Το τελευταίο μοντέλο στην ιστορία της Lotus με θερμικό κινητήρα κουβαλά στους ώμους του τη βαριά κληρονομιά τριών μοντέλων που έγραψαν ιστορία. Είναι βελτιωμένο σε χρηστικότητα, αλλά η ψυχή του παραμένει πιστή στην κλασική συνταγή
Tου Andrea Rapelli, Aπόδοση: Νίκος Μαρινόπουλος
Ένας άνεμος επανάστασης πνέει στο Χέθελ. Ένας άνεμος που φέρνει τον εξηλεκτρισμό και -πιπέρι στη γλώσσα- την Eletre, το πρώτο SUV της Lotus. Σωστά καταλάβατε, οι λάτρεις της Lotus είναι διχασμένοι. Σαφώς και δεν διαρρηγνύουν τα ιμάτιά τους για την (θεόβαρη για τα δεδομένα της εταιρείας) Evija, το ηλεκτρικό supercar των 2.000 ίππων που θα παραχθεί σε μόλις 130 μονάδες. Ίσως γι’ αυτό η Geely, στην οποία ανήκει η Lotus, αποφάσισε να δώσει μια τελευταία ευκαιρία σε όσους επιθυμούν μια Lotus με θερμικό κινητήρα. Ένα νέο μοντέλο που καλείται ν’ αντικαταστήσει όχι ένα, αλλά τρία μοντέλα. Τις θρυλικές Elise, Exige και Evora.
ΤΟ ΒΑΡΟΣ ΤΩΝ ΧΡΩΜΟΣΩΜΑΤΩΝ
Τρία μοντέλα πιστά στη φιλοσοφία του Colin Chapman “simplify and add lightness”. Δηλαδή βασισμένα σε απλές λύσεις και έμφαση (ακραία για ορισμένους) στον περιορισμό του βάρους. Δίχως υδραυλικό τιμόνι, με τον κλιματισμό, τις μοκέτες και το ηχοσύστημα στον προαιρετικό εξοπλισμό. Η Emira δεν είναι τόσο ακραία. Θα είναι διαθέσιμη με δίλιτρο τετρακύλινδρο κινητήρα της AMG (360 ίπποι) ή V6 3,5 λίτρων της Toyota (405 ίπποι). Απευθύνεται σε όσους μπορεί να γλυκοκοίταζαν μία Alpine A110 S ή μια Porsche 718 Cayman GTS 4.0 (400 ίπποι). H Emira που οδηγήσαμε έχει περισσότερα κοινά σημεία με την 718 Cayman. Αναμενόμενη τιμή στην Ελλάδα πάνω από 120.000 ευρώ (από 123.000 ευρώ ξεκινάει η 718 Cayman GTS 4.0), απευθύνονται σε οδηγούς που έχουν ως προτεραιότητα την οδηγική απόλαυση, αλλά θέλουν να ταξιδεύουν και με κάποια άνεση.
Ξεκινάμε λοιπόν από το πιλοτήριο, το οποίο μοιάζει να είναι περισσότερο εμπνευσμένο από εκείνο της Esprit, παρά από το αντίστοιχο της Evora. Σε αυτό δεσπόζουν δύο οθόνες. Μία με διαγώνιο 12,3 ιντσών για τον πίνακα οργάνων και μία οθόνη αφής 10 ιντσών στο κέντρο, με δυνατότητα σύνδεσης κινητών Android και Apple. Μην ανησυχείτε, οι σχεδιαστές φρόντισαν να υπάρχουν αρκετά φυσικά κουμπιά (τα περισσότερα προερχόμενα από Volvo) για τις βασικές λειτουργίες. Όπως για παράδειγμα τις ρυθμίσεις του αυτόματου κλιματισμού και τα προγράμματα οδήγησης. Κάτι επίσης πρωτόγνωρο (για Lotus) είναι τα ντουλαπάκια (πάνω και κάτω από το κεντρικό τούνελ) και οι θήκες στις πόρτες. Με λίγα λόγια, σε αντίθεση με το παρελθόν, είναι δύσκολο να μην βρεις μια θέση για το κινητό, το πορτοφόλι και τα κλειδιά σου. Ένα ακόμα στοιχείο αποδεικνύει την προσοχή που δόθηκε στη βελτίωση της καθημερινής συμβίωσης είναι οι αποθηκευτικοί χώροι. Ξεκινάμε από τα 151 λίτρα πίσω από τον κινητήρα, ο οποίος θα ζεστάνει αρκετά ότι τοποθετήσετε. Σε αυτά, προστίθενται τα 208 λίτρα στο χώρο πίσω από τα καθίσματα, οπότε το σύνολο ανεβαίνει στα 359 λίτρα (σύμφωνα με την εταιρεία).
