Υπάρχουν μοντέλα που έχουν ξεπεραστεί από τις εξελίξεις στον χώρο του αυτοκινήτου και εκείνα που αντιστέκονται πεισματικά και περήφανα. Στη δεύτερη κατηγορία ανήκει σίγουρα η BMW Σειρά 5.
Η γερμανική μπερλίνα που κλείνει φέτος μισό αιώνα ζωής, δεν είναι μόνο το πιο ανθεκτικό στο χρόνο μοντέλο του Μονάχου, αλλά έχει καταφέρει να επιβιώσει απέναντι στην εμπορική έκρηξη των SUV, ενώ σήμερα αντιστέκεται σθεναρά και στην ενεργειακή μετάβαση, επιδεικνύοντας μεγάλες δυνατότητες προσαρμογής.
Ακολουθώντας το παράδειγμα της ναυαρχίδας Σειράς 7, η επόμενη “πεντάρα” θα έχει δισυπόστατο χαρακτήρα: από τη μία θα παραμένει πιστή στην παράδοση των κινητήρων εσωτερικής καύσης – ακόμη και των diesel – και από την άλλη θα ασπαστεί για πρώτη φορά την ηλεκτροκίνηση, έστω με ελαφρώς διαφορετική ονομασία.
Το χθες. Το τι σημαίνει η Σειρά 5 για την BMW, μπορούμε να το καταλαβαίνουμε από την ιστορία της. Η πρώτη γενιά παρουσιάστηκε το 1972 ως αντίπαλο δέος της Mercedes W114-115. Το Μόναχο επιχειρούσε ένα άλμα ποιότητας και τεχνολογίας εκείνη την εποχή και δεν ήταν τυχαίο ότι εμπιστεύτηκε τη σχεδίαση της σειράς E12 – όπως ήταν ο εσωτερικός κωδικός της πρώτης BMW Σειράς 5 – στον Paul Bracq, πρώην σχεδιαστή της Mercedes.
Τα επόμενα χρόνια, η “πεντάρα” στις διάφορες γενιές της παρέμεινε η πιο “θεσμική” από όλες τις BMW και δεν πρόδωσε ποτέ τις αρχές της, ακόμη κι όταν έβγαλε “αγωνιστική λισάνς” με τη μορφή των κορυφαίων εκδόσεων που έφεραν το συναρπαστικό γράμμα Μ στο πίσω μέρος τους.
Η μεγαλομεσαία BMW είχε μία γραμμική εξέλιξη σε φάσμα μισού αιώνα, αλλά και κάποιους πολύ σημαντικούς σταθμούς. Στη δεύτερη γενιά της, το 1984, μας χάρισε την πρώτη M5 με τον εξακύλινδρο σε σειρά 3.5 με τους 286 ίππους, με μέγιστη ταχύτητα 245 χλμ./ώρα και 0-100 σε 6,5 δευτερόλεπτα.
Τη δεκαετία του ’90, με την τρίτη γενιά του μοντέλου εμφανίστηκαν οι πρώτες τετρακίνητες εκδόσεις X δίπλα στις κλασικές πισωκίνητες, καθώς και οι Touring – όπως συνεχίζουν να ονομάζονται μέχρι σήμερα όλες οι station wagon.
Στην τέταρτη γενιά της ανάμεσα στα τέλη του 20ού αιώνα και τις αρχές του 21ου, οι γραμμές του αμαξώματος έγιναν πιο απαλές, χάρη στη συμβολή του Chris Bangle, ενώ η ποιότητα στην κατηγορία ήταν απαράμιλλη για την κατηγορία.
Η επανάσταση ήρθε με την πέμπτη γενιά – έργο του χαρισματικού Chris Bangle φυσικά – στην οποία συμμετείχε και ο Ιταλός Davide Arcangeli. Το κλασικό sedan του Μονάχου υιοθέτησε μία εικονοκλαστική σχεδιαστική γλώσσα, αποκτώντας ένα μεταλλικό φόρεμα που δημιουργούσε πρωτόγνωρες φωτοσκιάσεις. Το δόγμα Bangle αμφισβητήθηκε αρχικά και συζητιόταν για χρόνια, για να υιοθετηθεί από όλη σχεδόν τη βιομηχανία στη συνέχεια.
Η σχεδιαστική επανάσταση συνοδεύτηκε από νέες τεχνολογίες που άφησαν εποχή, όπως το iDrive και το Active Steering στον τομέα της δυναμικής συμπεριφοράς. Στη σειρά Ε60, η M5 φόρεσε έναν αλουμινένιο, ατμοσφαιρικό V10 με 500 ίππους και καταβολές από Formula 1.
Εδώ δεν αρκεί μία εικόνα, θέλει βίντεο…
Μετά το πολιτισμικό σοκ της πέμπτης γενιάς, η επόμενη “πεντάρα” του 2010 χαμήλωσε τους τόνους. Σχεδιασμένη από τον Adrian van Hooydonk, διάθετε πιο εύπεπτη εξωτερική εμφάνιση, συνδυάζοντας – ιδιαίτερα στη νέα GT εκδοχή της που επίσης αμφισβητήθηκε – τον αθλητικό χαρακτήρα ενός τετράπορτου coupé με την πρακτικότητα ενός station wagon. Η πρώτη υβριδική έκδοση Active Hybrid της BMW Σειρά 5 παρουσιάστηκε εκείνα τα χρόνια με ένα full υβριδικό σύστημα 350 ίππων.
