Με τη συνδρομή της AMG, η έβδομη γενιά της ανοιχτής ναυαρχίδας από τη Στουτγκάρδη, επαναφέρει τη μηχανολογία στο προσκήνιο απέναντι στα ηλεκτρονικά συστήματα. Την οδηγούμε στην Καλιφόρνια στην κορυφαία από τις τρεις εκδόσεις της.
Tου Gian Luca Pellegrini, Aπόδοση: Άκης Τεμπερίδης, Lexartis
Με δεδομένα τα νέα κανάλια επικοινωνίας, θα μπορούσαμε να πούμε ότι οι κλασικές παρουσιάσεις νέων μοντέλων συνιστούν αναχρονισμό στη σημερινή εποχή. Ωστόσο, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων παραμένουν πιστοί σ’ αυτές. Προσκαλούν, όπως έκαναν πάντα, τους εξειδικευμένους δημοσιογράφους, ακόμη και σε υπερατλαντικές αποστολές για δύο-τρεις μέρες, στις οποίες συνδυάζουν το ευ ζην με μερικές ώρες εργασίας. Ξεκινούν με πολύωρες πτήσεις με το αναπόφευκτο jet lag (σε business class ορισμένες φορές), διαμονή σε πεντάστερα ξενοδοχεία και δοκιμή γκουρμέ γεύσεων σε επιλεγμένα εστιατόρια Michelin. Κάπου εκεί, οι προσκεκλημένοι συντάκτες έχουν τελικά την ευκαιρία να οδηγήσουν για μερικές δεκάδες χιλιόμετρα το αυτοκίνητο σε φωτογενείς διαδρομές. Ενώ αργότερα, κατά τη διάρκεια του δείπνου θα ανταλλάξουν απόψεις με τους ιθύνοντες (μάνατζερ, σχεδιαστές και τεχνικούς) της εταιρείας. Η εξωτικότητα των προορισμών και τα πανάκριβα δωμάτια δεν αποσκοπούν, όπως πιστεύουν πολλοί κακόπιστοι, στην «εξαγορά» της γνώμης ενός συντάκτη, όσο στην εξασφάλιση των καλύτερων δυνατών συνθηκών για να κάνει τη δουλειά του.
Στην περίπτωση της SL του 2022, οι Γερμανοί οικοδεσπότες επέλεξαν έναν προορισμό με ιδιαίτερο συμβολισμό για ένα εμβληματικό μοντέλο της μάρκας τους. Το τμήμα δημόσιων σχέσεων της Στουτγκάρδης σχεδίασε μια αποστολή στην Καλιφόρνια, μεταξύ Νιούπορτ Μπιτς και Παλμ Σπρινγκς. Μια περιοχή που στο συλλογικό υποσυνείδητο ταιριάζει γάντι με ανοιχτά αυτοκίνητα κύρους όπως η SL. Ηλιοφάνεια, κοκοφοίνικες και αύρα από Χόλιγουντ, αρκούν για να ονειρευτείς ευάερες διαδρομές στον Ειρηνικό. Χώρια που για έναν κατασκευαστή σαν τη Mercedes, η συγκεκριμένη πολιτεία των ΗΠΑ είναι και η πιο προσοδοφόρα αγορά για τέτοιες κατασκευές. Ας μη χαλάσουμε όμως το αφήγημα μίας κίτρινης SL στους ονειρικούς δρόμους της Καλιφόρνια. Από τη μια, το περιβάλλον της γνωριμίας είναι συμβατό με την αντίληψη που έχουμε για το συγκεκριμένο αυτοκίνητο και με τις αξίες που εκφράζει εδώ και δεκαετίες. Από την άλλη, όμως, να σας προϊδεάσω ότι, ως φιλοσοφία και ως κατασκευή, η νέα SL παρεκκλίνει από τον μπουρζουά –επιτρέψτε μου την έκφραση– χαρακτήρα των προκατόχων της.
