Όλο και περισσότερο ακούμε τελευταία ότι πολλά αυτοκίνητα παθαίνουν σοβαρές ζημιές από νοθευμένα ή κακής ποιότητας καύσιμα. Καύσιμα που μπορούν να κάνουν σοβαρότατες ζημιές τον κινητήρα του αυτοκινήτου και τον κάτοχο του να «τραβάει τα μαλλιά» του καθώς το κόστος για την επισκευή είναι μεγάλο.
Γράφει ο Ανδρέας Ντίνης
Χαρακτηριστικό είναι μάλιστα πως το τελευταίο διάστημα οι έλεγχοι στα βενζινάδικα είναι σαρωτικοί, ενώ δεν είναι λίγες και η περιπτώσεις που οι ελεγκτές σφράγισαν πρατήρια καυσίμων για αυτό το λόγο.
Μηχανικοί αλλά και οδηγοί μίλησαν στο Autotypos.gr αναφέροντας την δικιά τους εμπειρία από ένα νοθευμένο καύσιμο που «μπήκε» στον κινητήρα του αυτοκινήτου τους.
Ο Γιώργος Νικόδημος, οδηγός, είχε μια πρόσφατη εμπειρία από νοθευμένο καύσιμο. Όπως μας λέει έβαλε βενζίνη από γνωστό πρατήριο. Μετά από λίγα χιλιόμετρα το αυτοκίνητο άρχισε να κάνει σαν «κομπρεσέρ» ενώ ταυτόχρονα άνοιξε και η λυχνία του κινητήρα. «Πηγαίνοντας το στον μηχανικό ανακαλύψαμε πως είχα βάλει νοθευμένο καύσιμο. Δεν γινόταν σωστός ψεκασμός στον κινητήρα».
Ο μηχανικός Κώστας Γεωργίου αναφέρει πως «το τελευταίο διάστημα έχουμε συχνά πελάτες που έρχονται στο συνεργείο από νοθευμένη βενζίνη και παραπονιούνται. Σε αρκετές περιπτώσεις το έχουμε προλάβει πριν γίνει μεγάλη ζημιά, σε άλλες δεν τα καταφέραμε».
Το νοθευμένο καύσιμο, μπορεί να επιφέρει βλάβη στον κινητήρα, βλάβη στο σύστημα τροφοδοσίας, στο σύστημα καύσης, στα μπεκ ψεκασμού, στους κυλίνδρους και σε πολλά ακόμα σημεία με το κόστος επιδιόρθωσης σε πολλές περιπτώσεις να αγγίζει και τα 1.000 ευρώ.
Τα νοθευμένα ή κακής ποιότητας καύσιμα έχουν προβλήματα στην καύση τους λόγω των λίγων οκτανίων, των επικίνδυνων χημικών προσμίξεων ή του μεγάλου ποσοστού νερού. Έτσι η καύση τους γίνεται γρήγορα, αφήνει νερό ή κατάλοιπα στον κινητήρα και δεν προσφέρουν την απαραίτητη ενέργεια για την λειτουργία του αυτοκινήτου.
Ολα αυτά βέβαια μπορούν να καταστρέψουν ακόμα και τον καταλύτη του αυτοκινήτου. Αφού καούν, τα παράγωγα τους ουδετεροποιούνται στον καταλύτη. Όταν η ποιότητα τους είναι χαμηλή ο καταλύτης «δηλητηριάζεται», δηλαδή δεν μπορεί να κάνει τις χημικές του διεργασίες και αυτό έχει ως αποτέλεσμα το όχημα να εκπέμπει πολλούς και εξαιρετικά επικίνδυνους ρύπους.
Πώς θα καταλάβω αν το καύσιμο είναι νοθευμένο;
Κατά τη διαδικασία του ανεφοδιασμού, είναι αδύνατον να αντιληφθεί ένας οδηγός ότι το καύσιμο που ρέει από την αντλία στο ντεπόζιτο δεν είναι καλής ποιότητας ή νοθευμένο. Ωστόσο μετά από λίγα χιλιόμετρα, ο κινητήρας, ειδικά στα νέας γενιάς αυτοκίνητα, θα δώσει την πρώτη ένδειξη. Αυτό θα συμβεί είτε μέσω αρρυθμίας στο ρελαντί, είτε με ακανόνιστο ρυθμό των στροφών ακόμη και εν κινήσει.
Επίσης, δεν αποκλείεται να υπάρξει προειδοποίηση από το σύστημα του αυτοκινήτου και συγκεκριμένα στον πίνακα οργάνων με την ενεργοποίηση του ««Check Engine» ή άλλης κίτρινης και κόκκινης ένδειξης.
Αν δεν συμβεί τίποτα από αυτά, μπορείς να το καταλάβεις παρατηρώντας τη βελόνα του καυσίμου. Τα νοθευμένα ή κακής ποιότητας καύσιμα κάνουν πιο γρήγορη καύση, οπότε το ρεζερβουάρ αδειάζει πιο γρήγορα.
Τι πρέπει να κάνετε αν βάλατε νοθευμένη βενζίνη και τι παθαίνει ένα αυτοκίνητο
Η πιο ανέξοδη και εύκολη επιλογή είναι να κάψετε την βενζίνη και να αδειάσει το ρεζερβουάρ και αμέσως μετά να το φουλάρει με βενζίνη 100αρα και ΟΧΙ φυσικά στο ίδιο πρατήριο που βάλατε τη νοθευμένη βενζίνη.
Μια άλλη και ίσως καλύτερη λύση που θα «πονέσει» στη… τσέπη είναι το άδειασμα του ρεζερβουάρ και το καθάρισμά του.
Στην χειρότερη περίπτωση το κακό καύσιμο έχει προκαλέσει ήδη πρόβλημα στην τρόμπα καυσίμου, ή ακόμη και στον ίδιο τον κινητήρα, λόγω κακής καύσης.
Τότε θα διαπιστώσουμε δυσλειτουργία του μοτέρ, όπως ρετάρισμα, κραδασμό και πτώση στην απόδοση. Δεν αποκλείεται μάλιστα το όχημά μας να ακινητοποιηθεί από βλάβη.
Οι αιτίες
Δυο από τις πιο πιθανές αιτίες για να δημιουργηθούν προβλήματα στον κινητήρα από τα καύσιμα είναι:
-Η πρώτη αφορά καθαρά τη νοθεία τους με διαλύτες και έλαια, με αποτέλεσμα την πρόκληση σοβαρών βλαβών στον κινητήρα ενός ΙΧ.
-Η δεύτερη μπορεί να προκύψει από αμέλεια του πρατηριούχου, με τη συσσώρευση βρωμιάς στον πάτο των δεξαμενών ή λόγω εισροής υδάτων στη δεξαμενή. Νοθεία με νερό στη βενζίνη δεν μπορεί να γίνει λόγω του διαφορετικού ειδικού βάρους.