Ζεσταίνονται οι μηχανές για το 73ο πρωτάθλημα της Φόρμουλα 1 που διοργανώνει η FIA. Σήμερα το απόγευμα στις 5 στο Μπαχρέιν δίνεται η εκκίνηση του πρώτου γκραν πρι της χρονιάς που αναμένεται με κομμένη την ανάσα.
Η Φόρμουλα 1 μπαίνει σε νέα εποχή, με σημαντικές αλλαγές που έχουν στόχο να κάνουν το πρωτάθλημα ελκυστικότερο, το θέαμα συναρπαστικότερο και τους οδηγούς ακόμα πιο ασφαλείς μέσα στα μονοθέσιά τους.
Η πρώτη μεγάλη αλλαγή που θα δούμε φέτος είναι ακριβώς αυτά. Τα μονοθέσια. Εχουν νέα μορφή και τεχνικές διαφοροποιήσεις που συγκλίνουν σε ένα στόχο. Να διευκολύνουν τις μάχες στην πίστα και τα προσπεράσματα. Ολες οι αλλαγές των τεχνικών κανονισμών έχουν υποστηριχθεί με επαρκή επιστημονική μελέτη, χρησιμοποιώντας εργαλεία προσομοιώσεων και μια αρκετά έμπειρη ομάδα μηχανολόγων. Περιμένουμε από σήμερα να δούμε τους οδηγούς που ακολουθούν από κοντά τους αντιπάλους τους στην πίστα, να κάνουν με μεγαλύτερη ευκολία προσπεράσματα.
Οι αλλαγές
Η πιο προφανής αλλαγή που χτυπάει αμέσως στο μάτι, είναι η μετάβαση από τα ελαστικά 13 ιντσών σε αυτά των 18 ιντσών. Τα ελαστικά μεγάλωσαν και σύμφωνα με τους κατασκευαστές έγιναν λιγότερο ευαίσθητα στις αλλαγές θερμοκρασίας, επιτρέποντας στους οδηγούς να πιέζουν περισσότερο με το εκάστοτε σετ. Ιδανικά, στα περισσότερα γκραν πρι, εφόσον βοηθούν και οι καιρικές συνθήκες, θα έχουμε ένα pit stop. Αυτό κι αν είναι ριζοσπαστικό και φυσικά προς όφελος του ανταγωνισμού μέσα στην πίστα.
Επίσης επιστρέφει το «ground effect» στα μονοθέσια. Το πάτωμά τους διαθέτει δύο μεγάλα τούνελ στο κάτω μέρος του, μειώνοντας σημαντικά τον ακάθαρτο αέρα που αφήνει πίσω του το μονοθέσιο. Οι νέες πτέρυγες κατευθύνουν τον αέρα πιο ψηλά από ό,τι ίσχυε μέχρι πρότινος, με αποτέλεσμα να μην επηρεάζει τόσο το μονοθέσιο που ακολουθεί. Προστέθηκαν καλύμματα στις ζάντες των τροχών, που παράγουν κάθετη δύναμη, ενώ πάνω από τα ελαστικά μπαίνουν ειδικά πτερύγια για τον περιορισμό του ακάθαρτου αέρα και την αλλαγή της κατεύθυνσής του προς τα πάνω.
Οι αλλαγές σημαίνουν πως όταν ένα μονοθέσιο ακολουθεί πολύ κοντά ένα άλλο, κρατά το 86% της κάθετης δύναμής του, ενώ πέρυσι, το ποσοστό αυτό βρισκόταν στο 55%. Διαφοροποιήθηκε και ο σχεδιασμός των εμπρός αεροτομών που πλέον μπορούν να έχουν μέχρι 4 πτερύγια.
