Μπορεί να βασιστεί μια γνήσια Alfa Romeo σε μια πλατφόρμα της Jeep; Στη Stellantis το προσπάθησαν, παρεμβαίνοντας σε ορισμένα καίρια σημεία. Ώστε το πολυαναμενόμενο μοντέλο να αποζημιώσει τους alfisti για την αναμονή.
Tου Roberto Lo Vecchio, Απόδοση: Νίκος Μαρινόπουλος
«Έχουμε αλλάξει τα πάντα, εκτός από την ίδια τη διάταξη (MacPherson). Τα ελατήρια, τα αμορτισέρ, τις αντιστρεπτικές, ακόμα και τους δακτυλίους της ανάρτησης. Για να διασφαλίσουμε ότι αυτές οι αλλαγές στη γεωμετρία του πίσω άξονα θα βοηθούν το εμπρός μέρος στις στροφές, ώστε ν‘ αυξηθεί άμεσα η εγκάρσια επιτάχυνση, χωρίς καθυστερήσεις». Αυτά είναι λόγια του Domenico Bagnasco, κατά την παρουσίαση της Alfa Romeo Tonale στον Τύπο, δύο εβδομάδες νωρίτερα από την επίσημη παρουσίασή της στο κοινό (8 Φεβρουαρίου). Ο Βagnasco είναι επικεφαλής του τμήματος οχημάτων υψηλών επιδόσεων της Stellantis και, μεταξύ άλλων, υπεύθυνος για τη Giulia GTA. Δικός μας άνθρωπος, δηλαδή.
Στην εμπειρία του βασίστηκε η Stellantis για να του εμπιστευθεί την τύχη του νέου SUV με τα λογότυπα της Alfa Romeo. Γιατί η ερώτηση όλων των δημοσιογράφων, αλλά και των alfisti, είναι μία. Θα είναι η Tonale μια γνήσια Alfa Romeo; Μία ερώτηση που μπορεί να τεθεί και με άλλα λόγια. Γιατί δεν βασίστηκε σε μια πιο κοντή έκδοση της πλατφόρμας «Giorgio», αυτής που χρησιμοποιούν οι Giulia και Stelvio, αλλά προτιμήθηκε μια πλατφόρμα μικρότερης κατηγορίας (B–SUV), στην οποία βασίζεται μεταξύ άλλων και το Jeep Compass; Είναι δυνατόν αυτή η πλατφόρμα να προσφέρει την οδηγική εμπειρία που αναμένει ένας πελάτης από μια Alfa Romeo; Γι’ αυτό νιώσαμε όλοι καλύτερα όταν ακούσαμε τα λόγια του Βagnasco στις 25 Ιανουαρίου, σ‘ εκείνη την πρώτη παρουσίαση. Διατήρησαν το όνειρο ζωντανό, ότι κάτω από το όμορφο αμάξωμα που διατηρήθηκε στην έκδοση παραγωγής πολύ κοντά στο πρωτότυπο, υπάρχουν μηχανικά μέρη που θα μας συναρπάσουν και στην οδήγηση. Κάναμε όλοι σαν παιδιά, ανυπόμονα ν‘ ακούσουν ότι ο Άγιος Βασίλης υπάρχει πραγματικά.
ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΟΜΟΡΦΗ
Μόνο που δεν ζούμε σε ένα παραμύθι. Το πολυαναμενόμενο μοντέλο της Alfa δημιουργήθηκε από μία ομάδα ανδρών και γυναικών, που εργάστηκαν με συγκεκριμένους στόχους. Λειτουργώντας στο πλαίσιο μιας οικονομοτεχνικής εξίσωσης με επιπλέον ανεξάρτητες μεταβλητές, δηλαδή ημερομηνίες. Στην εργασία αυτών των ατόμων θα κριθεί η επιτυχία της Tonale. Για το εάν τα έχουν καταφέρει σε επίπεδο οδικής συμπεριφοράς, θα μπορέσουμε να σας το πούμε όταν την οδηγήσουμε. Προς το παρόν, μπορούμε να αναλύσουμε το πλαίσιο που προαναφέραμε, ρίχνοντας περισσότερο φως στις αναφορές και τις αξίες που οδήγησαν στη λήψη αποφάσεων. Αρχής γενομένης από τα ανώτερα στελέχη της διοίκησης. «Μεγάλωσα μέσα σε αυτοκίνητα της Alfa Romeo, ήταν η αγαπημένη μάρκα του πατέρα μου. Έχω κι εγώ αυτή τη μάρκα στην καρδιά μου και προτεραιότητά μου ήταν να είναι η Tonale μια γνήσια Alfa, πιστή στην ταυτότητα της μάρκας». Αυτό μου εκμυστηρεύθηκε σε μια στιγμή χαλάρωσης στο πλαίσιο της παρουσίασης ο Jean–Philippe Imparato, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας.
