Τα αυτοκίνητα γίνονται πιο «αποστειρωμένα» κάθε μέρα που περνά, αλλά δύο supermini με αναλογικό χαρακτήρα, το Suzuki Swift Sport και η Skoda Fabia Monte Carlo, μας θυμίζουν πως η οδήγηση είναι απολαυστική και δεν απαιτεί πάντα υπερβολικές ιπποδυνάμεις.
Τα πρώτα hot-hatch που κυκλοφόρησαν, είχαν χαμηλό βάρος, τίμια ιπποδύναμη και πιο σημαντικά, καλό στήσιμο. Εκεί στηρίζονται τα δύο supermini της δοκιμής μας, το Skoda Fabia Monte Carlo και το Suzuki Swift Sport, χωρίς όμως να νοσταλγούν το παρελθόν. Και τα δύο μοντέλα, έχουν λαμπρή ιστορία στην Ελλάδα και πάντοτε προσέφεραν εκδόσεις στοχευμένες στην οδηγική ευχαρίστηση.
Εκδόσεις με ιστορία
Το 1936 και μετά από μία εντυπωσιακή δεύτερη θέση στο Ράλι του Μόντε Κάρλο, η Skoda γιόρτασε το επίτευγμα της παρουσιάζοντας την ομώνυμη σπορ έκδοση στα αυτοκίνητα δρόμου της. Πιο πρόσφατα νίκησε το ράλι του 2017 με το Fabia R5 και συνεχίζει την παράδοση του συγκεκριμένου πακέτου εξοπλισμού με το αγωνιστικό πνεύμα στη τελευταία γενιά του supermini της. Καθώς δεν διατίθεται σε “RS”, η έκδοση Monte Carlo είναι η κορυφαία επιλογή για το νέο Fabia.
Απέναντί του βρίσκεται το Swift Sport, που έχει εδραιώσει τη θέση του στην αγορά ως ένα γρήγορο και οικονομικό αυτοκίνητο. Ένας δύσκολος συνδυασμός, για να λέμε την αλήθεια. Δεν είναι τυχαίο που σε όλες τις σελίδες ενοικιάσεων αυτοκινήτων για οδήγηση σε πίστα, το συγκεκριμένο μοντέλο είναι πάντοτε η πρώτη και πιο προσιτή επιλογή. Ανεξαρτήτως γενιάς, με σχετικά εύκολες αλλαγές, γίνεται ένα ιδανικό track day toy.
Sport εμφάνιση
Όπως είναι αναμενόμενο, οι συγκεκριμένες εκδόσεις διαφοροποιούνται σημαντικά σε σχέση με την υπόλοιπη τους γκάμα, όχι μόνο μηχανικά, αλλά και σχεδιαστικά.
Το Fabia έχει έναν αποκλειστικό προφυλακτήρα με δυναμικές προσθήκες στις άκρες του, ένα ωραίο πλαστικό μπροστά στο ψυγείο στο κάτω μέρος και μαύρα εμβλήματα, όπως και μαύρο περίγραμμα στη μάσκα του. Στα πλάγια, βλέπουμε τα γυαλιστερά εμβλήματα Monte Carlo με τη σημαία του τερματισμού και τις βασικές ζάντες των 17 ιντσών με τα αεροδυναμικά καλύμματα, ενώ υπάρχει και μια επιλογή για 18άρες. Μπορεί να μην έχει τις μεγάλες ζάντες, αλλά διαθέτει το προαιρετικό Sport Chassis Control, που χαμηλώνει το αμάξωμα κατά 15 χιλιοστά και του χαρίζει ρυθμιζόμενες αναρτήσεις. Πίσω, η αεροτομή και ο διαχύτης σε μαύρο χρώμα κάνουν ωραία αντίθεση με το κόκκινο χρώμα και το κάνουν πιο δυναμικό.
