ΔΟΚΙΜΕΣ

Skoda Enyaq Coupe RS iV: «Άνετα» γρήγορο

skoda-enyaq-coupe-rs-iv-aneta-grigoro-671657

Μετά από 40 χρόνια, η γκάμα της Skoda εμπλουτίστηκε ξανά με ένα Coupe μοντέλο, αυτή τη φορά όμως ο όρος Coupe συμβαδίζει με τον όρο SUV, και μάλιστα ένα που είναι αμιγώς ηλεκτρικό. Αναφέρομαι προφανώς στο πρώτο και επιτυχημένο ηλεκτρικό μοντέλο της Τσέχικης εταιρείας, το Enyaq iV, που στην Coupe του εκδοχή διατίθεται και με το έμβλημα RS. Πρόκειται για την κορυφαία έκδοση με τετρακίνηση και συνολική απόδοση 299 ίππων, μοναδικές χρωματικές επιλογές και φωτιζόμενη μάσκα.

του Τρύφωνας Αλεξόπουλος, Φωτογραφίες: Δημήτρης Μανώλαρος

Με τίτλους Best Selling και πολλά βραβεία θα μπορούσε να περιγράψει η Skoda το πρώτο της αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο, που πήρε το όνομα του από τη Σκωτική Γαελική γλώσσα, σηματοδοτώντας την αρχή του ολικού εξηλεκτρισμού της με το «E». Όπως τα υπόλοιπα μοντέλα στη γκάμα της είχε ως βασικές αρχές την ισορροπία, την άνεση και την πρακτικότητα. Αυτά τουλάχιστον, μέχρι να ενσωματωθεί στη γκάμα του η πιο γρήγορη έκδοση RS. Στην χώρα μας αποκλειστικά με την Coupe σιλουέτα!

Επιδόσεις «στην πρίζα»

Ο εξηλεκτρισμός των εκδόσεων RS έγινε σχετικά πρόσφατα, με το Best Seller μοντέλο της Skoda, που δεν είναι άλλο από την Octavia. Η αρχή έγινε με ένα Plug-in υβριδικό σύνολο, οπότε το επόμενο βήμα ήταν φυσικά μια σπορ έκδοση του αμιγώς ηλεκτρικού της μοντέλου.

Η λογική είναι ίδια με το συγγενικό μοντέλο ID.4 και την αντίστοιχη έκδοση GTX, η αίσθηση όμως είναι διαφορετική. Η «βάση» για το σύστημα κίνησης είναι η τετρακίνητη έκδοση 80x του Enyaq, με τους δύο ηλεκτροκινητήρες, άρα και την «ηλεκτρική» τετρακίνηση. Η συνολική απόδοση όμως εκτοξεύεται στους 299 ίππους και η ροπή στα 460 Nm. Ο σύγχρονος ηλεκτροκινητήρας που είναι τοποθετημένος στον πίσω άξονα αποδίδει τους 204 ίππους και τα 360 Nm, ενώ ο ασύγχρονος μπροστινός συμπληρώνει με 109 και 162, αντίστοιχα. Τα μαθηματικά δεν βγαίνουν, αλλά μην σκοτίζεστε για αυτό, κρατήστε απλά ότι η αίσθηση είναι αυτή ενός πολύ γρήγορου αυτοκινήτου. Επιταχύνει με ακαριαίο τρόπο αλλά γραμμικά, χωρίς να δίνει την αίσθηση ότι η δύναμη εξασθενεί όσο τα χιλιόμετρα ανεβαίνουν. Για τους λάτρεις των τεχνικών χαρακτηριστικών, θα χρειαστεί κάτι λιγότερο από τα 6,5” που ανακοινώνονται για τα 0-100, με την τελική να περιορίζεται αυστηρά στα 180 χλμ./ώρα, τα οποία προφανώς αγγίζει αρκετά γρήγορα.

Οι ηλεκτροκινητήρες αντλούν ενέργεια από την μεγάλη μπαταρία της γκάμας, χωρητικότητας 82 kWh, με τις 77 από αυτές να αφιερώνονται στην κίνηση. Σύμφωνα με τον κύκλο WLTP η αυτονομία του μπορεί να αγγίξει στον μικτό κύκλο τα 467 χιλιόμετρα ή εντός πόλης να κάνει 150 περισσότερα.