SPORT UND LEICHT
Η SL γεννήθηκε πριν από 70 χρόνια παρακαλώ, ως αγωνιστικό – σας θυμίζει κάτι η W194; Γρήγορα εξελίχθηκε σε αυτοκίνητο παραγωγής με εκείνες τις απαράμιλλες πόρτες που άνοιγαν σαν φτερά γλάρου και με τα χρόνια άρχισε να αποστασιοποιείται από τη βασική έννοια του αρκτικόλεξου SL. Το τελευταίο σημαίνει απλά «Sport und Leicht» στα γερμανικά, δηλαδή «σπορ και ελαφριά». Οι SL έγιναν όλο και περισσότερο cruiser πολυτελείας, ιδανικές για ήρεμες, ευάερες βόλτες, παρά για σπορ οδήγηση. Παρότι πρόδωσαν την αρχική φιλοσοφία του μοντέλου, η εμπορική τους επιτυχία ήταν πάντα εξασφαλισμένη. Από την εκπληκτική «Παγόδα» της δεκαετίας του '60, στην R107 του '70 και του '80 (του αυτοκινήτου που οδηγούσε ο Richard Gere στο American Gigolo). Αλλά και μέχρι την υποτιμημένη R129 της δεκαετίας του '90 –ένα πραγματικό αριστούργημα του Ιταλού Bruno Sacco– η κάθε γενιά SL εξέφραζε το πνεύμα της εποχής της με τον πιο πειστικό τρόπο. Λιγότερο οι δύο τελευταίες γενιές, θα τολμούσα να πω. Γι' αυτό και στην ανάπτυξη της νέας SL, η Mercedes αισθάνθηκε την ανάγκη να την επανατοποθετήσει ως μοντέλο, σε μία εποχή που οι ναυαρχίδες της γίνονται ηλεκτρικές. Έτσι, το πρόγραμμα R232 είχε σαν στόχο την ολική επαναφορά στο αρχικό πνεύμα της SL, δεδομένου ότι οι δύο προηγούμενες γενιές έμοιαζαν να περνούν κάπως στο περιθώριο της γκάμας. Για να πετύχει τον συγκεκριμένο στόχο, ο επικεφαλής της Mercedes-Benz Ola Källenius, ανέθεσε την εξέλιξη της νέας SL στους ανθρώπους της AMG, οι οποίοι είναι ικανοί για ένα τουλάχιστον πράγμα. Nα χαρίζουν έντονο χαρακτήρα στα γερμανικά αυτοκίνητα και να τα αγριεύουν εκεί που χρειάζεται.
ΤΟ ΑΓΓΙΓΜΑ ΤΗΣ AMG
Το πρότζεκτ της νέας SL ξεκίνησε λοιπόν με στόχο τη βελτίωση των επιδόσεων. Το αυτοκίνητο βασίζεται σε νέο πλαίσιο, παραπλήσιο με εκείνο της τεστοστερονικής –επιτρέψτε μου την έκφραση– AMG GT. Λέγεται MSA και συνδυάζει τετρακίνηση (για πρώτη φορά στην ιστορία της SL) με σύστημα τετραδιεύθυνσης. Όλα αυτά σε ένα αμάξωμα 2+2 με υφασμάτινη οροφή, η οποία έχει επανέλθει στη μόδα, λόγω της ρετρό αύρας που χαρίζει στο αυτοκίνητο. Η οροφή χρειάζεται 15 δευτερόλεπτα για να ανοίξει, ακόμη και εν κινήσει. Όσο για τους χώρους, στα πίσω καθίσματα δε χωρούν κανονικοί άνθρωποι, αλλά το ίδιο ίσχυε ανέκαθεν και στην 911 και δεν παραπονέθηκε ποτέ κανένας, σωστά;
Από πλευράς αισθητικής, το αυτοκίνητο έχει υιοθετήσει κάποια ιδιαίτερα στοιχεία, όπως η μεγάλη μάσκα με 14 λεπίδες σε στιλ Panamericana και είναι εντυπωσιακό στο σύνολό του. Το μεταξόνιο έχει μεγαλώσει κατά 27 εκατοστά σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο, ώστε να χωρέσουν τα δύο πίσω καθίσματα. Όμως χάρη στις ιδιαίτερες αναλογίες του αμαξώματος, οι Γερμανοί καταφέρνουν να το κρύψουν. Ο κινητήρας της SL που δοκίμασα είναι ο 4λιτρος V8 με δύο turbo, ο οποίος στην έκδοση 4Matic+ αποδίδει 585 ίππους και ροπή 800 Nm. Αυτή είναι η κορυφαία έκδοση στην ελληνική αγορά. Διαθέσιμες είναι επίσης οι εκδόσεις 55 (476 ίπποι) και 43 (1.991 κ.εκ. - 381 ίπποι). Κάτι ψιθυρίζεται για μία full ηλεκτρική SL, αλλά κανένας δεν μας το έχει επιβεβαιώσει μέχρι τώρα από τη Στουτγkάρδη.
ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ ΠΡΟΣ ΤΟ ΠΑΛΜ ΣΠΡΙΝΓΚΣ
Αρκούν μερικά μόνο χιλιόμετρα στα βουνά που χωρίζουν την ακτή της Καλιφόρνια από τους κοκοφοίνικες της ερήμου, για να καταλάβεις ότι αυτή η SL επιφυλάσσει συγκινήσεις που δεν πρόσφεραν οι τελευταίες SL. Αυτό οφείλεται στην τεχνολογία που έχει υιοθετήσει. Ο V8 έχει εφοδιαστεί με μια σειρά από λειτουργίες και εξαρτήματα, όπως η ενεργή ψύξη του κορμού, νέο κάρτερ και ενεργές βάσεις για καλύτερη απόσβεση κραδασμών. Επιπλέον, με ένα νέο σύστημα ψύξης που λειτουργεί σε τρία στάδια, για να διαχειρίζεται καλύτερα τη θερμοκρασία κινητήρα, turbo, intercooler και μετάδοσης.
Το αυτόματο κιβώτιο MCT εννέα σχέσεων δε διαθέτει πλέον μετατροπέα ροπής, αλλά έναν υγρό συμπλέκτη, ο οποίος είναι ελαφρύτερος και έχει μικρότερη αδρανειακή ροπή. Το σασί αποτελείται από αλουμίνιο, ατσάλι, μαγνήσιο και ανθρακονήματα για καλύτερη στρεπτική ακαμψία σε συνδυασμό με χαμηλότερο βάρος. Το πλαίσιο ζυγίζει μόλις 270 κιλά. Η κορνίζα του παρμπρίζ είναι κατασκευασμένη από σωληνωτό ατσάλι υψηλής αντοχής σχηματισμένο εν θερμώ για μέγιστη προστασία σε περίπτωση ανατροπής. Σε κρίσιμα σημεία της κατασκευής υπάρχουν χυτά εξαρτήματα. Σύμφωνα με τη Mercedes, η στρεπτική ακαμψία της νέας SL είναι 50% μεγαλύτερη από της AMG GT. Για τη βελτίωση του αεροδυναμικού συντελεστή, της ευστάθειας σε υψηλές ταχύτητες και της ψύξης των μηχανικών μερών, επιστρατεύτηκαν και τεχνικοί από την ομάδα της Formula 1. Στον μπροστινό προφυλακτήρα έχει προστεθεί μία πτέρυγα και ένας διαχωριστής (splitter) για περιορισμό της άνωσης. Οι αεραγωγοί των φρένων έχουν βελτιστοποιηθεί, ενώ το διαιρούμενο ενεργό φλαπ, είναι ηλεκτρονικά ελεγχόμενο ώστε να διοχετεύει με τον βέλτιστο τρόπο δροσερό αέρα στο διαμέρισμα του κινητήρα. Στο πίσω μέρος βρίσκεται ένα ενεργό spoiler που ρυθμίζεται αυτόματα σε πέντε διαφορετικές θέσεις. Στον κατάλογο προαιρετικού εξοπλισμού υπάρχει και ένα αεροδυναμικό πακέτο που βελτιώνει περαιτέρω την απόδοση. Όλα τα παραπάνω συνεπάγονται μια ιδιαίτερα αθλητική συμπεριφορά, χωρίς να φτάνει στα επίπεδα της ακόμη πιο εξωστρεφούς GT.
Η δυναμική συμπεριφορά αυτής της SL, όπως και κάθε αυτοκινήτου για να είμαστε ειλικρινείς, ορίζεται από τον τρόπο με τον οποίο «περνούν τα άλογα στον δρόμο». Στην προκειμένη περίπτωση δεν έχουμε ένα αυτοκίνητο φτιαγμένο για να παίζεις με τις μεταφορές φορτίων, παρότι το τιμόνι είναι ιδιαίτερα γρήγορο, καθώς το βάρος και η πολική αδράνεια του πλαισίου δε συνάδουν με τέτοιες τεχνικές στον δρόμο. Όμως κινητήρας, κιβώτιο, φρένα και σύστημα διεύθυνσης συνεργάζονται άψογα μεταξύ τους. Προσθέστε σ' αυτό μία μελετημένη ανάρτηση, με διπλά ψαλίδια μπροστά και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω με πέντε βραχίονες. Ακόμα, ένα προηγμένο σύστημα τετραδιεύθυνσης που στρίβει τους πίσω τροχούς σε γωνίες μέχρι 2,5 μοίρες, βελτιώνοντας την ευελιξία στις χαμηλές ταχύτητες και χαρίζοντας ακρίβεια στη χάραξη της τροχιάς στις υψηλές. Συνδυάστε αυτά τα δύο με χαμηλωμένο κέντρο βάρους λόγω έλλειψης οροφής και το αποτέλεσμα είναι μία SL με πιο GT χαρακτήρα και από την ίδια την GT. Ένα αυτοκίνητο ιδανικό για εκατοντάδες απολαυστικά χιλιόμετρα με απόλυτη άνεση και με μία εμφάνιση που αντιμετωπίζεται με δέος από το κοινό, ακόμη και στην rich and famous Καλιφόρνια.