Το Swift έχει μια χαρακτηριστική compact σιλουέτα που γίνεται στενότερη από τις πόρτες και πάνω, με μία στρογγυλεμένη εμφάνιση και μοντέρνο σχεδιασμό στα φώτα του. Καθώς πρόκειται για τη κορυφαία έκδοση, έχουμε μερικές ιδιαίτερες λεπτομέρειες, όπως ο προφυλακτήρας με τη μάσκα που τοποθετείται πιο βαθιά σε σχέση με το «απλό» Swift, η οποία μάλιστα έχει το πάνελ με τους αισθητήρες υποβοήθησης σε ένα πιο διακριτικό σημείο. Το πλαστικό του κρατάει τη πινακίδα, το χείλος στο κάτω μέρος και οι πλαϊνές ποδιές έχουν look ανθρακονήματος και το κάνουν να δείχνει πιο επιθετικό. Ενώ η εισαγωγική έκδοση έχει 16άρες , το Sport διαθέτει ζάντες 17 ιντσών και είναι επίσης 1,5 εκατοστό χαμηλότερο. Η μεγαλύτερη αεροτομή και ο φουσκωμένος προφυλακτήρας με τις δύο μεγάλες απολήξεις εξατμίσεων, το κάνουν να ξεχωρίζει στο δρόμο, ενώ έχουν βελτιώσει ελαφρώς τον ήχο του.
Βασική Διαφορά: Το εσωτερικό
Ενώ το Swift έχει απομίμηση carbon fiber στο αμάξωμα, το Fabia ακολούθησε το ίδιο μονοπάτι στο εσωτερικό του. Βρίσκουμε ψεύτικο ανθρακόνημα στη κεντρική κονσόλα αλλά ακόμη και στις επενδύσεις των καθισμάτων! Βέβαια, πρέπει να παραδεχθώ πως σε συνδυασμό με τις κόκκινες ραφές έχει έναν αρκετά δυναμικό χαρακτήρα. To δερμάτινο τιμόνι έχει (αντίθετα με όλες τις υπόλοιπες εκδόσεις του) ένα τιμόνι με τρεις ακτίνες, ενώ ο ψηφιακός πίνακας οργάνων πίσω του, έχει εμπλουτιστεί με πιο σπορ γραφικά. Τα bucket καθίσματα και στα δύο μοντέλα της δοκιμής μας προσφέρουν εξαιρετική στήριξη, αλλά αυτά του Fabia είναι πιο αναπαυτικά και καλύτερα για καθημερινή χρήση.
Η καμπίνα του Suzuki δείχνει πιο λακωνική, αλλά διαθέτει όλες τις ανέσεις. Η Suzuki έδωσε σημασία στα πράγματα που αγγίζει συχνότερα ο οδηγός και έτσι υπάρχουν δερμάτινες επενδύσεις στο τιμόνι και το λεβιέ ταχυτήτων, αλλά όλο το ταμπλό, η κεντρική κονσόλα και οι πόρτες έχουν σκληρά πλαστικά με φθηνή αίσθηση. Αυτά αντισταθμίζονται από τις τεχνολογίες του, καθώς έχουμε ένα τιμόνι πολλαπλών χρήσεων με κουμπιά ακόμη και για το τηλέφωνο ή το σύστημα διατήρησης λωρίδας, θερμαινόμενα καθίσματα, αυτόματο κλιματισμό και cruise control. Άρα δεν του λείπει τίποτα, απλώς η εκτέλεση έχει γίνει με βασικό παράγοντα τη μείωση του κόστους.
Το infotainment του Fabia είναι πιο εξελιγμένο και πλουσιότερο σε σχέση με το αρκετά βασικό σύστημα του Swift. Υποστηρίζει όλες τις σύγχρονες λειτουργίες όπως οι φωνητικές εντολές ή το ασύρματο apple carplay, αντίθετα με τις 4 επιλογές του menu του Suzuki και το ενσύρματο mirroring. Ο χώρος των αποσκευών του Skoda είναι αρκετά μεγαλύτερος, με χωρητικότητα 380 λίτρων, έναντι των 265 στο Swift. Για το εσωτερικό, ο πόντος πάει ξεκάθαρα στο Fabia.