Αυτά βέβαια υπό τις ιδανικές συνθήκες και με αυτοσυγκράτηση στην άμεση απόκριση που έχει το δεξί πεντάλ, ειδικότερα όταν το «σωστό» πρόγραμμα οδήγησης είναι επιλεγμένο. Στην δοκιμή μας, χωρίς ιδιαίτερη προσοχή, είχαμε 20,4 kWh/100 χλμ., χαρίζοντάς του μια εμβέλεια 403 χιλιομέτρων. Όταν οι ρυθμοί ανεβαίνουν βέβαια ο «δείκτης» ξεπερνάει τις 23, όπως αντίστοιχα και με ταχύτητες άνω των 140 χλμ./ώρα. Μέχρι τα 120 όμως, η κατανάλωση ενέργειας δεν ξεπερνά τις 21, οπότε πρακτικά ένα ταξίδι 350 χιλιομέτρων είναι δυνατό χωρίς στάση.

Συνεχόμενο drift 7,351 χιλιομέτρων στον πάγο

Το Enyaq RS έχει κατακτήσει δύο ρεκόρ Guinness: Το «Μεγαλύτερο συνεχόμενο drift οχήματος στον πάγο» και το «Μεγαλύτερο συνεχόμενο drift οχήματος στον πάγο με ηλεκτρικό αυτοκίνητο». Αυτό από μόνο του λέει κάτι για τον υπερστροφικό του χαρακτήρα. Χρειάστηκαν βέβαια πολυάριθμες διαδρομές εξάσκησης με διαφορετικούς συνδυασμούς ελαστικών. Συνολικά 18 ώρες πλαγιολισθήσεων πραγματοποιήθηκαν επί πέντε πλήρεις ημέρες, σε θερμοκρασίες υπό του μηδενός, έτσι ώστε να επιτευχθεί η τέλεια διαδρομή συνεχόμενου drift.

Ανταπεξήλθε όμως στις δύσκολες και εξαιρετικά απαιτητικές συνθήκες και κινήθηκε γύρω από τον κύκλο drift συνολικά 39 φορές κατά τη διάρκεια των 15 λεπτών και 58 δευτερολέπτων της προσπάθειας στην οποία έσπασε το ρεκόρ. Πέτυχε τελική ταχύτητα 48,69 km/h και ταξίδευε με 31,64 km/h στο πιο αργό σημείο του κύκλου της διαδρομής

Πόσο Rally Sport;

Βασισμένο στην αρθρωτή πλατφόρμα MEB και με τις μπαταρίες τοποθετημένες στο πάτωμα, η ακαμψία του είναι δεδομένη, όπως επίσης η ιδανική κατανομή βάρους που χαρακτηρίζει και τις υπόλοιπες εκδόσεις του Enyaq. Στο RS διαφοροποιείται το Set Up των αναρτήσεων, με πιο σφιχτά αμορτισέρ και χαμήλωμα κατά 15 χλστ. εμπρός και 10 χλστ. πίσω, χαμηλώνοντας ταυτόχρονα το κέντρο βάρους ακόμα περισσότερο.

Οι μηχανικοί της Skoda έχουν πετύχει πολύ καλή ισορροπία μεταξύ της άνεσης και του περιορισμού των κλίσεων. Πράγματι, υπό πίεση οι κλίσεις είναι μικρές, ενώ ταυτόχρονα η ανάρτηση που αποτελείται από γόνατα McPherson εμπρός και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω, διαχειρίζεται με μαεστρία τις ανωμαλίες. Δεν θα κοπανήσει σχεδόν ποτέ, ούτε θα μεταφέρει κραδασμό στη καμπίνα, παρ’ όλα αυτά στις εγκάρσιες ανωμαλίες θα ακουστεί. Αυτό που δεν θα ακουστεί σίγουρα είναι ο θόρυβος κύλισης, παρά τους τροχούς 20” και τα ελαστικά διάστασης 235/50 μπροστά – 255/45 πίσω, και σε αυτό σημαντικό ρόλο παίζει η ηχομόνωση που προσφέρουν τα διπλά ηχομονωτικά τζάμια. Η ποιότητα κύλισης είναι ισάξια με αυτή των βασικών εκδόσεων, πράγμα που σημαίνει ότι σε καλή άσφαλτο αγγίζει αυτή των πιο Premium ανταγωνιστών, ενώ η κουπέ σιλουέτα του «γλιστράει» χωρίς να προκαλεί αεροδυναμικούς θορύβους.

