H τεχνολογία στους συσσωρευτές ηλεκτρικής ενέργειας, κοινώς στις μπαταρίες που προορίζονται για ηλεκτρικά οχήματα πέρασε σε ένα νέο στάδιο μετά και την ανακοίνωση της Mercedes για συνεργασία με την startup καλιφορνέζικη εταιρεία Sila Nanotechnologies.
Φώτης Ραΐσης
Η τελευταία φαίνεται πως πειραματίζεται σε μπαταρίες με στοιχεία πυριτίου που όπως φαίνεται, προσφέρουν από 20% έως 40% μεγαλύτερη ενεργειακή πυκνότητα από συγκρίσιμες κυψέλες που είναι διαθέσιμες αυτήν τη στιγμή.
Όταν μια μπαταρία φορτίζεται, τα ιόντα ρέουν από την κάθοδο στην άνοδο. Όταν αποφορτίζεται, τα ιόντα αντιστρέφουν την πορεία τους. Το συμβατικό υλικό ανόδου είναι ο γραφίτης, αλλά οι ερευνητές της Sila Nanotechnologies εξετάζουν το πυρίτιο ως εναλλακτική λύση για την ανάπτυξη μιας μπαταρίας που μπορεί να αποθηκεύσει περισσότερη ενέργεια, με το ίδιο βάρος και τις ίδιες διαστάσεις με μπαταρίες σημερινής τεχνολογίας. Για τα αυτοκίνητα που θα χρησιμοποιήσουν αυτού του τύπου τις μπαταρίες το όφελος θα είναι η μεγαλύτερη χιλιομετρική αυτονομία ανά φόρτιση. Μια αισιόδοξη πρόβλεψη για το τι μπορούμε να περιμένουμε σε λίγα χρόνια στην αυτοκίνηση μηδενικών ρύπων.
Την «ηλεκτρική» της προοπτική επί ευρωπαϊκού εδάφους εξετάζει και η General Motors. Η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία με έξι διαφορετικά brands οχημάτων υπό τη σκέπη της, έχει ουσιαστικά αποχωρήσει από την ευρωπαϊκή αγορά – μετά και την πώληση της Opel το 2017 στον όμιλο PSA και εσχάτως Stellantis – πουλώντας μέσω κάποιων μικρών αντιπροσώπων στην Ευρώπη ελάχιστα αυτοκίνητα. Η επαναδραστηριοποίηση στην Ευρώπη θα έχει ένα και μοναδικό πρόσημο για την G.M. και αυτό θα είναι ηλεκτρικό. Η εταιρεία εξετάζει το ενδεχόμενο να επιστρέψει στην γηραιά ήπειρο μόνο με ηλεκτρικά μοντέλα. Σα την αμερικανική Tesla, για παράδειγμα.
Και όλα αυτά σε μια ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου που ταλανίζεται από τις άσχημες συγκυρίες στην εφοδιαστική αλυσίδα και τις επιπτώσεις της εισβολής στην Ουκρανία, σημειώνοντας πτώση 20% στις πωλήσεις του περασμένου Απριλίου. Συρρίκνωση που συντελείται για δέκατο – συνεχόμενο – μήνα και όπως φαίνεται θα έχει και συνέχεια καθώς στην εξίσωση μπήκαν ήδη και οι πληθωριστικές πιέσεις.
Ένας δύσκολος μήνας ήταν ο περασμένος Απρίλης και για την ελληνική αγορά. Οι πωλήσεις επιβατικών οχημάτων του Απριλίου ήταν μειωμένες κατά 8,8% (ταξινομήσεις 9.297 νέων αυτοκινήτων) σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι. Πάντως, η συνολική συρρίκνωση της αγοράς από τις αρχές του έτους μέχρι και τον Απρίλιο, περιορίστηκε σε ποσοστό -5,7%. Τουλάχιστον κάτι δείχνει να κινείται θετικά στην εγχώρια αγορά και αυτό είναι οι πρεμιέρες νέων μοντέλων τις επόμενες εβδομάδες. Νέο Toyota Aygo X και το ηλεκτρικό Hyundai Ioniq 5. Προς τα τέλη καλοκαιριού θα έρθουν οι πρώτες Alfa Romeo Tonale αλλά και τα ηλεκτρικά Renault Megane.