Οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές αυτοκινήτων ζητούν την αναβολή των απαιτήσεων για το 2025, καθώς ο στόχος δεν είναι ρεαλιστικός.
του Rosario Murgida, απόδοση Autotypos team
Το 2025 πλησιάζει και ο ευρωπαϊκός τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας συνεχίζει να στέλνει μηνύματα ανησυχίας σχετικά με τις νέες απαιτήσεις για τις εκπομπές ρύπων του στόλου που θα τεθούν σε ισχύ το επόμενο έτος. Μετά τον συναγερμό που σήμανε ο Λούκα ντε Μέο, διευθύνων σύμβουλος της Renault, σχετικά με τον κίνδυνο προστίμων δισεκατομμυρίων δολαρίων, η Ένωση Ευρωπαϊκών Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA)παρεμβαίνει τώρα, υπογραμμίζοντας τους «αυξανόμενους φόβους» μεταξύ των κατασκευαστών και ζητώντας να αναβληθεί η εφαρμογή των νέων ορίων κατά δύο χρόνια.
Οι κανόνες
Για το 2025, οι κατασκευαστές θα πρέπει να μειώσουν τις μέσες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από 116 g/km το 2024 σε λίγο κάτω από 94 γραμμάρια και για το σκοπό αυτό θα πρέπει να αυξήσουν σημαντικά το βάρος των ηλεκτρικών οχημάτων για να αποφύγουν τις σχετικές κυρώσεις: 95 ευρώ για κάθε γραμμάριο παραπάνω CO2, πολλαπλασιαζόμενο με τον αριθμό των πωληθέντων αυτοκινήτων. Για τον ντε Μέο, «αν τα ηλεκτρικά παραμείνουν στο σημερινό επίπεδο, η ευρωπαϊκή βιομηχανία θα πρέπει πιθανότατα να πληρώσει 15 δισεκατομμύρια ευρώ σε πρόστιμα ή να παραιτηθεί από την παραγωγή περισσότερων από 2,5 εκατομμυρίων αυτοκινήτων και επαγγελματικών οχημάτων. Διότι στην πραγματικότητα, αν δεν πουλήσεις ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, δεν μπορείς να παράγεις τέσσερα αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης».
Ο συναγερμός
Στο πλαίσιο αυτό, στο έγγραφο θέσης της, η ACEA προειδοποιεί ότι η χαμηλή ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα και ο αθέμιτος ανταγωνισμός από παραγωγούς τρίτων χωρών (π.χ. Κίνα) εμποδίζουν τη βιομηχανία μας να επιτύχει τους στόχους της για τις εκπομπές και τη μείωση τους. Ως εκ τούτου, ο κλάδος «δεν θα έχει άλλη επιλογή από το να μειώσει σημαντικά την παραγωγή, γεγονός που θα θέσει σε κίνδυνο εκατομμύρια θέσεις εργασίας, θα βλάψει τους καταναλωτές και θα έχει αρνητικό αντίκτυπο στην ανταγωνιστικότητα και την οικονομική ασφάλεια της ΕΕ». Σύμφωνα με το έγγραφο, για να ικανοποιηθούν οι απαιτήσεις των εκπομπών, τα ηλεκτρικά οχήματα θα πρέπει να ανέλθουν τουλάχιστον στο 20/22% της συνολικής αγοράς, αλλά αυτή τη στιγμή βρίσκονται κάτω από το 15% για τα αυτοκίνητα και σε ακόμη χαμηλότερα επίπεδα μεταξύ των επαγγελματικών οχημάτων. Ο λόγος, σύμφωνα με την ένωση, είναι η απουσία «κρίσιμων προϋποθέσεων για τη μεγάλης κλίμακας υιοθέτηση αυτοκινήτων και φορτηγών με μηδενικές εκπομπές ρύπων: υποδομές φόρτισης και ανεφοδιασμού με υδρογόνο, ανταγωνιστικό περιβάλλον παραγωγής, οικονομικά προσιτή πράσινη ενέργεια, φορολογικά και αγοραστικά κίνητρα και ασφαλής εφοδιασμός με πρώτες ύλες, υδρογόνο και μπαταρίες».
Τα αιτήματα
Ο ACEA υπενθυμίζει, ως εκ τούτου, την έκθεση για την ευρωπαϊκή ανταγωνιστικότητα που συνέταξε ο Ιταλός οικονομολόγος και τραπεζικός, που υπηρέτησε ως Πρωθυπουργός της Ιταλικής Δημοκρατίας, Μάριο Ντράγκι και υπογραμμίζει ότι «η φιλόδοξη μετάβαση» που επιθυμούν οι Βρυξέλλες «δεν μπορεί να επιτευχθεί μόνο από τη βιομηχανία», πολύ περισσότερο αν δεν υπάρχουν «συνεκτικά πολιτικά μέτρα για τη διατήρηση της ανταγωνιστικότητας του τομέα και τη διευκόλυνση της υιοθέτησης της ηλεκτροκίνησης». Ως εκ τούτου, για τους κατασκευαστές γίνεται όλο και πιο σαφές ότι η μετάβαση «πρέπει να γίνει πιο διαχειρίσιμη: μια ουσιαστική και ολιστική αναθεώρηση του κανονισμού CO2 θα είναι απαραίτητη για την αξιολόγηση της προόδου στον πραγματικό κόσμο σε σχέση με τα επίπεδα φιλοδοξίας και τη λήψη κατάλληλων μέτρων». Παρόμοια σχόλια διατυπώθηκαν και από τον Αυστριακό επιχειρηματία, πρόεδρο του εκτελεστικού συμβουλίου της Porsche SE και πρόεδρο του εποπτικού συμβουλίου της Volkswagen από το 2015, Χανς Ντίτερ Πετς: «Η ηλεκτροκίνηση είναι το μέλλον της ατομικής κινητικότητας αλλά, οι πολιτικοί έχουν δώσει στόχους στον τομέα χωρίς να υπάρχουν οι απαραίτητες υποδομές και χωρίς να εξετάζουν την πιθανή συμμετοχή των καταναλωτών. Η ΕΕ πρέπει τώρα να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για την επιτυχία της ηλεκτροκίνησης όσον αφορά τα δίκτυα, τη φόρτιση, τις πρώτες ύλες και τη στήριξη των επενδύσεων», πρόσθεσε ο Πέτς, υπογραμμίζοντας την ανάγκη για μεγαλύτερη συνεργασία μεταξύ “της πολιτικής, της οικονομίας και της κοινωνίας”. Τέλος, μια πρόβλεψη: «Η τάση προς την ηλεκτρονική κινητικότητα θα επικρατήσει, αλλά θα πάρει περισσότερο χρόνο από ό,τι αναμενόταν».
Όλες οι ειδήσεις
Δοκιμάζουμε τη νέα Porsche Taycan 4S: Faster, Higher, Further