Οκ, είναι σίγουρα άνετο αλλά εδώ έχουμε να κάνουμε με την έκδοση RS και ένα λογότυπο που συνδέεται άμεσα με την αγωνιστική ιστορία της Skoda από το 1974 και με όλες τις σπορ εκδόσεις των συμβατικών της μοντέλων. Η αλήθεια είναι ότι Enyaq RS συνδυάζει την άνεση με τη δυναμικότητα, επομένως είναι περισσότερο σπορτίφ παρά πραγματικό σπορ.

Το σύστημα διεύθυνσης είναι εξαιρετικό σε  όλες τις καθημερινές διαδρομές, υπό πίεση όμως θα αναζητούσες λίγη περισσότερη αμεσότητα και πληροφόρηση, έτσι ώστε να συνδέεσαι περισσότερο με το μπροστινό σύστημα. Η αίσθηση των φρένων είναι επίσης κάπως σπογγώδης, αλλά συνηθίζεται και δεν χωράει αμφιβολία για την αποτελεσματικότητα του συστήματος. Εδώ, κάποιοι θα σχολιάσουν την απουσία δίσκων στο πίσω μέρος (αεριζόμενοι μπροστινοί δίσκοι – ταμπούρα πίσω), όμως υπάρχει λογική εξήγηση που αφορά στην αναγεννητική πέδηση.

Με τον διακόπτη του κιβωτίου στη θέση «B», το αρχικό φρενάρισμα γίνεται με τους ηλεκτροκινητήρες, οπότε το σύστημα πέδησης δεν χρησιμοποιείται πάντα. Δεν υπάρχει λειτουργία One Pedal πάντως, τουλάχιστον όχι μέχρι πλήρη ακινητοποίηση, ενώ τα στάδια ρυθμίζονται και στο «D» από τα Paddles στο τιμόνι.

Τα όρια πρόσφυσής του είναι υψηλά και δίνει μια αίσθηση σιγουριάς όταν ο ρυθμός είναι πραγματικά γρήγορος και δεν θα υποστρέψει εύκολα. Ίσα-ίσα, το Enyaq RS έχει μια υπερστροφική διάθεση, χωρίς βέβαια να ανοίγει και πολύ την τροχιά του. Το ESC δεν απενεργοποιείται πλήρως και στο Sport είναι αρκετές οι φορές που θα περιορίσει το παιχνίδι. Οι 2.2 τόνοι του βάρους του δεν «καμουφλάρονται» εντελώς, αλλά δεν τους δείχνει κι’ όλας από τις αντιδράσεις που έχει, στις πιο κλειστές στροφές και στο δυνατά φρεναρίσματα.

Η αίσθηση του τιμονιού, της αναγεννητικής πέδησης, της απόκρισης των ηλεκτροκινητήρων και του συστήματος ευστάθειας, παραμετροποιούνται με ένα από τα τέσσερα προεπιλεγμένα προγράμματα οδήγησης. Υπάρχει όμως και το individual, στο οποίο επιλέγεις εσύ καθένα από τα παραπάνω.

Στην πόλη είναι πολύ άνετο και στο ταξίδι πολύ σταθερό. Η ορατότητα είναι άριστη προς όλες τις κατευθύνσεις, εκτός από την πίσω, λόγω του μικρού παραθύρου. Τα διαθέσιμα συστήματα ασφάλειας και υποβοήθησης πάντως δεν θα αφήσουν περιθώρια ανησυχίας για αυτό, ούτε για το παρκάρισμα. Τέλος, ο κύκλος στροφής του είναι μικρότερος κατά 1,5 μέτρο σε σχέση με τις απλές εκδόσεις, ακόμα και έτσι όμως, στα 10,8 μέτρα, παραμένει πολύ ευέλικτο.

Φαντεζί

Σίγουρα 40 χρόνια είναι πολλά, όμως με το Enyaq η Skoda έκανε μια εμφατική, αν και ίσως καθυστερημένη, επιστροφή στα Coupe μοντέλα. Είναι άλλωστε μια από τις πιο έντονες τάσεις της αγοράς τα SUV με έντονη καμπυλότητα στην οροφή.