Το 2017 παρουσιάστηκε η έκτη γενιά της BMW Σειράς 5. Ένα αυτοκίνητο σχεδιασμένο σε απόλυτη συνάρτηση με τους προκατόχους του, εξελιγμένο επί της ουσίας χωρίς να σοκάρει οπτικά, υπακούοντας στη συνταγή μίας κατ’ εξοχήν premium μπερλίνας με κορυφαία τεχνολογία σε όλα τα επίπεδα, από το πλαίσιο μέχρι το infotainment που υπάκουε σε εναέριες χειρονομίες και σε ένα εξαιρετικό σύστημα τετραδιεύθυνσης. Η τελευταία αυτή γενιά μας έδωσε και τις πρώτες επαναφορτιζόμενες υβριδικές εκδόσεις.
Το σήμερα. Η έβδομη γενιά της Σειράς 5 παραμένει στην παραγωγή πέντε χρόνια αργότερα και μετά από ένα facelift το 2020, το οποίο περιελάμβανε και ένα αναβαθμισμένο infotainment με νέο λειτουργικό σύστημα. Στην γκάμα προστέθηκαν ακόμη περισσότερες υβριδικές εκδόσεις, με αποτέλεσμα σήμερα να είναι σχεδόν εξ΄ ολοκλήρου εξηλεκτρισμένη. Μόνες εξαιρέσεις αποτελούν οι M550i και M5 Competition, οι οποίες φορούν τον ίδιο V8 με ισχύ 530 και 625 ίππων αντίστοιχα.
Όλες οι άλλες εκδόσεις είναι, είτε ελαφρώς υβριδικές με κινητήρες βενζίνης ή diesel, με 4 ή 6 κυλίνδρους, είτε επαναφορτιζόμενες, όπως η 530e με κίνηση πίσω ή σε όλους τους τροχούς και η 545e με κινητήρια σύνολα 292 και 394 ίππων.
Το αύριο. Κι ερχόμαστε τώρα στην επόμενη γενιά 8.0 της BMW Σειράς 5, η οποία θα αναλάβει το σύνθετο ρόλο να γεφυρώσει τον παλιό με το νέο κόσμο της BMW.
Η παρουσίασή της αναμένεται το 2023 και η παραγωγή της πιθανολογείται να ξεκινήσει από το καλοκαίρι της ίδιας χρονιάς, πάντα στο αναβαθμισμένο εργοστάσιο του Ντινγκόλφινγκ. Ταυτόχρονα θα μπουν μάλιστα στην παραγωγή οι εκδόσεις εσωτερικής καύσης και η αμιγώς ηλεκτρική i5.
Όσον αφορά στις διαστάσεις του αμαξώματος, η γερμανική μπερλίνα αναμένεται να μεγαλώσει ελαφρώς και να φτάσει τα πέντε μέτρα μήκος, ενώ αυξημένο θα πρέπει να είναι και το μεταξόνιο από τα 2,98 μ. σήμερα. Κλασικά, η “πεντάρα” θα είναι διαθέσιμη σε έκδοση sedan και Touring, ενώ θα βασίζεται σε μία εξελιγμένη έκδοση της σημερινής πλατφόρμας CLAR, η οποία σχεδιάστηκε εξαρχής για να φιλοξενεί θερμικά και ηλεκτρικά κινητήρια σύνολα.
Η συγκεκριμένη αρχιτεκτονική θα αρχίσει να αντικαθίσταται από την ηλεκτρική Neue Klasse, η οποία αναμένεται το 2025. Η Σειρά 5 του ‘23 θα διατηρήσει μάλλον τις αναλογίες και τη σχεδιαστική γλώσσα της σημερινής. Στις ψηφιακές αναπαραστάσεις του Quattroruote μπορείτε να δείτε το μπροστινό τμήμα με μία μάσκα ελαφρώς συρρικνωμένη και πιο οριζόντια σε σχέση με της Σειράς 7.
Οι προβολείς με τεχνολογία Laserlight θα λεπτύνουν, όπως και τα πίσω LED φωτιστικά σώματα. Στην καμπίνα, αναμένουμε πολυτέλεια σε επίπεδα Σειράς 7 και κορυφαία ψηφιακή τεχνολογία, με καμπυλόγραμμη οθόνη στη θέση των κλασικών οργάνων, λειτουργικό σύστημα όγδοης γενιάς και συνδεσιμότητα 5G.
Όσον αφορά τα κινητήρια σύνολα, μην περιμένετε εκπλήξεις. Όλη η γκάμα θα αποτελείται από υβριδικές εκδόσεις με τέσσερις και έξι κυλίνδρους, βενζίνης και diesel. Ανάμεσά τους θα βρίσκονται από ελαφρά υβριδικά συστήματα 48 Volt μέχρι επαναφορτιζόμενα με αυξημένη ηλεκτρική αυτονομία στα 80 χιλιόμετρα.
Μην εκπλαγείτε αν και η μελλοντική M5 αποκτήσει ηλεκτροκινητήρα και μπαταρία υψηλών επιδόσεων σε ρόλο υποβοήθησης του V8, ο οποίος θα είναι από την πλευρά του ακόμη πιο εξελιγμένος.
Τέλος, όπως διαβάσατε ήδη, η επόμενη “πεντάρα” θα είναι και 100% ηλεκτρική και το όνομά της – τι άλλο; – i5. Αρχικά θα είναι διαθέσιμη μόνο με αμάξωμα sedan και θα ξεχωρίζει από τις θερμικές αδερφές της χάρη στα γνώριμα μπλε ηλεκτρίκ φινιρίσματα. Η i5 θα έχει τη δική της γκάμα με πισωκίνητες και τετρακίνητες εκδόσεις και με επίπεδα ισχύος από 350 έως 500 ίππους.