EDITORIAL

Μπιτόνι και …υπογλώσσια

bitoni-kai-ypoglossia-634014

«Ας υποθέσουμε ότι έχεις ένα τελευταίο γεμάτο ρεζερβουάρ προτού στεγνώσει ο πλανήτης. Με τι αυτοκίνητο, σε ποια διαδρομή και με ποιον/α στο δεξί κάθισμα θα το μοιραζόσουν;».

Αυτή ήταν μία σουρεάλ ερώτηση που έκανα για χρόνια σε κάποιες συνεντεύξεις. Το σενάριο έμοιαζε ουτοπικό – τι πάει να πει «τελευταίο, γεμάτο ρεζερβουάρ;». Ο αυτοσχεδιασμός έδινε και έπαιρνε. Ό,τι ήθελε σκαρφιζόταν ο καθένας. Τσάμπα φαντασίωση. Όμως, να που σ΄αυτήν την τριετία έχουν συμβεί όλα τα παράδοξα μιας γενιάς. Λιγότερο από ενάμισυ χρόνο πριν, Νοέμβριος ’21, η μέση τιμή αμόλυβδης ήταν στο €1,40. Είχαμε λοκντάουν και ο κόσμος ήθελε να βγει, να οδηγήσει, αλλά δεν του επιτρεπόταν. Κλειδωμένος μέσα, το καύσιμο έμενε στο πρατήριο αχρησιμοποίητο, άκαυτο. Είδος εν επαρκεία. Σήμερα, Μάρτης του ’22, την ώρα που πληκτρολογούνται αυτές οι γραμμές, πλέον ο κόσμος δεν έχει λουκέτο στην εξώπορτα. Βλέπει, όμως, τα σαγόνια του καρχαρία στο βενζινάδικο. Αισίως φτάσαμε τα €2,20 και, όπως διαβάζω, πάμε ολοταχώς για τα €2,50 το λίτρο.

Πλέον δεν έχουν σημασία τα «άλογα». Μόνο το πόσα χιλιόμετρα βγάζεις με το πολύτιμο υγρό. Που, για να λέμε όλο το στόρι, στην Ελλάδα είναι πιο «πολύτιμο» από πολλές άλλες χώρες. Αν ρίξει κάποιος μια ματιά στο πώς έχουν διαμορφωθεί οι τιμές στην Ευρώπη, η βεντάλια είναι εντυπωσιακή. Τουλάχιστον σήμερα, η φτηνότερη αγορά είναι στη Ρωσία με 0,33 το λίτρο, έπεται η Λευκορωσία με €0,60 και η πολύπαθη Ουκρανία με €1,07. Αν δείτε όλο το χάρτη (ενδεικτικά στο GlobalPetrolPrices.com και τιμές σε δολάρια), μεσολαβούν ένα κάρο χώρες. Για παράδειγμα, η Κύπρος στο €1,40, τα Σκόπια στο €1,43, αρκετές χώρες της Ευρώπης παλεύουν κάτω από την μπάρα των δύο ευρώ (Λουξεμβούργο, Ισπανία, Αυστρία) και κάποιες την έχουν ξεπεράσει. Στην κορυφή της ακρίβειας, εκεί όπου στα δέκα λίτρα σού δίνουν δώρο και υπογλώσσια, βρίσκονται οι σκανδιναβικές χώρες, Σουηδία, Δανία, Νορβηγία – με την τελευταία να ακουμπά τα €2,45. Σήμερα, λέμε. Με επιφύλαξη επί του πιεστηρίου.

Κάπου εδώ ανήκομεν, λοιπόν. Στον ίλιγγο της ανηφόρας. Μαζί με το τεράστιο, γνωστό, ανελαστικό κόστος στην τιμή της βενζίνης. Τι σημαίνει αυτό; Ότι τουλάχιστον τα €0,70 που είναι ο ειδικός φόρος κατανάλωσης συν το φόρο προστιθέμενης αξίας (ΦΠΑ), δεν κουνιούνται με τίποτα. Ανελαστικός βράχος. Να το πούμε και αλλιώς: και τσάμπα να μοίραζαν τη βενζίνη τα διυλιστήρια, ακόμα και να μην υπήρχε ούτε καν ΦΠΑ, η τιμή δεν θα μπορούσε να ήταν χαμηλότερη από €0,70. Τρελό; Μήπως, τελικά, πρέπει να σκεφτείς πού, πώς και (κυρίως) με ποια να κάψεις το μπιτόνι το τελευταίο;

 

car-prices
google-news

Περισσότερα Βίντεο