ΔΟΚΙΜΕΣ

Toyota GR Yaris – Αυτόματο vs χειροκίνητο: Ποιο είναι καλύτερο;

toyota-gr-yaris-aftomato-vs-cheirokinito-poio-einai-kalytero-750884

Ελάχιστα αυτοκίνητα έχουν χτίσει τον μύθο τους, όπως το Toyota GR Yaris. Τέσσερα χρόνια μετά, ανανεώνεται στα σημεία, αποκτά αυτόματο κιβώτιο (προαιρετικά) και προσφέρεται σε δύο επιπλέον ειδικές εκδόσεις. Οδηγούμε το αυτόματο και το Rovanperä στην πίστα και απολαμβάνουμε.

Του Lorenzo Facchinetti Απόδοση: Άκης Τεμπερίδης Φωτογραφίες: Fred Falco 

GR Yaris

Μεταξύ 2020 και 2021, όταν όλοι ήμασταν κλεισμένοι στα σπίτια φορώντας μάσκες, η μόνη χαρά που μας έδωσε η βιομηχανία του αυτοκινήτου ήταν αυτό εδώ το μικρό, εξωφρενικό Toyota. Ένας αυθεντικός προσομοιωτής WRC με προηγμένη τεχνολογία εφαρμοσμένη στο σασί του δημοφιλέστατου Yaris. Ένα Homologation Special, δηλαδή, αυτοκίνητο, προορισμένο να καλύψει ανάγκες πιστοποίησης για τους αγώνες, γι’ αυτό και κατασκευάζεται στις εγκαταστάσεις του τμήματος Gazoo Racing. Πνευματικό τέκνο μιας Delta Integrale, ενός Impreza STi ή ενός Lancer EVO, μοναδικός εκπρόσωπος του είδους rally replica σήμερα. Γι’ αυτό και είναι πολύτιμο και τόσο περιζήτητο. Ένα «arigato» το χρωστάμε λοιπόν στην Toyota για διάφορους λόγους: Θέλετε για τον πιο ισχυρό τρικύλινδρο κινητήρα του κόσμου; Για την προηγμένη τετρακίνηση και την αναλογική εμπειρία που προσφέρει το όλο πακέτο, θυμίζοντάς μας άλλες εποχές; Γι’ αυτό αγαπάμε το GR Yaris, ανεξάρτητα από ποια κοινωνική ή οικονομική τάξη προέρχεται ο καθένας μας. Υπάρχουν συλλέκτες που το παρκάρουν στα γκαράζ τους δίπλα σε Ferrari, Porsche και Lamborghini και άλλοι που «πούλησαν νεφρό» για να το αποκτήσουν. Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι θα χάσουν τα λεφτά τους, το αντίθετο μάλιστα. Κάτω από πενήντα χιλιάρικα δεν βρίσκεις GR πρώτης γενιάς.

Το GR Yaris θα μπορούσε να μείνει κλασικό χωρίς καμία παρέμβαση με τόσο περιεχόμενο σε τέσσερα μόλις μέτρα μήκος. Κι όμως, οι άνθρωποι της Gazoo Racing, τέσσερα χρόνια μετά, μας δίνουν την έκδοση 2.0, παρακινημένοι ίσως από την ανάγκη βελτίωσης του αγωνιστικού τους κυρίως. Άκουσαν τις παρατηρήσεις μηχανικών και οδηγών και προχώρησαν σε αμέτρητες μετατροπές. Έτσι, τα μαχητικά του WRC έγιναν ακόμη πιο γερά και αξιόπιστα, και αναπόφευκτα τα GR Yaris δρόμου απολαυστικότερα και πιο αποτελεσματικά. Το ντεμπούτο του κάνει λοιπόν ένα οκτάρι αυτόματο κιβώτιο, προαιρετικά δίπλα στο στάνταρ εξάρι χειροκίνητο, οπότε το παγκόσμιο κίνημα «Save the Manual» μπορεί να κοιμάται ήσυχο. Επιπλέον, προστίθενται στο βασικό μοντέλο δύο επώνυμες εκδόσεις με την υπογραφή των παγκόσμιων πρωταθλητών Sebastien Ogier και Kalle Rovanperä, ενώ η καμπίνα βελτιώθηκε στα δύο σημεία που ενοχλούσαν: το ψηλό κάθισμα και τη μέτρια ορατότητα μπροστά.