Απαιτούν συμβιβασμούς
Όπως θα διαβάσετε στους πίνακες τεχνικών χαρακτηριστικών, η ισχύς των δύο μοντέλων είναι παρόμοια, με το Fabia να είναι λίγο ισχυρότερο, αλλά και πιο βαρύ. Η σχετικά χαμηλή ιπποδύναμη των 129 και 150 ίππων, δεν θα ενθουσιάσουν τον οδηγό σε μια ευθεία. Εκεί που τα αυτοκίνητα ζωντανεύουν και προσφέρουν ευχαρίστηση, είναι σε μια διαδρομή με συνεχείς στροφές, όπου το χαμηλό βάρος είναι ένα βασικό (και σπάνιο στις μέρες μας) πλεονέκτημα, τα κάνει ευκίνητα και απολαυστικά, ακόμη και με τα μικρά τους λάστιχα και φρένα. Αισθάνεσαι ότι συμμετέχεις ενεργά στην οδήγηση και έχουν προβλέψιμο χαρακτήρα που συγχωρεί μικρά λάθη.
Το Swift Sport είναι φτιαγμένο για τέτοιες βόλτες: Σφιχτές αναρτήσεις, άμεσο τιμόνι με καλό feedback και ένας εύστροφος κινητήρας με χειροκίνητο κιβώτιο 6 ταχυτήτων. Δεν υπάρχουν προγράμματα οδήγησης, κάτι που σημαίνει ότι βρίσκεσαι …μονίμως στο Sport Mode! Με το βάρος του να ξεπερνά οριακά τον ένα τόνο, έχει την αίσθηση ενός go-kart και στρίβει απρόσμενα καλά και σε υψηλότερες ταχύτητες από το Fabia. Όταν βρεθεί κοντά στα όρια του, προτιμά να υπερστρέψει και να δείξει ζωηράδα παρά να χάσει τη πρόσφυση στον εμπρός άξονα.
Όταν τα οδηγείς back-to-back, καταλαβαίνεις αμέσως τη διαφορά βάρους μεταξύ τους, με το βαρύτερο Fabia να παίρνει λίγο μεγαλύτερες κλίσεις στις στροφές. Δεν σου εμπνέει την ίδια σιγουριά στις στροφές, ενώ θέλει περισσότερη προσοχή στο τιμόνι για να μην υποστρέψει. Το αυτόματο κιβώτιο DSG 7 σχέσεων είναι ταχύτατο στις αλλαγές και του και έχει ρυθμιστεί για να βρίσκεσαι μονίμως στο φάσμα στροφών που λειτουργεί το turbo, κάνοντας το να επιταχύνει γραμμικά και να φτάσει τα 100 χιλιόμετρα την ώρα 1 δευτερόλεπτο πιο γρήγορα από το Swift. Απογοητεύτηκα βέβαια, όταν συνειδητοποίησα πως πίσω από το τιμόνι δεν υπάρχουν paddles για την αλλαγή των ταχυτήτων, και αυτό γίνεται αποκλειστικά από το λεβιέ.
Εκεί που το Fabia ξεχωρίζει είναι η άνεση. Προσφέρει καλή ποιότητα κύλισης και ηχομόνωσης, έξυπνα συστήματα υποβοήθησης και ελαφρύ τιμόνι. Το Swift μπορεί να είναι πιο απολαυστικό σε μια γρήγορη βόλτα, αλλά το Skoda υπερτερεί στο τομέα της καθημερινής οδήγησης και της πρακτικότητας.
Θέμα προτεραιοτήτων
Η επιλογή ενός από τα δύο είναι δύσκολη, καθώς το καθένα έχει τα δικά του πλεονεκτήματα αλλά και τις δικές του αδυναμίες. Το Fabia είναι πιο «πολιτισμένο» σε σχέση με το Swift, το οποίο είναι φτιαγμένο για να οδηγείται στο όριο του, κάτι μάλιστα εφικτό χωρίς να γίνεται επικίνδυνο, χάρη στη περιορισμένη ισχύ του. Είναι εντυπωσιακό όμως, το πως ένα μικρό, κίτρινο supermini μπορεί να ζωγραφίσει τόσο εύκολα ένα χαμόγελο στο πρόσωπο του οδηγού του. Η κατανάλωση και των δύο μοντέλων στη δοκιμή μας ήταν η ίδια, με το αυτόματο κιβώτιο του Fabia να ισοβαθμεί με την οικονομία του ήπιου υβριδικού συστήματος στου Swift Sport.