Πριν επιστρέψουμε στον Bagnasco και στο φλέγον ζήτημα της οδικής συμπεριφοράς, αξίζει να αφιερώσουμε λίγο χρόνο για τη σχεδίαση. Για την ιταλική μάρκα, η σχεδίαση είναι εξίσου σημαντική με την οδική συμπεριφορά. Ας μην ξεχνάμε, ότι το σλόγκαν «Η απαραίτητη ομορφιά» επινοήθηκε με αφορμή ένα σχέδιο της Alfa στην Έκθεση της Βαρκελώνης το 1994. Η Tonale παίρνει καλό βαθμό, ακόμα και σταματημένη. Χάρη στις καθαρές, αποφασιστικές και αθλητικές γραμμές τις, όπως κάθε γνήσια Alfa δηλαδή. Κάτι που δεν ήταν δεδομένο, λόγω της προέλευσής της από μία πλατφόρμα της Jeep. Κάτι που ενδεχομένως να επηρέαζε την ελευθερία κινήσεων των σχεδιαστών και να είχε επίδραση στο αισθητικό αποτέλεσμα.
Μόνο που η Alfa είναι κατά 13 εκατοστά μεγαλύτερη σε μήκος (4,53 μέτρα), χαμηλότερη κατά τρία εκατοστά (1,60 μέτρα) και επίσης φαρδύτερη κατά τρία εκατοστά (1,84 μέτρα). Ως αποτέλεσμα, δείχνει πιο σπορ, αεροδυναμική και αθλητική. Με λίγα λόγια, εντελώς διαφορετική από το Jeep. Επίσης, δε λείπουν οι σχεδιαστικές αναφορές στην ιστορία της μάρκας. Δηλαδή, οι πλαϊνές γραμμές, οι προβολείς, το περίβλημα των παραθύρων, το σχήματος V πίσω παράθυρο και, φυσικά, η χαρακτηριστικού σχήματος μάσκα. Θα μπορούσαμε να τις χαρακτηρίσουμε «απλές» αναφορές, που δεν καταλήγουν σε κάποιο ρετρό αποτέλεσμα, καθώς χάνονται στη σύγχρονη σχεδιαστική γλώσσα. Σε γενικές γραμμές, η σχεδίαση της Tonale δεν διαθέτει κάποιο επαναστατικό, φουτουριστικό στοιχείο. Διαθέτει απαλές, διαχρονικές γραμμές, προκειμένου να γίνει αποδεκτή από το ευρύ κοινό, με αναμφισβήτητα στοιχεία μιας Alfa Romeo. Αυτό ακριβώς το χαρακτηριστικό είναι που κινδυνεύει να τη βάλει σε μπελάδες. Επειδή δημιουργεί προσδοκίες, τις οποίες δεν πρέπει να διαψεύσει.