Η συμπεριφορά του αυτοκινήτου μεταμορφώνεται μάλιστα, χάρη στα έξι προγράμματα οδήγησης. Στην έκδοση 63 υπάρχει και το πρόγραμμα Race, το οποίο είναι προαιρετικό στην 55. Η ανοιχτή αυτή Γερμανίδα διαθέτει και το σύστημα AMG Dynamics με λειτουργία ελέγχου πλαγιολίσθησης και ένα μενού προγραμμάτων (Basic, Advanced, Pro και Master). Περιττό να τονίσω ότι δε θεώρησα απαραίτητο να εμβαθύνω στη ρύθμιση των δύο αυτών συστημάτων. Στις πιο ακραίες ρυθμίσεις, το μεγαλύτερο μέρος της ροπής μεταδίδεται στον πίσω άξονα, δίνοντας τη δυνατότητα στον οδηγό να παίζει κατά βούληση με την υπερστροφή ισχύος και μάλιστα σε εντυπωσιακές γωνίες. Όσο για τις επιδόσεις της 63 4Matic+, είναι απλά συγκλονιστικές: 315 χλμ./ώρα μέγιστη ταχύτητα (211 χλμ./ώρα πάνω από τα όρια της Καλιφόρνια...) και 0-100 σε 3,6 δευτερόλεπτα. Μην αναρωτιέστε αν τις επαλήθευσα στον δρόμο, το μόνο που δεν ήθελα ήταν να συλληφθώ και να καταλήξω να σπάω πέτρες στη Νεβάδα...
ΩΡΑ ΓΙΑ TABLET
Οδηγώντας ήρεμα έχεις την ευκαιρία να βιώσεις και άλλα πράγματα πέρα από τη δυναμική συμπεριφορά. Οι νοσταλγοί του παρελθόντος θα μειδιάσουν στη θέα του τεράστιου tablet που έχει τοποθετήσει η Mercedes στο κέντρο του ταμπλό. Η κλίση του ρυθμίζεται και από εκεί μπορείς να διαχειριστείς το μισό αυτοκίνητο, ακόμη και το άνοιγμα-κλείσιμο της οροφής. Προσωπικά δεν με ενοχλεί καθόλου, πόσο μάλλον από τη στιγμή που λειτουργεί καλύτερα από την οθόνη της Tesla, την οποία πολλοί θεωρούν σημείο αναφοράς. Όμως είμαι κάπως επιφυλακτικός απέναντι στην 100% ψηφιακή οθόνη των οργάνων, η οποία είναι πολύ PlayStation για τα γούστα μου. Στις Ferrari, για παράδειγμα, ταιριάζει, όμως σε μία SL θα προτιμούσα κάτι πιο αναλογικό. Θα ήταν και πιο συνεπές στις επιδιώξεις της Mercedes να φτιάξει μία SL με βάση τις παλιές καλές αξίες της.
Επίσης, έχουν γίνει κάποιες υπερβολές στο πιλοτήριο που δεν μπορώ να μεταβολίσω. Στο τιμόνι υπάρχουν τέσσερις μικρές κονσόλες με διακόπτες, συν οι μεγάλοι διακόπτες χαμηλά για τις ρυθμίσεις της δυναμικής συμπεριφοράς. Καταλαβαίνω ότι η SL συγκεντρώνει όλη την τεχνολογία της Mercedes και ότι πρέπει από κάπου να χειρίζεσαι τις αμέτρητες λειτουργίες της, όμως εδώ μιλάμε για υπερβολές. Να κλείσουμε με την τιμή αγοράς; Η κορυφαία έκδοση 63, κοστίζει στην Ελλάδα 275.500 ευρώ, ενώ η έκδοση 55 κοστίζει 239.500 ευρώ. Υπάρχει βέβαια και η "βασική" έκδοση 43, με κόστος μόλις 167.456 ευρώ. Συν τα έξτρα φυσικά.