Όπως σας είχαμε υποσχεθεί, αυτό είναι το δεύτερο μέρος με τις πιο σημαντικές γυναίκες που εισήγαγαν καινοτομίες στον χώρο της αυτοκίνησης, καινοτομίες που χρησιμοποιούμε μέχρι σήμερα.
Η Hedy Lamarr, γνωστή ως Αυστριακή ηθοποιός, γεννήθηκε το 1914. Η μεγαλύτερη εφεύρεσή της ήταν ένα σύστημα επικοινωνίας που θα χρησιμοποιηθεί μεταγενέστερα για την ανακάλυψη της γνωστής μας τεχνολογίας wi-fi και του Bluetooth. Την παραμονή του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, συνεργάστηκε με έναν συγγραφέα, κινηματογραφιστή και εφευρέτη που ονομαζόταν George Antheil για να αναπτύξει ένα νέο σύστημα επικοινωνίας που χρησιμοποιήθηκε για να καθοδηγεί τις τορπίλες πολέμου στους στόχους τους. Το σύστημα επικοινωνίας που ανακάλυψε η Lamarr βασιζόταν σε μια ιδέα που ονομάζεται frequency hopping, η οποία εμπόδιζε την αναχαίτιση των ραδιοκυμάτων και επέτρεπε στις τορπίλες να ταξιδεύουν με μεγαλύτερη ακρίβεια κάτω από το νερό. Το 1942, ο Lamarr και ο Antheil έλαβαν δίπλωμα ευρεσιτεχνίας για το σύστημα επικοινωνίας τους, αλλά το Ναυτικό δεν υιοθέτησε ποτέ την τεχνολογία κατά τη διάρκεια του πολέμου. Παρά το γεγονός ότι η Lamarr δεν επωφελήθηκε ποτέ από την εφεύρεσή της, η τεχνολογία που ανέπτυξε έγινε τελικά το θεμέλιο για το wi-fi, το Bluetooth και το GPS, όλα αυτά είναι τεχνολογίες που χρησιμοποιούνται στα αυτοκίνητα (και πολλά άλλα) σήμερα.
Η Ada Lovelace, γεννημένη το 1816, ήταν κόρη του διάσημου ποιητή Λόρδου Μπάιρον. Σπούδασε μαθηματικά από νεαρή ηλικία, ένα μάθημα στο οποίο οι περισσότερες γυναίκες δεν έλαβαν εκπαίδευση. Η Lovelace θεωρείται μία από τους πρώτους προγραμματιστές- και σίγουρα πρώτη προγραμματίστρια- υπολογιστών στον κόσμο, μετά τη συνεργασία με τον Charles Babbage, τον οποίο συχνά αποκαλούν «πατέρα του υπολογιστή». ΟΙ σημειώσεις της περιγράφουν λεπτομερώς αυτό που συχνά θεωρείται το πρώτο πρόγραμμα υπολογιστή, αν και ορισμένοι ειδικοί πιστεύουν ότι ο Babbage δημιούργησε το πρώτο πρόγραμμα υπολογιστή. Αργότερα στην καριέρα της, η Lovelace άρχισε να εξερευνά άλλους τρόπους με τους οποίους θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν οι υπολογιστές, εκτός από την επίλυση μαθηματικών εξισώσεων και μόνο. Αν και δεν υπάρχει συναίνεση για το εάν η Lovelace ήταν πραγματικά η πρώτη προγραμματίστρια υπολογιστών, η συνεισφορά της εξακολουθεί να αναγνωρίζεται σήμερα. Μία από τις πρώτες γλώσσες προγραμματισμού που αναπτύχθηκε τη δεκαετία του 1980, που ονομάζεται Ada, ονομάστηκε προς τιμήν της Lovelace.
Λόγω των εφευρέσεών της, τα σύγχρονα αυτοκίνητα είναι εξοπλισμένα με ισχυρά συστήματα υπολογιστών που ελέγχουν λειτουργίες όπως ενεργοποίηση αερόσακου, πέδηση, cruise control, infotainment, χαρτογράφηση GPS και άλλα.