GR Yaris

ΤΡΙΠΛΗ ΠΡΟΚΛΗΣΗ

Να σημειώσουμε βέβαια και τις αναβαθμίσεις στην ηλεκτρονική διαχείριση και στην αντλία ψεκασμού. Αυτές, συνεπάγονται 19 ίππους και 30 Nm ροπής επιπλέον, τιμές που σαφώς δεν επιδρούν σημαντικά στην ευστάθεια του αυτοκινήτου, όπως μπορείτε να διαβάσετε στις επόμενες σελίδες. Όμως στην πίστα έχουμε μία διπλή αναμέτρηση. Από τη μία, το νέο GR Yaris με αυτόματο κιβώτιο απέναντι στην ειδική έκδοση Rovanperä με το χειροκίνητο. Από την άλλη, το νέο μοντέλο απέναντι στο παλιό, το οποίο είχαμε δοκιμάσει τέσσερα χρόνια πριν. Και όλο αυτό για να δούμε κατά πόσον το εκρηκτικό Toyota ανεβάζει τον πήχη σε επιδόσεις και δυναμική συμπεριφορά.

GR Yaris

ΑΥΤΟΜΑΤΟ Ή MANUAL;

Η πιο μεγάλη είδηση είναι η υιοθέτηση του κιβωτίου DAT (Direct Automatic Transmission), ενός αυτόματου με μετατροπέα ροπής οκτώ σχέσεων, εξελιγμένου αποκλειστικά για το GR. Στο πακέτο περιλαμβάνεται μπροστινό διαφορικό Torsen, ενώ το δεύτερο μπλοκέ βρίσκεται πίσω και μπαίνει στο παιχνίδι όταν κλειδώνει ο κεντρικός συνεκτικός συμπλέκτης. Ένα πανάλαφρο σύστημα. Στη ζυγαριά του «Quattroruote», τόσο το αυτόματο όσο και το χειροκίνητο Rovanperä με το νέο βολάν διπλής μάζας εμφάνισαν το ίδιο ακριβώς βάρος: 1.407 κιλά, συγκεκριμένα, 20 περισσότερα από πριν. Η μόνη διαφορά ανάμεσα στις δύο εκδοχές έγκειται στη διαφορετική κατανομή ισχύος: Το αυτόματο μεταδίδει ποσοστό 61% αντί 60% μπροστά και 39% -αντί 40%- πίσω. Πέρα από την αύξηση ισχύος και ροπής από 261 σε 280 ίππους και από 360 σε 390 Nm, οι άλλες μετατροπές αφορούν την αξιοπιστία. Έμβολα και εκκεντροφόροι έχουν ενισχυθεί και ένα ψυγείο με εισαγωγή Naca έχει προστεθεί στο κάτω μέρος. Ο εναλλάκτης ψύχεται με ψεκασμό νερού τον οποίο ελέγχεις από έναν διακόπτη στο ταμπλό σε στιλ Subaru Impreza WRX STi, ενώ το σύστημα άμεσου ψεκασμού έχει αντλία μεγαλύτερης πίεσης.

GR Yaris

Όσον αφορά την ανάρτηση, στα μπροστινά γόνατα MacPherson βρίσκουμε ενισχυμένα επάνω σημεία στήριξης με τρεις βίδες και μεγαλύτερα σινεμπλόκ για περιορισμό της μεταβολής απόσβεσης. Διαφορετική ρύθμιση έχουν και τα ελατήρια, που είναι πλέον πιο σκληρά: από 36 N/χιλ. στο μοντέλο του ’21 σε όλους τους τροχούς, σε 46 μπροστά και 40 N/χιλ. πίσω, στο νέο. Το σασί διαθέτει πλέον 13% περισσότερες συγκολλήσεις και 24% περισσότερες δομικές κολλήσεις, συγκεντρωμένες στο μπροστινό υποπλαίσιο στήριξης και στην πίσω περιοχή. Ενισχυμένη είναι και η μπροστινή μάσκα.