ΤΙΜΟΝΙ ΟΠΩΣ ΘΑ ΤΟ ΘΕΛΑΜΕ
Ώρα να επιστρέψουμε στο ζουμί της υπόθεσης. Στο πλαίσιο και όσα έχει να πει γι‘ αυτό ο Domenico Bagnasco. «Οι αλλαγές στην ανάρτηση είχαν στόχο την γρήγορη απόκριση του πίσω άξονα στις εγκάρσιες επιταχύνσεις, για την υποβοήθηση του εμπρός μέρους στις στροφές. Επιπλέον, μπορούμε να καυχηθούμε για το πιο άμεσο σύστημα διεύθυνσης στην κατηγορία, με λόγο υποπολλαπλασιασμού 13,6 και ηλεκτρικό σύστημα υποβοήθησης που υποστηρίζει αυτή την επιλογή. Επιθυμία μας ήταν η προοδευτική και γραμμική απόκριση που επιτρέπει στον οδηγό να καταλαβαίνει ανά πάσα στιγμή τι κάνουν οι τροχοί», υποστηρίζει ο Bagnasco. Όσον αφορά στο αντιστάθμισμα αυτής της επιλογής στις καθημερινές μετακινήσεις (η Tonale θεωρείται πρωτίστως ένα οικογενειακό αυτοκίνητο), ο Bagnasco εξηγεί ότι «υπάρχει «n» αριθμός παραμέτρων όσον αφορά στη ρύθμιση του συστήματος διεύθυνσης. Ας εξετάσουμε τρεις από αυτές, τη δύναμη, το όφελος (δηλαδή πόσο γρήγορα ανταποκρίνεται το ηλεκτρικό σύστημα υποβοήθησης στις εντολές του οδηγού) και την απόσβεση (των κραδασμών που φτάνουν στα χέρια του οδηγού). Με μια ρύθμιση αυτών των μακρο-παραμέτρων, μπορούμε να εξασφαλίσουμε ότι το αυτοκίνητο θα είναι ευκολοδήγητο στο πρόγραμμα οδήγησης Natural, ενώ θ‘ αποκρίνεται πιο άμεσα στο πρόγραμμα Dynamic».
Ο περιστροφικός διακόπτης του dna αποτελεί πλέον γνώριμο στοιχείο για τους alfisti. Για όσους δεν είναι εξοικειωμένοι με το θέμα, πρόκειται για τον επιλογέα των προγραμμάτων οδήγησης. Είναι τοποθετημένος μπροστά από τον επιλογέα του κιβωτίου, κάτω από τα χειριστήρια του κλιματισμού. Το dna παρεμβαίνει στο τιμόνι, όπως υπενθυμίζει ο Bagnasco, στην απόκριση του γκαζιού και στην ανάρτηση. Σε συνδυασμό με τις πιο εξελιγμένες ηλεκτρονικά ελεγχόμενες αναρτήσεις (εξοπλισμένες με μία ηλεκτροβαλβίδα στο εσωτερικό των αμορτισέρ), μπορεί να μεταβληθεί η σκληρότητα των αμορτισέρ. Οι διαθέσιμες ρυθμίσεις είναι τρεις. Dynamic για σπορ συμπεριφορά, Natural για πιο άνετες καθημερινές μετακινήσεις και Advanced Efficiency για μειωμένη κατανάλωση καυσίμου. Σε άλλα μοντέλα της εταιρείας, το «a» συμβολίζει τη λέξη «allweather» και χρησιμοποιείται για τον περιορισμό της ισχύος σε συνθήκες χαμηλής πρόσφυσης.
Αυτό μας οδηγεί κατευθείαν στο κεφάλαιο των κινητήρων. Ένα ακόμα σημαντικό βήμα στην πορεία της Tonale προς την αγορά, καθώς συμπίπτει με το ντεμπούτο των υβριδικών συνόλων στη μιλανέζικη μάρκα. Έχει ήδη ανακοινωθεί ένα plug–in σύνολο, με χαρακτηριστικά ηλεκτρικής τετρακίνησης και ένα full hybrid 48V, το οποίο εξέπληξε πολλούς. Το τελευταίο, θα είναι διαθέσιμο σε δύο εκδόσεις, με διαφορές στην ισχύ και τα τεχνικά χαρακτηριστικά. Η κορυφαία σε απόδοση έκδοση, θα διαθέτει turbo μεταβλητής γεωμετρίας, για πρώτη φορά σε Alfa Romeo. «Μια πρόκληση που δεν ήταν εύκολη», αναφέρει η Maria Grazia Lisbon, επικεφαλής κινητήριων συνόλων στην περιοχή της Νότιας Ευρώπης, «λόγω των υψηλότερων θερμοκρασιών λειτουργίας σε σχέση με τους diesel κινητήρες». Η κυκλοφορία της Tonale θα έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση του μέσου όρου εκπομπών CO2 της γκάμας της Alfa Romeo κατά 30-40 γρ./χλμ. Πέραν τούτου, έχει σημειωθεί σημαντική πρόοδος και σε άλλους τομείς, όπως για παράδειγμα στα ηλεκτρονικά συστήματα.