Δόθηκε πολύ μεγάλη σημασία και στην ασφάλεια. Τα νέα μονοθέσια είναι πιο ασφαλή καθώς τα σασί στις δοκιμές πρόσκρουσης πρέπει να απορροφούν 48% περισσότερη ενέργεια στο μπροστινό μέρος και 15% στο πίσω. Αυξήθηκε το ελάχιστο βάρος των μονοθεσίων από τα 752 κιλά, στα 790 κιλά. Κύρια αιτία είναι οι μεγαλύτεροι τροχοί και οι βελτιώσεις στον τομέα της ασφάλειας. Οι κινητήρες παρέμειναν οι ίδιοι, αυξάνεται όμως το ποσοστό αιθανόλης στο μίγμα καυσίμου, από το 5% στο 10%.
Οι οδηγοί
Ο Λιούις Χάμιλτον, αν και άργησε, πήρε την απόφασή του και συνεχίζει κανονικά στο πρωτάθλημα με τη Mercedes, αλλά θα έχει άλλο οδηγό στην ομάδα του. Μαζί με τον Χάμιλτον θα αγωνίζεται ο συμπατριώτης του Τζορτζ Ράσελ. Ο Βρετανός πιλότος άφησε τη Williams για τη Mercedes. Τη θέση του στη Williams παίρνει ο Αλεξάντερ Αλμπον ο οποίος επιστρέφει μετά από ένα χρόνο στη Φόρμουλα 1.
Ο Βαλτέρι Μπότας αφήνοντας τη Mercedes υπέγραψε συμβόλαιο με την Alfa Romeo, η οποία έχει εντελώς νέα σύνθεση. Μαζί με τον Μπότας στην ομάδα θα τρέξει και ο νεοφερμένος από τη Formula 2 Κινέζος Γκουάνγιου Ζου. Είναι ο πρώτος Κινέζος οδηγός… πλήρους απασχόλησης στη Φόρμουλα 1. Ο Ζου είναι ο μόνος πρωτάρης από τους 20 οδηγούς που επιλέχθηκαν και όπως είναι φυσικό, θα έχει πολλά βλέμματα στραμμένα πάνω του.
Αλλαγή προέκυψε και στη Haas. Αρχικά το δίδυμο ήταν το ίδιο με πέρυσι, αποτελούμενο από τον Μικ Σουμάχερ και τον Ρώσο Νικίτα Μαζέπιν. Μετά όμως από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία οι υπεύθυνοι της Haas πήραν σκληρές αποφάσεις. Διέκοψαν το συμβόλαιο του Ρώσου οδηγού Μαζέπιν, όχι απλώς λόγω της εθνικότητάς του. Ο Νικίτα Μαζέπιν είναι γιος του Ρώσου ολιγάρχη, Ντμίτρι Μαζέπιν, ο οποίος έχει στενούς δεσμούς με τον Πούτιν. Δεν μπορούσαν να δεχθούν τον Νικίτα να τρέχει στα γκραν πρι σαν να μη συνέβη τίποτα. Επίσης η Haas διέκοψε το συμβόλαιό της και με την «Uralkali», την εταιρία λιπασμάτων που αποτελούσε τον βασικό της χορηγό. Ηταν όμως εταιρία του Μαζέπιν. Μαζί με τον Μικ Σουμάχερ θα τρέξει τελικά για τη Haas ο Δανός Κέβιν Μάγκνιουσεν ο οποίος επιστρέφει στη Φόρμουλα 1 μετά το 2020.
Νεότερος όλων των οδηγών είναι ο Ιάπωνας Γιούκι Τσουνόντα που θα κλείσει τα 22 τον ερχόμενο Μάιο. Μεγαλύτερος ο Ισπανός Φερνάντο Αλόνσο ο οποίος στα τέλη Ιουλίου θα κλείσει τα 41.
