Πως διαμορφώνονται τα δυναμικά αυτοκίνητα στις μέρες μας; Δυο διαφορετικές προσεγγίσεις και… ο φόβος της ζυγαριάς
Τόσο διαφορετικά, μα τόσο ίδια, τα κορυφαία αυτά σπορ αυτοκίνητα, που μας ενθουσίασαν με τις δυνατότητες, τις επιδόσεις, την άνεση και την προσαρμοστικότητά τους, μας έβαλαν σε σκέψεις για το μεγαλύτερο κοινό σημείο τους. Το βάρος.
Του Τρύφωνα Αλεξόπουλου
Φωτογραφίες: Δημήτρης Μανώλαρος
Δεν ήταν πάντα ελαφριά τα σπορ αυτοκίνητα, όμως, ας μη γελιόμαστε, η ηλεκτροκίνηση έχει αλλάξει δραματικά τα στάνταρ της αυτοκινητοβιομηχανίας. Μιλώντας αποκλειστικά για τις σπορ κατασκευές, που με τη βοήθεια του ρεύματος έχουν κάνει προσιτά «τα άλογα» σε ένα πιο ευρύ κοινό, φέρνοντας προηγμένα συστήματα ασφάλειας και ευστάθειας για αποφυγή του… κακού. Δεν είναι μόνο τα «μικρά» μοντέλα που επηρεάστηκαν. Ακόμη και «ιερά τέρατα» όπως η BMW M5, που έχει 40 χρόνια ιστορίας και μια άρρηκτη σύνδεση με τα πολλά κυβικά, μπήκαν στην πρίζα. Μιλώντας για αυτήν, την οποία δοκιμάσαμε και μείναμε έκπληκτοι από την εξέλιξή της σε ένα πιο πολυτελές, άνετο, αλλά παράλληλα καθαρόαιμο και σκληροπυρηνικό μοντέλο, που αντάξια φέρει το έμβλημα «Μ». Όλη αυτή η τεχνολογία του εξοπλισμού και το υβριδικό σύστημα σημαίνουν όμως και ένα πράγμα. Αυτό για το οποίο οι γειτονιές του Διαδικτύου «πήραν φωτιά». Το βάρος!
Ακολουθώντας το αδιανόητο νούμερο των 2,7 τόνων της XM, η M5 ζυγίζει κάτι λιγότερο από 2,5 τόνους. Απίστευτο νούμερο για ένα σπορ αυτοκίνητο, που έχει μάλιστα την υπογραφή του M Division. Και τα ερωτήματα που ήδη απαντήσαμε μέσω της δοκιμής διεγείρουν την φαντασία. Η απάντηση είναι απλή. Δεν νιώθεις εύκολα το βάρος της. Με την εξωφρενική της δύναμη, τις αδιανόητα εξελιγμένες αναρτήσεις, την τετραδιεύθυνση, το εξαιρετικό σύστημα διεύθυνσης και το σωστό ζύγισμα, η M5 είναι ανάλαφρη σε κάθε κίνηση από το τιμόνι, σε κάθε αλλαγή κατεύθυνσης. Εντυπωσιακά ανάλαφρη και ευέλικτη για τόσο όγκο. Μη ξεχνάτε ότι είναι μια λιμουζίνα 5 μέτρων στο μήκος.
Αυτή η οδηγική της συμπεριφορά και το συμπέρασμα από τις πρώτες ημέρες που τη ζήσαμε μας έφερε στο μυαλό ένα ακόμη αυτοκίνητο, για το οποίο έγινε εξίσου μεγάλη συζήτηση περί του βάρους του. Δεν είναι άλλο από το αμιγώς ηλεκτρικό, πολυβραβευμένο και χρισμένο ως το Παγκόσμιο Σπορ Αυτοκίνητο της Χρονιάς, Hyundai Ioniq 5N, το οποίο προσφέρει επίσης ανάλαφρη αίσθηση παρά τους 2,1 τόνους του. Μη βιαστείτε να βγάλετε συμπεράσματα, δεν πρόκειται να συγκρίνουμε τίποτα περισσότερο από την φιλοσοφία και το βάρος, ώστε να καταλήξουμε στο ίδιος συμπέρασμα. Πρόκειται άλλωστε για δύο εντελώς διαφορετικής φύσης αυτοκίνητα, με κοινό όμως σκοπό, παρόμοιο DNA και τεράστια προσαρμοστικότητα.
Ας ξεκινήσουμε από αυτήν, λοιπόν. Είναι λογικό ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο να σου δίνει τη δυνατότητα της επιλογής. Δεν μιλάμε πλέον απλά για προγράμματα οδήγησης, ούτε απλά για τη σκληρότητα της ανάρτησης. Το «πράγμα» έχει ξεφύγει και το Ioniq 5N είναι το σημείο αναφοράς. Πρόκειται για ένα θαύμα τεχνολογίας, το οποίο σίγουρα θα ακολουθήσουν κι άλλες εταιρίες στο άμεσο μέλλον. Με το πάτημα ενός κουμπιού μπορεί να μετατραπεί από ένα αθόρυβο, κλασικό ηλεκτρικό σε ένα κτήνος ιπποδύναμης, με ήχο που θυμίζει θερμικό αυτοκίνητο και την προσομοίωση ενός διπλοσύμπλεκτου αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων που δεν μπορεί να ξεχωρίσει από ένα αντίστοιχο πραγματικό. Είπαμε, θαύμα. Γιατί από τη μία σου δίνει τη δυνατότητα της ήρεμης και χαλαρωτικής ηλεκτρικής εμπειρίας, αλλά από την άλλη σου δίνει σχεδόν τα ίδια ερεθίσματα με ένα σπορ θερμικό αυτοκίνητο. Ταυτόχρονα, τα προεπιλεγμένα προγράμματα «ειδικής» οδήγησης σε βοηθούν να γίνεις πιο γρήγορος ή πιο εντυπωσιακός, εάν είσαι σε ελεγχόμενο περιβάλλον. Το Drift Mode για παράδειγμα.