Η Stephanie Kwolek ήταν Αμερικανίδα επιστήμονας που γεννήθηκε το 1923. Από μικρή ηλικία, η Kwolek ενδιαφερόταν για τα υφάσματα και τη ραπτική, αλλά τελικά στράφηκε στη χημεία. Όταν η Kwolek ήταν στα 40 της, η ηγετική ομάδα της DuPont της ζήτησε να εντοπίσει ίνες που θα αντέχουν σε ακραίες θερμοκρασίες και καιρικές συνθήκες. Μέσω μιας σειράς πειραμάτων πολυμερών, η Kwolek ανακάλυψε ποιες συνθήκες θα μπορούσαν να βελτιώσουν την αντοχή των ινών. Η ανακάλυψή της οδήγησε στην εφεύρεση του Kevlar, μιας από τις ισχυρότερες συνθετικές ίνες. Σήμερα, το Kevlar χρησιμοποιείται για διάφορους σκοπούς, συνήθως στο σχεδιασμό κρεμαστών γεφυρών επειδή οι ίνες είναι ισχυρότερες και ελαφρύτερες από τον χάλυβα. Το Kevlar χρησιμοποιείται επίσης στα φρένα αυτοκινήτων επειδή η αντοχή στην τριβή και η θερμική ρύθμιση του υλικού μπορούν να αντέξουν την παρατεταμένη τριβή και τη φθορά.
Η Katherine Burr Blodgett γεννήθηκε το 1898 στη Νέα Υόρκη. Η Blodgett ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός ερευνήτρια του Irving Langmuir, βραβευμένου με Νόμπελ χημικού, στην General Electric (GE). Κατά τη διάρκεια της θητείας της στη GE, η Blodgett ανακάλυψε το μη ανακλαστικό γυαλί το 1938, το πρώτο 100% «αόρατο» γυαλί στον κόσμο. Σήμερα, το μη ανακλαστικό γυαλί χρησιμοποιείται στα παράθυρα και στα παρμπρίζ των αυτοκινήτων, επειδή αποτρέπει τη θάμβωση, ακόμη και σε έντονες γωνίες.
Κατά τη διάρκεια της ζωής της, η Blodgett πιστώθηκε με πολλές άλλες εφευρέσεις, όπως τα στρώματα καπνού που προστάτευαν τους στρατιώτες κατά τη διάρκεια του Β ‘Παγκοσμίου Πολέμου. Ήταν η πρώτη γυναίκα που έλαβε Ph.D. από το Πανεπιστήμιο του Κέμπριτζ το 1926 και ήταν η πρώτη γυναίκα επιστήμονας που προσλήφθηκε από το GE Laboratory.
Η Patricia Billings γεννήθηκε στο Κλίντον του Μιζούρι το 1926. Το πάθος της για την τέχνη την οδήγησε να σπουδάσει στο Amarillo College, όπου επικεντρώθηκε στη γλυπτική. Στη δεκαετία του 1970, η Billings ξεκίνησε να βρει ένα πρόσθετο τσιμέντου που αύξανε την ανθεκτικότητα των γλυπτών της.Μετά από πολλά χρόνια πειραματισμού η Billings εντόπισε ένα συστατικό που δημιουργούσε ένα άφθαρτο υλικό, όταν αναμιγνύεται με γύψο και σκυρόδεμα. Όχι μόνο η ανακάλυψη της Billing έδωσε στα γλυπτά της μακροζωία, αλλά ένας φίλος της διαπίστωσε ότι το μείγμα που ανακάλυψε ήταν επίσης ανθεκτικό στη θερμότητα.
Μετά από πολλά χρόνια πειραματισμού, η Billings δημιούργησε το Geobond®, ένα άφθαρτο και πυρίμαχο υλικό, το οποίο ήταν επίσης το πρώτο εντελώς μη τοξικό υλικό που αντικατέστησε τον αμιάντο. Σήμερα, το Geobond® χρησιμοποιείται για πολλούς σκοπούς, συμπεριλαμβανομένης της στεγανοποίησης διαρροών οροφής σε αυτοκίνητα, φορτηγά και RV.
Υπάρχουν δεκάδες εφευρέσεις στην αυτοκινητοβιομηχανία που πρωτοστάτησαν γυναίκες, πολλές από τις οποίες ήταν πολύ μπροστά από την εποχή τους. Χωρίς τη συμβολή αυτών των γυναικών εφευρετών, είναι δύσκολο να πούμε πώς θα έμοιαζε η αυτοκινητοβιομηχανία. Τα οχήματα θα στερούνταν σημαντικά χαρακτηριστικά και θα ήταν τουλάχιστον πολύ λιγότερο εξελιγμένα. Σημέρα, εκατοντάδες γυναίκες στα τμήματα R&D των αυτοκινητοβιομηχανιών σνεχίζουν να κάνουν προόδους που φέρνουν την αυτοκίνηση στην επόμενη γενιά και κάνουν άμεσα και έμμεσα την καθημερινή ζωή μας, πιο εύκολη, πιο άνετη και πιο ασφαλή.
Αρετή Γεωργιλή