Τολμηρή σχεδίαση, άνετη καμπίνα και οδική συμπεριφορά παραδοσιακού SUV. Το ηλεκτρικό Ariya αναμένεται σύντομα στην Ελλάδα, με 500 χιλιόμετρα αυτονομίας και κίνηση στους εμπρός ή σε όλους τους τροχούς
Του Marco Rocca Απόδοση: Νίκος Μαρινόπουλος
Η κυκλοφορία του Nissan Ariya είχε προγραμματιστεί για το 2021. Ακολούθησε η πανδημία του Covid-19, η οποία οδήγησε στην κρίση των ημιαγωγών, οπότε το ντεμπούτο του Ariya αναβλήθηκε για έναν περίπου χρόνο. Η στιγμή αυτή έφτασε. Το Ariya βρίσκεται ήδη ή αναμένεται τις επόμενες μέρες στις εκθέσεις της Nissan και στην Ελλάδα. Πόσο κοστίζει; Αυτό το ερώτημα δεν μπορούμε να το απαντήσουμε, καθώς η Nissan δεν έχει ακόμα αποκαλύψει την τιμολογιακή πολιτική της. Τα ανταγωνιστικά του μοντέλα, το Skoda Enyaq iV, το VW ID.5 και το Tesla Model Y, κοστίζουν στην Ελλάδα 40-60.000 ευρώ περίπου, οπότε σε αυτό το εύρος τιμών αναμένεται να κοστίζει και το Ariya.
Το Ariya είναι μεγάλο, όμως όχι σε υπερβολικό βαθμό. Έχει μήκος 4,59 μέτρα, δηλαδή 16 εκατοστά περισσότερα από το Qashqai. Θα μπορούσαμε να το κατατάξουμε στην κατηγορία των SUV–coupé, λόγω της έντονης κλίσης της ουράς του. Το νέο μοντέλο της ιαπωνικής εταιρείας, 100% ηλεκτρικό, αντιπροσωπεύει ένα θεμελιώδες βήμα στη διαδικασία εξηλεκτρισμού της γκάμας. Θυμίζουμε ότι η Nissan έχει ανακοινώσει την παρουσίαση 12 νέων ηλεκτρικών μοντέλων στους επόμενους 18 μήνες.
Πολλά από τα σχεδιαστικά στοιχεία του πρωτοτύπου του 2019 έχουν διατηρηθεί στην έκδοση παραγωγής. Το Ariya έχει σφηνοειδές σχήμα, με έντονες γραμμές, μεγάλους τροχούς (έως 20 ίντσες) και γυαλιστερά μαύρα προστατευτικά σε φτερά και προφυλακτήρες. Τα φώτα του είναι τόσο λεπτά που δύσκολα τα ξεχωρίζεις όταν είναι απενεργοποιημένα. Αν και αποφεύγει τις υπερβολές, η σχεδίασή του είναι ξεχωριστή. Παραπέμπει άμεσα σε hi–tech ηλεκτρικό, δίχως όμως να το «φωνάζει». Όσον αφορά στη μπαταρία, θα είναι διαθέσιμο σε δύο εκδόσεις. Με 63 ή 87 kWh, για αυτονομία έως 500 χιλιόμετρα σύμφωνα με τη Nissan. Η έκδοση που οδηγούμε, με τη μικρή μπαταρία, έχει θεωρητική αυτονομία 360 χιλιομέτρων. Η κίνηση μεταδίδεται στους εμπρός ή σε όλους τους τροχούς.
