, της Skoda και της VW.
Του Fabio Sciarra Απόδοση: Άκης Τεμπερίδης, Lexartis Σχέδια: Marcelo Poblete
Ήρθε η ώρα να ηρεμήσουμε και να αποδεχτούμε κάποια πράγματα. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ψήφισε την οριστική κατάργηση των κινητήρων εσωτερικής καύσης στην Ευρώπη από το 2035 με την ιστορική ψηφοφορία της 7ης Ιουνίου, η οποία θα μείνει στην ιστορία δίπλα στη συμφωνία του Μάαστριχτ και τη θέσπιση του ευρώ.
Όμως την απόφαση του Στρασβούργου είχε προκαταλάβει η αυτοκινητοβιομηχανία με το έτσι θέλω, επενδύοντας όλα της σχεδόν τα χρήματα στα ηλεκτρικά με μπαταρίες. Κάποιοι κατασκευαστές περισσότερο από άλλους, με τον όμιλο Volkswagen πάντα στην πρώτη γραμμή. Ο κολοσσός του Βόλφσμπουργκ, ο οποίος συχνά υπαγορεύει τις διαθέσεις της ευρωπαϊκής βιομηχανίας, χαρακτήρισε την απόφαση του ευρωκοινοβουλίου ως «ένα στόχο φιλόδοξο αλλά πραγματοποιήσιμο», περιγράφοντας τη μετάβαση προς το ηλεκτρικό αυτοκίνητο ως μια διαδικασία χωρίς επιστροφή. «Από οικολογική, τεχνολογική και οικονομική σκοπιά, είναι ο μόνος λογικός τρόπος για να αντικατασταθεί όσο το δυνατόν ταχύτερα ο κινητήρας εσωτερικής καύσης».
Το Δελτίο Τύπου του γερμανικού ομίλου εκφράζει τις θέσεις μίας εταιρίας που εδώ και καιρό είχε επιστρατευτεί υπέρ της ηλεκτροκίνησης με έμπρακτο τρόπο. Η VW έχει ήδη επενδύσει δεκάδες δισεκατομμύρια ευρώ στην ανάπτυξη μίας νέας πλατφόρμας από λευκή κόλλα χαρτί (την MEB). Και χτίζει μία κοινή στρατηγική για όλες τις μάρκες της γύρω από αυτή, εκμεταλλευόμενη τiς εσωτερικές συνέργειες, όπως μόνο η ίδια γνωρίζει άριστα να κάνει εδώ και δεκαετίες.
ΕΝΑ ΣΚΑΛΙ ΧΑΜΗΛΟΤΕΡΑ
Όμως το Βόλφσμπουργκ δε σταματά εκεί και ήδη ετοιμάζει ένα δεύτερο κύμα ηλεκτρικών μοντέλων, το οποίο θα είναι ακόμη πιο κρίσιμο από το πρώτο για μία επιτυχημένη μετάβαση στα BEV. Αν το σύμβολο της πρώτης γενιάς ηλεκτρικών VW ήταν το ID.3, ένα ηλεκτρικό Golf δηλαδή (τουλάχιστον σε διαστάσεις – 4,26 μ., αλλά με τιμές που ξεκινούν από τις 35.000 ευρώ), η επόμενη ηλεκτρική εφόρμηση θα ξεκινά από χαμηλότερο σκαλί. Και τι σκαλί. Πρόκειται για την κατηγορία Β που μεσολαβεί ανάμεσα στα μικρομεσαία της κατηγορίας C και τα κατ’ εξοχήν citycar, η οποία παραμένει και η πιο δημοφιλής στην Ευρώπη. Από τη στιγμή που το Βόλφσμπουργκ θα εξηλεκτρίσει τη συγκεκριμένη κατηγορία, αυτονόητα οι πωλήσεις των ηλεκτρικών θα απογειωθούν, καθώς μιλάμε περισσότερο για αυτοκίνητα πόλης και λιγότερο για μεγάλα ταξίδια. Η νέα γκάμα BEV θα είναι οργανική, ποικιλόμορφη και θα βασίζεται σε μία εντελώς νέα ηλεκτρική πλατφόρμα. Το στρατηγικό σχέδιο του γερμανικού ομίλου έχει τρία μέτωπα, όσα και οι μάρκες που εμπλέκονται σ’ αυτό. Τα μικρά ηλεκτρικά που θα προκύψουν, θα φορούν καταρχήν το σήμα της Cupra, η οποία αποκάλυψε τον Ιούνιο την εξελιγμένη εκδοχή του πρωτότυπου Urban Rebel. Πρόκειται πάντα για ένα concept, αλλά πιο κοντινό στην παραγωγή από το φουτουριστικό σχέδιο που είχε παρουσιάσει η Cupra στο σαλόνι του Μονάχου το 2021. Στη συνέχεια, θα ακολουθήσουν τα μικρά της VW και της Skoda, τα οποία θα ενταχθούν και αυτά στην κατηγορία των «τεσσάρων μέτρων» όπου σήμερα ο γερμανικός όμιλος παρατάσσει τα VW Polo, Seat Ibiza και Skoda Fabia.
