Από την εποχή που προέκυψε η έλλειψη ημιαγωγών και ενέσκηψε η πανδημία του Covid, οι τιμές των αυτοκινήτων αυξάνονται με ρυθμούς που δεν μπορούν να ακολουθήσουν οι οικονομικές δυνατότητες των περισσότερων.
Σχεδόν δύο χρόνια πριν, πολλοί από εμάς πιστεύαμε πως οι τιμές πήραν την ανηφόρα εξαιτίας της μειωμένης παραγωγής και κατά συνέπεια της διαρκώς αυξανόμενης ζήτησης, που εκμεταλλεύτηκαν τόσο τα εργοστάσια όσο και το κύκλωμα διανομής και πώλησης αυτοκινήτων.
Όμως, τελικά αυτό ήταν μόνο ένα μικρό ποσοστό των αιτίων που εκτόξευσαν (περί το 20%) τις τιμές των καινούργιων (μαζί και των μεταχειρισμένων) οχημάτων.
Οι ουσιαστικές αιτίες της σχεδόν «παράλογης» αύξησης ακόμα και των παραδοσιακά φθηνών αυτοκινήτων είναι κυρίως η συνεχής αύξηση των προδιαγραφών ασφαλείας και οι έως υπερβολής κανόνες που θεσπίζουν οι δυτικές κυβερνήσεις για τη μείωση των εκπεμπόμενων στην ατμόσφαιρα ρύπων.
Είναι αλήθεια πως η αναμενόμενη αύξηση τιμών τόσο των πρώτων υλών όσο και του κόστους εργασίας χρόνο με το χρόνο ωχριά εμπρός στα έξοδα που πρέπει να κάνουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες, προκειμένου τα μοντέλα τους να αποκτήσουν τα πολυπόθητα 5 αστέρια του Euro NCAP (οργανισμός αξιολόγησης της απόδοσης της ασφάλειας αυτοκινήτου), αλλά και να πληρούν τους ολοένα και πιο αυστηρούς περιορισμούς ρύπων που αποφασίζουν οι κυβερνήσεις.
Ειδικά για τη μείωση των ρύπων, τα τμήματα έρευνας και εξέλιξης των εταιριών εργάζονται ακατάπαυστα δαπανώντας τεράστια ποσά που φυσικά προστίθενται στο κόστος κτήσης που καλείται να πληρώσει ο αγοραστής. Εκτός αυτού, οι περιορισμοί γίνονται τόσο αυστηροί, που προς το παρόν μπορούν να επιτευχθούν (όσο γίνεται) με την παραγωγή plug-in hybrid ή αμιγώς ηλεκτρικών μοντέλων, σε συνδυασμό με την κατάργηση των μικρών οχημάτων (μίνι) με τους μικρού κυβισμού θερμικούς κινητήρες.
Ευτυχώς που σε μερικό αντιστάθμισμα των παραπάνω αιτιών ανόδου των τιμών, πρόσφατα στην ελληνική αγορά προέκυψαν μοντέλα που κλείνουν τον κύκλο ζωής τους ή εισήχθησαν σε περισσότερες μονάδες από αυτές της ζήτησης, με αποτέλεσμα περιστασιακά να γίνονται και πάλι κάποιες προσφορές εκ μέρους των αντιπροσωπειών. Οι κινήσεις αυτές δεν σημαίνουν σε καμιά περίπτωση ότι οι τιμές διορθώνουν και ενδέχεται προσεχώς να μειωθούν. Εκτός αυτού, το διάστημα της έλλειψης μοντέλων λειτούργησε ώστε να στερέψει η αγορά από τα καλά μεταχειρισμένα, που όταν τα έβρισκες μπορεί να στοίχιζαν πιο ακριβά και από καινούργια, μια κατάσταση που εξακολουθεί να υφίσταται.
Διά ταύτα, αν έχετε στα σχέδιά σας ενδεχόμενη αγορά καινούργιου ή ποιοτικού μεταχειρισμένου αυτοκινήτου, μην παρασύρεστε από περιστασιακές περιπτώσεις που δίνουν τροφή σε ελπίδες προσεχούς μείωσης τιμών. Αυτό -κατά τη γνώμη του γράφοντος- δεν πρόκειται να συμβεί, ειδικά μετά το 2025, όταν θα μειωθούν ακόμα περισσότερο τα όρια εκπεμπόμενων ρύπων, οπότε κάντε την κίνησή σας εδώ και τώρα.
Όλες οι ειδήσεις
Σκληρή ανακοίνωση ΣΕΑΑ για το Κινούμαι Ηλεκτρικά – Δεν προχωρούν οι επιδοτήσεις
Skoda Epiq: Το νέο μικρό ηλεκτρικό τσέχικο SUV με τιμή 25.000€
Η νέα Porsche Taycan Turbo GT «σαρώνει» σε Laguna Seca και Nürburgring