Αυτή την εποχή στην Ελλάδα, βλέπουμε όλο και συχνότερα στους δρόμους μας τα ακινητοποιημένα οχήματα στην άκρη του δρόμου, συνήθως με ανοιχτό το καπό ή λίγο πιο αραιά…. φλαμπέ.
Οι καλοκαιρινοί μήνες δοκιμάζουν τα όρια των αυτοκινήτων μας -ειδικά στην Αθήνα- καθώς αυτά πρέπει να ανταποκριθούν στις υψηλές θερμοκρασίες της σεζόν. Θα μου πείτε «και στο Ντουμπάι έχει πολύ υψηλότερες θερμοκρασίες και δεν καίγονται». Και η απάντηση είναι, πως οι τεράστιοι δρόμοι στα Αραβικά Έθνη επιτρέπουν στα αυτοκίνητα τουλάχιστον να ψύχονται επαρκώς, καθώς βρίσκονται συνεχώς εν κινήσει.
Ο πραγματικός λόγος βέβαια, είναι η ηλικία του κακοσυντηρημένου στόλου αυτοκινήτων της χώρας μας. Ένα σωστά συντηρημένο ή τουλάχιστον νέας τεχνολογίας αυτοκίνητο, δεν θα πάρει φωτιά στα «καλά καθούμενα». Η κατάσταση των αυτοκινήτων της Ελλάδας σε συνδυασμό με το κλίμα, κάνουν αβέβαιη κάθε διαδρομή για μεγάλο ποσοστό οδηγών, είτε μιλάμε για το κλασσικό σπίτι-γραφείο, είτε για κάποιο πολύωρο ταξίδι στην άλλη άκρη της χώρας. Η ειρωνεία; Ότι δεν καταγραφεί ούτε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο να καίγεται στη χώρα μας, αλλά μονάχα στα EV απαγορεύεται η είσοδος στα καράβια της γραμμής, για κίνδυνο πυρκαγιάς.
Με την Ελλάδα να είναι είναι το «γηροκομείο» οχημάτων της Ευρώπης, όπου ο μέσος όρος ηλικίας τους είναι τα 17 χρόνια (ο γηραιότερος στόλος της Ε.Ε. – στη δεύτερη θέση ο μέσος όρος είναι 12 χρόνια), αλλά και τις μέτριες υποδομές μας, που έχουν κατασκευαστεί για να εξυπηρετούν περίπου το 1/3 των οχημάτων που πραγματικά κυκλοφορούν, η κατάσταση γίνεται ολοένα και δυσκολότερη.
Στο μυαλό του μέσου Έλληνα, η ασφάλιση και τα τέλη κυκλοφορίας είναι υποχρεωτικά, ενώ το service του αυτοκινήτου τους ή η αλλαγή ελαστικών είναι …προαιρετικό μέχρι να τους ακινητοποιήσει. Με το ολοένα αυξανόμενο κόστος διαβίωσης, αυτές οι εργασίες περνούν σε δεύτερη μοίρα, καθώς προτεραιότητα έχει η επιβίωση. Αυτή όμως παίζεται, οδηγώντας ένα επικίνδυνο -από πολλές απόψεις- αυτοκίνητο. Ειδικά τα ταλαιπωρημένα, λιωμένα ελαστικά, είναι ένας καθοριστικός παράγοντας για πολλά ατυχήματα που συμβαίνουν στους δρόμους μας.
Ταυτόχρονα, ενώ προωθείται η ηλεκτροκίνηση, δεν δίνεται σημασία σε ελέγχους που θα επιβεβαιώσουν ότι τα θερμικά οχήματα που κυκλοφορούν, λειτουργούν σωστά και εκπέμπουν τους ρύπους που προβλέπει ο κατασκευαστής. Το ΚΤΕΟ πλέον φαίνεται να είναι μια ασήμαντη διαδικασία, κρίνοντας από τα πολλά ταξί που δημιουργούν σύννεφα καπνού όταν επιταχύνουν.
Πως διορθώνεται αυτό λοιπόν; Το τελευταίο καιρό έχουμε δει τους ελέγχους της αστυνομίας να αυξάνονται δραστικά και η ΟΕΠΤΑ έχει συμμορφώσει μερικές από τις «δυσκολότερες» περιοχές στην Αθήνα, αλλά όπως φαίνεται δεν πρέπει να περιορίζονται στα ραντάρ ταχύτητας, τα αλκοτέστ και τις θορυβώδεις εξατμίσεις, αλλά να κάνουν τουλάχιστον, συστάσεις στους οδηγούς που έχουν αυτοκίνητα σε κακή κατάσταση: αν δεν δουλεύει κάποιο φως ή κρέμεται ο μισός προφυλακτήρας. Σε όλες τις ταινίες, βλέπουμε την αστυνομία να σταματά οδηγούς λόγω σπασμένου φαναριού. Στην Ελλάδα… δεν ασχολούνται. Εύχομαι η Ε.Α. να αρχίσει να δίνει προσοχή και σε αυτά τα πράγματα, καθώς είναι επίσης σημαντικά και πρέπει να επιβάλλονται.
Προφανώς, κανένα από τα παραπάνω δεν αποτέλεσε το λόγο που κάηκε η μοναδική Koenigsegg Jesko NUR Edition των 4 εκατομμυρίων στην Αττική οδό. Αλλά όπως φαίνεται, συμβαίνει και στις καλύτερες οικογένειες.
Όλες οι ειδήσεις
Aytotypos Weekend – Τα καλύτερα της εβδομάδας 17-21/06
Μοτοσυκλέτα το καλοκαίρι: Tips για τους «βραστούς» ελληνικούς δρόμους