Το Enyaq iV Coupe λοιπόν, έχει ακριβώς τις ίδιες διαστάσεις με την απλή εκδοχή του και μέχρι τη μεσαία κολώνα καμία ουσιαστική διαφορά. Από εκεί και πέρα, η οροφή αποκτά μια έντονη κλίση, το πίσω παράθυρο μικραίνει και το φινιστρίνι γίνεται τριγωνικό. Δεν υπάρχει επίσης η αεροτομή στην οροφή αλλά ένα έντονο κόψιμο της πέμπτης πόρτας, ενώ ο προφυλακτήρας είναι ανασχεδιασμένος με λιγότερες ακμές και θέση για την πινακίδα (στο άλλο βρίσκεται στην πέμπτη πόρτα).

 

Το RS είναι πιο «αγριεμένο» από τις υπόλοιπες εκδόσεις του Enyaq, ακόμα και από αυτές του Coupe που ντύνονται μόνο με τα σπορ εξωτερικά στοιχεία. Κάθε λεπτομέρεια χρωμίου αντικαθίσταται από μια μαύρη, όπως στη μάσκα, στα λογότυπα και στο περίγραμμα των παραθύρων. Ο μπροστινός προφυλακτήρας διαθέτει ένα επιπλέον φιλέτο στους διακοσμητικούς αεραγωγούς και ο πίσω, τον μεγάλο διαμήκη ανακλαστήρα, που χαρακτηρίζει κάθε νέο μοντέλο RS. Σημείο αναφοράς είναι το Crystal Face, που διατίθεται ως στάνταρ, και φωτίζει με εντυπωσιακό τρόπο τη μάσκα, χρησιμοποιώντας 131 LED.

Διαφορετικές είναι επίσης οι επιλογές των τροχών 20” ή 21”, οι οποίες παραμένουν αεροδυναμικές.

Απλά… πρακτικό, ιδιαίτερα… δυναμικό

Η καμπίνα του Enyaq RS και εν δυνάμει όλων των Coupe εκδόσεων δεν διαφοροποιείται σε φιλοσοφία από τις άλλες. Δεν έχει εξτρεμιστική σχεδίαση αλλά ένα ευάερο, πρακτικό και εργονομικό προσανατολισμό, σε συνδυασμό με πολλή τεχνολογία.

Σε πρώτο πλάνο βρίσκεται η κεντρική οθόνη αφής με διαγώνιο 13”, που τρέχει το νεότερο λογισμικό σύστημα του Group. Όλες οι απαραίτητες επιλογές ασύρματης συνδεσιμότητας υπάρχουν, οι επιλογές εξατομίκευσης είναι πολλές και τα γραφικά έχουν την υπογραφή της Skoda. Παρότι όμως ενημερώνεται ασύρματα συχνά-πυκνά, μερικές φορές παραμένει λίγο «laggy» σε σχέση με τον ανταγωνισμό. Ο ψηφιακός πίνακας οργάνων έχει μια απέριττη λογική, χωρίς επιλογές εξατομίκευσης και καταλαμβάνει μόλις 5,3” πίσω από το τιμόνι. Ωστόσο, το στάνταρ για το RS, Head-Up Display, δίνει στον οδηγό όλες τις απαραίτητες πληροφορίες χωρίς να του αποσπά την προσοχή και διαθέτει τεχνολογία επαυξημένης πραγματικότητας.

Η ποιότητα κατασκευής μπορεί να συγκριθεί μόνο με τον Premium ανταγωνισμό. Ποιοτικά και αφρώδη στην αφή πλαστικά, αλλά και επενδύσεις από συνθετικό δέρμα με ραφές στα καθίσματα, τις πόρτες και το ταμπλό. Σε αυτή την έκδοση τα Design Selections, οι επιλογές δηλαδή για τη χρήση υλικών, είναι μόνο δύο. Στην δεύτερη, το εσωτερικό ντύνεται από τεχνητό Alcantara με πράσινες ραφές και εφέ ανθρακονήματος (διαθέσιμο και μεμονωμένα, όπως στο μοντέλο της δοκιμής).