Ας είμαστε όμως ειλικρινείς. Οι αποθηκευτικοί χώροι δεν είναι το κριτήριο επιλογής (ή μη) μιας Lotus. Τα συναισθήματα που γεννά είναι το κυριότερο κριτήριο και η συγκεκριμένη Emira, πέρα από τα πιστόνια του κινητήρα της, διαθέτει ένα ακόμα πλεονέκτημα. Το χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων που δυστυχώς δεν είναι διαθέσιμο στην έκδοση με το δίλιτρο κινητήρα. Για ένα σπορ αυτοκίνητο, το χειροκίνητο κιβώτιο δεν είναι μια λεπτομέρεια. Είναι κυρίαρχο στοιχείο που συμβάλλει στην απόλαυση της οδήγησης. Θα πρέπει ωστόσο να σας ενημερώσουμε ότι η Emira V6 είναι διαθέσιμη και με αυτόματο κιβώτιο με μετατροπέα ροπής της Aisin. Οι αλλαγές του αυτόματου κιβωτίου δεν είναι ιδιαίτερα γρήγορες και τα paddles για την αλλαγή των σχέσεων έχουν περιορισμένη διαδρομή, οπότε δεν είσαι πάντοτε σίγουρος εάν έχουν δεχθεί την εντολή. Ένας επιπλέον λόγος για να επιλέξει κανείς το χειροκίνητο κιβώτιο.
Όχι ότι το χειροκίνητο κιβώτιο είναι τέλειο, αλλά τουλάχιστον έχει βελτιωθεί σημαντικά σε σύγκριση με την αίσθηση που είχαν οι Lotus των περασμένων ετών. Η οδηγική εμπειρία είναι η αναμενόμενη, χάρη και στην αίσθηση του υδραυλικά υποβοηθούμενου συστήματος διεύθυνσης. Είναι αυτό ακριβώς που θα περιμέναμε από μια Lotus της νέας εποχής, αν και δεν συγκρίνεται σε αμεσότητα και αίσθηση με μια Elise ή με μια Exige. Η εμπρός με την πίσω ανάρτηση μοιάζουν να επικοινωνούν, με σκοπό να παρέχουν όσο το δυνατόν καλύτερη πληροφόρηση στον οδηγό.
Οι ρυθμίσεις της ανάρτησης, ακόμα και με το προαιρετικό σπορ πλαίσιο με αμορτισέρ Bilstein και ελαστικά Michelin Pilot Sport Cup 2, δεν συγκρίνονται καν με τις αντίστοιχες (πολύ άκαμπτες) των προγόνων της. Παρόλ’ αυτά, η Emira σου δίνει μια απόλυτα σαφή εικόνα για τα τεκταινόμενα. Ακόμα και όταν ο ρυθμός αυξάνεται, όπως συμβαίνει κατά τη διάρκεια της οδήγησης σε μια πίστα.
Όλα αυτά είναι ακόμα πιο χρήσιμα στο δρόμο, όπου οι αναρτήσεις καλούνται να τα βγάλουν πέρα και με τις ανωμαλίες του οδοστρώματος. Η δύσκολη αυτή εξίσωση δείχνει να έχει επιλυθεί με επιτυχία, δίχως να έχει “θυσιαστεί” η ακρίβεια στην οδήγηση. Η Emira απαιτεί δέσμευση, δίχως όμως να γίνεται δύστροπη. Σε αυτό συμβάλλει και ο V6. Ανεβάζει με ζωντάνια έως τα “κόκκινα” και δίνει την εντύπωση ότι επιτυγχάνει με ευκολία τις επιδόσεις που ανακοινώνει η βρετανική εταιρεία. Παράλληλα, είναι ελαστικός, δέχεται αδιαμαρτύρητα τις καθημερινές μετακινήσεις και η απόδοσή του είναι γραμμική.
Η ηχητική υπόκρουση δεν είναι ιδιαίτερα σαγηνευτική όμως. Το χαρακτηριστικό σφύριγμα του ογκομετρικού συμπιεστή γίνεται αισθητό, αλλά οι δύο απολήξεις της εξάτμισης δεν δείχνουν πρόθυμες να “μοιραστούν” τη μελωδία τους. Αναμένουμε τις πιο ειδικές εκδόσεις που θα είναι διαθέσιμες στο μέλλον. Εώς τότε, μένουμε με την ευχάριστη ανάμνηση αυτής της Emira. Κάθε φορα που βυθίζεις το πόδι σου στο γκάζι, σου θυμίζει ότι πρόκειται για μια Lotus.