H σειρά X1 σηματοδοτεί την παρουσία της BMW στην μικρομεσαία κατηγορία των μοντέλων SUV η οποία εδραιώθηκε το 2009 με την πρώτη γενιά του μοντέλου και φθάνει μέχρι τις μέρες μας με την νέα 3η γενιά του μοντέλου.
Του Φώτη Ραΐση – Φωτογραφίες: Ναυσικά Βασιλειάδου
Η πλατφόρμα βάσης είναι η FAAR (εξέλιξη της UKL) που χρησιμοποιεί επίσης η BMW στη σειρά 2 Active Tourer, στη X2 και στο MINI Countryman. Μια πλατφόρμα όπου η μετάδοση της κίνησης αφορά τους μπροστινούς τροχούς – σε σχέση με τα μοντέλα πρώτης γενιάς που ήταν πισωκίνητα.
Βεβαίως η γκάμα της νέας X1 περιλαμβάνει και τετρακίνητες εκδόσεις με την ονομασία xDrive πέραν εκείνων με την κίνηση στους μπροστινούς τροχούς, που φέρουν την ονομασία sDrive. Επιπροσθέτως υπάρχουν διαθέσιμες δύο εκδόσεις plug-in hybrid ενώ αναμένεται και μία αμιγώς ηλεκτρική έκδοση με την ονομασία iX1.
Η πρώτη εντύπωση από την νέα X1 είναι πως έχει μεγαλώσει σε διαστάσεις. Μία συνθήκη που είχαμε αναγνωρίσει και στην 3η γενιά της X3 όταν παρουσιάστηκε το 2017. Το εμπρός τμήμα του αμαξώματος δείχνει πλέον πιο δυναμικό έχοντας τα χαρακτηριστικά «διπλά νεφρά» στη μάσκα και τα ανασχεδιασμένα φωτιστικά σώματα με λεπτότερο μοτίβο. Οι θύρες έχουν πλέον καινούργιες χειρολαβές ενσωματωμένες στο αμάξωμα. Γενικώς η αεροδυναμική του μοντέλου είναι βελτιωμένη παρουσιάζοντας μια τιμή της τάξης του 0,26 Cd (συντελεστής οπισθέλκουσας) που θεωρείται κορυφαία για την κατηγορία. Εξίσου εντυπωσιακό είναι και το πίσω μέρος.
Η διεύρυνση των εξωτερικών διαστάσεων αλλά και αυτή του μεταξονίου μεταφράζεται και σε αυξημένους χώρους στην καμπίνα τόσο για τα πόδια όσο και στο ύψος των πίσω επιβατών. Αντιστοίχως, το πορτμπαγκάζ έχει αυξηθεί κατά 35 λίτρα σε σύγκριση με το προηγούμενο μοντέλο φθάνοντας τα 540 λίτρα (500 λίτρα για την έκδοση xDrive της δοκιμής μας) που μπορεί να μην είναι η κορυφαία χωρητικότητα στην κατηγορία όμως βρίσκεται άνω του μέσου όρου.
Το εσωτερικό έχει διαφοροποιηθεί αισθητά από το προηγούμενο μοντέλο και είναι πανομοιότυπο με εκείνο της νέας σειράς 2 Active Tourer. Στο ταμπλό υπάρχουν δύο οθόνες που ενώνονται κάτω από το ίδιο κυρτό γυαλί. O βασικός πίνακας οργάνων είναι 10,25 ιντσών και η κεντρική οθόνη του συστήματος πολυμέσων είναι 10,7 ιντσών. Το δε λειτουργικό σύστημα BMW ID8, είναι το πιο σύγχρονο που κυκλοφορεί αυτή τη στιγμή στη γκάμα της BMW. Yποστηρίζει ασύρματες ενημερώσεις, περιλαμβάνει σύστημα πλοήγησης και διαθέτει λειτουργία αναγνώρισης φωνητικών εντολών. Είναι επίσης πλήρως συμβατό με τα λειτουργικά Android Auto και Apple CarPlay.
Χαρακτηριστική πινελιά στην εικόνα του εσωτερικού είναι η αιωρούμενη κεντρική κονσόλα που αφήνει από κάτω την έναν ευμεγέθη χώρο εναπόθεσης μικροαντικειμένων. Λόγω της διάταξης πάντως ο αποθηκευτικός χώρος που βρίσκεται κάτω από το κεντρικό υποβραχιόνιο είναι ρηχός. Αυτό που επίσης λείπει από τη νέα X1 είναι το περιστροφικό χειριστήριο του iDrive που είχαμε συνηθίσει στα προηγούμενα μοντέλα της εταιρείας και ήταν αρκετά χρηστικό. Αντί αυτού η πρόσβαση στις λειτουργίες του αυτοκινήτου επιτυγχάνονται πλέον μέσω αφής ή φωνητικών εντολών. Τέλος, εκλείπει και το κλασικό μικρό «μπαστούνι» του επιλογέα ταχυτήτων που έχει αντικατασταθεί από έναν μικρό μοχλό πάνω στην αιωρούμενη κεντρική κονσόλα.
