Στο… κόκκινο φαίνεται πως είναι οι παραβιάσεις του ερυθρού σηματοδότη, αφού μόνο στον κόμβο Καλαμακίου – Ποσειδώνος, όπου υπάρχουν κάμερες της Περιφέρειας Αττικής, καταγράφηκαν 28.001 περιστατικά για το διάστημα Αύγουστος – Οκτώβριος 2021.
Οπως προκύπτει από στοιχεία που έχει αποκλειστικά στη διάθεσή του ο Ελεύθερος Τύπος της Κυριακής διάθεσή του ο Ελεύθερος Τύπος της Κυριακής, ο μήνας που οχήματα πέρασαν τα περισσότερα κόκκινα φανάρια ήταν ο Αύγουστος, εποχή που υποτίθεται πως η πρωτεύουσα είναι κυρίως άδεια λόγω των καλοκαιρινών διακοπών. Συγκεκριμένα, καταγράφηκαν στην κατεύθυνση προς Πειραιά 3.888 Ι.Χ. και προς τη Γλυφάδα 6.785 αυτοκίνητα, με το σύνολο να φτάνει τις 10.673 παραβιάσεις.
Τον Σεπτέμβριο αλλά και τον Οκτώβριο προκύπτει μια μικρή πτώση, σε σχέση με τον Αύγουστο, με τις παραβιάσεις να είναι 9.008 και 8.320 αντίστοιχα.
Αυτήν τη στιγμή στην Αττική οι μόνες κάμερες που βρίσκονται σε λειτουργία είναι οι 12 του ΟΑΣΑ που καταγράφουν παραβάσεις σε διάφορες λεωφορειολωρίδες της πρωτεύουσας. Η Περιφέρεια Αττικής, σε μια προσπάθεια να αντιμετωπίσει το πρόβλημα των οδηγών που τείνουν να περνούν τα κόκκινα φανάρια και να προκαλούν ατυχήματα, προχώρησε στην πιλοτική δράση τοποθετώντας δύο κάμερες παρακολούθησης των παραβιάσεων του ερυθρού σηματοδότη στη συμβολή των οδών Ποσειδώνος και Καλαμακίου προκειμένου να συλλέξουν αρχικά στατιστικά στοιχεία από τα οποία να συναγάγουν συμπεράσματα αναφορικά με τη γενίκευση ή μη της χρήσης ηλεκτρονικών μέσων παρακολούθησης των παραβιάσεων του ερυθρού σηματοδότη.
Συγκεκριμένα, η πρώτη κάμερα ανιχνεύει παραβάσεις στη Λεωφ. Ποσειδώνος, κατεύθυνση προς Πειραιά, και η δεύτερη στη Λεωφ. Ποσειδώνος, κατεύθυνση προς Γλυφάδα και αριστερά, προς Λεωφ. Καλαμακίου.
Πώς όμως λειτουργεί; Η ανίχνευση των οχημάτων γίνεται σε πραγματικό χρόνο με χρήση τεχνολογίας μηχανικής όρασης (machine vision). Παράλληλα, η ανίχνευση των παραβιάσεων γίνεται με χρήση εικονικών ανιχνευτών (virtual loops), ενώ δεν απαιτούνται μεταλλικοί φωρατές επί του οδοστρώματος για την ανίχνευση των οχημάτων.
Πώς δουλεύει
Στο πρακτικό κομμάτι, για κάθε παραβίαση, το σύστημα αποθηκεύει τα εξής: 6 διαδοχικές έγχρωμες φωτογραφίες, όπου φαίνονται η πορεία του οχήματος κατά τη διάρκεια της παραβίασης (πριν και μετά το stop line) και η φάση του σηματοδότη. Δύο μαυρόασπρες φωτογραφίες από τη μηχανή ανίχνευσης (OCR) της πινακίδας του οχήματος, πριν και μετά το stop line. Βιντεοκλίπ της παραβίασης και της φάσης του σηματοδότη. Στην περίπτωση ανίχνευσης αυτοκινήτων, καταγράφεται η μάρκα και το χρώμα τους.