ΡΑΝΤΕΒΟΥ ΣΤΗΝ ΙΣΠΑΝΙΑ
Η γνωριμία με το Ariya λαμβάνει χώρα στην πίστα Jarama στην Ισπανία. Μια ασυνήθιστη τοποθεσία για γνωριμία με ένα ηλεκτρικό SUV. Σαφώς και το ζητούμενο δεν ήταν η επίτευξη του ταχύτερου γύρου. Η πίστα ήταν γεμάτη κορίνες και οδικές πινακίδες, προκειμένου να προσομοιωθούν διαφορετικά σενάρια οδήγησης (από πόλη έως αυτοκινητόδρομο), υπό ελεγχόμενες συνθήκες. Πριν την εκκίνηση, έχω λίγο χρόνο για να εξοικειωθώ με την καμπίνα. Δεν διαθέτει κάτι το εξεζητημένο, η σχεδίαση του ταμπλό είναι απλή, απαλλαγμένη από φυσικούς διακόπτες. Διαθέτει επενδύσεις από ξύλο, στις οποίες είναι ενσωματωμένοι οι ψηφιακοί διακόπτες. Είναι ορατοί μόνο όταν το αυτοκίνητο βρίσκεται σε λειτουργία, λειτουργούν με την αφή και επιβεβαιώνουν τη λήψη της εντολής σου με μια ελαφριά δόνηση. Εμφανισιακά, σε κερδίζουν. Πρακτικοί κατά την οδήγηση όμως, δεν είναι. Η πιο έξυπνη λεπτομέρεια είναι το μεγάλο δοχείο κάτω από το ταμπλό. Όταν δεν χρησιμοποιείται, «εξαφανίζεται», αφήνοντας το δάπεδο επίπεδο. Οι επενδύσεις θυμίζουν αλκαντάρα στην αφή, αλλά είναι μικροΐνες. Τα καθίσματα Zero Gravity (Μηδενική Βαρύτητα) διαθέτουν αφρώδες υλικό διαφορετικής πυκνότητας, προσπαθώντας να καταπολεμήσουν την αίσθηση βύθισης του καθίσματος που παρατηρείται μετά από πολύωρη οδήγηση. Στην άνεση των επιβατών του Ariya συμβάλλει και η αθόρυβη λειτουργία του. Θεωρείται δεδομένη σε ένα ηλεκτρικό, μόνο που αρκετές φορές γίνεται αισθητός ο θόρυβος του αέρα ή ο θόρυβος κύλισης. Οι Ιάπωνες τεχνικοί τα έχουν καταφέρει περίφημα, ακόμα και σε ταχύτητες που πλησιάζουν τη μέγιστη (160 χλμ./ώρα).
ΕΝΑ ΠΡΩΤΟΤΥΠΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
Στον δρόμο, το Ariya σου μεταδίδει μια αίσθηση εμπιστοσύνης, ακόμα και όταν ανεβάζεις το ρυθμό. Κάτι που επιτυγχάνεται χάρη στο μη συνηθισμένο στήσιμο της ανάρτησης, που έχει ως αποτέλεσμα ένα ιδιαίτερα ακριβές και επικοινωνιακό σύστημα διεύθυνσης. Λεπτομέρειες που δεν συνηθίζονται σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα, πόσο μάλλον σε ηλεκτρικά SUV.
Το Ariya που οδηγήσαμε ήταν προσθιοκίνητο, καθώς το τετρακίνητο δεν είναι ακόμα διαθέσιμο. Οι Ιάπωνες τεχνικοί έχουν εξελίξει ένα σύστημα τετρακίνησης με την ονομασία e-4orce, χρησιμοποιώντας ένα ειδικά διαμορφωμένο Leaf. Εξέλιξαν το σύστημα για τον προφανή λόγο της αυξημένης ασφάλειας, αλλά και για τον περιορισμό της ταλάντωσης γύρω από τον εγκάρσιο άξονα. Σε χαμηλές ταχύτητες, για παράδειγμα, το αναγεννητικό φρενάρισμα (που συνήθως λειτουργεί μόνο στον εμπρός άξονα) εφαρμόζεται και στον πίσω άξονα. Αυτό γίνεται προκειμένου να περιοριστεί η ελαφριά αίσθηση της κίνησης προς τα εμπρός των επιβατών, κάτι που βελτιώνει και την άνεσή τους. Η οποία βελτιώνεται ακόμα περισσότερο, όταν ο οδηγός επιλέξει τη λειτουργία οδήγησης e–Pedal, η οποία εντείνει την αναγεννητική πέδηση. Τις εντυπώσεις μας για τη λειτουργία του συστήματος θα σας μεταφέρουμε σε επόμενο τεύχος, όταν θα δοκιμάσουμε την τετρακίνητη έκδοση του Ariya στην πίστα του Βαϊράνο.