Είναι πλέον επίσημο, πως το κεφάλαιο του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2», έχει εξαντληθεί μετά από δύο μήνες αβεβαιότητας, όπου αγοραστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων που αιτούνταν την προβλεπόμενη επιδότηση, έβλεπαν τις αιτήσεις τους να απορρίπτονται.
Η επίσημη ημερομηνία λήξης του προγράμματος είχε οριστεί στο τέλος του 2023, αλλά για μερικούς μήνες, οι ενδιαφερόμενοι που έκαναν αίτηση στη κρατική πλατφόρμα, αντίκριζαν το μήνυμα «Δεν είναι δυνατή η υποβολή αιτήματος επιδότησης λόγω υπέρβασης του ορίου του προϋπολογισμού για τη συγκεκριμένη κατηγορία δικαιούχου-οχήματος. Η αίτηση σας αποθηκεύεται στο πληροφοριακό σύστημα της δράσης και μπορεί να επανυποβληθεί σε περίπτωση ακύρωσης ή απόρριψης υποβληθέντων αιτήσεων». Δηλαδή αυτό που έγινε και με το πρώτο κύκλο του προγράμματος το περασμένο έτος. Μόνο που για άγνωστους λόγους, ο δεύτερος κύκλος επιδοτήσεων άργησε και μερικούς μήνες να ξεκινήσει.
Το πρόβλημα όμως, δεν είναι η αδυναμία επιδότησης των EV. Αλλά, πως μέχρι και σήμερα, σχεδόν λες οι εταιρείες αυτοκινήτων προωθούν τα ηλεκτρικά τους μοντέλα συνυπολογίζοντας την «έκπτωση» της κρατικής επιδότησης, παρουσιάζοντας ουσιαστικά μια πλασματική τιμή στους πελάτες τους. Για να κάνει την αίτηση επιδότησης όμως (και αυτή να απορριφθεί), ο πελάτης πρέπει να έχει ήδη παραγγείλει το αυτοκίνητο (ή ακόμη και να το έχει αγοράσει, στις σπάνιες περιπτώσεις ετοιμοπαράδοτων). Μετά την επίσημη ανακοίνωση βέβαια, σταμάτησαν να αναφέρονται στο πρόγραμμα.
Στην ουσία, όλα τα ηλεκτρικά οχήματα κοστίζουν αυτή τη στιγμή έως και 30% πάνω απ’ ότι εάν ίσχυαν οι επιδοτήσεις, επομένως αναμένεται σημαντική μείωση στις πωλήσεις το τελευταίο τρίμηνο του έτους. Αυτή τη περίοδο υπάρχουν 5.000 αιτήσεις σε εκκρεμότητα, από πολίτες που αγόρασαν ήδη ηλεκτρικό αυτοκίνητο, ενώ από την πλατφόρμα δεν γίνονται δεκτές νέες αιτήσεις.
Όπως ανακοινώθηκε, το Υπουργείο Μεταφορών επεξεργάζεται με προτεραιότητα τα επόμενα βήματα, ώστε να ενισχυθεί η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση και η χώρα μας να συγκλίνει ακόμη περισσότερο με τις ευρωπαϊκές επιδόσεις (5% στην Ελλάδα έναντι των 21% αμιγώς ηλεκτρικών στην ΕΕ τον περασμένο Αύγουστο).