Η M5 με τη σειρά της έχει το M Set Up, με δεκάδες επιλογές παραμετροποίησης για τον κινητήρα, το σύστημα διεύθυνσης, την υβριδική λειτουργία, την ανάκτηση ενέργειας κ.ά. Μπορείς επίσης να τη μετατρέψεις από τετρακίνητη σε πισωκίνηση και να «κάψεις» μέσα σε λίγα λεπτά τα πίσω ελαστικά της. Όταν επίσης μπορείς να κινηθείς μόνο με το ρεύμα σε αυτοκινητόδρομο και για αρκετά χιλιόμετρα ώστε να βγεις εκτός πόλης, χάρη στη μεγάλη μπαταρία. Με απίστευτα καλή ποιότητα κύλισης και ηχομόνωση, την καλύτερη μέχρι σήμερα και με διαφορά, στην ιστορία του μοντέλου. Διττός χαρακτήρας με άλλα λόγια και ελπίζω να καταλαβαίνετε τον κοινό παρονομαστή των δύο τόσο διαφορετικών σπορ αυτοκινήτων.
Οι επιδόσεις και των δύο είναι σοκαριστικές. Κυριολεκτικά, σου κόβουν την ανάσα από τη ροπή και την ακατάπαυστη επιτάχυνση. Στην ευθεία «σβήνουν» το βάρος και καταβροχθίζουν τα χιλιόμετρα. Το Ioniq θα σταματήσει στα 260+, με την κορυφαία 5άρα της BMW να ξεπερνάει τα 300 με το κατάλληλο προαιρετικό πακέτο. Τι γίνεται όμως όταν τελειώσει η ευθεία;
Τα θηριώδη συστήματα πέδησης και των δύο θα σε βγάλουν ασπροπρόσωπο πριν το apex. Όμως, τίποτα δεν μπορεί να τα βάλει με τους νόμους της Φυσικής. Οι επιδόσεις στην πέδηση είναι και θα είναι χειρότερες από αντίστοιχα σπορ μοντέλα που ζυγίζουν 500 έως και 700 κιλά λιγότερα. Και ενώ στον δρόμο δύσκολα θα ανακαλύψεις τα όρια της πρόσφυσης, ενώ στρίβεις, το περιβάλλον της πίστας, είτε αυτή είναι το σιρκουί των Μεγάρων είτε ο ειδικός χώρος του Driving Acacemy, σου δίνει την ελευθερία να καταλάβεις ότι με τόση μάζα, αν χαθεί ο έλεγχος, το μόνο που σε σταματάει είναι το χωράφι, η μπαριέρα ή η τύχη. Κακά τα ψέματα!
Ωστόσο, με τόση δύναμη, τόσο καλό στήσιμο και τόσο εξελιγμένα συστήματα κάτι τέτοιο είναι δύσκολο να συμβεί στα χέρια ενός έμπειρου οδηγού. Η πρόσφυση είναι σχεδόν αξεπέραστη, αν επιτηδευμένα δεν προσπαθήσεις να την «σπάσεις». Όπως θα δείτε και στις φωτογραφίες. Εκεί, ο έμπειρος οδηγός όντως θα εκμεταλλευτεί την ισορροπία, την ακραία ροπή και το πλούσιο σε πληροφορία τιμόνι, για να χειριστεί με χειρουργική ακρίβεια τα δύο μοντέλα.
Δύσκολο το έργο. Τι να γράψεις για ένα «ταπεινό» Hyundai όταν στην ίδια σελίδα βρίσκεται η θρυλική M5, στην σύγχρονη εκδοχή της. Κι’ όμως, τα πράγματα έχουν αλλάξει, και εν προκειμένω, χάρη στην τρέλα και την ευφυΐα του Albert Biermann, τα σπορ μοντέλα της Hyundai θα μείνουν στην ιστοριά. Αυτός κρύβεται πίσω από τα αυτοκίνητα δρόμου του τμήματος N, έχοντας χρόνια στην «πλάτη του» ως επικεφαλής του τμήματος Μ της BMW. Η τεχνογνωσία και η μαεστρία κρύβεται πίσω από καθετί και στην πράξη έχουμε να κάνουμε με ένα σύγχρονο θαύμα της αυτοκίνησης. Είναι ένας λόγος επιλογής από μόνος του. Η τιμή είναι ακόμη ένας, αφού με κάτι περισσότερο από 70.000 ευρώ, παίρνεις επιδόσεις και set up που σε θερμικό αυτοκίνητο δε βλέπεις ούτε με τα διπλάσια. Το πιο σημαντικό όμως είναι η προσαρμοστικότητά, όπως και στην BMW. Τις καθημερινές έχεις ένα άνετο, ήσυχο, πρακτικό και ευέλικτο αυτοκίνητο. Τα σαββατοκύριακα πας να γράψεις χρόνο στην πίστα. Κι’ ας είναι ηλεκτρικό.
Gallery
Όλες οι ειδήσεις
Αυτό είναι το επίσημο τρέιλερ της «F1 ταινίας» με τον Mπραντ Πιτ
Alfa Romeo Arna: Mια παραδοξότητα ιταλικής και ιαπωνικής σύμπραξης που απέτυχε παταγωδώς
Που πήγε το εργοστάσιο της VW; To πήρανε φαντάρο…