Το ρεκόρ
Οι περισσότεροι φίλοι της Φόρμουλα 1 ανυπομονούν να δουν πώς θα καταλήξει η μάχη ανάμεσα στον Χάμιλτον και τον Φερστάπεν. Μετά την απώλεια του τίτλου για τον Βρετανό με τον περιπετειώδη και αμφιλεγόμενο τρόπο στο τελευταίο περσινό γκραν πρι, όλοι θέλουν να δουν την αντίδρασή του. Ο Χάμιλτον έχει τεράστιο κίνητρο το οποίο εν πολλοίς τον ώθησε να μη σταματήσει, όπως σκεφτόταν, αλλά να συνεχίσει να τρέχει στις πίστες. Αν καταφέρει και κατακτήσει τον τίτλο, θα είναι ο 8ος και θα περάσει μόνος του στην κορυφή της Φόρμουλα 1. Μια κορυφή που προς στιγμήν μοιράζεται με τον Σουμάχερ, με 7 παγκόσμια πρωταθλήματα.
Ο Φερστάπεν έχει αποδείξει πόσο σκληρό καρύδι είναι και μετά τον πρώτο δικό του τίτλο ξέρει ότι μπορεί να το ξανακάνει. Η Red Bull έχει εξελιχθεί εντυπωσιακά και τον στηρίζει, αλλά ο Ολλανδός δεν έχει καθόλου εύκολο έργο. Οπως λένε, η παραμονή στην κορυφή είναι απείρως δυσκολότερη από την κατάκτησή της.
Στους κατασκευαστές, πέρα από τη Red Bull που προσπαθεί να κοντράρει τη… μόνιμη πρωταθλήτρια Mercedes, η Ferrari και η McLaren υπόσχονται σκληρές μάχες για να κάνουν δύσκολη τη ζωή και των δυο τους.
Το φετινό πρωτάθλημα περιλάμβανε αρχικά 23 γκραν πρι, τα περισσότερα από κάθε άλλη χρονιά. Μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, ακυρώθηκε το γκραν πρι στο Σότσι της Ρωσίας το οποίο ήταν προγραμματισμένο να διεξαχθεί στις 25/9.
ΤΟ ΚΑΛΕΝΤΑΡΙ ΤΩΝ ΓΚΡΑΝ ΠΡΙ
- 20/3 Μπαχρέιν
- 27/3 Σαουδική Αραβία
- 10/4 Αυστραλία
- 24/4 Ιταλία (Ιμολα)
- 8/5 ΗΠΑ (Μαϊάμι)
- 22/5 Ισπανία
- 29/5 Μονακό
- 12/6 Αζερμπαϊτζάν
- 19/6 Καναδάς
- 10 3/7 Μ. Βρετανία
- 10/7 Αυστρία
- 24/7 Γαλλία
- 31/7 Ουγγαρία
- 28/8 Βέλγιο
- 4/9 Ολλανδία
- 11/9 Ιταλία (Μόντσα)
- 2/10 Σιγκαπούρη
- 9/10 Ιαπωνία
- 23/10 ΗΠΑ (Οστιν)
- 30/10 Μεξικό
- 13/11 Βραζιλία
- 20/11 Αμπού Ντάμπι
ΟΜΑΔΕΣ ΚΑΙ ΟΔΗΓΟΙ
Mercedes Λιούις Χάμιλτον, Τζορτζ Ράσελ
Red Bull Μαξ Φερστάπεν, Σέρχιο Πέρες
Ferrari Σαρλ Λεκλέρ, Κάρλος Σάινθ
McLaren Ντάνιελ Ρικιάρντο, Λάντο Νόρις
Alfa Romeo Bαλτέρι Μπότας, Γκουάνγιου Ζου
Alpha Tauri Πιερ Γκασλί, Γιούκι Τσουνόντα
HAAS Μικ Σουμάχερ-Κέβιν Μάγκνιουσεν
Aston Martin Σεμπάστιαν Φέτελ, Λανς Στρολ
Alpine Φερνάντο Αλόνσο, Εστεμπάν Οκόν
Williams Νίκολας Λατίφι, Αλεξάντερ Αλμπον