Σύμφωνα με τα στοιχεία τα οποία έχει στη διάθεσή της η Περιφέρεια Αττικής, η παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη είναι μία συχνή παράβαση στο οδικό δίκτυο αρμοδιότητάς της, η οποία καθολικά είναι αποδεκτό ότι οδηγεί σε σοβαρά τροχαία ατυχήματα. «Προς επίρρωση των παραπάνω, με σχετικό έγγραφό της η Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής εντοπίζει περίπου 100 σημεία του δικού μας δικτύου στα οποία παρατηρούνται συστηματικά παραβιάσεις του ερυθρού σηματοδότη. Η βούληση της διοίκησης της Περιφέρειας Αττικής και του περιφερειάρχη Αττικής, Γιώργου Πατούλη, είναι να προτάξει την οδική ασφάλεια λαμβάνοντας κάθε δυνατό μέτρο χρησιμοποιώντας την πλέον σύγχρονη τεχνολογία προκειμένου να μειωθεί η παραβατικότητα, η οποία αποτελεί και τον νούμερο ένα κίνδυνο πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων», εξηγεί στον «Ε.Τ.» της Κυριακής ο σύμβουλος Οδικής Ασφάλειας της Περιφέρειας Αττικής, Κίμωνας Λογοθέτης.
Ποιες όμως ακόμα παραβάσεις θα μπορούν να καταγράφουν οι κάμερες; Σε δεύτερο χρόνο, θα μπορούσαν να ανιχνεύονται παραβιάσεις στη ΛΕΑ, στον Δακτύλιο αλλά και στις διαβάσεις των τρένων.
Σύμφωνα με τον κ. Λογοθέτη, «τα στοιχεία είναι τέτοια που καθιστούν επιτακτική τη συνέχιση και τη διεύρυνση της εγκατάστασης αυτών των συσκευών προκειμένου να δρουν όχι μόνο τιμωρητικά αλλά κυρίως αποτρεπτικά, ώστε σταδιακά οι χρήστες του οδικού δικτύου να σταματήσουν να προβαίνουν στην πιο επικίνδυνη από τις παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Είναι προφανές ότι τα οφέλη από μια τέτοια κίνηση θα είναι πολλαπλά, αφού θα μειωθούν κατακόρυφα τα σοβαρά τροχαία ατυχήματα, τα οποία συνεπάγονται απώλειες ανθρώπινων ζωών, σοβαρές αναπηρίες, μακροχρόνια νοσηλεία, αλλά και μεγάλη οδύνη στους συνανθρώπους μας».
Η Περιφέρεια Αττικής, σε συνεργασία με την Ελληνική Αστυνομία, σκοπεύει στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα να πραγματοποιήσει και δεύτερη πιλοτική τοποθέτηση αντίστοιχων καμερών και εν συνεχεία να προχωρήσει στην τοποθέτηση καμερών σε όλα τα σημεία στα οποία υπάρχει συνεχής παραβατικότητα.
Παγώνει η αναβάθμιση στα «μάτια» του ΟΑΣΑ
Τους προηγούμενους μήνες, ο ΟΑΣΑ είχε ανακοινώσει πως θα προχωρήσει στην αξιοποίηση κονδυλίων του ΕΣΠΑ για την αναβάθμιση των υπηρεσιών του προς το επιβατικό κοινό.
Ενα από τα έργα αφορούσε την προμήθεια δώδεκα νέων ψηφιακών καμερών και την αντικατάσταση του υφιστάμενου απαρχαιωμένου συστήματος φωτογραφικών καμερών ηλικίας άνω των 20 ετών κατά μ.ό. Είχαν προβλεφθεί, επίσης, η προμήθεια αντίστοιχου αριθμού θαλάμων υποδοχής των νέων καμερών και η εγκατάσταση δύο σταθμών εργασίας όπου θα γίνονται η επεξεργασία, η έκδοση και η αποστολή των βεβαιώσεων παραβάσεων.
Η εγκατάσταση και η λειτουργία του συστήματος θα διασφάλιζαν την αυτόματη καταγραφή και βεβαίωση των παραβάσεων – χωρίς την παρουσία της Αστυνομίας. Η βεβαίωση και η καταγραφή των παραβάσεων θα γίνονταν με ραντάρ και ταυτόχρονη φωτογράφιση των οχημάτων, ενώ το σύστημα θα λειτουργούσε επί 24ώρου βάσεως.
Ωστόσο, έπειτα από προσφυγή της μίας εκ των δύο εταιριών που προχώρησαν στο επόμενο στάδιο, ακυρώθηκε ο διαγωνισμός για τις ψηφιακές κάμερες από το Ελεγκτικό Συνέδριο και θα επαναπροκηρυχθεί εντός του 2022 με κάποιες τροποποιήσεις.