GR Yaris
interni – posto guida

ΝΙΚΗΤΗΣ ΤΟ MANUAL

Πριν κουμπώσουμε πρώτη στα GR Yaris για να δούμε ποιο από τα δύο ξεκολλάει καλύτερα από στάση, επιτρέψτε μου μία παρένθεση που αφορά και τα δύο. Επιτέλους, η θέση οδήγησης είναι αντάξια ενός σπορ αυτοκινήτου. Στο μοντέλο του ’21, το κάθισμα ήταν ψηλά όσο και στο απλό Yaris, ενώ το τιμόνι χαμηλά, ακόμη και στο ψηλότερο σημείο. Οι τεχνικοί της Gazoo Racing άκουσαν τους οδηγούς (ίσως κι εμάς τους δημοσιογράφους), χαμηλώνοντας κατά 2,5 εκατοστά το κάθισμα και ευθυγραμμίζοντας καλύτερα το τιμόνι.

GR Yaris

Ας πάμε τώρα στον εσωτερικό αγώνα dragster ανάμεσα στα δύο GR Yaris νέας γενιάς. Η μόνη διαφορά ανάμεσα στο αυτόματο και στο Rovanperä είναι το κιβώτιο DAT. Ισχύς και βάρος είναι τα ίδια. Το αυτόματο διαθέτει launch control, το οποίο ενεργοποιείς ως εξής: επιλέγεις πρόγραμμα Sport, απενεργοποιείς το ESP και τραβάς το δεξί paddle για τρία δευτερόλεπτα, πατώντας φρένο και γκάζι ταυτόχρονα. Αφήνοντας το φρένο, το πρώτο ξεκόλλημα δεν είναι ακαριαίο όσο στο χειροκίνητο, στο οποίο επιλέγεις εσύ το επίπεδο των στροφών πριν αφήσεις συμπλέκτη και ξεκινήσεις. Το αυτόματο κιβώτιο παρουσιάζει ένα ελαφρύ πατινάρισμα του μετατροπέα ροπής, οπότε δεn μεταδίδει στιγμιαία την ισχύ στους τροχούς, σε αντίθεση με το manual. Στα 50 χλμ./ώρα, το Rovanperä έχει ήδη κερδίσει πέντε δέκατα απέναντι στο DAT, πλεονέκτημα που μεταφέρει με κάποιες παλινδρομήσεις λόγω διαφορετικής κλιμάκωσης μέχρι την έξοδο από το χιλιόμετρο, όπου και τα δύο Yaris έχουν αγγίξει 210 χλμ./ώρα.

Σε κάθε περίπτωση, οι επιδόσεις εντυπωσιάζουν. Τα 4,7 έως 5,0 δευτερόλεπτα για το 0-100 είναι τιμές που μόνο με supercar μπορούσες να πετύχεις πριν από αρκετά χρόνια. Η βελτίωση, μάλιστα, σε σχέση με το GR Yaris του 2021 είναι αισθητή, από τέσσερα έως επτά δέκατα αντίστοιχα για τη στάνταρ και τη Rovanperä έκδοση. Σαφώς η μικρή αύξηση ροπής και ισχύος κάνει δουλειά.

ΟΙ ΔΙΑΦΟΡΕΣ

Ίδια διάσταση ελαστικών και παρόμοιο πέλμα, μόνο που το Rovanperä φορά σφυρήλατες ζάντες 18”, τις οποίες μπορείς να παραγγείλεις και στο απλό GR με κόστος 4.000 ευρώ. Δεξιά βλέπετε την πτέρυγα της πίσω πόρτας με γωνία προσβολής που ρυθμίζεται εύκολα από βίδες torx.

