Δύο διαφορετικές προσεγγίσεις στα σύγχρονα supermini. Το Peugeot 208, με έμφαση στο στυλ και την τεχνολογία, έχει καταφέρει να εδραιωθεί πολύ ψηλά στις προτιμήσεις του αγοραστικού κοινού. Το νέο Skoda Fabia απαντά δίνοντας… ρέστα στην ευρυχωρία και την πρακτικότητα.
Του Νίκου Μαρινόπουλου – Φωτογραφίες: Βασίλης Κωστάκος
Στην Ελλάδα, το 2021, σχεδόν ένα στα δύο (48,29%) αυτοκίνητα που πουλήθηκαν ανήκαν στην κατηγορία των supermini. Τι είναι αυτό που συνήθως ζητάνε οι υποψήφιοι αγοραστές από ένα αυτοκίνητο της κατηγορίας; Να είναι όμορφο, ευρύχωρο, πλούσια εξοπλισμένο, πρακτικό, φθηνό, να μην καίει, να παρκάρει εύκολα και παντού και φυσικά να μην τρέχουν κάθε τρεις και λίγο στο συνεργείο. Το μοντέλο με όλα τα παραπάνω χαρακτηριστικά βέβαια δεν υπάρχει, οπότε όλοι αναγκαστικά συμβιβάζονται με κάποιο που πληροί ορισμένα από αυτά τα χαρακτηριστικά.
Η ΓΑΛΛΙΚΗ ΣΧΟΛΗ
Το 208 είναι ένα από τα «σιγουράκια» στην Ελλάδα, όσον αφορά τις πωλήσεις. Βασίζεται στην ελκυστική εξωτερική του σχεδίαση για να τραβήξει το βλέμμα σου, το οποίο κυριολεκτικά μαγνητίζει με την εσωτερική του σχεδίαση. Ο συνδυασμός των διαφορετικών ειδών πλαστικών δημιουργεί μια πολύ όμορφη εικόνα που σου φτιάχνει τη διάθεση, παρά τα άκαμπτα πλαστικά (εξαιρουμένων των μαλακών στο επάνω μέρος του ταμπλό). Όλα τα λεφτά είναι ο τρισδιάστατος ψηφιακός πίνακας οργάνων, κρίμα που τον έχουν κρύψει τόσο καλά πίσω από το τιμόνι. Εάν ρυθμίσεις το τιμόνι στο σωστό ύψος (οι επιλογές είναι μόνο χαμηλά ή πολύ χαμηλά), η στεφάνη του κρύβει τις ενδείξεις. Οπότε μαθαίνεις να οδηγείς με το τιμόνι πιο χαμηλά από το επιθυμητό και το έδρανο του καθίσματος μια ιδέα πιο ψηλά, ώστε να βλέπεις τα όργανα πάνω από το τιμόνι. Στην πόλη, το τιμόνι είναι πούπουλο, οπότε δεν σε κουράζει καθόλου στις μανούβρες. Είναι πιο άμεσο από του Skoda Fabia και πιο προοδευτικό.
Τα προγράμματα οδήγησης είναι δύο, το Normal και το Eco. Η άνεση είναι ικανοποιητική, ότι ακριβώς περιμένεις από ένα αυτοκίνητο της κατηγορίας. Όσο η ταχύτητα αυξάνεται το τιμόνι βαραίνει, σχεδόν όσο επιθυμείς. Το πάτημα του 208 είναι ανάλαφρο, καταφέρνοντας να σου μεταδώσει μια αίσθηση σιγουριάς και ασφάλειας. Ένα ακόμα χαρακτηριστικό που μας άρεσε πολύ είναι ότι το τιμόνι του 208 “κόβει” πολύ, διευκολύνοντας τους ελιγμούς στην πόλη. Ωστόσο, με βάση τα τεχνικά χαρακτηριστικά των κατασκευαστών, η διαφορά με το Fabia είναι μικρή (10,4 μέτρα η διάμετρος στροφής του 208, 10,7 μέτρα του Fabia).
Η ποιότητα συναρμογής είναι αψεγάδιαστη και στα δύο αυτοκίνητα. Το Fabia έχει καλής ποιότητας υλικά, παρά τα άκαμπτα πλαστικά, με κάποιες πολύ όμορφες και έξυπνες λεπτομέρειες. Όμως, συγκριτικά με το εσωτερικό του 208, εκείνο του Fabia δείχνει να στερείται έμπνευσης. Ο διαμορφώσιμος πίνακας οργάνων (όπως και στο 208) παρέχει ακόμα περισσότερη πληροφόρηση, διαθέτει ευανάγνωστα γραφικά, αλλά χάνει στον τομέα του εντυπωσιασμού. Το Fabia διαθέτει μια θέση οδήγησης στην οποία είναι πολύ πιο εύκολο να βολευτείς, λόγω και της μεγαλύτερης δυνατότητας ρύθμισης του τιμονιού σε ύψος. Το τιμόνι του είναι όσο ελαφρύ το θες στην πόλη, αλλά δεν είναι εξίσου προοδευτικό όταν επιλέξεις ένα σβέλτο ρυθμό σε επαρχιακό δρόμο. Απλά μαθαίνεις να το αγνοείς και αντιλαμβάνεσαι ότι το Fabia στρίβει αποτελεσματικά, όσο κι αν το ζορίσεις. Στο σημείο αυτό να τονίσουμε ότι τα φρένα του υπερέχουν σε αίσθηση.