Ποια θα είναι όμως η σχέση των μικρών ηλεκτρικών με τα υφιστάμενα μοντέλα εσωτερικής καύσης; Όπως όλα δείχνουν, θα είναι οι διάδοχοί τους. Τόσο το Polo όσο και το Ibiza, θα φτάσουν στο τέλος της καριέρας τους το 2025. Τη χρονιά δηλαδή που αναμένεται να κάνουν το ντεμπούτο τους τα ηλεκτρικά της νέας πλατφόρμας, τα οποία θα προκύψουν από τα concept ID.Life και Urban Rebel. Διαφορετικό είναι το χρονοδιάγραμμα του τσέχικου μοντέλου, το οποίο θα αργήσει να παρουσιαστεί. Ο λόγος; Το Skoda Fabia, το οποίο ανανεώθηκε μόλις πέρυσι, απευθύνεται κυρίως στις αγορές της ανατολικής Ευρώπης Οι τελευταίες δεν είναι το ίδιο ώριμες να δεχτούν ηλεκτρικά μοντέλα όσο οι δυτικές, οπότε το μικρό από τη Μλάντα Μπόλεσλαβ μπορεί να «τραβήξει» μέχρι το 2027-2028. Διόλου τυχαία, λοιπόν, το μικρό ηλεκτρικό της Skoda θα βγει στην αγορά τελευταίο.
ΑΠΟ 20-25.000 ΕΥΡΩ
Το ID.3 επέφερε μεγάλη πρόοδο στη σχέση τεχνολογίας, αυτονομίας και τιμής αγοράς σε σχέση με τα ηλεκτρικά μοντέλα που είχαν προηγηθεί της πλατφόρμας MEB. Παρόλα αυτά, το κοινό εξακολουθεί να θεωρεί το ίδιο και τα αδέρφια του ακριβά προϊόντα που δεν απευθύνονται «στον λαό». Εκεί ποντάρουν τα τρία μικρά ηλεκτρικά που θα παρουσιαστούν και αυτή θα είναι η μεγάλη διαφορά τους από το πρωτότοκο μοντέλο της πλατφόρμας MEB. Κατά την παρουσίαση των πρωτοτύπων τους στο Μόναχο τον περασμένο Σεπτέμβριο, όλοι μιλούσαν για μοντέλα των 20.000 ευρώ. Ακόμη κι αν οι εκτιμήσεις των ιθυνόντων του γερμανικού ομίλου πέσουν έξω (όπως ακριβώς έγινε και στην περίπτωση του ID.3) και τα τελικά προϊόντα αποδειχτούν πιο ακριβά, σίγουρα μπορούμε να μιλάμε για τιμή αγοράς μέχρι 25.000 ευρώ. Και αυτή είναι μία τιμή που μπορεί να κερδίσει ένα πιο ευρύ κοινό, το οποίο σήμερα δικαιολογημένα αντιστέκεται στην ιδέα ενός ηλεκτρικού ως πρώτη επιλογή.
ΑΝΤΕΣΤΡΑΜΜΕΝΗ ΔΙΑΤΑΞΗ
Με μικρότερο μήκος κατά 20-25 εκατοστά και τιμές χαμηλότερες κατά 10.000 ευρώ περίπου, τα τρία μελλοντικά citycar θα βρίσκονται σε εντελώς διαφορετική κατηγορία από το Volkswagen ID.3 και τα αδέρφια του. Θα έχουν όμως και εντελώς διαφορετική ηλεκτρική διάταξη.