GR Yaris

ΠΙΟ ΟΥΔΕΤΕΡΟ ΑΠΟ ΠΡΙΝ

Αν στην ευθεία τη διαφορά κάνει η αυξημένη ιπποδύναμη του κινητήρα, η πίστα είναι άλλη ιστορία. Επί της ουσίας, το νέο GR Yaris κινείται στους ρυθμούς του παλιού. Για να είμαστε ακριβείς, το αυτόματο ήταν δύο δέκατα πιο αργό, ενώ το Rovanperä μισό δευτερόλεπτο πιο γρήγορο από το μοντέλο του ’21. Συνολικά, η πραγματική διαφορά έγκειται στην ελαφριά τάση προς την υποστροφή για τα μοντέλα του ’24, κάτι που τα περιορίζει στις εξόδους των στροφών. Το προηγούμενο μοντέλο, στο πρόγραμμα Sport είχε σταθερή κατανομή 30-70% εμπρός-πίσω. Με τον πίσω άξονα σε πρώτο ρόλο, σου επέτρεπε να πατάς πιο νωρίς το γκάζι και να εκμεταλλεύεσαι τις ελαφρές υπερστροφικές τάσεις ώστε να κλείσεις καλύτερα την τροχιά. Το πρόγραμμα Track, πλέον, προβλέπει αυτόματη μεταβολή της κατανομής ροπής από 60-40 έως 30-70 εμπρός-πίσω, ανάλογα με τις συνθήκες.

 

Προφανώς, αυτό σημαίνει ότι η ηλεκτρονική διαχείριση χρειάζεται κάποια κλάσματα για να αντιληφθεί ότι πρέπει να κατανείμει τη ροπή προς τον πίσω άξονα και αυτό συνεπάγεται τις όποιες υποστροφικές τάσεις που κοστίζουν στην έξοδο της στροφής. Τη μεγαλύτερη διαφορά παρατηρήσαμε στο Rovanperä, το οποίο ήταν ιδιαίτερα υπερστροφικό στην είσοδο με το πρόγραμμα Donut, γι’ αυτό έχανε δέκατα. Τον καλύτερο χρόνο πετύχαμε τελικά στο πρόγραμμα Track. Σε κάθε περίπτωση, το χειροκίνητο κιβώτιο αποδείχτηκε πιο συμβατό με αγωνιστική οδήγηση. Το αυτόματο DAT, παρότι αρκετά γρήγορο, παρουσιάζει το κλασικό πατινάρισμα κάθε αυτόματου με μετατροπέα ροπής, είτε σε καθημερινή χρήση είτε στην πίστα. Επίσης, δεν αντιδρά αστραπιαία στα κατεβάσματα από υψηλές στροφές, ενώ στα ανεβάσματα χρειάζεται να αλλάζεις πρόωρα ώστε να μη σε προλάβει ο κόφτης. Κατά τ’ άλλα έχουμε ένα εξαιρετικό GR Yaris όπως και πριν. Με ακριβέστατο και επικοινωνιακό τιμόνι και δυνατά όσο και ανθεκτικά φρένα.

GR Yaris

ΤΟ ROVANPERÄ ΓΥΡΙΖΕΙ ΚΑΛΥΤΕΡΑ

Μιλάμε βέβαια για την ειδική έκδοση με τη χρυσή πλακέτα, που παραπέμπει στα δύο παγκόσμια πρωταθλήματα του νεαρού, το 2022 και το 2023. Στο πρόγραμμα Donut, το μικρό Toyota είναι πιο υπερστροφικό, όχι τόσο στην έξοδο όσο στην είσοδο της στροφής, χάρη στη διαφορετική διαχείριση του πίσω μπλοκέ διαφορικού.

GR Yaris

Όλες οι ειδήσεις

Porsche 911 GT3 RS: Νέα ελαστικά Michelin ειδικά για βρεγμένο!

«Άκυρο» στη Nissan και από την Foxconn

Η Xiaomi ετοιμάζεται για άνοιγμα στην παγκόσμια αγορά

car-prices
google-news

Περισσότερα Βίντεο