Τα εύσημα πρέπει να πάνε οπωσδήποτε στην εργονομία και στην πρακτικότητα. Αφενός, αν εξαιρέσουμε τα κουμπιά αφής για τις ρυθμίσεις των φώτων, υπάρχουν όλοι οι απαραίτητη φυσικοί διακόπτες και κουμπιά συντομεύσεων, ακόμα και στο τιμόνι (σε αντίθεση με συγγενικά μοντέλα). Αφετέρου, η Open Space σχεδίαση που επιτρέπει η «ηλεκτρική» αρχιτεκτονική, δίνει χώρο για μικρά και μεγάλα αντικείμενα σε πολλά σημεία της καμπίνας. Άλλωστε, όλα έχουν σχεδιαστεί βάσει της λογικής «Simply Clever», που προσφέρει λύσεις πρακτικότητας για τοποθέτηση αντικειμένων στο εσωτερικό και στον χώρο αποσκευών.

 

Μιας και πιάσαμε τους χώρους, ότι ισχύει για τα αντικείμενα ισχύει και για τους επιβάτες. Οι πίσω, με ένα μεταξόνιο στα 2.768 χλστ. και επίπεδο πάτωμα, δεν θα αναζητήσουν ποτέ παραπάνω χώρο και θα καθίσουν με περίσσεια άνεση, ακόμα και ο μεσαίος. Επίσης, παρά τη καμπυλότητα της οροφής, ο αέρας για τα κεφάλια είναι υπεραρκετός και το μόνο που μειώνεται είναι τα διαθέσιμα λίτρα για τις αποσκευές. Τα 575 βέβαια παραμένουν πολλά, ενώ μπορούν να φτάσουν έως τα 1.710 με την αναδίπλωση των καθισμάτων από τους σχετικούς διακόπτες στον χώρο.

Ο βασικός εξοπλισμός της κορυφαίας έκδοσης, πέρα από το τσεκάρισμα των κορυφαίων επιλογών τεχνολογίας και ποιότητας, προσφέρει αρκετά δυναμικά χαρακτηριστικά. Ένα από αυτά είναι τα μπάκετ καθίσματα, τα οποία προσφέρουν εξαιρετική πλευρική στήριξη, ποικίλες ρυθμίσεις και άνεση. Η θέση οδήγησης μπορεί να είναι είτε πολύ χαμηλή, είτε πολύ ψηλή. Θα χρειαστεί συνήθεια όμως ή λίγο πειραματισμό για να βρεις την θέση που τελικά σε βολεύει, κυρίως λόγω του χαμηλού ταμπλό και της καμπυλότητας της μπροστινής κολόνας.

Δεν γίνεται να μην σου RSει!

Το Enyaq RS iV, είναι ένα από αυτά τα μοντέλα που έχουν «βρει» την απόλυτη ισορροπία. Στην προκειμένη περίπτωση, τα δυναμικά χαρακτηριστικά με την άνεση. Μπορεί να μην είναι ένα καθαρόαιμο RS μοντέλο, είναι όμως σπορ και σίγουρα μπορεί να προσφέρει συγκινήσεις. Βάλτε στο «πακέτο» τους χώρους, την πρακτικότητα, την τεχνολογία και την εργονομία και θα είστε «άνετα» σπορ.

 

Τεχνικά Χαρακτηριστικά Enyaq Coupe RS iV

Ηλεκτροκινητήρες

Εμπρός, ασύγχρονος ηλεκτρικός

Πίσω, σύγχρονος ηλεκτρικός

Iσχύς

Μέγιστη ισχύς: 299 ίπποι

Μέγιστη Ροπή: 460 Nm ροπής

Μετάδοση

Κίνηση στους τέσσερις τροχούς

Αυτόματο κιβώτιο μονής σχέσης

Επιδόσεις

Τελική ταχύτητα: 180 χλμ./ώρα

Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα: 6.5 δλ.

Μπαταρία

Ιόντων λιθίου, ενεργειακή χωρητικότητα 82 kWh (77 ωφέλιμες)

Αμάξωμα

Διαστάσεις (μήκος Χ πλάτος Χ ύψος) χλστ.: 4.653 X 1.879 X 1.622

Μεταξόνιο: 2.768 χιλ.

Βάρος: 2.180 κιλά

Χώρος αποσκευών

570 λ.

Τιμή Αγοράς

Βασική έκδοση: 51.000 ευρώ,

Έκδοση δοκιμής: 66.500 ευρώ

(Χωρίς την κρατική επιδότηση)

 

Όλες οι ειδήσεις

car-prices
google-news

Περισσότερα Βίντεο