ALEXA, ANDROID, TOMTOM, NFT
H χαρακτηριστική σχεδίαση με τα διπλά κυκλικά όργανα (στροφόμετρο και ταχύμετρο) είναι η μόνη παραχώρηση σε σχέση με τις Alfa του παρελθόντος. Η Tonale διαθέτει ψηφιακό πίνακα οργάνων με οθόνη 12,3 ιντσών πίσω από το τιμόνι και μια οθόνη αφής 10,3 ιντσών στο κέντρο του ταμπλό (infotainment). Διαθέτει επίσης θέση ασύρματης φόρτισης κινητού και πρωτόκολλο ασύρματης επικοινωνίας με Android Auto και Apple CarPlay. Το σύστημα υιοθετεί την πλέον πρόσφατη αρχιτεκτονική του ομίλου, έχοντας ως βάση του το λειτουργικό σύστημα Android. Είναι συνδεδεμένο με 4G, ώστε να εκμεταλλεύεται τις ασύρματες ενημερώσεις και υπηρεσίες. Αυτό σημαίνει ότι υιοθετεί επίσης τον φωνητικό βοηθό Alexa, ενώ για την πλοήγηση βασίζεται στην τεχνογνωσία της TomTom. Στα δεδομένα (σε πραγματικό χρόνο) της TomTom βασίζεται η υπηρεσία Dynamic Range Mapping, δηλαδή ο υπολογισμός της υπολειπόμενης αυτονομίας. Τέλος, η Tonale θα μπορεί να παίξει το ρόλο ταχυδρομικής θυρίδας. Δεν έχει γίνει κάποιο λάθος. Το αυτοκίνητο θα μπορεί να ξεκλειδώνει από απόσταση, ώστε κάποιος διανομέας να μπορεί ν‘ αφήσει στο εσωτερικό του κάποιο δέμα.
Αν τα προαναφερθέντα σας ακούγονται ως καινοτομίες (είναι για την Alfa Romeo), το ακόλουθο αποτελεί καινοτομία για ολόκληρο τον κλάδο του αυτοκινήτου. Η πιστοποίηση NFT (Non Fungible Token). Πρόκειται για ένα πιστοποιητικό γνησιότητας ενός υλικού ή ψηφιακού περιουσιακού στοιχείου που καταχωρείται στο blockchain, άρα δεν μπορεί να παραποιηθεί. Αντιθέτως, μπορεί να ιχνηλατηθεί και να επαληθευτεί. Κάθε Tonale διαθέτει ένα τέτοιο πιστοποιητικό, συνδεδεμένο με τον αριθμό πλαισίου της, στο οποίο είναι καταγεγραμμένο το ιστορικό της. Τα διανυθέντα χιλιόμετρα, η συντήρηση, τα όποια ατυχήματα, ακόμα και το στυλ οδήγησης του οδηγού της. Κάτι που μπορεί ν‘ αυξήσει ή να μειώσει την αξία της όταν έρθει η στιγμή του αποχωρισμού, καθώς ο υποψήφιος αγοραστής θ‘ αποφύγει ένα «σαπάκι», όπως συχνά τα αποκαλούμε. Τα NFT αποτελούν την κορυφή του ψηφιακού παγόβουνου. Σύμφωνα με την ιταλική εταιρεία, η πλειοψηφία των Tonale θα πωληθούν μέσω κάποιου χρηματοδοτικού προγράμματος, άρα θα λάβουν ως προίκα και το πρόγραμμα πενταετούς εγγύησης. Η Τonale θα είναι διαθέσιμη σε δύο εκδόσεις, τη Super και την Ti. Ο υποψήφιος αγοραστής θα μπορεί να επιλέξει επίσης μεταξύ δύο πακέτων εξοπλισμού, το Sprint και το Veloce. Στόχος είναι η απλοποίηση της διαδικασίας αγοράς, ώστε αυτή να μπορεί να ολοκληρωθεί με τρία μόλις κλικ. Είτε μέσω διαδικτύου είτε μέσω κάποιου επίσημου διανομέα της Alfa Romeo.