Ο περιορισμός της ρύπανσης της ατμόσφαιρας ήταν το βασικό επιχείρημα για την πολιτική απόφαση στην Ευρώπη να επιδιωχθεί η στροφή της αυτοκινητοβιομηχανίας αποκλειστικά προς την ηλεκτροκίνηση σε ελάχιστο χρονικό διάστημα, που δεν είναι αρκετό για την αποτελεσματική εξέλιξη της τεχνολογίας.
του Πάνου Φιλλιπακόπουλου
Γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο αρχίζουν σιγά σιγά να εμφανίζονται προβλήματα που κανείς δεν είχε προβλέψει και για τα οποία δεν είναι άμεσα διαθέσιμες οι κατάλληλες λύσεις. Ο χρόνος βεβαίως τρέχει και οι πολιτικοί (εθνικές κυβερνήσεις και ευρωπαϊκοί θεσμοί) δεν φαίνεται να συνειδητοποιούν (προφανώς και γιατί δεν γνωρίζουν!) τα προβλήματα που υπάρχουν και φυσικά δεν έχουν λύσεις γι’ αυτά. Οι επιστήμονες, όμως, δεν επαφίενται στη νομοθεσία, αλλά μελετούν τα προβλήματα με τις μεθόδους που υπαγορεύει η επιστήμη. Και δυστυχώς όσο τα μελετούν τόσο προκύπτουν και νέα, που κανείς δεν είχε μέχρι τώρα προβλέψει. Γιατί η ρύπανση της ατμόσφαιρας είναι ένα πρόβλημα αρκετά πολύπλοκο, προέρχεται από πολλές πηγές και συχνά η προσπάθεια καταπολέμησής της παρουσιάζει αντικρουόμενα αποτελέσματα, με τη μείωση ενός ρύπου να έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση ενός άλλου.
Μια τέτοια παρενέργεια ανέδειξε προ καιρού ο καθηγητής Μηχανολογίας Heejung Jung στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια, επισημαίνοντας ότι η φθορά των ελαστικών και των φρένων των αυτοκινήτων προκαλεί μεγαλύτερη ρύπανση της ατμόσφαιρας σε σωματίδια σε σύγκριση με τα καυσαέρια των αυτοκινήτων (γιατί αυτά περιέχουν όλο και λιγότερους ρύπους, λόγω των συστημάτων επεξεργασίας καυσαερίων που διαθέτουν). Και για τις εκπομπές αυτές, που συνδέονται με παθήσεις στους πνεύμονες και την καρδιά, δεν υπάρχουν καν νομοθετικές ρυθμίσεις, όπως υπάρχουν (και γίνονται όλο και αυστηρότερες) για τα καυσαέρια. Είναι χαρακτηριστικό ότι κάποιες δοκιμές που έγιναν με αυτοκίνητο που φορούσε καινούργια ελαστικά προέκυψαν εκπομπές σωματιδίων από τα ελαστικά πάνω από… 1.000 φορές μεγαλύτερες από το όριο που ισχύει για το συγκεκριμένο ρύπο στα καυσαέρια! Σκεφτείτε τώρα ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι βαρύτερα τουλάχιστον κατά 300 ως 500 κιλά σε σχέση με τα συμβατικά, λόγω του βάρους των μπαταριών. Κάτι που συνεπάγεται ακόμα μεγαλύτερη φθορά των ελαστικών (αλλά και του οδοστρώματος), άρα και ακόμα μεγαλύτερη ρύπανση σε σωματίδια. Για την οποία, θα υπενθυμίσουμε, κάποιοι έσπευσαν να ρίξουν ανάθεμα στα ντίζελ επειδή είναι κατά τι αυξημένη σε σύγκριση με τα βενζινοκίνητα, αλλά δεν φαίνεται να συγκινούνται όταν αυτή προέρχεται σε πολλαπλάσια επίπεδα από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Όλες οι ειδήσεις
Το νέο Ford Capri με την τεράστια αυτονομία πάτησε Ελλάδα – Πόσο κοστίζει;
Σου χάλασε το keyless; Έτσι θα μπεις στο αυτοκίνητο
Πρόβλημα σε λογισμικό της Microsoft δημιουργεί χάος στις μεταφορές παγκοσμίως