Με αφορμή την ανακοίνωση της ΕΛΑΣ σχετικά με το μποτιλιάρισμα στην Αράχωβα, πρέπει να παραδεχτώ πως, αμφισβητώ το γεγονός ότι το μποτιλιάρισμα προκλήθηκε από τεχνικά προβλήματα σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Αρχικά, οι θερμοκρασίες στην Αράχωβα τις τελευταίες μέρες δεν έχουν πέσει κάτω από τους 0 βαθμούς Κελσίου, που μπορεί να μην είναι η ιδανική θερμοκρασία για ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, αλλά σίγουρα δεν είναι αρκετά χαμηλή για να ακινητοποιήσει κανένα EV. Μπορεί η απόδοση ή η αυτονομία να μειωθεί, αλλά δεν πρόκειται να προκαλέσει τεχνικά προβλήματα, καθώς τα περισσότερα EV έχουν ακόμη και συστήματα για τη διαχείριση της θερμοκρασίας στη μπαταρία και να τη διατηρούν σε ένα φάσμα στο οποίο μπορεί να λειτουργεί. Αν ίσχυε το αντίθετο, η Νορβηγία (που είναι αδιαμφισβήτητα πιο κρύα) δεν θα ήταν η χώρα με τα περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα παγκοσμίως.
Σε περίπτωση λοιπόν που κάποιο ηλεκτρικό όχημα «έμεινε» επιστρέφοντας από την Αράχωβα, την ευθύνη έχει ο οδηγός που, που δεν προγραμμάτισε σωστά τον ανεφοδιασμό του οχήματος του και η μπαταρία του άδειασε. Όπως πριν από ακριβώς ένα χρόνο, τα αυτοκίνητα που κόλλησαν στην Αττική οδό «ξέμειναν» από καύσιμο επειδή χρησιμοποιούσαν το κλιματισμό για 12+ ώρες, έτσι και στην Αράχωβα, το μποτιλιάρισμα ξεκίνησε από τους κλασσικούς Έλληνες οδηγούς, που έκαναν την εκδρομή τους στο βουνό με ένα δικίνητο Crossover με καλοκαιρινά ελαστικά. Όταν αυτοί ακινητοποιήθηκαν για να βάλουν αλυσίδες (όσοι είχαν) ή να ζητήσουν βοήθεια, όλοι οι οδηγοί που κόλλησαν πίσω τους, χρησιμοποιούσαν το σύστημα κλιματισμού, το οποίο εμπειρικά έχουμε δει πως στα EV στερεί περίπου το 10% της προβλεπόμενης αυτονομίας. Με την ίδια λογική, πίσω από τα κολλημένα αυτοκίνητα, θα μπορούσε να τελειώσει και η βενζίνη ή το πετρέλαιο ενός οδηγού που προγραμμάτισε λανθασμένα τους ανεφοδιασμούς του. Μάλιστα, καθώς η επιστροφή από την Αράχωβα είναι κατηφορική, η αναγεννητική πέδηση θα φρόντιζε η μπαταρία να φορτίσει αρκετά για να φτάσει στον επόμενο σταθμό φόρτισης ένα EV που είναι στα… τελεταία του.
Έτσι λοιπόν, η ανακοίνωση της ΕΛΑΣ καταλήγει να φαίνεται σαν μια επιπόλαιη προσπάθεια να αποφύγουν ευθύνες, καθώς ο δήμος όφειλε να κρατήσει τους δρόμους ανοιχτούς και σε καλή κατάσταση, καθαρίζοντας τους και ρίχνοντας αλάτι. Βλέπουμε συχνά τα Grader σε παράταξη κοντά στα διόδια της Εθνικής Οδού, αλλά όπως φαίνεται, είναι “Display Only” οχήματα…
Είναι εύκολο να κατηγορούμε μια «μειονότητα» (σε αυτή τη περίπτωση τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα) αλλά η αλήθεια είναι πως το βασικό πρόβλημα των Ελλήνων οδηγών στα χιόνια είναι τόσο η απειρία τους σε τέτοιες συνθήκες, όσο και η άγνοια τους, καθώς ξεκινούν ένα τέτοιο ταξίδι χωρίς καμία προετοιμασία. Ακόμη και το πιο ικανό SUV από αυτά που βλέπουμε στην Αράχωβα (π.χ. ένα Mercedes G-Class ή ένα Range Rover) θα τα έβρισκε σκούρα εάν βρισκόταν σε έναν χιονισμένο δρόμο με καλοκαιρινά ελαστικά. Ταυτόχρονα, ακόμη και σε ένα μποτιλιάρισμα τον πιο ζεστό μήνα του καλοκαιριού, ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο με ανοιχτό τον κλιματισμό, θα μπορούσε να εξαντλήσει τη μπαταρία του.
Μιλάω με τόση σιγουριά για την οδήγηση των EV σε χιονισμένους δρόμους, καθώς στις αρχές του 2024, οδήγησα από την Ελβετία στο ψηλότερο χιονοδρομικό κέντρο της Ευρώπης με ένα αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο, χωρίς το παραμικρό πρόβλημα. Διαβάστε περισσότερα για αυτό το ταξίδι εδώ: Στο Val Thorens με το Polestar 2
Όλες οι ειδήσεις
Ευρωπαϊκή Ένωση: Στην εποχή των Δασμών
Έκτακτα μέτρα της τροχαίας για τις γιορτές: Έλεγχοι και αλκοτέστ, τι θα συμβεί με τα φορτηγά