Η ΓΕΡΜΑΝΙΚΗ ΣΧΟΛΗ
Ένα ακόμα στοιχείο που μας άρεσε στο Fabia είναι τα ADAS. Λειτουργούν πραγματικά για να υποβοηθήσουν το έργο του οδηγού, δίχως υστερίες και προειδοποιήσεις που σε κοψοχολιάζουν. Όπως και στο 208, στην καμπίνα υπάρχει συνδυασμός ψηφιακών και φυσικών πλήκτρων. Ως αποτέλεσμα, κάποιες εντολές ολοκληρώνονται εύκολα και γρήγορα, ενώ για κάποιες άλλες απαιτείται περισσότερη προσπάθεια (πχ. ρύθμιση έντασης ανεμιστήρα). Το Fabia διαθέτει τέσσερα προγράμματα οδήγησης. Τα επιπλέον σε σχέση με το 208 είναι το Sport και το Individual. Μεταξύ των διαφόρων προγραμμάτων δεν είδαμε μεγάλες διαφορές, όπως καμιά φορά συμβαίνει. Σε βαθμό που να τα θεωρούμε ολίγον αχρείαστα. Το Normal σε καλύπτει σε όλες τις περιπτώσεις και στα δύο αυτοκίνητα, ειδικά από τη στιγμή που δεν μιλάμε για αυτοκίνητα με σπορ συμπεριφορά που θα δικαιολογούσε ένα λίγο πιο «άγριο» πρόγραμμα.
Ο κινητήρας του 208 (1.2 – 100 ίπποι, 205 Nm) είναι πιο θορυβώδης σε λειτουργία, δίχως ωστόσο να ενοχλεί. Τραβάει πρόθυμα από χαμηλά, αλλά μέχρι εκεί. Μην περιμένει κανείς επιδόσεις “GTI”. Αν και υπολείπεται σε ροπή (1.0 – 110 ίπποι, 200 Nm), ο κινητήρας του Fabia είναι λίγο πιο πρόθυμος, αλλά και σε αυτή την περίπτωση οι επιδόσεις είναι απλά ικανοποιητικές. Είναι όμως πιο τραχύς σε λειτουργία και νιώθεις κάποιους κραδασμούς, κάτι που αντιλαμβάνεσαι κυρίως όταν ο ενεργοποιημένος κλιματισμός δεν επιτρέπει στο σύστημα Start&Stop να τον σβήσει στα φανάρια.
Μιας και μιλάμε για δύο απλά και καθημερινά μοντέλα, μεγάλη σημασία έχουν οι διαθέσιμοι χώροι. Το Fabia ενδέχεται να είναι το κορυφαίο αυτοκίνητο στην κατηγορία. Διαθέτει τον μεγαλύτερο χώρο αποσκευών (380 λίτρα έναντι 309 του Peugeot) και χώρους επαρκείς για τέσσερις ενήλικες επιβάτες. Η πρόσβαση στις πίσω θέσεις είναι εύκολη. Το πλάτος επαρκές για δύο επιβάτες και ο χώρος για τα γόνατα ικανοποιητικός (για τα δεδομένα της κατηγορίας). Στο 208, η πρόσβαση πίσω είναι λίγο πιο δύσκολη εξαιτίας της κλίσης της οροφής. Το πλάτος είναι πρακτικά ισάξιο και ο χώρος για τα γόνατα μια ιδέα μικρότερος, αλλά επαρκής. Οι αεραγωγοί για τις πίσω θέσεις είναι κάτι που θα εκτιμήσουν δεόντως οι επιβάτες του Fabia (το 208 δεν διαθέτει αεραγωγούς πίσω).
Μελετώντας τιμοκαταλόγους του «μακρινού» 2020, η συγκεκριμένη έκδοση του 208 κόστιζε περίπου 4.500 ευρώ λιγότερα. Αντίστοιχη σύγκριση δεν μπορεί να γίνει για το Fabia, λόγω αλλαγής γενιάς του μοντέλου. Μένοντας στο Fabia, είναι η χαρά του ιδιοκτήτη και ο πονοκέφαλος του δοκιμαστή. Είναι καλό σε όλους τους τομείς, σε άλλους περισσότερο σε άλλους λιγότερο, έχει βέβαια και κάποια μειονεκτήματα που προαναφέραμε. Όποιος το επιλέξει, είναι βέβαιο ότι θα νιώσει δικαιωμένος για την επιλογή του. Το γεγονός ότι δεν είναι εξαιρετικό σε κάποιον τομέα είναι αυτό που προβληματίζει τον δοκιμαστή. Δεν έχει κάτι το πολύ ανώτερο σε σχέση με τα λοιπά αυτοκίνητα της κατηγορίας ώστε να βασίσεις εκεί το συμπέρασμα μιας δοκιμής. Είναι όμως τόσο εύκολη η συμβίωση μαζί του που μόνο θετικές εντυπώσεις σου αφήνει. Το 208 σε κερδίζει με την πρώτη ματιά. Εάν καταφέρεις να συμβιώσεις με την ιδιαιτερότητα της θέσης οδήγησης και την αλμυρή τιμή, η ευκολία στην οδήγηση και η ποιότητα των υλικών το καθιστούν ιδανικό για δεύτερο αυτοκίνητο της οικογένειας. Εάν όμως οι χώροι και η πρακτικότητα αποτελούν προτεραιότητα, αυτή τη στιγμή το Fabia είναι ότι καλύτερο στην κατηγορία.