Η νέα πλατφόρμα μπορεί να διατηρεί το όνομα της πρώτης –MEB small ονομάζεται– υιοθετεί ωστόσο την ακριβώς αντίθετη διάταξη. Αντί να διαθέτει πρωτεύοντα κινητήρα στον πίσω άξονα, όπως η MEB (με έναν πρόσθετο στον μπροστινό άξονα για τις τετρακίνητες εκδόσεις), ο κινητήρας θα είναι ένας και μοναδικός και πάντα στον μπροστινό άξονα. Ο λόγος; Δεν έχει να κάνει τόσο με την απλότητα στην κατασκευή και τη συμπίεση του κόστους, όπως θα μπορούσαμε να υποθέσουμε με τη λογική “θερμικών” μοντέλων. Περισσότερο σχετίζεται με την ισορροπία των όγκων και τη χωρητικότητα της καμπίνας. Σύμφωνα με το Βόλφσμπουργκ, η τοποθέτηση του κινητήρα μπροστά επιτρέπει καλύτερη εκμετάλλευση εσωτερικών χώρων στη συγκεκριμένη διάσταση αμαξώματος. Aυτός είναι ένας κρίσιμος παράγοντας στην κατηγορία Β. Πόσο μάλλον από τη στιγμή που οι σχεδιαστές θέλουν να τοποθετήσουν ευμεγέθεις μπαταρίες έως 77 kWh, κάτι που δεν είναι εύκολο να γίνει σε πλατφόρμα με μεταξόνιο 2,60 μέτρων. Τα τρία ηλεκτρικά μικρά πρόκειται να εφοδιαστούν με τις ίδιες μπαταρίες που φορούν τα σημερινά μοντέλα MEB. Ξεκινώντας από τη μικρή των 45 kWh που θα εξασφαλίζει αυτονομία 350 χιλιομέτρων και την ενδιάμεση των 58 kWh, η οποία θα χαρίζει αυτονομία πάνω από 400 χιλιόμετρα, τουλάχιστον στον κύκλο πιστοποίησης WLTP.
Και οι κινητήρες; Εκεί ακριβώς θα παιχτούν οι ισορροπίες και οι εσωτερικές ιεραρχήσεις ανάμεσα στις τρεις μάρκες που συμμετέχουν στο πρόγραμμα. Η πιο δυνατή έκδοση του ηλεκτροκινητήρα με τους 226 ίππους, θα είναι όπως φαίνεται αποκλειστικό προνόμιο του Cupra Urban Rebel παραγωγής. Διόλου τυχαία, ο νέος CEO της ισπανικής μάρκας Wayne Griffiths, ξεκαθάρισε ότι το δικό τους μικρό ηλεκτρικό «θα κοστίζει περισσότερο από το Volkswagen».
SKODA
Αναμφισβήτητα είναι το πιο μυστηριώδες παιδί της οικογένειας MEB Small. Το θεωρούμε δεδομένο αν και δεν υπάρχει ακόμη επίσημη πληροφόρηση γύρω από αυτό, μιας και η τσεχική μάρκα δεν έχει παρουσιάσει κάποιο πρωτότυπο που να το προϊδεάζει. Αυτό είναι φυσιολογικό, καθώς σε αντίθεση με τα δύο άλλα μικρά που αναμένονται το 2025, η πρόταση της Skoda θα αργήσει και πολύ πιθανό να παρουσιαστεί μόνο το 2027 με 2028
VOLKSWAGEN
Το μοντέλο του Βόλφσμπουργκ πρέπει να διαφέρει εξωτερικά από τα υπόλοιπα δύο ηλεκτρικά σουπερμίνι του ομίλου. Τουλάχιστον αν κρίνουμε από τη σχεδίαση του concept ID.Life που παρουσιάστηκε τον περασμένο Σεπτέμβριο στο σαλόνι του Μονάχου. Σ’ αυτό μάλιστα βασίζεται το τρισδιάστατο σχέδιο του Quattroruote που βλέπετε εδώ. Όμως, δεν αποκλείεται να προτείνει και διαφορετικές λύσεις.
CUPRA
Το Urban Rebel θα είναι το πιο σπορ μοντέλο από τα τρία και κατά κάποιο τρόπο η ναυαρχίδα της οικογένειας. Η ανάπτυξη της πλατφόρμας MEB Small γίνεται, βλέπετε, στο Μαρτορέλ και όχι στο Βόλφσμπουργκ, γι’ αυτό και η Cupra είχε την τιμή να παρουσιάσει ήδη την πρώιμη έκδοση του μοντέλου και μάλιστα να μας δώσει στοιχεία για τις επιδόσεις του. Με ισχύ 226 ίππων για την κορυφαία έκδοση, το ισπανικό μικρό θα επιταχύνει από 0-100 σε 6,9″ και με την μπαταρία «long range» θα έχει αυτονομία 440 χιλιομέτρων στον κύκλο WLTP