Η BMW προσφέρει στη νέα X1 πίσω διαιρούμενα καθίσματα σε τρία μέρη (40:20:40) και στον προαιρετικό εξοπλισμό, πλάτες καθισμάτων με ρύθμιση κλίσης και έδρανα που σύρονται κατά τον διαμήκη άξονα κατά 13 εκατοστά – όταν οι ανάγκες φόρτωσης στο χώρο αποσκευών είναι αυξημένες.
Στον τεχνολογικό τομέα ο μεγαλύτερος νεωτερισμός αφορά την διάθεση αυτόματου κιβωτίου Steptronic 7 σχέσεων διπλού συμπλέκτη αλλά και η ύπαρξη ήπιας υβριδικής τεχνολογίας 48V με E-Boost που συμβάλλει στην βελτίωση των επιδόσεων του κινητήρα (επιτάχυνση και μείωση ρύπων). Στην περίπτωση του μοντέλου της δοκιμής μας (έκδοση 23d), ο κινητήρας ήταν 4κύλινδρος δίλιτρος diesel με διπλό υπερσυμπιεστή (TwinPower Turbo) και ισχύ 197 ίππων.
Το υβριδικό σύστημα συμβάλλει με επιπλέον 19 ίππους και έτσι η συνδυαστική απόδοση φθάνει στους 211 ίππους. Γενικώς, ο θερμικός πετρελαιοκινητήρας εφοδιάζεται με τεχνολογία άμεσου ψεκασμού common rail και εισαγωγή μεταβλητής γεωμετρίας και είναι από τους πιο εξελιγμένους κινητήρες diesel που κυκλοφορούν στην αγορά. Λόγω της ύπαρξης υβριδικού συστήματος υπάρχει και τεχνολογία ανάκτησης ενέργειας κατά την πέδηση.
Η απόδοση του κινητήρα προκύπτει υπέρ του δέοντος ικανοποιητική στις χαμηλές και μεσαίες στροφές με τα 400 Nm ροπής – παρέχονται στο εύρος μεταξύ 1.500 και 2.750 σ.α.λ. – να ευνοούν τις επιταχύνσεις εν κινήσει. Παρά το υψηλό απόβαρο του αυτοκινήτου (κοντά στα 1.700 κιλά), οι επιδόσεις είναι αρκετά καλές με την επιτάχυνση 0-100 να πραγματοποιείται σε 7,8 ‘’ και η τελική να φθάνει στα 225 χλμ./ώρα. Επιπροσθέτως και στον τομέα της οικονομίας τα στοιχεία είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά μολονότι η τιμή του πετρελαίου κίνησης έχει ουσιαστικά εξισωθεί με εκείνη της βενζίνης. Η μέση κατανάλωση που καταγράψαμε στο οικονομικό πρόγραμμα οδήγησης ήταν της τάξεως των 6,2 λίτρων/100 χλμ.
Στο δρόμο η νέα X1 επιβεβαιώνει πως η BMW ξέρει να σχεδιάζει καλά πλαίσια. Γενικώς το μεγαλύτερο ίχνος του αυτοκινήτου αλλά και τα δυναμικά χαρακτηριστικά συμπεριφοράς λόγω τετρακίνησης (xDrive) προσφέρουν στη νέα X1 υψηλά περιθώρια πρόσφυσης, μικρές αδρανειακές τάσεις στις απότομες αλλαγές κατεύθυνσης και μια αίσθηση ασφάλειας ακόμα και σε οριακές συνθήκες οδήγησης. Φρένα και σύστημα διεύθυνσης ολοκληρώνουν αυτή την αίσθηση αναδεικνύοντας τη νέα σειρά X1 ως ένα από τα πιο ασφαλή SUV στην κατηγορία του. Κάτι που ενισχύεται και από την πληρότητα και σε συστήματα υποβοήθησης οδήγησης (τεχνολογίες ADAS) που διαθέτει το αυτοκίνητο.
H νέα γκάμα της BMW X1 διατίθεται αυτή την στιγμή με τέσσερις εκδόσεις στην ελληνική αγορά. Οι δύο αφορούν τις βενζινοκίνητες εκδόσεις sDrive 18i και XDrive 23i και οι άλλες δύο, τις πετρελαιοκίνητες εκδόσεις sDrive 18d και xDrive 23d. Η βασική έκδοση βενζίνης με τους 136 ίππους ξεκινά από τα 36.920 ευρώ ενώ η τετρακίνητη με τους 218 ίππους τιμάται στα 45.000 ευρώ. Αντιστοίχως η μπροσθιοκίνητη έκδοση diesel sDrive 18d με τους 150 ίππους κοστίζει 48.200 ευρώ ενώ η τετρακίνητη xDrive 23d της δοκιμής μας, τιμάται στα 53.650 ευρώ.